Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Prosa Código 613G01027
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Profesorado
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Web
Descrición xeral
Lectura crítica y comentario de textos en prosa, de una o varias obras y/o etapas de la literatura en lengua castellana. La asignatura tiene un carácter eminentemente práctico y permitirá al alumno el uso de herramientas diversas para abordar el comentario de textos en prosa.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. A1
A2
A3
A5
A11
A15
A16
A17
B1
B3
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C4
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. B5
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. A5

Contidos
Temas Subtemas
Introducción. Actividades iniciais.
Os xéneros..

Características da prosa.

Características da prosa.

Literalidade e literariedade

Ficción e non ficción

Discursos da literatura e discursos da historia.
Ficción e historia.
Prosa de ficción
Prosa memorialista
Prosa e pensamento
Prosa e política
Comentarios de textos de diferentes modalidades de prosa.

Análisis dos modelos e estudo dos textos aportados pola profesora como exemplario.
Exemplario:
crónica, memorias, ensaio político, narrativa de ficción.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A3 A11 A16 A17 B1 10 26 36
Obradoiro A2 A5 A15 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 18 18 36
Actividades iniciais B1 B3 B8 B9 2 2 4
Proba mixta A1 A2 A3 A11 2 32 34
 
Atención personalizada 2.5 0 2.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O profesor introducirá o obxecto de análise; sexa unha práctica de comentario, un xénero ou unha obra do ejemplario. Esta introducción servirá de base para a correcta realización dos ejercicios prácticos por parte dos alumnos e dotará a clase de elementos de debate e de suxerencias para a investigación individual e a autoformación.
Obradoiro Mediante a combinación de diversas metodoloxías ,o alumno levará a cabo distintas actividades sobre diferentes aspectos do programa baixo a supervisión do profesor . O obradoiro é un espazo xerador de sinerxias productivas na aprendizaxe práctica.
Actividades iniciais As actividades iniciais consisten nunha serie de probas que indican a disposición dos alumnos para o aprendizaxe da materia e a súa formación inicial e o seu interese. Esto permite impartir docencia de maneira o máis axeitada posible o perfil dos alumnos.
Proba mixta Realizaráse unha proba mixta o finalizar a materia. Consitirá nun exercicio práctico que permita poñer en práctica as habilidades acadadas por parte dos alumnos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Proba mixta
Descrición
O alumno acudirá periódicamente a titorías para aclarar dúbidas sobre os temas suscitados.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A2 A5 A15 B3 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C4 Valoraráse a capacidade crítica do alumno mediante diversos exercicios prácticos: exposicións, debates, solución de problemas, análise de textos buscando fomentar o pensamento crítico dentro e fora da aula. 50
Proba mixta A1 A2 A3 A11 Valoraráse a capacidade de comprensión, análisis, pensamento crítico e dominio do idioma castelán; ademáis da orixinalidade e o rigor analítico. 50
 
Observacións avaliación

Os  alumnos deberán acadar unha calificación mínima de 5 en cada unha das probas para poder aprobar a asignatura.Os alumnos que non sexan avaliados positivamente na primeira convocatoria deberán facer unha nova proba mixta, agás dun traballo individualizado, se o profesor o considera axeitado, dependendo en cada caso das competencias que debe incrementar.  

 Terase en conta a situación dos alumnos con dispensa académica que deberán informar o profesor da sua condición o inicio do curso. O profesor deseñará  un sistema de avaliación que, agás de outras  actividades evaluables, como prácticas textuais e bibliográficas, incluirá unha proba mixta especialmente formulada para un alumno que non participara nas sesións de obradoiro.  A avaliación será simétrica na primeira e segunda oportunidade.

A convocatoria de decembro consistirá nunha proba mixta na que se incluirá unha práctica de comentario de texto.

Calificaránse con non presentado os alumnos que non entreguen as prácticas  do obradoiro e /ou non se presenten a proba mixta.


Fontes de información
Bibliografía básica

Vitor Manuel Aguar e Silva, Teoría de la Literatura, Gredos, Madrid, 1986.

Pedro Aullón de Haro, Idea de la literatura y teoría de los géneros literarios, Universidad de Salamanca, 2017.

M. Angel Garrido edit. El lenguaje literario. Vocabulario crítico, Madrid, Síntesis, 2009.

JM Pozuelo Yvancos, Poética de la ficción,Madrid, Síntesis, 1999. 

Kurt Spang, Géneos literarios, Madrid, Sintesis, 1999.

Jorge Edwards, Persona non grata,Madrid,Cátedra, 2015.

____________, Los círculos morados,  Barcelona, Lumen,2013.

____________, La última hermana, Madrid, Acantilado, 2016

____________, Adiós Poeta, Barcelona, Tusquets, 1990.

Bibliografía complementaria

Jorge Edwards, Persona non grata,Madrid,Cátedra, 2015.

____________, Los círculos morados,  Barcelona, Lumen,2013.

____________, La última hermana, Madrid, Acantilado, 2016

____________, Adiós Poeta, Barcelona, Tusquets, 1990.La profesora aportará otros fragmentos de manuscritos y/o inéditos. También de textos descatalogados.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías