Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Teatro Código 613G01031
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Martinez Lopez, Maria Josefa
Correo electrónico
maria.josefa.martinez@udc.es
Profesorado
Martinez Lopez, Maria Josefa
Correo electrónico
maria.josefa.martinez@udc.es
Web
Descrición xeral O obxecto desta materia é ofrecer unha panorámica dos xéneros que caracterizan a producción teatral do Século de Ouro. A materia posúe un enfoque esencialmente práctico e consistirá na análise de obras que non se estudan no cadro das materias obrigatorias para completar e ampliar os os coñecementos adquiridos. O carácter pragmático desta materia sustentarase na adquisión previa das ferramentas metodolóxica para o estudo de textos teatrais e a reflexión sobre o feito teatral.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
A18 Coñecer a historia e a cultura das comunidades hispanofalantes.
A19 Dominar a gramática da lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise literaria de textos dramáticos. A1
A2
A3
A5
A10
A11
A15
A16
A17
A18
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Introdución metodolóxica: métodos de analise teatral 1.1. A linguaxe dramática
1.2. A pragmática teatral
2. Contexto histórico, literario e pragmático 2.1. A Comedia Nueva no contexto socio-cultural
2.2. Mecanismos de produción teatral.
2.3. Público e espazos teatrais.
3. A Comedia Nueva e os xéneros teatrais 3.1. Comedia urbana. El acero de Madrid. La dama duende.
3.2. Traxedia e traxicomedia. El castigo sin venganza. El médico de su honra. El condenado por desconfiado.
3.3. Comedia haxiográfica. El purgatorio de San Patricio.
3.4. Autosacramental. La cena del rey Baltasar.
3.5. Teatro breve. El dragoncillo.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A3 A5 A11 A16 A17 A18 A19 B1 B2 B3 B4 B5 C4 C5 C6 C7 C8 16 0 16
Proba mixta A1 A2 A3 0 35 35
Traballos tutelados A1 A2 A11 A17 B1 B2 B3 B4 B6 B8 B9 C1 C3 C6 C7 0 36 36
Aprendizaxe colaborativa A1 A2 A3 A5 A10 A11 A15 A17 A19 B1 B3 B5 B6 B7 B9 B10 C1 C4 C6 8 15.5 23.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral As sesións maxistrais estarán a cargo da profesora e consistirán en orientar ao alumnado tanto nos temas relacionados cos métodos de análise como nas cuestións históricas (etapas, movementos, xéneros).
Proba mixta Na data oficial marcada pola Facultade, realizarase unha proba sobre o conxunto da materia que medirá os coñecementos e as habilidades adquiridas.
Traballos tutelados A partir das obras e os autores obxectos da materia, ofrecerase ao estudante unha seleción de posibles traballos. O traballo será individual e a profesora supervisará o seu desenvolvemento en horas de titoría.
Aprendizaxe colaborativa Consistirá na preparación individual e exposición oral dun comentario de texto teatral, seleccionado con antelación, con el fin de xerar a participación e a aportación crítica na aula.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
Nas horas previstas ao efecto ou previo acordo coa profesora farase o seguemento do traballo do alumno relacionado cas diversas actividades.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba mixta A1 A2 A3 A proba mixta consistirá en duas parte: un comentario de texto e unha exposición de tipo teórico nos que se valorará a capacidade de análise, de organización así como a corrección de la expresión (estilística e gramatical). 50
Traballos tutelados A1 A2 A11 A17 B1 B2 B3 B4 B6 B8 B9 C1 C3 C6 C7 A partir das obras e os autores obxectos da materia, ofrecerase ao estudante unha selección de posibles traballos de diverso tipo. O traballo será individual e a profesora supervisará o seu desenvolvemento en horas de titoría. 50
 
Observacións avaliación

Só se aceptarán traballos entragados na data marcada e con antelación suficiente respecto da proba mixta. Calquera indicio de plaxio conlevará a cualificación de cero.

Non se poderá aprobar a materia sen ter unha calificación mínima de 4 sobre 10 na proba mixta.

Na segunda oportunidade (xullo)  os alumnos que suspenderen a proba mixta (50%) deberá repetila na data fixada polo Centro; os alumnos que suspenderen o Traballo tutelado (50%), deberá repetilo corrixindo as deficiencias e incorporando as mellloras indicadas pola profesora.. A data de entrega do trabajo tutelado será o mesmo día que a fixada oficialmente para o exame.  

Moi imprtante: o alumnos será avaliado e calificado sempre que se presente á proba mixta. Recibirá a calificación de "NON PRESENTADO" cando non se presente ao exame.

Os alumnos que teñan recoñecida a dispensa realizarán as mesmas probas que os demáis: proba mixta (50%) 3 traballo tutelado (50%) por non se considerar na avaliación a asistencia e a participación na aula. Arbitraranse de acordo co alumno todas as medidad de atención necesarias.  


Fontes de información
Bibliografía básica García-Barrientos, José Luis (2001). Como se comenta una obra de teatro. Madrid, Sintesis
Huerta Calvo, Javier (coord) (2003). Historia del teatro español. Madrid, Gredos
Arellano Ayuso, Ignacio (1995). Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid, Cátedra
Ruiz Ramón, Francisco (1986). Historia del teatro español desde sus orígenes hasta 1900. Madrid, Cátedra
Romera Castillo, José (ed.) (2013). Teatro e internet en la primera década del siglo XXI. Madrid, Verbum
Trancón, Santiago (2006). Teoría del teatro: bases para el análisis teatral. Madrid, Editorial Fundamentos

LECTURAS IBLIGATORIAS

Calderón de la Barca, Pedro, La dama duende, ed. F. Atonucci, Barcelona, Crítica, 2005/ ed J. Pérez-Magallón, Madrid, Cátedra, 2011.

Calderón de la Barca, Pedro, El dragoncillo, en Entremeses, jácaras y mojigangas, ed. E. Rodríguez y A. Tordera, Madrid, Castalia, 1990.

Calderón de la Barca, Pedro, El médico de su honra, ed. J. Pérez Magallón, Madrid, Cátedra, 2012.

Calderón de la Barca, Pedro, El purgatorio de San Patricio, ed. J. M. Ruano de la Haza, Liverpool, University, 1988.

Calderón de la Barc, Pedro, La cena del rey Baltasar, Pamplona, Universidad de Navarra; Kassel, Reichenberger, 2013.

Molina, Tirso de, El condenado por desconfiado, ed. Y. Campbell, Madrid, Castalia, 2013/ ed. A. Rodríguez López-Vázquez, Madrid, Cátedra, 2008.

Vega, Lope de, El acero de Madrid, ed. S. Arata, Madrid, Castalia, 2000.

Vega, Lope de, El castigo sin venganza, ed. A. Carreño, Madrid, Cátedra, 8ª ed. rev.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase a lectura previa das obras no programa.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías