Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Literatura Española dos Séculos XX e XXI Código 613G01040
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Pena Sueiro, Nieves
Correo electrónico
nieves.pena.sueiro@udc.es
Profesorado
Fernández Berrocal, María Encina
Pena Sueiro, Nieves
Correo electrónico
encina.fberrocal@udc.es
nieves.pena.sueiro@udc.es
Web
Descrición xeral Estudo dos autores/obras/períodos/movimentos literarios máis significativos/representativos da literatura española dos séculos XX e XXI.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e valorar críticamente os autores/obras/períodos/movimientos literarios máis significativos/representativos da literatura española dos séculos XX e XXI. A1
A2
A5
A11
A15
A16
A17
B1
B5
B6
B7
B10
Ser capaz de realizar un comentario dun texto de literatura contemporánea, inseríndoo no seu marco histórico-literario e cultural. A1
A2
A11
B5

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción. Contexto histórico-literario.
Cronología de la historia de la literatura en los siglos XX y XXI.
La literatura de principios del siglo XX Panorama general de los principales autores y obras de principios del siglo XX.
Selección de fragmentos representativos de obras de narrativa, teatro,poesía y ensayo.
Vanguardias y 27 Lectura, análisis y estudio de la poesía del grupo poético del 27
La literatura en el entorno de la Guerra Civil Estudio de los principales autores y obras
- Teatro: La labor didáctica de las Misiones pedagógicas
La casa de Bernarda Alba
- Narrativa: panorama general y estudio de La colmena
- La poesía: Lectura y análisis de la poesía de los años 50.
La literatura desde los años 60 a la actualidad Estudio de los principales autores y obras
- Teatro: Lectura y análisis de Historia de una escalera
- Narrativa: nuevas tendencias. Lectura y análisis de microrrelatos.
- La poesía: Lectura y análisis de poemas de poesía española reciente.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 B1 B5 B6 B7 B10 2 0 2
Lecturas A2 B5 1 79 80
Obradoiro A1 A2 A5 A11 A15 A16 B1 B5 B6 B7 B10 18 2 20
Sesión maxistral A1 A2 B10 B5 21 24 45
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Haberá unha proba mixta (ou exame final) sobre diversos aspectos (autores, obras, movimentos, etc) da materia obxecto de estudo
Lecturas É preceptivo ler as lecturas obrigatorias, polas edicións recomendadas, para as datas marcadas e sempre con antelación á impartición do tema no que se explica a lectura.
Obradoiro Mediante a combinación de diversas metodoloxías (discusión dirixida, debate, ejercicios, etc.) o alumno levará a cabo distintas actividades sobre diferentes aspectos do programa baixo a supervisión do profesor
Sesión maxistral O profesor explicará os fundamentos teórico-prácticos obxecto de estudo da asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Descrición
O alumno acudirá periódicamente a tutorías para aclarar dubidas sobre os temas suscitados nas aulas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A1 A2 A5 A11 A15 A16 B1 B5 B6 B7 B10 Valorarase a capacidade crítica do alumno mediante diversos exercicios prácticos: exposicións, debates, solución de problemas, análise de textos, etc.). 20
Proba mixta A1 A2 A5 A11 A15 A16 A17 B1 B5 B6 B7 B10 Valorarase a capacidade de comprensión, pensamento crítico e resposta adecuada ao que se pregunta- 50
Lecturas A2 B5 Mediante diversos controis de lectura, valorarase se se fixo unha lectura comprensiva e crítica dos textos. 30
 
Observacións avaliación

Na proba mixta é necesario obter unha cualificación mínima de catro sobre dez para superar a materia.

 Recibirán a cualificación de "Non Presentado" aqueles alumnos que non se presenten á proba mixta.
 

Na segunda oportunidade, gardaranse as notas de tódalas actividades superadas

Os estudantes con dispensa académica de asistencia recoñecida, despois de poñerse en contacto coa profesora, realizarán actividades alternativas ás que se fagan nos obradoiros e entregaranas o día da proba mixta. Polo que se refire aos controis de lectura, realizaránse tamén o mesmo día data oficial marcada para o exame.

 É necesario que o alumno teña un nivel adecuado de español (mínimo B1) para cursar esta materia.

Non se admitirán faltas graves de ortografía e/ou de coherencia na redación.


Fontes de información
Bibliografía básica Rico, et al. (2008). Historia y Crítica de laliteratura española. Barcelona: Crítica

Obras de lectura obligatoria:

Federico García Lorca, La casa de Bernarda Alba, ed. de Francisca Vilches, Madrid, Cátedra, 2005.

Antonio Buero Vallejo, Historia de una escalera,Madrid, Austral, 2000.

J. Sanchís Sinisterra, ¡Ay, Carmela!, ed. M. Aznar, Madrid,Cátedra, 2011.

Antología del grupo poético del 27, ed. de Gaos y Sahagún, Madrid, Cátedra, 1982. 

Antología de la poesía española (1939-1975), José Enrique Martínez, Madrid: Castalia Didáctica, 1989

 Poesía española reciente (1980-2000), ed. de Cano Ballesta, Madrid, Cátedra, 2005.

Camilo José Cela, La Colmena, ed. Urrutia, Madrid Cátedra, 1988.

Antología del microrrelato español (1906-2011): el cuarto género narrativo, Madrid, Cátedra, 2012.

 

Bibliografía básica

Debicki, A .P.,  Historia de la poesía española del siglo XX. Desde la modernidad hasta el presente, Madrid, Gredos, 1997.

Huerta Calvo, J., Historia del teatro español, T.II, Gredos, 2003.

Mainer, J. C., Historia de la literatura española 6. Modernidad y nacionalismo, Barcelona, Crítica, 2010.

Pozuelo Yvancos, J. M., Ventanas de la ficción: narrativa hispánica siglos XX y XXI, Barcelona, Península, 2004.

Rico, F. (ed.), Historia crítica de la literatura española. Época contemporánea,Tomos 7, 7/1, 8, 8/1, 9, 9/1, Barcelona, Crítica, 1978-2000.

Bibliografía complementaria

Barrero Pérez, Óscar,Historia de la literatura española contemporánea (1939-1990). Madrid, Istmo, 1992.

Alarcón Sierra, Rafael,Valores simbolistas en la literatura española del primer tercio del siglo XX. Alicante,Universidad de Alicante, 2002.

Hernández Hernández, Dario, El microrrelato en la literatura española. Orígenes históricos, modernismo y vanguardia, La Laguna, Servicio de Publicaciones, 2013.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías