Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Literatura Galega e Estudos Socioculturais Código 613G02032
Titulación
Grao en Galego e Portugués: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Galego-Portugués, Francés e Lingüística
Letras
Coordinación
Tato Fontaiña, Laura
Correo electrónico
laura.tato@udc.es
Profesorado
Tato Fontaiña, Laura
Correo electrónico
laura.tato@udc.es
Web http://www.udc.es/filo
Descrición xeral Estudo da literatura galega desde a perspectiva dos estudos socioculturais, de xénero, sistémicos, identitarios, poscolonias, emerxentes, etc.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non haberá modificacións

2. Metodoloxías
Non haberá modificacións.


*Metodoloxías docentes que se modifican
As sesións maxistrais serán realizadas a través de Teams; así como os obradoiros e a análise de fontes documentais que non sexan individuais.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: a través do correo electrónico laura.tato@udc.gal


4. Modificacións na avaliación
A proba de ensaio será realizada a través da plataforma moodle.

*Observacións de avaliación:
Non hai

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria.
A2 Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual.
A3 Coñecer as correntes teóricas da lingüística e da ciencia literaria.
A4 Ter un dominio instrumental avanzado oral e escrito da lingua galega.
A7 Coñecer as literaturas en lingua galega, española e inglesa.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A11 Ter capacidade para avaliar, analizar e sintetizar criticamente información especializada.
A14 Ser capaz para identificar problemas e temas de investigación no ámbito dos estudos lingüísticos e literarios e interrelacionar os distintos aspectos destes estudos.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
A16 Coñecer a crítica textual e a edición de textos.
A17 Ter un coñecemento avanzado da literatura galega.
A18 Ter un coñecemento avanzado da literatura portuguesa.
A19 Coñecer a historia e a cultura das comunidades galegofalantes.
A20 Coñecer a historia e a cultura das comunidades lusófonas.
A23 Coñecer a situación sociolingüística da lingua galega.
A27 Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua galega.
A28 Coñecer a evolución histórica externa e interna da lingua portuguesa.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B2 Manexar ferramentas, programas e aplicacións informáticas específicas.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
B9 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.
B10 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán/á e profesional.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Ser capaz de desenvolver un enfoque orixinal e creativo na investigación avanzada no ámbito dos estudos literarios e culturais. A1
A2
A4
A11
A16
A23
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Coñecer e aplicar diferentes métodos e técnicas de análise á produción literaria e cultural galega. A7
A18
A19
A20
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
Comprender os procesos históricos dos estudos literarios e culturais e as súas mudanzas de paradigma. A1
A3
A4
A10
A14
A15
A17
A27
B2
B5
B6
B8
B9
Analisar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. A2
A3
A17
A19
A23
B1
B3
B9
B10
Comprender os procesos históricos do estudos literarios e culturais e as súas mudanzas de paradigma. A1
A2
A3
A10
A17
A19
B1
B2
B3
B8
Analisar e interpretar textos, aplicando diferentes modelos teóricos e xenéricos. A1
A2
A3
A4
A10
A11
A14
A28
B1
B2
B4
B5
B6
B7
Adquirir as habilidades necesarias para analizar e interpretar os mecanismos dos procesos da creación literaria. A1
A2
A4
A17
B3
B5
B6
Aplicar as técnicas de análise cultural respectando os fundamentos ideolóxicos presentes en contextos diversos. A2
A3
A4
A11
A17
B6
B8
B10
Coñecer e valorizar a diversidade cultural, con especial atención ao ámbito galego-portugués. A4
A17
A27
B1
B5
B9
Aplicar técnicas de análise cultural en contextos diversos A2
A3
A10
A11
B4
B5
B6
B7
Realizar achegas creativas e orixinais na análise dos textos literarios, dos productos artísiticos e das realidades culturais. A2
A3
A4
A10
A11
B4
B6
B8
B10
Adquirir as habilidades necesarias para analisar e investigar os mecanismos dos procesos de comunicación. A1
A2
A3
A14
A16
A17
A27
B4
B5
B8
Coñecer e valorizar a diversidade cultural, con especial atención aos ámbitos hispánico e galego-portugués. A1
A3
A4
A10
A11
A14
A15
A17
A19
A23
B1
B3
B5
B7
B9
Adquirir a capacidade de utilizar ferramentas e recursos de investigación aplicados no ámbito dos estudos literarios e culturais A4
A10
A11
A14
A15
A17
A27
B1
B2
B5
Aplicar unha perspectiva comparatista de carácter transnacional e plurilingüístico aos estudos literarios, artísticos e culturais A1
A2
A4
A10
A11
A17
A18
A27
B1
B2
B3
B4
Ser quen de realizar achegas creativas e orixinais no estudo comparatista dos textos literarios, dos produtos artísticos e das realidades culturais A1
A2
A3
A4
B1
B2
B5
B6
B7
B10
C1

Contidos
Temas Subtemas
1. Principais grupos e liñas de investigación 1.1. Propostas sociais e identitarias
1.2. Propostas sistémicas e sociolóxicas
1.3. Outras propostas
2. Discursos e contradiscursos das mulleres. 2.1 Teoría e práctica.
3. Recepción da literatura galega do XXI. 3.1 A recepción externa.
3.2 A recepción interna.
3.3 Autores/as representativos/as das diferentes tendencias.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A3 A11 A16 A17 B5 B7 B8 B9 B10 10 15 25
Lecturas A10 A17 A19 A23 A27 B1 1 20 21
Análise de fontes documentais A1 A2 A4 A15 A16 A18 A20 A28 B2 B6 C1 15 10 25
Proba de ensaio A3 A4 A11 A17 B6 B7 B8 B10 2.5 17 19.5
Obradoiro A1 A2 A7 A14 B3 B4 B10 C1 15 5 20
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Presentación, desenvolvemento e análise de contidos teóricos e procedementais fundamentais para o alumnado atinxir as competencias e destrezas previstas.
Lecturas Realización dunha seria de lecturas que se inclúen no Paso 8 desta Guía.
Análise de fontes documentais Comentario e análise de diferentes textos seleccionados seguindo a táboa de contidos da materia.
Proba de ensaio Proba escrita en que o alumnado desenvolverá algún dos temas explicados na sesión maxistral, ou comentados e analizados no obradoiro ou nos exercicios de análise de fontes.
Obradoiro Traballo en grupo que se realizará nas horas de aulas interactivas sobre textos que estarán en moodle.

Atención personalizada
Metodoloxías
Análise de fontes documentais
Obradoiro
Descrición
Os(as) estudantes que non podan asistir no horario previsto para as Titorías, poderán concertar entrevistas por medio do correo electrónico.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais A1 A2 A4 A15 A16 A18 A20 A28 B2 B6 C1 A valiación deste tipo de traballo será continua e realizada sobre a participación do(a) alumno(a) nas activades na aula. 20
Lecturas A10 A17 A19 A23 A27 B1 A avaliación das lecturas obrigadas realizarase dentro da proba de ensaio cunha serie de cuestión concretas sobre as obras. 20
Obradoiro A1 A2 A7 A14 B3 B4 B10 C1 Na avaliación desta actividade terase en conta, ademais do contido, a clareza expositiva e a corrección lingúística. 20
Proba de ensaio A3 A4 A11 A17 B6 B7 B8 B10 Proba escrita en que o alumnado desenvolverá algún dos temas explicados na sesión maxistral, ou comentados e analizados no obradoiro ou nos exercicios de análise de fontes. 40
 
Observacións avaliación


Todas
as actividades deberán ser entregadas de acordo cos prazos e os
procedementos fixados no início das sesións.

Os(as) estudantes con dispensa académica poderán realizar traballos tutelados para ser avaliados. Deberán poñerse en contacto coa profesora en horario de titorías ou a través do correo electrónico.


Fontes de información
Bibliografía básica González Fernández, H. (2005). Elas e o paraugas totalizador. Vigo: Xerais
Beltrán, E et alii (eds.) (2001). Feminismos. Debates teóricos contemporáneos. Madrid: Alianza
Amorós, C (1994). Historia de la teoría feminista. Madrid: Instituto de Investigaciones feministas da UCM
Bourdieu, Pierre (1992). Les règles de l’art. Genèse et structure du champ littéraire. Paris: Éditions du Seuil
Figueroa, Antón (2001). Nación, literatura, identidade: comunicación literaria e campos sociais en Galicia. Vigo: Edicións Xerais de Galicia
Blanco, C. (1995). Nais, damas, prostitutas e feirantas. Vigo: Xerais
Samartim, Roberto L.I. (2010). O processo de construçom do sistema literário galego entre o franquismo e a transiçom (1974-1978): margens, relaçons, estrutura e estratégias de planificaçom cultural. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións da USC
Even-Zohar, Itamar (2007). Polisistemas de cultura. Tel Aviv: Unit of Culture Research, Tel Aviv University (acesíbel en http://www.tau.ac.il/~itamarez/
Moure, T. (2012). Queer-emos un mundo novo. Sobre cápsulas, xéneros e falsas clasificacións. Vigo: Galaxia
González-Millán, X. (2000). Resistencia cultural e diferencia histórica: a experiencia da subalternidade. Santiago de Compostela: Sotelo Blanco
Casas, Arturo (2002). “A Teoría crítica da cultura e a planificación dos estudos socioculturais”. Anuario de estudios literarios galegos, 29-38
Torres Feijó, Elias J. (2004). “Roma locuta causa finita? Sobre docência e crítica da literatura e da cultura”. Aurora Marco et al. (eds.), Actas del VII Congreso Internacional de la Sociedad Española de Didáctic

Obras de Lectura:

Manuel Rivas: Todo é silencio.
María Reimonde: O club da calceta.
Domingo Villar: A praia dos afogados.
Teresa Moure: Unha primavera para Aldara.
Gustavo Pernas: Os ollos de Victorine e a construción da cuarta parede.
Ana Romaní: Estremas.

Bibliografía complementaria Tato Fontaíña, Laura; Tavares Maleval, Mª do Amparo (eds.) (2010). Estudos galego brasileiros 3: lingua, literatura, identidade. Rio de Janeiro / A Coruña: UERJ / Universidade da Coruña
Rodríguez, Francisco (1990). Literatura galega contemporánea (problemas de método e interpretación). Vilaboa: Edicións do Cumio
Reis, C. (1992). “Criação literaria e periferismo cultural: para una ideologia da marginalidade”. Actas do I Congreso Internacional da Cultura Galega, Dirección Xeral de Cultura, [Santiago de Compos
Hooper, Kirsty (2005). “Novas cartografías nos estudos galegos: nacionalismo literario, literatura nacional, lecturas posnacionais”. Anuario de Estudos Literarios Galegos: 64-73
Martínez Tejero, C. (2009). “O estudo de Sistemas Culturais Emergentes através da imprensa periódica. O caso do jornal «Faro de Vigo» em 1970”. Manuel Carlos Silva et al (eds.), [Actas do] X Congresso Luso Afro Brasileiro de Ciências Sociais. S
Torres Feijó, Elias J. (2006). “Sobre os objectivos, serviços e serventias da Historiografia literária. Algumhas propostas”. Maria da Penha Campos Fernandes (coord.), História(s) da Literatura. Actas do 1º Congresso Internaci


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías