Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Literatura Española Código 613G01011
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao Anual
Segundo Obrigatoria 9
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Filoloxía Española e Latina
Coordinación
Caparros Esperante, Luis
Correo electrónico
luis.caparros@udc.es
Profesorado
Caparros Esperante, Luis
Martín Molares, Mónica
Rico Alonso, Sonia
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
luis.caparros@udc.es
monica.martin.molares@udc.es
sonia.rico.alonso@udc.es
eva.valcarcel@udc.es
Web
Descrición xeral Introdución á Historia da Literatura Española a través dos seus principais autores e obras.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os principais autores e obras da Literatura española e valorar criticamente as súas producións. A1
A2
A5
A11
A15
A17
B1
B5
B6
B7
B10
Adquirir capacidades e sentido crítico para o estudo e a análise literaria de textos españois. A1
A2
A5
A11
A15
A17
B1
B5
B6
B7
B10

Contidos
Temas Subtemas
1. Idade Media 1.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura medievais
1.2. Análise e comentarios de las Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique.
1.3. Análise e comentarios de La Celestina.
2. Século XVI 2.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Renacemento.
2.2. Análise e comentarios de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz.
3. Século XVII

3.1. Introdución: sociedade, cultura e literatura no Barroco
3.2. Análise e comentarios de El Quijote.
3.3. Análise e comentarios de lírica do XVII.
3.4. A comedia áurea e El caballero de Olmedo, de Lope de Vega.
4. Da Ilustración ao Naturalismo
4.1. Introdución.
4.2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores da Ilustración.
4.3 Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores do Romanticismo e do Realismo-Naturalismo.
5. Do Modernismo á actualidade 5. 1. Introdución.
5. 2. Aproximación a algúns dos principais xéneros, textos e autores dos séculos XX e XXI.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 30 0 30
Aprendizaxe colaborativa A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 12 10 22
Obradoiro A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 22 22 44
Lecturas A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 0 80 80
Proba obxectiva A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 4 40 44
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Impartiranse nas sesións comúns e terán carácter teórico e expositivo.
Aprendizaxe colaborativa O formato de grupo reducido ten como obxectivo favorecer a participación activa do alumnado, que, como se indica noutro lugar, computa igualmente para a cualificación final.
Obradoiro Nas aulas en grupo reducido desenvolveranse comentarios guiados sobre textos das lecturas. Á final de cuadrimestre avaliaranse, mediante proba escrita e controis, a destreza adquirida nestes comentarios e as lecturas realizadas.
Lecturas En todas as aulas traballarase sobre textos de lectura obrigatoria, indicados na presente guía docente ou en Moodle. Cómpre facer as lecturas antes da explicación do tema, para o seu correcto aproveitamento.
Proba obxectiva Unha proba escrita (exame) na data oficial asignada no mes de xuño, con nova convocatoria de segunda oportunidade en xullo. Nestas probas, o alumnado deberá amosar o seu dominio dos contidos e destrezas traballados nas sesión maxistrais e tamén nos grupos reducidos e seminarios.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba obxectiva
Descrición
A atención personalizada de carácter presencial darase durante o horario oficial de titorías ou, no seu caso, a través da plataforma Moodle ou por correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 Nas datas oficiais realizaranse as probas obxectivas (exames) pertinentes. 50
Lecturas A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 Lecturas obrigatorias que serán a base para as sesións maxistrais e os obradoiros do curso. Cada cuadrimestre realizarase un control destas lecturas. 20
Aprendizaxe colaborativa A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 Terase en conta a asistencia e a participación de cada estudante nas aulas, con controis onde se poña de manifesto o seu interese e a súa evolución. 10
Obradoiro A1 A2 A5 A11 A15 A17 B1 B5 B6 B7 B10 Cada cuadrimestre elaborarase nas aulas unha proba consistente no comentario literario dun texto seleccionado polos profesores, como control do aprendido neste campo. 20
 
Observacións avaliación

     A anteriores
porcentaxes son orientativas. Para completar a información, cómpre ter en conta
o seguinte:

     1. O 50% da cualificación final obterase
polas probas escritas (exames), en convocatorias oficiais de primeira e de
segunda oportunidade. Para aprobalas, e para aprobar a asignatura, deberase
obter nelas un mínimo de 4 sobre 10. Por exemplo, un 3 no exame non é posible
compensalo cun 7 pola suma de actividades e asistencia.

     2. Con independencia do anterior, haberá un
exame opcional en xaneiro que permitirá liberar materia da primeira parte da
asignatura.

     3. O 40% obterase pola realización de
actividades durante o curso. Un 20% corresponde a dous comentarios de texto e outro
20% para dous controis de lectura. En ambos casos, as probas serán por escrito,
en horario de curso, á final de cada período, en decembro e en maio.

     4. O 10% restante corresponde á asistencia,
participación e desempeño de cada estudante no decorrer do curso, con atención
á aprendizaxe colaborativa.

     5. Para obter cualificación é indispensable
presentarse ás convocatorias oficiais, tanto en primeira como en segunda
oportunidade.

     6. Toda avaliación positiva será gardada
para a cualificación da segunda oportunidade, en xullo. En caso de estar
suspensas ou non realizadas, efectuaranse entón as probas pertinentes.

     7. O alumnado con dispensa académica recoñecida
deberá comunicalo por escrito a luis.caparros@udc.es,
co asunto: "Asistencia", en canto comece o curso ou sexa efectiva a matrícula. A
dispensa académica elimina neste caso o 10% correspondente á asistencia. Esa
porcentaxe trasládase ás actividades, que pasarán a contar cada una o 25% da
cualificación final.

     8. O
alumnado repetidor que non poida asistir ás aulas ten a opción de acollerse ao
sistema anterior, mediante aceptación expresa, comunicada a través dun correo
electrónico a luis.caparros@udc.es, antes do día 15 de setembro.

     9. As probas escritas e as actividades
deberán cumprir unhas esixencias mínimas de corrección lingüística
en español, lingua regulamentaria do curso: acentuación, ortografía, precisión léxica, ausencia de abreviaturas,
rexistro formal, etc. A penalización por faltas graves será de medio punto
en cada caso. Para estudantes de lingua estranxeira será indispensable un
dominio razoable da lingua española, tanto en expresión oral como escrita.

     9. Forma parte das obrigas do alumnado
estar ao corrente do curso e das actividades mediante a consulta periódica da
plataforma Moodle.

     10. Lémbrase que os dereitos e deberes do
alumnado da UDC están recollidos no Estatuto do Estudantado, na web
institucional: http://www.udc.es/normativa/estudantes/estatuto_estudantado.html
O resto de normativa pode consultarse en: http://www.udc.es/normativa/academica/


Fontes de información
Bibliografía básica

Lecturas obrigatorias

.

PRIMEIRA PARTE

Idade Media

1. Coplas a la muerte de su padre, de Jorge Manrique (pdf en Moodle).

2. Fernando de Rojas, La Celestina, ed. de F. J. Lobera, G. Serés e outros. Madrid: Real Academia Española, 2011.

––Edición alternativa: P. E. Russell, ed. Madrid: Castalia, 1991.

––Edición alternativa: D. S. Severin, ed. Madrid: Cátedra, 1992.

Século XVI

3. Selección de textos de Garcilaso de la Vega e frei Juan de la Cruz (pdf en Moodle).

Século XVII

4. Miguel de Cervantes, capítulos 23 a 27 da Primeira parte de Don Quijote de la Mancha, edición en liña do Instituto Cervantes (Centro Virtual Cervantes), dirixida por Francisco Rico: < http://cvc.cervantes.es/literatura/clasicos/quijote/ > (consultado a 23/06/2015).

––Edición alternativa, en papel. Barcelona: Instituto Cervantes, Galaxia Gutenberg (Círculo de Lectores) e Centro para la Edición de los Clásicos Españoles, 2004 (2 vols.).

5. Selección de textos líricos do XVII (pdf en Moodle).

6. Lope de Vega, El caballero de Olmedo, ed. Francisco Rico, 12ª ed. Madrid: Cátedra, 2004.

––Edición alternativa, electrónica, por Ignacio Arellano, Universidad de Navarra: < http://www.unav.edu/centro/griso/files/file/materiales_docentes/Caballero_Olmedo_Lope.pdf > (consultado o 25/06/2015).

.

SEGUNDA PARTE

Século XVIII

7. Leandro Fernández de Moratín, El sí de las niñas, ed. de J. Pérez Magallón. Barcelona: Crítica, 1994.

Século XIX

8. Selección de poemas de Espronceda e de Bécquer, facilitada polo profesor.

9. Ángel Saavedra, Duque de Rivas, Don Álvaro o la fuerza del sino, ed. de M. A. Lama. Barcelona: Crítica, 1994.

10. Benito Pérez Galdós, Miau, ed. F. J. Díez Revenga. Madrid: Cátedra, 2000.

Séculos XX e XXI

11. Selección de poemas, facilitada pola profesora.

12. Selección de relatos entregados pola profesora e lecturas escollidas de Pequeñas resistencias 5. Antología del nuevo cuento español (2001-2010), ed. Andrés Neuman. Madrid: Páginas de Espuma, 2010.

Bibliografía complementaria

Lecturas recomendadas

.

Manuais

Alberich, J. et al., dir., Historia de la Literatura Española. Madrid: Cátedra, 1990.

Alvar, C., J. C. Mainer y R. Navarro Durán, Breve historia de la literatura española. Madrid: Alianza Editorial, 1997.

Mainer, J. C. dir., Historia de la literatura española. Barcelona: Crítica, 2010. 9 vols.

Rico, F. dir., Historia y crítica de la literatura española. Barcelona: Crítica, 1983-.

Rodríguez Cacho, L., Manual de historia de la literatura española. Madrid: Castalia, 2009.

.

Estudos

Aguilar Piñal, F., Introducción al siglo XVIII. Madrid: Júcar, 1991.

Bataillon, Marcel, Erasmo y España: estudios sobre la historia espiritual del siglo XVI, trad. de Antonio Alatorre. Madrid: Fondo de Cultura Económica, 1995. [2ª ed., 5ª reimp.]

Curtius, Ernst, Literatura europea y Edad Media Latina. México: FCE, varias eds.

García Posada, Miguel, La nueva poesía: 1975-1992. Barcelona: Crítica, 2009.

Gies, David, ed., El romanticismo. Madrid: Taurus, 1989.

Guillén, Claudio, El primer Siglo de Oro: estudios sobre géneros y métodos. Barcelona: Crítica,1988.

Lewis, C.S., La imagen del mundo: introducción a la literatura medieval y renacentista. Barcelona: Península, 1997.

Lissorgues, Y., M. Palenque Francisca Soria, “Del Realismo al Fin de Siglo. Sociedad y arte literario”, en V. García de la Concha, dir., y F. Romero Tobar, coord., Historia de la literatura española. Siglo XIX. Madrid: Espasa-Calpe, 1998, pp. 1-90.

Litvak, L., ed., El Modernismo. Madrid: Taurus (El escritor y la crítica), 1975.

López Bueno, B., coord., La Renovación Poética del Renacimiento al Barroco. Madrid: Síntesis, 2006.

Mainer, J. C., La Edad de Plata (1902-1939). Madrid: Cátedra, 1983.

Mainer, J. C., De posguerra (1951-1990). Barcelona: Crítica, 1994.

Riley, Edward C., Cervantes’ Theory of the Novel. Oxford: Clarendon Press, 1962. (Traducido como Teoría de la novela en Cervantes. Madrid: Taurus, 1966.)

Romero Tobar, L., Panorama crítico del Romanticismo español. Madrid: Castalia, 1994.

Ruiz Pérez, P., Manual de literatura española de los siglos de oro, Madrid: Castalia, 2000.

Strosetzki, Christoph, ed., Teatro español del Siglo de Oro: teoría y práctica. Frankfurt am Main: Vervuert, 1998.

Yndurain, Domingo, Humanismo y Renacimiento en España. Madrid: Cátedra, 1994.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Lingua Española 1/613G01001
Introdución aos Estudos Literarios/613G01005
Lingua e Cultura Clásica/613G01006

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Non se admitirán traballos por correo electrónico. O único soporte para a entrega será o papel.

As lecturas obrigatorias faranse nas edicións críticas recomendadas arriba ou, no seu caso, nas consultadas co profesorado.

A guía docente é o documento público onde se visualiza a proposta académica da UDC e o marco regulamentario oficial destes estudos. Como tal, é o documento de referencia que obriga a docentes e a estudantes.

Para a primeira parte da asignatura, unha fonte complementaria de información será a páxina de Facebook "Lata de Lite": https://www.facebook.com/latadelite/



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías