Identifying Data 2023/24
Subject (*) Modern Language 4: Portuguese Code 613G03060
Study programme
Grao en Inglés: Estudos Lingüísticos e Literarios
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Fourth Optional 4.5
Language
Portuguese
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Letras
Coordinador
Samartin López-Iglesias, Roberto
E-mail
roberto.samartin@udc.es
Lecturers
Rubert de Araujo, Andréa
Samartin López-Iglesias, Roberto
E-mail
a.rubert@udc.es
roberto.samartin@udc.es
Web
General description Esta materia fornece formación de carácter teórico-práctico na descrición e uso instrumental da lingua portuguesa nas súas modalidades oral e escrita. O alumnado debe consolidar todas as competencias de usuario independente, encadrado no nivel avanzado (B2), de acordo co "Marco Común Europeo de Referencia para as Linguas".

Study programme competencies
Code Study programme competences
A8 Ter dominio instrumental oral e escrito dunha segunda lingua estranxeira.
A10 Ter capacidade para avaliar criticamente o estilo dun texto e para formular propostas alternativas e correccións.
A15 Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos e literarios á práctica.
B1 Utilizar os recursos bibliográficos, as bases de datos e as ferramentas de busca de información.
B3 Adquirir capacidade de autoformación.
B4 Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva en calquera contorno.
B5 Relacionar os coñecementos cos doutras áreas e disciplinas.
B6 Ter capacidade de organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva.
B7 Ter capacidade de análise e síntese, de valorar criticamente o coñecemento e de exercer o pensamento crítico.
B8 Apreciar a diversidade.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Demostrar dominio instrumental oral e escrito del português A8
Ser capaz de avaliar criticamente o estilo dun texto e de formular propostas alternativas e correccións. A10
Ser capaz de aplicar os coñecementos lingüísticos específicos na práctica comunicativa. A15
Demostrar que sabe utilizar recursos bibliográficos, bases de datos e ferramentas de busca de información. B1
Adquirir capacidade de autoformación. B3
Ser capaz de comunicarse de maneira efectiva naqueles contornos comunicativos propios do nível previsto na materia. B4
Ser capaz de relacionar os coñecementos adquiridos na materia cos doutras áreas e disciplinas, nomeadamente coa literatura e a historia de Portugal. B5
Ter capacidade para organizar o traballo, planificar e xestionar o tempo e resolver problemas de forma efectiva. B6
Ser capaz de apreciar a diversidade, de analisar, sintetizar e valorar criticamente o coñecemento adquirido, así como de exercer o pensamento crítico. B7
B8
Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita do portugués, de acordo co nível exigido na materia. C2
Demostrar atitudes propiad do exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común. C4

Contents
Topic Sub-topic
1. Expressar sentimentos, ordem, dúvida etc. Fazer comparações reais, irreais e hipotéticas
1.1. Revisão do Imperfeito do Conjuntivo (I). Cláusulas dubitativas, completivas, conjuncionais e relativas de eventualidade. Orações exclamativas de desejo.
1.2. Profissões inovadoras
2. Expressar hipótese (condição irreal)

2.1. Revisão do Imperfeito do Conjuntivo (II) e das cláusulas condicionais.
2.2. Hábitos e modos de vida da juventude. Expressões idiomáticas.
3. Exprimir hipótese (condição real). Expressar ações eventuais no futuro. 3.1. Futuro Simples do Conjuntivo.
3.2. Aspetos ligados ao trabalho em Portugal e na União Europeia
4. Expressar ideia de futuro.

4.1. Futuro Composto do Conjuntivo. Cláusulas temporais e concessivas. Conjugação pronominal mesoclítica
4.2. Experiências relacionadas com o turismo.
5. Elaborar discursos formais e informais. Enfatizar o discurso.
5.1. Infinitivo Pessoal Composto. Topicalização.
5.2. Aspetos ligados à realidade dos países de língua portuguesa. Variação dialetal.
6. Aprofundar nos discursos dos meios de comunicação escritos e audiovisuais.
6.1. Orações subordinadas adverbiais.
6.2. Neologismos. Anglicismos de uso comum. Eufemismos.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Workbook A10 B3 B7 1 2.5 3.5
Workshop A8 A15 B1 C2 10 18 28
ICT practicals A8 B1 1 3 4
Oral presentation A8 B4 B5 C2 3.5 8.5 12
Mixed objective/subjective test A8 A10 A15 B4 B7 B8 C2 2 18 20
Guest lecture / keynote speech B7 B8 C4 10 12 22
Supervised projects A8 A10 A15 B1 B3 B5 B6 B7 C2 C4 4 16 20
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Workbook Considérase “lectura” calquera tipo de material (textos de manuais, xornais, revistas, foros de internet etc.) que o/a alumno/a terá que coñecer para a realización de certas actividades de maneira presencial ou non presencial.
Workshop Os obradoiros son aulas centradas no desenvolvemento de prácticas de produción escrita e, sobre todo, oral (resolución de exercicios, corrección e elaboración de textos).
ICT practicals O/a alumno/a deberá facer uso das novas tecnoloxías para preparar algunhas actividades propostas nas aulas.
Oral presentation A interacción oral será corrente nas sesións presenciais e poderán ser apresentados oralmente traballos ou atividades específicas.
A calidade da lingua utilizada, os recursos e estratexias expositivas empregados, así como a clareza e arrumazón dos conteúdos vehiculados constitúen os principais elementos a levar en conta polo alumnado neste tipo de actividade.
Mixed objective/subjective test Consta fundamentalmente dunha proba escrita que permite avaliar coñecementos, capacidades, habilidades etc. en destrezas como a comprensión e, sobre todo, a produción escrita e as competencias gramaticais. Pode combinar preguntas de resposta múltipla, de resposta breve, de ordenación, de asociación, de discriminación…
Guest lecture / keynote speech As sesións maxistrais consistirán en exposicións orais de carácter fundamentalmente teórico á volta dos conteúdos básicos da materia. Nestas aulas utilizaranse diversos textos seleccionados especificamente para a análise e a comprensión dos conteúdos; resolveranse as dúbidas a respecto dos temas propostos e facilitarase bibliografía específica. Nestas sesións guiarase o alumnado no proceso de aprendizaxe e mostraranse recursos que faciliten o desenvolvemento do traballo autónomo.
Supervised projects Baixo a coordinación d@ docente, o alumnado levará a cabo diversas actividades que deberán ser realizadas por escrito, nomeadamente exercicios virados para a consolidación de destrezas comunicativas e o uso de recursos linguísticos de vario tipo. Para alén disto, organizados en pequenos grupos, @s estudantes realizarán un traballo virado para a documentación e a redacción de conteúdos, a fin de produciren e partillaren información, coñecementos e habilidades.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Para a realización dos traballos tutelados, é fundamental que @s estudantes informen periodicamente tanto dos seus progresos como das súas dificultades co obxectivo de atinxir unha orientación adecuada.
Alén diso, o/a estudante poderá realizar todo tipo de consultas a respecto de desenvolvemento dos traballos, quer no horario de atendemento quer por medio do correo electrónico.

Esta atención personalizada tamén está contemplada para o alumnado a tempo parcial e con dispensa académica recoñecida, así como para o estudantado matriculado para se examinar na convocatoria de decembro

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A8 A15 B1 C2 Serán realizadas na sala de aulas actividades de diferente tipoloxía e con variados obxectivos (con foco no léxico, na gramática, na fonética, ...) destinadas a aumentar a capacidade comunicativa, nomeadamente oral, d@s estudantes. 10
Oral presentation A8 B4 B5 C2 Para alén da avaliación do desempeño oral demostrado na sala de aulas, @s estudantes terán de realizar unha proba oral, orientada á demostración da súa competencia comunicativa en lingua portuguesa. 20
Mixed objective/subjective test A8 A10 A15 B4 B7 B8 C2 Cada estudante deberá realizar unha proba mixta, virada fundamentalmente para a produción escrita (exercicios, elaboración de textos breves, ...), en que serán avaliados os coñecementos adquiridos nas sesións maxistrais e coa realización dos traballos tutelados. 50
Supervised projects A8 A10 A15 B1 B3 B5 B6 B7 C2 C4 Serán avaliadas a corrección lingüística e as estratexias e procedementos argumentativos utilizados nos textos escritos, e tamén a participación ao longo dos traballos realizados nas sesións presenciais destinadas ao efecto e os resultados das actividades non presenciais encomendadas. O dominio dos conteúdos focados e os resultados atinxidos canto á consecución dos obxectivos procurados no proceso de ensino-aprendizaxe será igualmente obxecto de avaliación.
Será valorizada especialmente a aprendizaxe colaborativa.
20
 
Assessment comments

  1. Todas
    as actividades deberán ser realizadas e entregadas de acordo cos
    prazos e os procedementos fixados no cronograma que o
    profesorado fornecerá ao alumnado no inicio das sesións e
    pendurará no Campus Virtual. As actividades entregadas fóra do
    prazo marcado non serán obxecto de avaliación. Para superar a
    materia, o alumnado deberá atinxir unha cualificación igual ou
    superior a 5 puntos sobre 10. Igualmente, na proba mixta deberá
    obter como mínimo 4 valores sobre 10, para poder sumar os restantes
    elementos avaliábeis.



  2. Todas
    as actividades ou probas deberán cumprir unhas exixencias mínimas
    de corrección lingüística (ortografía, puntuación,
    concordancia sintáctica, ausencia de reiteracións, precisión
    léxica, rexistro formal…); no caso de deficiencias
    lingüístico-expresivas, estas poderán ser penalizadas na
    cualificación segundo os criterios que figuran no documento
    "Exixencias mínimas de corrección lingüística"
    (aprobado pola Sección de Galego-Portugués en 6/7/2918 e publicado
    no Campus Virtual).



  3. Calquera
    falta de honradez académica (plaxio, utilización de textos
    ou ideas dotras autorías sen indicar a procedencia, copia en
    tarefas, traballos ou outras variábeis destas características)
    será penalizada de acordo coa normativa vixente na UDC. Os
    traballos presentados polo alumnado poderán ser incorporados ao
    Turnitin, ferramenta para a detección do plaxio así como de
    traballos previamente presentados nesta ou noutras universidades,
    incluso polo/a mesmo/a estudante. En caso de se producir algunha
    destas circunstancias, poderán ser aplicadas as medidas
    contempladas nas Normas de avaliación, revisión e reclamación das
    cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da
    Universidade da Coruña (artigo 14.4). No xeral, a realización
    fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez
    comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0"
    na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera
    cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara
    a convocatoria extraordinaria.



  4. O
    estudantado repetidor, a tempo parcial ou con dispensa académica
    realizará ou entregará as actividades obrigatorias nunha data
    concertada previamente co/a docente. Este alumnado deberá realizar
    e entregar as mesmas probas e exercicios que o restante e, se non
    puider asistir ao atendemento, deberá pórse en contacto co
    profesorado a través do correo electrónico no inicio do curso.
    Aquel alumnado que certifique imposibilidade de asistir ás aulas
    debe tamén contactar co profesorado da materia.



  5. O
    alumnado que se apresentar á convocatoria adiantada de decembro
    terá de contactar previamente co/a docente responsábel e, para
    superar a materia, realizar a proba mixta (5 valores), unha proba
    oral (apresentación oral; 2 valores) e aqueles traballos
    tutorizados (3 valores) que lle foren encomendados.



  6. Se
    houver criterios específicos de avaliación para algunha das
    tarefas propostas, estes serán oportunamente disponibilizados polo
    profesorado responsábel pola materia através do Campus Virtual
    e/ou expostos na sala de aulas. O pessoal docente fornecerá,
    igualmente, as oportunas instrucións para o correcto
    desenvolvemento de cada unha das actividades previstas.



  7. As
    persoas que non superaren a materia de acordo coa avaliación
    continuada deberán concorrer á oportunidade de xullo. Para
    superaren a materia nesta segunda oportunidade, o estudantado
    deberán aprobar (5 valores sobre 10) aquelas probas (orais e/ou
    escritas) marcadas polo profesorado responsábel e que serán
    realizadas na data fixada ao efecto pola Facultade de Filoloxía.
    Igualmente, deberán ser realizadas satisfactoriamente todas aquelas
    tarefas non superadas na oportunidade anterior xuntamente con
    aqueles outros traballos que foren agora solicitados.



  8. Será
    considerado Non Presentado aquel/a estudante que non se
    presentar á proba mixta ou non entregar ningunha das actividades
    previstas neste guía.



  9. A
    materia pode ser adaptada para estudantes que precisen a adopción
    de medidas voltadas ao
    apoio
    à
    diversidade
    (física, visual, auditiva, cognitiva, de aprendizaxe ou relacionada
    coa saúde mental). Se necesario, é posíbel entrar en contacto cos
    servizos disponíbeis na UDC/ no Centro: coa Unidade de Atención á
    Diversidade (https://www.udc.es/cufie/ADI/apoioalumnado/) dentro dos
    prazos oficiais estipulados con antecedencia de cada trimestre
    académico; caso contrario, coa Tutora ADI da Facultade de Filoloxía
    (no e-mail: pat.filoloxia@udc.gal).



  10. De
    acordo co recollido nas diferentes normativas de aplicación para a
    docencia universitaria, esta materia incorpora a perspectiva de
    xénero
    . Será usada linguaxe inclusiva e, na medida do posíbel,
    bibliografía producida por persoas de diferentes identidades de
    xénero. Evitarase a discriminación por motivos de xénero na
    participación do alumnado en todos os procesos de ensino e
    aprendizaxe. Serán fomentados os valores do respecto e da
    igualdade, e non será aceptadas nin a reprodución de prexuízos
    nin as actitudes discriminatorias. Se foren identificadas situacións
    de discriminación por razón de xénero, serán propostas accións
    e medidas concretas para as corrixir.



Sources of information
Basic

Casteleiro, J. M. (coord.) (2001): Dicionário da Língua Portuguesa (Lisboa: Verbo).

Cintra, L. / Cunha, C. (1984): Nova Gramática do Português Contemporâneo (Lisboa: Sá da Costa).

Costal,J. A. / Melo, A. S. (2003): Dicionário da Língua Portuguesa (Porto: Porto Editora).

Monteiro, D. / Pessoa, B. (1993): Guia prático dos verbos portugueses (Lisboa: Lidel).

Reis, N. / Berström, M. (1997): Prontuário Ortográfico e Guia da Língua Portuguesa (Lisboa: Notícias).

S/A (2008): Acordo Ortográfico – Guia Prático (Porto: Porto Editora).

S/A (2008): Prontuário Ortográfico da Língua Portuguesa (Porto: Porto Editora).

Complementary

Carmo, Leonete (2004): Olá! Como está? – CD audio duplo (Lisboa: Lidel).

Carmo, Leonete (2004): Olá! Como está? – Livro de Textos (Lisboa: Lidel).

Carmo, Leonete (2004): Olá! Como está? – Livro de Actividades (Lisboa: Lidel).

Coimbra, O. M. / Coimbra, I. (2000): Gramática Ativa 2 -versão portuguesa- (Lisboa: Lidel)

Lemos, Helena (2003): Comunicar em Português (Lisboa: Lidel).

Lemos, Helena (2011): Praticar Português - Nível Intermédio Segundo o Novo Acordo Ortográfico (Lisboa: Lidel).

Malcata, Hermínia (2011): Guia Prático de Fonética - Acentuação e Pontuação -livro segundo o novo Acordo Ortográfico- (Lisboa: Lidel).

Oliveira, C. (2007): Aprender Português 2. B1-B2 (Lisboa: Texto Editores)

Oliveira, C. , Coelho, L. (2007): Aprender Português 2. B1-B2 . Caderno de Exercícios ( Lisboa: Texto Editores).

Oliveira, C. , Coelho, L. (2007): Gramática Aplicada, Níveis Intermédio e Avançado. B2-C1 (Lisboa: Texto Editores).

Oliveira, C. , Coelho, L. (2008): Aprender Português 2. Compreensão Oral. B1-B2 ( Lisboa: Texto Editores).

Oliveira, C., Coelho, L. (2007). Aprender Português 3. B2 (Lisboa: Texto Editores).

Pinheiro, M. C. (2007): Português ao vivo. Textos e exercícios . Nível 2 (Lisboa: Lidel).

Ramos, E. (2006): Portugalizar. Português para galegofalantes (Vigo: Xerais).

Rosa, L. M. (2004): Vamos lá continuar! (Lisboa: Lide)

S/A (2009): Bom Português (Porto: Porto Editora).

Tavares, A. (2004): Português XXI - 3 (Lisboa: Lidel).

Vaz, Rui (2011): Falas português? (Porto: Porto Editora).

Vaz, Rui (2011): Falas português? Caderno de Atividades (Porto: Porto Editora).

RECURSOS DISPONÍVEIS NA INTERNET

Documentos orientadores:

Sítios institucionais:

Dicionários e recursos linguísticos:

Sites e manuais para a aprendizagem da língua:

Ferramentas de pronúncia:

Ferramentas de tradução:

Cultura:

Imprensa:


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Idioma Moderno: Portugués/613G03051
Modern Language 2: Portuguese/613G03054
Modern Language 3: Portuguese/613G03057

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments

Todas as cuestións non contempladas explicitamente neste guía ou as eventuais dúbidas en relación co desenvolvemento da materia serán resolvidas polo profesorado no seu horario de atendemento, nas sesións presenciais ou no correo electrónico que figura no lugar correspondente deste guía docente.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.