Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española. Poesía Código 613G01046
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Martinez Lopez, Maria Josefa
Correo electrónico
maria.josefa.martinez@udc.es
Profesorado
Martinez Lopez, Maria Josefa
Correo electrónico
maria.josefa.martinez@udc.es
Web
Descrición xeral Asignatura de carácter práctico na que se levará a cabo unha valoración crítica e estética de textos poéticos do século XVII a partir dunha introducción metodolóxica, dunha contextualización histórico e filolóxica e de exercicios de comentarios literarios de textos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado das literaturas en lingua española.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Levar a cabo unha leitura crítica e reflexiva de textos poéticos da literatura en lingua española, recoñecendo a súa poética e percibindo a súa singularidade A5
A15
A17
B1
B5
B6
B7
Coñecer as características do discurso poético. Ser quen de valorar estéticamente diferentes textos líricos da literatura gongorina. Saber analizar un texto poético e sitúalo no seu contexto histórico e filolóxico. A1
A2
A11
A15
A16
A17
B1
B5
B6
B7
B10

Contidos
Temas Subtemas
Introducción metodolóxica ao comentario de texto poético 1.- Manuais actuais para o comentario de texto poético
2.- A retórica
3.- As figuras
Contexto histórico e filolóxico da poesía no século XVII
1.- A polémica gongorina.
2.- Rasgos estéticos
3.- Textos dos debates
Estudo particularizado de Góngora 1.- Romances
2.- Letrillas
3.- Soledades
Outros poetas do século XVII 1.- Lope de Vega
2.- Quevedo
3.- Calderón de la Barca: un gongorino singular

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 A5 A11 A15 2 32 34
Sesión maxistral A1 A2 10 26 36
Actividades iniciais B1 B5 B10 1.5 2 3.5
Obradoiro A16 A17 B6 B7 18 18 36
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Consiste na realización de varios comentarios de texto nos que se explicitarán algunhas preguntas e se deixará a liberdade do alumno a selección de outros aspectos salientables e que deben tratarse. A proba incluirá unha mostra das diferentes técnicas que se utilizarán no obradoiro e nas discusións dirixidas.
Sesión maxistral A sesión maxistral serve para fixar a metodoloxía e a contextualización histórico-filolóxica dos textos cos que se traballará no obradoiro e nas discusión dirixidas.
Actividades iniciais Presentación do contido e avaliación dos coñecementos previos do alumnado, así como avaliación da sua disposición fronte a materia. Valoración das necesidades específicas do alumnado.
Obradoiro O obradoiro consta dunha serie de exercicios prácticos diversos nos que se persigue o dominio da disciplina mediante a práctica e a metodoloxía. Os alumnos farán comentarios, manipularán textos, farán exposicións e articulacións de ideas conrecreación intelectual dos contextos históricos e situacións comunicativas, co fin de profundar nas técnicas poéticas e na contextualización ideolóxica a patir dos textos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Proba mixta
Descrición
O carácter práctico da materia obriga a poñer a atención na singularidade dos alumnos, por iso se atenderá ao alumno de xeito individualizado para profundar na adquisición da metodoloxía histórico filoloxíca que se persegue.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A16 A17 B6 B7 Realización de exercicios encamiñados a adquisicón dun dominio excelente dos textos literarios dende o punto da creación e da crítica literaria, histórica e estética.

Os exercicios poden ser individuais e colectivos e realizaránse na aula e fóra da aula, según se indique en cada caso.
60
Proba mixta A1 A2 A5 A11 A15 A proba mixta consistirá en demostrar mediante un exercicio práctico o dominio das grandes técnicas de análise de textos poéticos do século XVII 40
 
Observacións avaliación

Os alumnos terán que conseguir unha cualificación mínima de 5 en la prueba mixta realizada o día marcado pola Facultade e nos exercicios do obradoiro para poder aprobar la asignatura. 

Os que suspendan o examen terán que repetir a proba mixta da segunda oportunidade; no caso de suspender o obradoiro terán que facer un traballo individualizado que se acordará coa profesora e que será entregado con unha semana de antelación á data oficial da proba mixta da segunda oportunidade marcada pola Facultade.

Terase en conta a situación dos alumnos con dispensa académica que deberán informar o profesor da sua condición o inicio do curso. O profesor deseñará  un sistema de avaliación que, además de actividades como prácticas textuales e bibliográficas, incluirá unha proba mixta especialmente formulada para un alumno que non participara nas sesións de obradoiro.  A avaliación será simétrica na primeira e segunda oportunidade.

A convocatoria de decembro consistirá nunha proba mixta na que se incluirá unha práctica de comentario de texto. 

Calificaránse con non presentado os alumnos que non entreguen as prácticas do obradoiro ou non se presenten a proba mixta.


Fontes de información
Bibliografía básica

Lecturas obrigatorias

Poesía satírica y burlesca de los Siglos de Oro, ed. I. Arellano, V. Roncero, Madrid, Espasa Calpe, 2002, L6T POESIA satitica.

Góngora y Argote, Luis de, Letrillas, ed. Robert Jammes, Castalia, D.L. 1991. L6t-GONGORA-let a c.2 .

Góngora y Argote, Luis de, Obra selecta. Antología poética, ed. A. Carreira, Barcelona, Crítica, D.L. 2009, L6t-GONGORA-ant, L6t-GONGORA-ant a c.2, L6t-GONGORA-ant b.

Vega, Lope de, Rimas humanas y divinas del Licenciado Tomé de Burguillos, Madrid, Castalia,2004, L6T VEGA-rima.

Bibliografía complementaria Aranda, José Carlos (2009). Como se hace un comentario de texto. Córdoba, Berenice
Moral Aguilera, Rafael del, (2004). Diccionario práctico del comentario de textos literarios. Barcelona, Ariel
Vera Luján, Agustín, et. alt (2014). el comentario de texto: teoría y práctica. Madrid, Centro de Estudios Ramón Areces
Navarro Durán, Rosa (1995). La mirada al texto. Comentario de textos literarios. Barcelona, Ariel
Azaústre Galiana, A. y J. Casas (1997). Manual de retórica española. Barcelona, Ariel
Lausberg, Heinrich (1975). Manual de retórica literaria: fundamentos de una ciencia de la literatura. Madrid, Gredos
Cassany, Daniel (2006). Taller de textos: leer, escribir y comentar en el aula. Barcelona, Paidós
Hernández Guerrero, J. A. y M. C. García Tejera (2005). Teoría, historia y práctica del comentario literario, principios, criterios y pauta para la lectura crítica de la literatura. Barcelona, Ariel


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías