Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Análise Lingüística de Textos Españois Código 613G01047
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Acin Villa, Esperanza
Correo electrónico
esperanza.acin@udc.es
Profesorado
Acin Villa, Esperanza
Rojo Mejuto, Natalia
Correo electrónico
esperanza.acin@udc.es
natalia.rojo@udc.es
Web
Descrición xeral Análisis e comentario de textos representativos de diversas variedades lingüísticas do español.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A5 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua española.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer diferentes métodos de analise e comentario de textos A1
A3
A14
B1
B7
B10
Analizar e comentar diferentes tipos de textos, aplicando diferentes metodoloxías e integrando os coñecementos adquiridos en outros cursos e materias A1
A2
A5
A11
A15
B5
Producir diferentes tipos de textos A10
A16

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción ao comentario lingüístico de textos Análise filolóxica e lingüística: obxectivos, metodoloxías, niveis
2. O comentario sincrónico de textos Análise e comentario de textos contemporáneos en español
3. O comentario diacrónico de textos Análise e comentario de textos da historia do español

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A3 A14 B5 14 28 42
Obradoiro A1 A2 A5 A10 A11 A15 A16 B1 B5 B7 B10 14 28 42
Proba práctica A5 A15 B7 3 23.5 26.5
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral do profesor coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
Obradoiro Modalidade formativa orientada á aplicación de aprendizaxes na que se poden combinar diversas metodoloxías (exposicións, debates, solución de problemas, prácticas guiadas, etc). Con esta metodoloxía o alumnado, individualmente ou en grupo, desenvolve tarefas eminentemente prácticas sobre un tema específico, co apoio e supervisión do profesor durante as aulas.

Proba práctica Proba escrita na que se busca que o alumno analice e comente textos en español, por tanto, que poña en práctica os conceptos e procedementos adquiridos. Os textos que se ofrecerán serán semellantes en nivel de dificultade aos das prácticas realizadas durante o curso.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Proba práctica
Descrición
As prácticas dos obradoiros realizaranse cun seguimento personalizado por parte do profesor.

Espérase que se faga uso das titorías para resolver dúbidas relacionadas cos materiais empregados ou coas actividades, información ou conceptos desenvolvidos nas aulas.

Enténdese que a avaliación forma parte do proceso de aprendizaxe e, por tanto, recoméndase que nas titorías se revisen os exercicios e o exame final.

As titorías poderán ser individuais ou en grupo. Poderanse levar a cabo persoalmente, mediante correo electrónico ou outros medios.

A atención a estudantes con necesidades especiais abordarase desde esta perspectiva de atención individual, ben en titorías, ben na aula. Se é conveniente, adaptaranse as metodoloxías e deseñaranse actividades especiais.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A1 A2 A5 A10 A11 A15 A16 B1 B5 B7 B10 Ao longo do cuadrimestre realizaranse análises e comentarios de diversos textos. Evaluaranse catro (dous sincrónicos e dous diacrónicos) dos realizados dentro ou fóra da aula. Avisarase con antelación da data da corrección en clase ou de entrega. 60
Proba práctica A5 A15 B7 Na data sinalada no calendario oficial de exames da facultade (o día 4 de xuño ás 18:30 h) terá lugar unha proba práctica na que os alumnos realizarán dous comentarios de texto (un sincrónico e outro diacrónico) aplicando os procedementos utilizados a longo da materia. 40
 
Observacións avaliación

Os alumnos que superen a materia na primeira oportunidade e asistiran asiduamente ás aulas (sen ningunha falta de asistencia) obterán un punto extra na cualificación final.

En tódalas actividades escritas, valorarase o uso correcto e adecuado da lingua española. Penalizaranse as faltas de ortografía, as de puntuación e a redacción deficiente. Dependendo da gravidade da falta, por cada unha se descontará da nota entre 0,5 puntos e 1 punto. A penalización será menor no caso dos alumnos Erasmus ou de outros programas de intercambio.

A cualificación obtida na proba mixta ou exame ten que ser como mínimo un 4 (sobre 10) para poder aprobar a materia, tanto na primeira oportunidade como na segunda. Se na primeira oportunidade a materia está suspensa e a nota do exame foi inferior a 5, na segunda oportunidade hai que facer o exame de novo.

