Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Idioma Moderno: Portugués Código 613G01051
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Portugués
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Lourenzo Modia, Cilla
Correo electrónico
cilla.lourenzo.modia@udc.es
Profesorado
Gravata Rodrigues Silva Ramos, Ana Isabel
Lourenzo Modia, Cilla
Correo electrónico
ana.gravatarodrigues@udc.es
cilla.lourenzo.modia@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia fornece formación básica de carácter teórico-práctico na descrición e uso instrumental da lingua portuguesa nas súas modalidades oral e escrita.
O alumnado debe adquirir todas as competencias do nivel A2 (usuario básico, grao elevado do nivel elemental), dentro dos seis niveis que se distinguen no "Marco común europeo de referencia para as linguas".

Competencias do título
Código Competencias do título
A8 Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira. A8
Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións. A10
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica. A15
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información. B1
Adquirir capacidade de autoformación. B3
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno. B4
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas. B5
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. B6
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico. B7
Apreciar a diversidade. B8
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. C2
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contidos
Temas Subtemas
1. Apresentar-(se) e despedir(-se). Cumprimentar e dar informações pessoais. 1.1. Alfabeto. Artigos. Pronomes pessoais sujeito. Género e número. Pronomes interrogativos.
1.2. Dados pessoais (morada, estado civil, profissão e nacionalidade). Formas de tratamento.
2. Localizar e descrever lugares. Pedir informações e indicar direções. 2.1. Presente do Indicativo dos verbos regulares. Preposições e contrações. Demonstrativos. Locuções adverbiais de lugar.
2.2. Casa. Cidade. Universidade.
3. Relatar ações quotidianas. Fazer compras, reservas e pedidos. Perguntar e dizer as horas. 3.1. Acentuação. Pronomes pessoais átonos de CI. Verbos reflexos. Construções perifrásticas. Cardinais. Locuções adverbiais de tempo.
3.2. Dia-a-dia. Tempo cronológico. Alimentação. Lojas. Transporte. Hotel.
4. Fazer planos. Convidar, aceitar e recusar convites. Expressar gostos e preferências. Escrever cartas. Falar sobre o tempo. 4.1. Presente do Indicativo dos verbos irregulares. Comparativos e superlativos. Posessivos. Conjunções. Ordinais.
4.2. Lazer. Épocas festivas. Desportos. Telefonemas, mensagens e cartas. Tempo climatérico.
5. Descrever pessoas e objetos. Aconselhar e dar instruções. Planificar festas. Redigir convites. 5.1. Imperativo
5.2. Corpo humano. Cores. Vestuário. Família. Saúde.
6. Relatar acontecimentos passados. Comparar países e hábitos. Defender pontos de vista. 6.1. Pretérito Perfeito Simples do Indicativo. Pretérito Imperfeito e Pretérito Mais-Que-Perfeito Simples do Indicativo. Indefinidos. Locuções adverbiais de modo.
6.2. Festas e tradições. Falsos amigos.
7. Apresentar caraterísticas profissionais. Elaborar um Curriculum Vitae. Enfrentar uma entrevista. Fazer inquéritos. Relatar acontecimentos futuros. 7.1. Pronomes pessoais átonos de CD. Futuro do Indicativo.
7.2. Vida profissional. Expressões idiomáticas.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A8 A10 A15 B1 B3 B5 B7 B8 C2 C4 0 15 15
Obradoiro A8 A10 A15 B3 B4 B6 B7 C2 14 22 36
Prácticas a través de TIC A8 B1 B3 0 14 14
Proba obxectiva A8 A10 A15 B1 B5 B6 B7 C2 3 20 23
Presentación oral A8 A15 B3 B4 C2 C4 1 3 4
Sesión maxistral A8 A15 B1 B4 B5 B6 B7 B8 C2 C4 10 25 35
Traballos tutelados A8 A10 A15 B1 B3 B5 B6 B7 C2 0 20 20
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Considérase “lectura” calquera tipo de material (textos de manuais, xornais, revistas, foros de internet etc.) que cada estudante terá de coñecer para a realización de certas actividades de maneira presencial ou non presencial.
Obradoiro Os obradoiros son aulas centradas no desenvolvemento de prácticas de comprensión lectora e de produción e interacción orais (monólogos, diálogos, debates etc.).
Nestas sesións prestarase unha especial atención á participación activa do estudantado.
Prácticas a través de TIC O alumnado deberá facer uso das novas tecnoloxías para preparar actividades propostas nas aulas.
Proba obxectiva A proba escrita permite avaliar coñecementos, capacidades, habilidades etc. en destrezas como a comprensión e a produción escritas.
Pode combinar preguntas de resposta múltipla, de resposta breve, de ordenación, de asociación, de discriminación…
Presentación oral Neste tipo de proba avalíase a competencia comunicativa de cada estudante mediante unha pequena entrevista ou conversa co profesor ou coa profesora, en que talvez deba improvisar determinadas situacións.
Na proba oral poderán empregarse textos, imaxes ou materiais audiovisuais como apoio.
Sesión maxistral As sesións maxistrais consistirán en exposicións orais de carácter teórico-práctico á volta dos contidos básicos da materia. Nestas aulas utilizaranse diversos textos seleccionados especificamente para a análise e a comprensión dos contidos; realizaranse actividades centradas na produción escrita (resolución de exercicios, corrección e elaboración de textos); resolveranse as dúbidas a respecto dos temas propostos e facilitarase bibliografía específica.
Nestas sesións guiarase o alumnado no proceso de aprendizaxe e mostraranse recursos que faciliten o desenvolvemento do traballo autónomo.
Traballos tutelados Baixo a coordinación do profesor ou da profesora, o alumnado levará a cabo diversas actividades, ben de maneira individual ben en pequenos grupos, co obxectivo de partillar información, coñecementos e habilidades.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Para a realización dos traballos tutelados, é fundamental que cada estudante informe periodicamente tanto dos seus progresos como das súas dificultades, co obxectivo de atinxir unha orientación adecuada.
Alén diso, cada alumno/a poderá realizar todo tipo de consultas a respecto do desenvolvemento do traballo, quer no horario de atendemento, quer por medio do correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A8 A10 A15 B1 B3 B5 B6 B7 C2 Os traballos non presenciais (individuais e grupais) encomendados polo profesorado ao longo do curso suporán un 20% da nota final. Concederase especial relevancia á aprendizaxe colaborativa.
20
Presentación oral A8 A15 B3 B4 C2 C4 Cada estudante terá de realizar unha proba oral, orientada á demostración da súa competencia comunicativa en lingua portuguesa. 20
Proba obxectiva A8 A10 A15 B1 B5 B6 B7 C2 O estudantado deberá realizar unha proba obxectiva de comprensión oral e escrita e de produción escrita (exercicios, elaboración de textos breves), en que se avaliarán os coñecementos adquiridos tanto nas sesións maxistrais como nos grupos intermedios e pequenos. 50
Obradoiro A8 A10 A15 B3 B4 B6 B7 C2 Serán avaliados un conxunto seleccionado dos traballos (orais ou escritos) desenvolvidos nas aulas de maneira individual ou colectiva 10
 
Observacións avaliación

1. OBSERVACIÓNS XERAIS

1.1. Todas as actividades deberán ser entregadas de acordo cos prazos e cos procedementos fixados no cronograma que o profesorado fornecerá ao alumnado no inicio das sesións e que subirá á plataforma moodle. 

1.2. Para superar a materia, a cualificación mínima da proba obxectiva deberá ser de 5 puntos sobre 10.

1.3. Se houber criterios específicos de avaliación para algunha das tarefas
propostas, estes serán oportunamente disponibilizados polo profesorado
en formato "rúbrica" nas aulas ou a través
de moodle. O / A docente achegará, igualmente, as oportunas instrucións para o correcto desenvolvemento de cada unha das actividades previstas.

1.4. Os traballos tutelados entregaranse na  aula, en papel, nos días fixados polo profesorado.

1.5. Aplicarase unha penalización do 25% sobre a cualificación final das
actividades
se estas se entregaren fóra de prazo sen causa xustificada. Alén diso, se se detectar plaxio, este levará consigo o suspenso na
actividade.

1.6. Os / As
alumnos/as que non superaren a materia en xaneiro poderán recuperala parcial ou
totalmente na 2.ª oportunidade (xullo) segundo as normas detalladas na epígrafe
seguinte.

2. CUALIFICACIÓN  NA 2.ª OPORTUNIDADE (XULLO)

2.1. As
persoas que non superaren a materia de acordo coa avaliación continuada
deberán entregar en xullo, nas datas reservadas para a avaliación pola Facultade de Filoloxía, os traballos que se lles solicitaren e
superar tamén aquelas probas (orais e / ou escritas) fixadas polo
profesorado da materia.

3. CUALIFICACIÓN DE NON PRESENTADO/A (NP)

3.1.
Será considerado/a Non Presentado/a aquel alumno ou alumna que non
compareza á proba escrita ou que non entregue ningunha das actividades.

4. ALUMNADO A TEMPO PARCIAL E CON DISPENSA ACADÉMICA

4.1. O
estudantado a tempo parcial e con dispensa académica realizará
ou entregará as actividades obrigatorias nunha data concertada
previamente
co profesorado. Este alumnado deberá realizar e entregar as mesmas
probas e exercicios que o restante (os traballos relativos ao obradoiro solicitaránselle por e-mail) e, se non puidese asistir ás titorías,
deberá contactar cos / coas docentes a través do correo
electrónico.

5. CONVOCATORIA DE DECEMBRO

5.1. O alumnado que se presentar á convocatoria de decembro será avaliado da
seguinte manera: proba obxectiva (50 %), presentación oral (20 %) e traballos tutelados (30 %).


Fontes de información
Bibliografía básica Coelho, J. (2015). Dicionário Global da Língua Portuguesa. Lisboa: Lidel
Matos, M. (2013). Dicionário Ilustrado de Português. Lisboa: Lidel
Coelho, L. / Oliveira, C. (2014). Gramática Aplicada Português Língua Estrangeira -A1/A2/B1. Lisboa: Texto Editora
Malcata, H. (2011). Guia Prático de Fonética. Acentuação e Pontuação. Lisboa: Lidel
Ventura, H. / Caseiro, M. (2011). Guia Prático de Verbos com Preposições. Lisboa: Lidel
Monteiro, D. / Pessoa, B. (). Guia Prático dos Verbos Portugueses. Lisboa: Lidel
Arruda, L. (2016). SOS Português! Língua não materna. Gramática A1/B1. Porto: Porto Editora
Arruda, L. (2013). SOS Português! Língua não materna. Vocabulário A1/B1. Porto: Porto Editora

Bibliografía complementaria Coelho, L. / Oliveira, C. (2006). Aprender Português 1. A1-A2 . Lisboa: Texto Editores
Lemos, H. (2003). Comunicar em português . Lisboa: Lidel
Lemos, H. (2013). Dialogar em português. Lisboa: Lidel
Dias, A. C. (2012). Entre nós 1. Método de português para hispano-falantes. A1/A2. Lisboa: Lidel
Coimbra, O. M. / Coimbra, I. (2012). Gramática Ativa 1. Lisboa: Lidel
Coimbra, O. M. / Coimbra, I. (2011). Novo português sem fronteiras 1. Lisboa: Lidel
Kuzka, R. / Pascoal, J. (2014). Passaporte para português 1. Lisboa: Lidel
Ramos, E. (2006). Portugalizar. Português para galegofalantes . Vigo: Xerais
Pinheiro, M. C. (2007). Português ao vivo. Textos e exercícios. Nível 1 . Lisboa: Lidel
Silva, M. (2011). Português atual 1. Lisboa: Lidel
Coelho, L. / Oliveira, C. (2015). Português em foco 1. Lisboa: Lidel
Pinto, L. P. (2002). Português lúdico . Lisboa: Lidel
Tavares, A. (2014). Português XXI - 2 . Lisboa: Lidel
Lemos, H. (2013). Praticar português. Nível elementar . Lisboa. Lidel
Rosa, L. M. (2011). Vamos lá começar! Explicações e Exercícios de Gramática. Lisboa. Lidel

RECURSOS WEB

Dicionários e recursos lingüísticos

Ciberdúvidas: http://ciberduvidas.sapo.pt/

Conjuga-me Net: http://www.conjuga-me.net

Corpus do português: http://www.corpusdoportugues.org/x.asp

Dicionário Michaelis: http://michaelis.uol.com.brDicionários da Porto Editora: http://www.infopedia.pt/

Dicionário Priberam: http://www.priberam.pt/dlpo/dlpo.aspx

Dicionário Universal da Língua Portuguesa: http://www.universal.pt/

Moderno Dicionário Michaelis: http://www2.uol.com.br/michaellis/

 

Ferramentas de pronunciação

Forvo: https://pt.forvo.com/languages/pt/

Prontuário sonoro RTP: http://www.rtp.pt/wportal/sites/prontuario/index.php. 

SitePal: http://www.oddcast.com/home/demos/tts/tts_example.php?sitepal

Somosfonia: http://somosfonia.com

 

Ferramentas de tradução

http://www.opentrad.com//

 

Imprensa

Blitz (revista de música): http://blitz.sapo.pt

Diretório de imprensa escrita em Portugal: http://www.prensaescrita.com/portugal.php

 

Sites para a aprendizagem da língua

Centro Virtual Camões: http://www.instituto-camoes.pt/cvc/aprender.html

Omniglot: http://www.omniglot.com/writing/portuguese.htm

CiberEscola da Língua Portuguesa: http://www.ciberescola.com

Ensina RTP: http://ensina.rtp.pt

Espaço Língua Portuguesa (Porto Editora): http://www.portoeditora.pt/espacolinguaportuguesa/duvidas-da-lingua-portuguesa/destaque-duvidas-lp/

Programa “Bom Português”: http://ensina.rtp.pt/dossie/como-se-escreve-em-bom-portugues/

 


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías