Identifying Data 2019/20
Subject (*) History and Culture of Galicia Code 613G02029
Study programme
Grao en Galego e Portugués: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Third Optional 4.5
Language
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department
Coordinador
E-mail
Lecturers
,
E-mail
Web http://http://www.udc.es/filo
General description Descrición e análise da evolución histórica da Galiza e dos trazos básicos da sua cultura.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A4 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua galega.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A19 Coñecer a historia e a cultura das comunidades galegofalantes.
A27 Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua galega.
A28 Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua portuguesa.
A29 Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer os cambios e permanencias que se producen na Galiza contemporánea A19
B5
B8
Coñecer as metodoloxías adecuadas para a elaboración de traballos A11
B1
B3
B5
B6
B7
B9
C3
C6
Aprender a expor oralmente e por escrito A4
A10
A29
B4
C1
Tomar consciencia da necesidade de aprendizaxe continua B3
B5
B7
C3
C6
Fomentar, a través do coñecimento, un mellor exercicio da cidadanía B8
C4
C6
C7
Coñecer as fontes de información para a Historia da Galiza A10
A16
A19
A27
A28
B1
C3
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual A2
Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas B2
Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional B10

Contents
Topic Sub-topic
1. O medio físico e a estrutura poboacional 1.1. Xeografía descritiva do país galego.
1.2. Distribución espacial do hábitat urbano e rural.
2. A cultura galega "tradicional". 2.1. O mundo agrario e mariñeiro e as suas culturas características.
2.2. Industrialización e medio urbano.
3. Galiza pre-romana e romanización. 3.1. Celtismo e anti-celtismo.
3.2. A romanización como agente revelador da riqueza cultural propria.
4. A Galiza feudal. 4.1. O proceso de formación do feudalismo.
4.2. O Reino da Galiza
4.3. Consolidación e apoxeu fo feudalismo: a época de Xelmires.
5. O fin dos tempos medievais 5.1. A crise dos séculos XIV-XV.
5.2. A revolta irmandiña.
5.3. A "doma e castración" do Reino da Galiza.
6. Os "Séculos Escuros": o Antigo Regime na Galiza. 6.1. Demografía e sociedade.
6.2. Economía agraria, tentativas industrializadoras e conflitos sociais.
6.3. O cadro institucional.
6.4. Ilustración galega e esplendor barroco.
7. Crise do Antigo Rexime e estancamento socio-económico: a Galiza do século XIX. 7.1 Inercias agrarias e desindustrialización.
7.2. Unha populación emigrante e una sociedade esencialmente rural e mariñeira.
7.3. A construción do Estado liberal.
7.4. Movimentos sociais, correntes e organizacións políticas.
7.5. A formación de unha consciencia propria: do provincialismo ao "Rexurdimento" e o Rexionalismo.
8. A Galiza do século XX: transformacións estruturais e cambio político. 8.1. Evolución da populación.
8.2. A modernización do tecido socio-económico.
8.3. Os movimentos sociais.
8.4. II República, Ditadura Franquista e Transición Democrática.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A11 A19 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 C1 C3 2 30 32
Critical bibliographical A2 A11 B1 B3 B5 B6 B7 C1 0 9 9
Workbook A27 A28 B1 B2 B3 B5 B6 B8 B9 0 30 30
Document analysis A4 A10 A11 A16 A29 B2 0 10 10
Objective test A19 B1 B3 B5 B7 C1 2 0 2
Collaborative learning A2 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B10 C1 C4 C6 4 0 4
Guest lecture / keynote speech B1 B5 B6 B7 B8 C7 16 0 16
Directed discussion B1 B3 B4 B5 B7 B8 B10 C1 C4 C6 4.5 2 6.5
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects Consiste nun traballo individual por conta do aluno relacionado con algún tema do programa, realizado a partir da consulta de bibliografía e/ou fontes documentais e orientado conforme a pautas dadas polo profesor. Poderá ser exposto na aula.
Critical bibliographical Reseña dun libro ou artigo indicado polo profesor.
Workbook Lectura a cargo do aluno de monografias e máis material bibliográfico seleccionado e recomendado polo profesor. Tais lecturas estarán relacionadas preferencialmente coa materia do temario.
Document analysis Consulta por parte do aluno de fontes históricas de base documental coa finalidade de o iniciar no manexo das mesmas.
Objective test Consiste nunha proba escrita sobre os contidos estudados no curso.
Collaborative learning Debate en grupo sobre cuestións colocadas polo profesor. Non precisa de leitura previa de materiais en horas non presenciais. Deberán participar todos os alunos sen excepción, o que implica a asistencia obrigatoria ás aulas interactivas.
Os alunos en situación de dispensa académica realizarán esta actividade no gabinete do profesor, debatendo ou dialogando con el segundo cronograma previamente combinado.
Guest lecture / keynote speech Exposición por conta do profesor de cuestións basilares relacionadas co temario.
Directed discussion Debate na aula na base de materiais previamente distribuídos polo profesor e lidos polo aluno en horas non presenciais. O profesor orientará o debate. Deberán participar todos os alunos sen excepción, o que implica a asistencia obrigatoria ás aulas interactivas.
Os alunos en situación de dispensa académica realizarán esta actividade no gabinete do profesor, debatendo ou dialogando con ele segundo cronograma previamente combinado.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Directed discussion
Objective test
Description
Nos traballos tutelados, o profesor informará sobre a metodoloxía a empregar, dará unha orientación bibliográfica xeral que será completada polo aluno a través dun traballo de prospección, e fará un seguimento do traballo. A tal fin, marcará un cronograma de comparecencias periódicas do aluno para ser cumprido obrigatoriamente por este.

Na proba obxectiva, o profesor deberá resolver as dúbidas que poda levantar a formulación das perguntas e, en xeral, esclarecer calquera cuestión relativa à materia obxecto de exame. Tamén deberá aclarar a modalidade de exame a realizar e a correspondente valorización das perguntas.

No caso da discusión dirixida, haberá que seleccionar o tema a debate. Os alunos deberán preparalo a partir da bibliografía recomendada e caberá ao profesor fixar as pautas metodolóxicas precisas para encaminhar a discusión.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A11 A19 B1 B2 B3 B5 B6 B7 B8 C1 C3 Serán valorizados o rigor analítico exibido, a claridade da exposición por escrito (e, no seu caso, tamén oral se for exposto na aula) e o axeitamento da metodoloxía ao traballo de pesquisa realizado. 30
Directed discussion B1 B3 B4 B5 B7 B8 B10 C1 C4 C6 Valorizarase a capacidade de argumentar e contrastar a opinión propria coa dos compañeiros da aula. Toda opinión deberá estar debidamente fundamentada, non emitida á toa. 15
Critical bibliographical A2 A11 B1 B3 B5 B6 B7 C1 Será obxecto de estimación a capacidade analítica, de comprensión e de síntese a respecto do material a recensar, ben como a claridade expositiva do discurso. 10
Objective test A19 B1 B3 B5 B7 C1 Será avaliada a exposición realizada polo aluno consonte a criterios de articulación da exposición e adecuación ás cuestións formuladas. 40
Collaborative learning A2 B1 B3 B4 B5 B7 B8 B10 C1 C4 C6 Apreciarase de modo especial a capacidade para traballar en grupo e a receptividade das argumentacións dos demáis. 5
 
Assessment comments

1. Serán avaliados os alunos/as que asistiren á proba obxectiva e tiveren apresentado a recensión e máis o traballo tutelado. Onde non, serán considerados como non presentados.
2. Será requisito imprescindíbel para aprobar a disciplina, superar a proba obxectiva. Caso da suma das cualificacións do conjunto das actividades ultrapasar os cinco pontos sen se teren alcanzado un mínimo de dous (sobre 4) na proba obxectiva, farase constar como cualificación final 4.9 implicando un suspenso na materia.
3. As faltas de ortografía (grallas) e/ou incorreccións léxico-gramaticais poderán ser motivo de suspenso automático cando muito graves e reiteradas. En calquera caso suporán umha diminución da nota.
4. Os alunos/as en situación de dispensa académica ou matrícula a tempo parcial deberán realizar os mesmos traballos e probas que os estudantes suxeitos á matrícula ordinaria, conforme ás variantes para eles estabelecidas no apartado de metodoloxías.
5. Na "segunda oportunidade" de xullo e sucesivas (incluída a anticipada de decembro) serán avaliadas unicamente aquelas metodoloxías que non tiveren sido superadas na primeira oportunidade, conservándose para as restantes metodoloxías as cualificacións obtidas en xuño.


Sources of information
Basic Saavedra, P. (1992). A vida cotiá en Galicia, 1550-1850. Santiago, USC
Barbosa Álvares, J. M. (2008). Atlas histórico da Galiza. Barcelona
VV.AA. (1998). Atlas histórico de Galicia. Vigo, Nigra Tea
Villares, R. (2004). Historia de Galicia. Vigo, Galaxia
VV.AA. (1991). Historia de Galicia. Vigo, A Nosa Terra
Constenla Bergueiro, g. e Domínguez Castro, l. (eds.) (2002). Tempo de sermos. Galicia nos séculos contemporáneos. Vigo, UVI
VV.AA. (1990). Textos e materiais para a Historia de Galicia. Barcelona, Crítica
Calo Lourido, F. (1996). Xentes do mar. Traballos, tradicións e costumes. Vigo, A Nosa Terra

Complementary Velasco Souto (2006). 1936 Represión e alzamento militar en Galiza. Vigo, A Nosa Terra
López Carreira, A. (1999). A cidade medieval galega. Vigo, A Nosa Terra
Do Pico, F. (1978). A Ilustración e a sociedade galega. Vigo, Galaxia
Barros, C. (1988). A mentalidade xusticieirados irmandiños. Vigo, Xerais
López Carreira, A. (1987). A revolución irmandiña. Ourense, Galiza Editora-ASPG
Velasco Souto, C. F. (1995). Agitacións campesinas na Galiza do século XIX.. Santiago, Laiovento
Carmona, X. y Nadal, J. (2005). El empeño industrial de Galicia. 250 años de historia, 1750-2000. A Coruña, Fundación Barrié de la Maza
Villares, R. (1982). Foros, frades e fidalgos. Vigo, Xerais
Máiz Vázquez, B. (1989). Galicia na II República e baixo o franquismo. Vigo, Xerais
Velasco Souto, C. F. (2000). Galiza na II República. Vigo, A Nosa terra
Fernández Casanova, Carmen (coord.) (1998). Historia da pesca en Galicia. Santiago, USC, Biblioteca de divulgación
Alonso Álvarez, l. (1977). Industrialización y conflictos sociales en la Galicia del Antigo Régimen. Madrid, Akal
Barreiro Fernández, X. R. (1982). Liberales y absolutistas en Galicia. Vigo, Xerais
Andrade Cernadas, J. M. (1995). Monxes e mosteiros na Galicia medieval. Santiago, USC, Bibl. de divulgación
Proxecto: As Vítimas, As Voces, Os Nomes e os Lugares (). Nomesevoces.net.
Cabo Vilaverde, M. (1998). O Agrarismo. Vigo, a Nosa terra
Beramendi, J.G.-Núñez Seixas, M. (1990). O Nacionalismo Galego. Vigo, a Nosa Terra
López Carreira, A. (2005). O reino medieval de Galicia. contribución á súa historia política. Vigo, A Nosa Terra
Pereira, D. (coord.) (1992). Os conquistadores modernos. Movemento obreiro na Galicia de anteguerra. Vigo, A Nosa Terra
Presedo Garazo, A. (1997). Os devanceiros dos pazos. Economía e estrategias socoais da pequena fidalguía rural na Galicia interior (séculos XVI-XVIII). Santiago, sotelo Blanco
Castiñeiras, M. A. (1995). Os traballos e os días na Galicia medieval. Santiago, USC, Biblioteca de divulgación
Fernández Prieto, L. (ed.) (2001). Tera e Progreso. Vigo, Xerais


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Galician Language and Oral Communication/613G02021
Portuguese Language 1/613G02022
Galician Language and Society/613G02025

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Literatura Galega/613G02012
Medieval Galician and Portuguese Literature/613G02023
Portuguese Literature 1/613G02026
Portuguese Language 2/613G02035

Subjects that continue the syllabus

Other comments

O profesor recomenda utilizar o horario de atendimento (titorias) para resolver calquera problema ou esclarecer dúbidas.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.