As actividades entregadas fóra do prazo estabelecido penalizaranse un 50% da nota.

Calquera falta de honradez académica (plaxio, é dicir, utilización de textos ou ideas doutros autores sen indicar a procedencia, copiar en exames, copiar traballos, ou outras formas) penalizarase coa anulación total da actividade de que se trate.

Obterán a cualificación de NP (no presentado) os alumnos que non se presenten ao exame, aínda que realizaran o resto das actividades.

A materia poderá ser adaptada a estudantes con necesidades especiais.

Os alumnos que teñan que superar a materia na segunda oportunidade recuperarán as actividades que teñan suspensas coas mesmas porcentaxes (comentarios sincrónicos ou diacrónicos en conxunto e/ou proba práctica). A proba será o día 14 de xullo ás 18: 30 h. Para recuperar os comentarios as profesoras propoñerán novos textos e se entregarán a través de Moodle antes do 8 de xullo.

Na convocatoria adiantada de decembro (finalización de estudos) a avaliación farase cun exame teórico-práctico.

Recoméndase un nivel B2 ou superior para seguir a materia con éxito.


Alumnos con dispensa académica de exención de asistencia

Os procedementos e as porcentaxes de avaliación serán as mesmas que para o resto dos alumnos, nas dúas oportunidades.

Os comentarios entregaranse en tódolos casos a través de Moodle, onde haberá un apartado especial para estes alumnos.

As titorías concertaranse por correo electrónico e se realizarán en horas adecuadas tanto para o alumno como para as profesoras.

Estes alumnos deben estar especialmente pendentes da comunicación a través de Moodle e do correo electrónico.


Fontes de información
Bibliografía básica Marimón Llorca, Carmen (2008). Análisis de textos en español. Teoría y práctica. Alicante: Universidad de Alicante
Castillo Lluch, Mónica y Lola Pons Rodríguez (eds.) (2011). Así se van las lenguas variando. Nuevas tendencias en la investigación del cambio lingüístico en español. Berna: Peter Lang
Crespillo, Manuel (ed.) (1997). Comentario lingüístico de textos. Málaga: Universidad de Málaga
Echenique, María Teresa et al. (1997). El análisis textual. Comentario filológico, literario, lingüístico, sociolingüístico y crítico. Salamanca: Biblioteca Filológica
Ariza, Manuel (2008). El comentario filológico de textos. Madrid: Arco/Libros, 3.ª ed.
Pons Rodríguez, Lola (2006). Historia de la Lengua y Crítica Textual. Madrid: Iberoamericana
Loureda Lamas, Óscar (2009). Introducción a la tipología textual. Madrid: Arco/Libros, 2.ª ed.
Clavería, Gloria y Dolors Poch (coord.) (2010). l otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios. Barcelona: Ariel
Pons Rodríguez, Lola (2010). La lengua de ayer. Manual práctico de Historia del Español. Madrid: Arco/Libros
Bassols, Margarida y Anna María Torrent (1997). Modelos textuales. Teoría y práctica. Barcelona: Eumo - Octaedro
Ariza, Manuel (ed.) (1992). Problemas y métodos del análisis de textos. Sevilla: Universidad de Sevilla
Narbona, Antonio (2010). Textos hispánicos comentados. Córdoba: Universidad de Córdoba
Frago Gracia, Juan Antonio (2002). Textos y normas. Comentarios lingüísticos. Madrid: Gredos
Fernández Ordóñez, Inés (2012). Transmisión y metamorfosis. Salamanca: SEMYR
Briz, Antonio y Grupo Val.Es.Co (2000). ¿Cómo se comenta un texto coloquial?. Barcelona: Ariel

Bibliografía complementaria

Ofrecerase máis bibliografía en cada tema.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Morfoloxía do Español/613G01021
Historia do Español/613G01025

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Gramática do Texto/613G01039

Materias que continúan o temario
Variedades do Español/613G01032
Cuestións de Historia da Lingua Española/613G01043

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías