Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Prosa Código 613G01027
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Profesorado
Lopez Criado, Fidel
Correo electrónico
fidel.lopez.criado@udc.es
Web
Descrición xeral Tres calas no estudio da narrativa española: análisis hermenéutico, histórico-social e bibliográfico.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

–Sesión maxistral (telemática síncrona ou asíncrona)
–Actividades do Obradoiro (Moodle, Teams ou e-mail)
–Traballos tutelados (Moodle, Teams ou e-mail)
–Atención personalizada (Moodle, Teams ou e-mail)

*Metodoloxías docentes que se modifican:
Ningunha

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
–Correo electrónico
–Moodle
–Teams (con sesións síncronas ou asíncronas en virtude das necesidades e posibilidades do alumnado e o profesor).

4. Modificacións na avaliación
Ningunha
*Observacións de avaliación:
Mantéñense as mesmas que figuran na guía docente, agás que:
- O alumnado que tivese dificultades para o seguimento da materia durante a aplicación deste plano de continxencia por motivos de saúde, de conciliación (coidado de menores ou maiores dependentes) ou de carencia de recursos técnicos, de espazo ou materiais, deberá porse en contacto co profesorado para arbitrar as condicións de flexibilización necesarias a fin de minimizar o impacto destas circunstancias no seu desempeño académico.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non se realizarán cambios. Todos os materiais de traballo estarán ao dispor do alumnado (na WWW, vía e-mail ou a través de Moodle).

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual. A1
A2
A3
A5
A10
A11
A14
A15
A16
A17
B1
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C3
C4
C6
C7
C8
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4
Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada. B5
Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española. A5

Contidos
Temas Subtemas
1. Planteamientos histórico-literarios.

2. Del canon al cui prodest.

3. Lecturas obligatorias.
1.1. A literatura como instrumento do poder.
1.2. Contextos histórico-literarios.

2.1. Consideraciones críticas e historiográficas.

3.1. ROSARIO DE ACUÑA (1850-1923).
Título 1:El país del sol: cuento.
http://www.cervantesvirtual.com/portales/rosario_de_acuna/obra-visor/el-pais-del-sol-cuento/html/
Título 2: La casa de muñecas en:
http://www.cervantesvirtual.com/portales/rosario_de_acuna/obra-visor/la-casa-de-munecas/html/

3.2. VICENTE BLASCO IBÁÑEZ (1867-1928).
Título 1:La barraca, en.
http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra-visor/la-barraca-novela/html/
Título 2:Los enemigos de la mujer, en
http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra-visor/los-enemigos-de-la-mujer-novela--0/html/

3.3.CARMEN CONDE, 1907-1996
Título: Doña Centenito, gata salvaje, en
http://www.cervantesvirtual.com/portales/carmen_conde/obra-visor/dona-centenito-gata-salvaje-libro-de-su-vida-cuaderno-primero--0/html/

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A17 B7 16 16 32
Obradoiro A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 B7 B8 B9 B10 C4 8 38 46
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 A11 A14 A15 A16 A17 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C3 C4 C6 C7 C8 0 32 32
 
Atención personalizada 2.5 0 2.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral O profesor explicará os fundamentos histórico-sociais e literarios pertinentes da materia objeto de estudio.
Obradoiro Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, resúmenes, reflexións críticas, etc.) o alumno levará a cabo distintas actividades sobor diferentes aspectos dda materia obxeto de estudo.
Traballos tutelados O/a alumno/a fará un traballo tutelado (previamente concertado co profesor) sobre algún aspecto hermenéutico pertinente á materia obxecto de estudo. Se valorará a orixinalidade, o pensamento crítico autónomo e o dominio do idioma castelá.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
O alumno acudirá periódicamente a tutorías (presenciais, cando fose posible, ou telemáticas, en caso de confinamento por covid19) para aclarar dúbidas sobre a temática obxeto de estudo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A2 A3 A5 A11 A14 A15 A16 A17 B1 B3 B4 B5 B6 B7 B8 B9 B10 C3 C4 C6 C7 C8 O/a alumno/a fará un traballo tutelado (previamente concertado co profesor) sobor algún aspecto hermenéutico pertinente á materia obxeto de estudo. Se valorará a capacidade de comprensión, o rigor e a orixinalidade do análisis, o pensamento crítico e o dominio do idioma castelá. 50
Obradoiro A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A16 A17 B7 B8 B9 B10 C4 Os alumnos levarán a cabo os seguintes exercicios prácticos:
1. Reflexións críticas sobre temas pertinentes á lectura.
2. Análisis de textos e contextos: interpretación crítica de diversas lecturas obxeto de estudio.
Se valorará a capacidade de comprensión, a orixinalidade do plantexamento crítico, o rigor do análisis, a claridade da exposición e o dominio do idioma castelá.
50
 
Observacións avaliación

En calquera das metodoloxías avaliables, é necesario obter unha
cualificación mínima de catro sobre dez para superar a materia.

Recibirán a cualificación de "Non Presentado" aqueles estudantes que non
presenten en tempo e forma o traballo tutelado. 

Na segunda oportunidade, gardaranse as notas de todolas
actividades superadas e proporánse actividades alternativas ás que se
fixeron nos obradoiros e non se superaron.

Os traballos e actividades entregaranse en tempo e forma e deberán cumprir as esixencias de
corrección lingüística propias destes textos (ortografía, puntuación,
precisión léxica, rexistro formal, discurso coherente e cohesionado,
etc). Penalizarase a nota dos escritos que non se axusten a esta norma.

O
estudantado con dispensa académica de asistencia a clases
entregará o traballo tutelado e realizará actividades alternativas ás
que se fagan nos obradoiros. Poderánse adoptar as adaptacións oportunas
para o estudantado con necesidades específicas de aprendizaxe.

Será necesario polo menos un nivel de competencia lingüística en español B1 para cursar esta materia. 

Se, no curso da avaliación, o profesorado tiver algunha dúbida razoable a propósito da autoría do traballo
tutelado, poderá entrevistar ao alumnado durante a revisión de notas para
verificar a mesma. Neste
caso, a entrevista será grabada e servirá para revisar a nota.


Fontes de información
Bibliografía básica ROSARIO DE ACUÑA (1850-1923). (). Título 1: El país del sol, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/rosario_de_acuna/obra-visor/el-pais-del-sol-cuento/html/.
VICENTE BLASCO IBÁÑEZ (1867-1928). (). Título 1: La barraca, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra-visor/la-barraca-novela/html/.
CARMEN CONDE, 1907-1996 (). Título: Doña Centenito, gata salvaje: libro de su vida, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/carmen_conde/obra-visor/dona-centenito-gata-salvaje-libro-de-su-vida-cuaderno-primero--0/html/.

Lecturas bibliográficas.

Enfoque crítico: Ares Cuba, Gabriel. ¿Cui prodest? La Coruña: Andavira, 2020. (PDF)

BIBLIOGRAFÍA SOBRE ROSARIO DE ACUÑA (1850-1923)

1) Vídeo documental deRTVE "Mujeres en la historia: Rosario de Acuña", en https://www.rtve.es/alacarta/videos/mujeres-en-la-historia/mujeres-historia-rosario-acuna/835285/

3) Rosario de Acuña, en https://fenix137rls.blogspot.com/2006/12/rosario-de-acua-una-mujer-masona.html

4) Rosario de Acuña Villanueva, en http://www.ensayistas.org/filosofos/spain/rosario/

5) “Consecuencias de la degradación femenina”, en http://www.ensayistas.org/antologia/XIXE/rosario/

6) “Ateos”, en http://www.ensayistas.org/antologia/XIXE/rosario/ateos.htm

7) “Propaganda yliteratura: El padre Juan, de Rosariode Acuña”, en

https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/11742/file_1.pdf?sequence=1

BIBLIOGRAFÍA SOBRE VICENTE BLASCO IBÁÑEZ (1867-1928)

1) “A propósito de Blasco Ibáñez”, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra-visor/a-proposito-de-blasco-ibanez/html/

2) “El año más intenso. El 98 deVicente Blasco Ibáñez”, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra/el-ano-mas-intenso-el-98-de-vicente-blasco-ibanez-/

3) “Apuntes para unahistoria social…”, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra/apuntes-para-una-historia-social-del-naturalismo-espanol/

4) “Blasco Ibáñez,político”, en http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra/blasco-ibanez-politico-/

5) “La relaciónBlasco Ibáñez–Zola”., en http://www.cervantesvirtual.com/portales/vicente_blasco_ibanez/obra/la-relacion-blasco-ibanez-zola-en-el-discurso-de-la-historiografia-y-critica-literaria/

BIBLIOGRAFÍA SOBRE CARMEN CONDE (1907-1996)

1) Todas en http://www.cervantesvirtual.com/portales/carmen_conde/enlaces/

2) Gazarian Gautier, Marie-Lise;Soler Fiérrez, Eduardo, Carmen Conde y laliteratura infantil y juvenil. En Amigos del Libro, AñoXIV, n.º 33, julio-septiembre 1996.

3) Soler Arteaga, M.ª Jesús, «Mujer sin Edén»: mitos femeninos en la voz de CarmenConde. [Documento en línea]. En Revista Internacional deculturas y literaturas, n.º 6, febrero de 2007.http://www.escritorasyescrituras.com/.

4) Soler Arteaga, M.ª Jesús, «CarmenConde en la revista El Urogallo». [Documento en línea].En Actas del V Congreso Internacional sobre Feminismos e Interculturalidad,organizado por AUDEM (Asociación Universitaria de estudios de las Mujeres).

5) Marín Ureña, José Manuel, Combate con Satán: Derribado arcángel de Carmen Conde.[Documento en línea]. En Espéculo. Revista de Estudios Literarios, n.º27, UCM 2004.

6) Díez Serrano, Isabel, Hablemos de CarmenConde (homenaje a su vida y obra en el año de su centenario).[Documento en línea]. En Revista Literaria Baquiana, n.º XLVII-XLVIII,2007. http://www.baquiana.com.

7) Ágreda Burillo, Fernando de, Carmen Conde(con Trina Mercader al fondo) y Valente en Marruecos. En Cordelde extraviados, n.º 3-4, año 2005-2006. [Documento en línea]. http://editorialhijosdemuleyrubio.com/

8) Villacastín, Rosa, Cartagena se rinde a Carmen Conde.[Documento en línea]. En Opinión OTR Press, Madrid, 20 de abril de2007. http://www.europapress.es.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías