Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Literatura Latina Código 613G01045
Titulación
Grao en Español: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Ferraces Rodriguez, Arsenio
Correo electrónico
a.ferraces@udc.es
Profesorado
Ferraces Rodriguez, Arsenio
Correo electrónico
a.ferraces@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia propone una aproximación a la literatura latina de la Antigüedad (ss. III a.C.-Vd.C.) y a su influencia en la posteridad que tenga en cuenta tanto su ciclo temporal como los contextos sociales que la enmarcan, los aspectos ideológicos que transmite y en qué se sustenta, y los diferentes códigos formales propios de cada género. Con objeto de concentrar una materia tan vasta en el espacio de un cuatrimestre, la exposición de los contidos y las actividades previstas se limitarán a cuatro grandes temas, suficientemente representativos del conjunto de la literatura romana: el teatro, la poesía amorosa, la historiografía y la narrativa de ficción.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber analizar e comentar textos e discursos literarios e non literarios utilizando apropiadamente as técnicas de análise textual A1
A2
Coñecer a lingua, a literatura e a cultura latina A13
Coñecer a crítica textual e a edición de textos, aplicados ao campo da literatura latina A16
Ter coñecementos de terminoloxía e neoloxía no campo da filoloxía clásica A23
Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información no campo da filoloxía clásica A11
B1
Adquirir capacidade de autoinformación no campo da filoloxía clásica B3
Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas, especialmente a historia das literaturas inglesa, española e galega B5
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva B6
Ter capacidade de análise e síntese, de valorar críticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico B7
Apreciar a diversidade cultural mediante a confrontación do legado da Antigüidade cos trazos da modernidade e contemporaneidade B8

Contidos
Temas Subtemas
1. Cuestións xerais sobre a literatura latina 1.1. O sistema literario na Antigüidade: Literatura/Textos/letras
1.2. Cuestións de denominación e delimitación: 'literatura romana'/'literatura latina'
1.3. Literatura pagana/literatura cristiana
1.4. Sistematización do estudo da literatura latina
1.5. O falso problema da 'orixinalidade' da literatura latina (imitación e emulación)
2.- O teatro en Roma.
2.1. O ciclo temporal: orixe, desenvolvemento e decadencia
2.2. O contexto social: escritores, actores, público, patronos, marcos pragmáticos
2.3. Os xéneros e subxéneros do teatro literario e dos espectáculos parateatrais
2.4. A influencia na posteridade
3.- O tratamento do amor na poesía latina. 3.1. Ideoloxía sobre o amor na Antigüidade
3.2. O amor na poesía persoal: epigrama, lírica, elexía, bucólica
3.3. O amor na poesía dramática, narrativa e didáctica
3.4. A influencia na posteridade
4.- A historiografía en Roma. 4.1. Os xéneros e subxéneros da historiografía
4.2. Teoría da historia: aspectos sociais, retóricos e filosóficos
4.3. A biografía
4.4. Influencia na posteridade
5. A narrativa de ficción 5.1. Consideracións sobre os conceptos de narración e de ficción
5.2. A tipoloxía do relato breve
5.3. A novela: orixes e desenvolvemento
5.4. A influencia na posteridade

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A2 A16 B1 B7 16 12 28
Proba obxectiva A1 A13 2.5 6 8.5
Traballos tutelados A11 A13 B3 B5 B6 0 23 23
Lecturas A2 B8 0 35 35
Sesión maxistral A1 A13 A16 A23 16 0 16
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais Os diversos exercicios de análise e comentario de textos faranse en sesións presenciais de carácter práctico e con dinámica de grupo. Valorarase a asistencia e a participación activa de cada estudante no desenvolvemento dos mesmos.
Proba obxectiva Proba escrita individual, que se efectuará a final de curso a propósito dos diversos contidos desenvolvidos tanto nas sesións maxistrais como nas sesións de carácter práctico. Valorarase sobre todo a capacidade de relacionar e organizar conceptos, resolver problemas e exercer un xuízo crítico.
Traballos tutelados O estudante elaborará un traballo de curso individual coa orientación e a asistencia do profesor. Este traballo será exposto e discutido públicamente na aula. Valorarase sobre todo o rigor da análise e a capacidade de síntese, mais tamén a orixinalidade dos enfoques, así como a corrección da expresión escrita e a eficacia da exposición oral. A presentación deste traballo ten carácter obrigatorio para poder efectuar a proba obxectiva e superar a materia.
Lecturas O estudante fará por contra propia as lecturas obrigatrorias que se lle propoñan e dará conta destas a través de comentarios orais nas sesións prácticas, no propio traballo tutelado ou na resolución da proba obxectiva.
Sesión maxistral Sesións expositivas de carácter oral por parte do profesor sobre os diferentes contidos do temario. O profesor completará estas exposicións con guións, resumos e indicacións bibliográficas publicados a través da plataforma Moddle

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
O estudante asistirá a titorías individuais concertadas a fin de que o profesor supervise a planificación e desenvolvemento do traballo tutelado

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Análise de fontes documentais A2 A16 B1 B7 Os diversos exercicios de análise e comentario de textos faranse en sesións presenciais de carácter práctico e con dinámica de grupo. Valorarase tanto a asistencia a estas sesións como a participación activa de cada estudante no desenvolvemento das mesmas. Poderá pedirse a ulterior presentación por escrito dalgúns destes exercicios en forma de breve comentario dun texto, resolución dun test etc. 20
Proba obxectiva A1 A13 Proba escrita individual, que se efectuará a final de curso a propósito dos diversos contidos desenvolvidos tanto nas sesións expositivas como nas sesións de carácter práctico. Valorarase sobre todo a capacidade de relacionar conceptos, organizar a argumentación, resolver problemas e exercer un xuízo crítico. Requirirase unha cualificación mínima de 4 sobre 10 para dar por superada esta proba 40
Traballos tutelados A11 A13 B3 B5 B6 Valorarase sobre todo o rigor da análise e a capacidade de síntese, mais tamén a orixinalidade dos enfoques, así como a corrección da expresión escrita e a eficacia da presentación oral. A presentación deste traballo terá carácter obrigatorio para efectuar a proba final obxectiva e superar a materia 40
 
Observacións avaliación

En caso de que as actividades presentadas por escrito non cumpran unhas esixencias mínimas de corrección lingüística, serán devoltas sen cualificar ao estudante para que as revise e as entregue de novo.


Os estudantes que non aprobasen a materia na oportunidade de xuño poderán repetir en xullo as probas e/ou os traballos non superados ou aqueles que non presentasen.


O estudante será cualificado con Non Presentado só no caso de que non realice a proba obxectiva prevista.


O estudante que se matricule na modalidade de tempo parcial será dispensado da asistencia ás sesións prácticas de análise de fontes documentais. O 20% que se contempla por este concepto no cálculo da cualificación global será compensado na proba obxectiva, que pasará a contar un 50% e na avaliación de traballo e actividades, que pasará a contar un 50%.


Fontes de información
Bibliografía básica Leighton D. Reynolds e Nigel G. Wilson (1986). Copistas y filólogos. Madrid: Gredos
Carmen Codoñer Merino (ed.) (1987). Géneros literarios latinos. Salamanca: Universidad de Salamanca
George Hacquard (2008). Guía de la Roma antigua. Madrid: Atenea
E.J.Kenney-W.V.Clausen (1989/90). Historia de la literatura clásica. Madrid: Gredos
Carmen Codoñer Merino (1997). Historia de la literatura latina. Madrid: Cátedra
Michael Von Albrecht (1992/7). Historia de la literatura romana. Barcelona: Herder

Recursos web

Xerais

Bibliotheca Augustana: bibilotheca latina / bibliotheca graeca

http://www.hs-augsburg.de/~harsch/augustana.html#la

The Latin Library

http://www.thelatinlibrary.com/index.html

The Classics Page

http://www.thelatinlibrary.com/classics.html

Internet Ancient History Sourcebook: Rome

http://www.fordham.edu/halsall/ancient/asbook09.html

Analecta Malacitana

http://www.anmal.uma.es/anmal/recursos0.htm

Recursos para la literatura clásica (USAL)

http://clasicas.usal.es/portal_recursos/index.php?option=com_content&view=category&id=12&Itemid=16

 

Interclassica (Univ. de Murcia)

http://interclassica.um.es/

 

 

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías