Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Lecturas de Literatura Española e Hispanoamericana Código 613G02048
Titulación
Grao en Galego e Portugués: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Letras
Coordinación
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Profesorado
Valcarcel Lopez, Maria Eva
Correo electrónico
eva.valcarcel@udc.es
Web
Descrición xeral Asignatura de carácter práctico na que se levará a cabo unha valoración crítica e estética, así como unha contextualización histórico -filosófica dun corpus de textos literarios seleccionados que se estudarán a partir da elaboración dun comentario de textos. Farase unha introducción metodolóxica que garante ó alumno un bo aprendizaxe por medio dos comentarios propostos.

Competencias do título
Código Competencias do título

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. B6
B10
Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. A11
B1
Coñecer e aplicar os métodos de análise de textos narrativos e líricos. Ter capacidade para avaliar críticamente un texto lírico e/ou narrativo. Saber facer relacións interdisciplinares. Coñecer a producción poética y narrativa na lingua española. Adquirir capacidade autónoma de criticar textos literarios e valoralos críticamente. Coñecer as propostas literarias do idioma castelán na pensínsula e en hiapanoamérica. A1
A2
A15
B5
Coñecer e aplicar os métodos e as técnicas de análise lingüística e literaria. A15
B1
B10
A asignatura propón unha revisión do pensamiento cultural no século XX, partindo do seu fundamento filosófico. Ensinaráse a valorar o pensamiento e o exercicio vanguardista en conxunto, así como a interdisciplinaridade as suas posibilidades como ferramenta dune coñecemento global do fenómeno vangardista. Ensinaráse a valorar a universalidade da arte e do pensamento. A2
A5
A15
B7
O alumno debe saber interpretar modelos culturais e saber as razóns polas que se desenvolven ou fracasan. A7
A11
A15

Contidos
Temas Subtemas
Cuestións iniciais
Introducción metodolóxica.
O comentario de textos
O discurso literario

Poesía moderna e vangardista
Poesía actual
Introdución práctica ás poéticas contemporáneas. Comentario teórico e literario de textos seleccionados.
O conto literario moderno.
Introdución práctica ás poéticas do conto literario. Comentario teórico e lierario de textos seleccionados.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba mixta A1 A2 A5 A7 A11 A15 2 22.5 24.5
Discusión dirixida A1 A2 A5 A11 B6 B7 6 12 18
Sesión maxistral A7 B10 6 12 18
Actividades iniciais B7 B10 1 0 1
Obradoiro A1 A2 A5 A7 A11 A15 B1 B5 16 32 48
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba mixta Consiste na realización de varios comentarios de texto nos que se explicitarán algunhas preguntas e se deixará a liberdade do alumno a selección de outros aspectos salientables e que deben tratarse. A proba incluirá unha mostra das diferentes técnicas que se utilizarán no obradoiro e nas discusións dirixidas.
Discusión dirixida Partindo dun asunto ou idea paraa reflexión proposta polo profesor, os alunos irán elaborando o seu propio discurso crítico utilizando as ferramentas que lles foron proporcionadas. Deberán defender a sua postura como a adecuada, deberán propor argumentos que a sustenten de xeito científico.
Sesión maxistral A sesión maxistral serve para fixar a metodoloxía e a contextualización histórico-estética dos textos cos que se traballará no obradoiro e nas discusión dirixidas.
Actividades iniciais Presentación do contido e avaliación dos coñecementos previos do alumnado, así como avaliación da sua disposición fronte a materia. Valoración das necesidades específicas do alumnado.
Obradoiro O obradoiro consta dunha serie de exercicios prácticos diversos nos que se persigue o dominio da disciplina mediante a práctica e a metodoloxía. Os alumnos farán comentarios, manipularán textos, farán exposicións e articulacións de ideas conrecreación intelectual dos contextos históricos e situacións comunicativas,agás da reflexión estética e a contextualización socio-histórica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Obradoiro
Proba mixta
Discusión dirixida
Descrición
O carácter práctico da materia obriga a poñer a atención na singularidade dos alumnos, por iso en cada unha das metodoloxías, e obrigado ter en conta a diversidade e dispor dun tempo axeitado para poder atendela, tarefa que comprende a explicación detallada do que se persegue e a metodoloxía específica que se consideraría máis axeitada para conseguilo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A1 A2 A5 A7 A11 A15 B1 B5 Realización de exercicios encamiñados a adquisicón dun dominio excelente dos textos literarios dende o punto da creación e da crítica literaria, histórica e estética.

Os exercicios poden ser individuais e colectivos e realizaránse dentro da aula, ou fora dela se fora pertinente.
60
Proba mixta A1 A2 A5 A7 A11 A15 Resolución de problemas plantexados en exercicios prácticos. 40
 
Observacións avaliación

Os  alumnos deberán acadar unha calificación mínima de 5 en cada unha das probas para poder aprobar a asignatura. Os alumnos que non sexan avaliados positivamente na primeira convocatoria;deberán facer unha nova proba mixta, agás dun traballo individualizado, se o profesor o considera axeitado, dependendo en cada caso das competencias que deba incrementar.  

Terase en conta a situación dos alumnos con dispensa académica que deberán informar o profesor da sua condición o inicio do curso. O profesor deseñará  un sistema de avaliación que, agás de outras actividades evaluables como prácticas textuais e bibliográficas, incluirá unha proba mixta especialmente formulada para un alumno que non participara nas sesións de obradoiro.  A avaliación será simétrica na primeira e segunda oportunidade.

A convocatoria de decembro avaliaráse cunha proba mixta na que se poderá incluir unha práctica de comentario.

Calificaránse con non presentado os alumnos que non entreguen as prácticas  do obradoiro e /ou non se presenten a proba mixta.


Fontes de información
Bibliografía básica

Nesta materia estúdanse de maneira práctica,fragmentos non obras completas. Eses textos extraeranse, principalmente das antoloxías que seguen, e que constitúen a bibliografía da materia.

Toda a bibliografía é básica, a selección de bibliografía secundaria farase no obradoiro como traballo de autoformación no que s ealcanzará a capacidade de reconocer as aportacións críticas axeitadas para solución dun problema concreto.

Las ínsulas extrañas, Madrid, Galaxía Gutemberg, 2002.

Antología de poesía de las letras hispánicas, Madrid, Cátedra, 1998.

Cuerpo plural. Antología d ela poesía hispanoamericana contemporánea, Madrid, Pretextos,2010.

El cuento hispanoamericano del siglo XX, Madrid, Castalia, 1997.

Antología del microrrelato español, Madrid, Cátedra,2012.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías