Identifying Data 2021/22
Subject (*) Computing as a Service Code 614502004
Study programme
Mestrado Universitario en Enxeñaría Informática (plan 2012)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Hybrid
Prerequisites
Department Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Computación
Enxeñaría de Computadores
Matemáticas
Coordinador
López Taboada, Guillermo
E-mail
guillermo.lopez.taboada@udc.es
Lecturers
Carneiro Diaz, Victor Manuel
Fernández Lozano, Carlos
Ferreiro Ferreiro, Ana María
López Taboada, Guillermo
E-mail
victor.carneiro@udc.es
carlos.fernandez@udc.es
ana.fferreiro@udc.es
guillermo.lopez.taboada@udc.es
Web http://moodle.udc.es
General description O obxectivo principal desta materia é darlle a coñecer ao alumno un novo paradigma de computación distribuída, o Cloud Computing (Computación na Nube), e proporcionarlle unha visión das súas posibilidades de utilización no ámbito empresarial. Os sistemas de Cloud Computing permiten externalizar os recursos de computación dunha organización a un terceiro provedor, permitindo un aprovisionamento e liberación rápidos, transparentes, seguros e baratos dos devanditos recursos a través de Internet. Esta flexibilidade na xestión da computación, unida ao modelo de pago por uso dispoñible nos clouds públicos, permiten que as empresas poidan implantar rapidamente aplicacións informáticas sobre sistemas que adaptan os seus recursos eficientemente en función do ciclo de vida natural do negocio, cos consecuentes aforros de custos e melloras na produtividade. Con todo, o seu uso tamén supón un importante reto para as empresas, que deben coñecer as vantaxes e inconvintes desta tecnoloxía antes de decidir decantarse cara á súa adopción, xa que isto implica cambios significativos que afectan ao seu modelo de negocio.
Doutra banda, as tecnoloxías baseadas na virtualización que se utilizan nos clouds públicos tamén poden aplicarse nos centros de cálculo privados das empresas para conseguir unha xestión máis eficiente, engadíndolle moitas das características que proporcionan os clouds públicos ao tempo que a información sensible permanece baixo o control da organización.
Mediante as actividades previstas nesta materia o alumno coñecerá os conceptos básicos e problematicas asociadas co Cloud Computing desde o punto de vista empresarial, proporcionaráselle información sobre casos de éxito no seu uso en contornas empresariais e, para coñecer de primeira man a tecnoloxía, realizará prácticas sobre Clouds públicos, implantando e usando infraestructuras e plataformas virtualizadas e executando aplicacións distribuídas desenvolvidas aplicando un novo modelo de programación: o modelo Map/Reduce, modelo que é soportado polos principais proveedores de servizos Cloud.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
- Non se realizarán cambios

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen
- Todas

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
– Correo electrónico: Diariamente. De uso pra facer consultas, solicitar encontros virtuais para resolver dúbidas e facer o seguimento dos traballos tutelados.

– Moodle: Diariamente. Segundo a necesidade do alumando. Dispoñen de “foros temáticos asociados aos módulos” da materia, para formular as consultas necesarias. Tamén hai “foros de actividade específica” para desenvolver as “Discusións dirixidas”, a través das que se se pon en práctica o desenvolvemento de contidos teóricos da materia.

– Teams: 1 sesión semanal co grupo completo para o avance dos contidos teóricos e dos traballos tutelados na franxa horaria que ten asignada a materia no calendario de aulas da facultade. De 1 a 2 sesións semanais (ou mais segundo o demande o alumnado) en pequeno grupo (ate 6 persoas), para o seguimento e apoio na realización dos “traballos tutelados”. Esta dinámica permite facer un seguimento normalizado e axustado as necesidades da aprendizaxe do alumnado para desenvolver o traballo da materia.

4. Modificacións na avaliación
- Non se realizarán cambios

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
- Non se realizarán cambios.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A5 Capacidade de comprender e saber aplicar o funcionamento e organización da internet, as tecnoloxías e protocolos de redes de nova xeración, os modelos de compoñentes, sóftware intermediario e servizos.
A9 Capacidade para deseñar e avaliar sistemas operativos e servidores, e aplicacións e sistemas baseados en computación distribuída.
A10 Capacidade para comprender e poder aplicar coñecementos avanzados de computación de altas prestacións e métodos numéricos ou computacionais a problemas de enxeñaría.
B1 Capacidade de resolución de problemas.
B5 Habilidades de xestión da información.
B9 Capacidade para xerar novas ideas (creatividade).
B10 Capacidade para proxectar, calcular e deseñar produtos, procesos e instalacións en todos os ámbitos da enxeñaría informática
B13 Capacidade para o modelado matemático, cálculo e simulación en centros tecnolóxicos e de enxeñaría de empresa, particularmente en tarefas de investigación, desenvolvemento e innovación en todos os ámbitos relacionados coa Enxeñaría en Informática
B14 Capacidade para a elaboración, planificación estratéxica, dirección, coordinación e xestión técnica e económica de proxectos en todos os ámbitos da Enxeñaría en Informática seguindo criterios de calidade e ambientais
B16 Capacidade para a posta en marcha, dirección e xestión de procesos de fabricación de equipos informáticos, con garantía da seguridade para as persoas e bens, a calidade final dos produtos e a súa homologación
B17 Capacidade para a aplicación dos coñecementos adquiridos e de resolver problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos e multidisciplinares, sendo capaces de integrar estes coñecementos
B18 Capacidade para comprender e aplicar a responsabilidade ética, a lexislación e a deontología profesional da actividade da profesión de Enxeñeiro en Informática
B19 Capacidade para aplicar os principios da economía e da xestión de recursos humanos e proxectos, así como a lexislación, regulación e normalización da informática
B21 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B22 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B23 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B25 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecer e utilizar os servizos que ofrecen clouds públicos como Amazon EC2, Google Apps ou Microsoft Azure para a configuración de infraestructuras virtuais e o implantamento de aplicacións. AJ5
BJ1
BJ10
BC1
BC2
CJ6
Coñecer os casos de uso mais habituais na integración de tecnoloxías Cloud en contornas empresariais. AJ5
AJ9
BJ1
BJ9
BJ14
BJ16
BJ17
CJ6
Coñecer as tecnoloxías, aspectos legais e problematicas relacionados coa xestión da seguridade e a privacidade no uso de clouds públicos. AJ5
AJ9
BJ18
BJ19
BC3
Coñecer e utilizar o modelo de programación Map/Reduce para desenvolver aplicacións distribuidas e desplegalas sobre infraestructuras de cloud públicas. AJ9
AJ10
BJ1
BJ13
BC1
Habilidade para a procura, selección e manexo de recursos (bibliografía, software, etc.) relacionados coa computación Cloud. BJ5
BC5
CJ7
CJ8

Contents
Topic Sub-topic
1. Introduction General concepts
Virtualization technologies
Service models: SaaS, PaaS, IaaS
Deployment models
Study cases
Challenges and opportunities
2. Service Models Infraestructura como Servicio (IaaS)
Caso de uso: Amazon Web Services
Plataforma como Servicio (PaaS)
Caso de uso: Microsoft Azure
3. Application development Map/Reduce programming model
4. Cloud in business Privacy and data protection.
Legal aspects.
5. Open cloud platforms Introduction to open cloud platforms
Compartmental study
Use case: OpenNebula

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A5 A9 A10 B10 B14 B18 B19 C6 C7 C8 21 0 21
ICT practicals A5 A10 B1 B13 B16 B17 B22 21 63 84
Supervised projects B5 B9 B21 B22 B23 B25 C6 0 30 30
Objective test A10 B1 B17 3 9 12
 
Personalized attention 3 0 3
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Taught by a professor. Classes include theoretical contents, as well as seminars.
ICT practicals Problem solving and practical cases.
Supervised projects Semi-autonomous work on larger practical cases, under the professors' guidance.
Objective test Exam

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Supervised projects
Description
Personalized attention during the practices will serve to guide and check the work that students are doing according to the instructions provided to them, depending on the specific practice in question.

In order to carry out the supervised work, the teachers will provide the necessary initial indications, bibliography for consultation and will monitor the progress that the student is making to offer the relevant guidelines in each case, so as to ensure the quality of the work according to the criteria. which are indicated.

All the teachers of the subject will also propose a schedule of tutorials in which the students will be able to solve any doubt related to the development of the same. Students will be recommended to attend tutorials as a key part of learning support.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A5 A9 A10 B10 B14 B18 B19 C6 C7 C8 Ao longo do cuadrimestre realizaranse probas obxectivas para avaliar os contidos teóricos tratados nas sesións maxistrais. 15
ICT practicals A5 A10 B1 B13 B16 B17 B22 It is mandatory to pass (mark equals or above 50%) all ICT practicals of the subject. 65
Supervised projects B5 B9 B21 B22 B23 B25 C6 Os traballos tutelados serán opcionais e sobre algún tema a convenir entre o alumno e o profesor. 20
Objective test A10 B1 B17 In case a student can not be evaluated using continuous evaluation during keynote speeches, it is possible to make a objective test (15%) for each exam call. 0
 
Assessment comments

With the compulsory work that the student has to carry out (objective tests and compulsory practices) up to 80% of the total mark of the subject can be obtained. The remaining 20% can be achieved by performing optional supervised work.

For the second opportunity (July call) the same evaluation criteria will be applied. Students will have the opportunity to take an objective test on the contents covered in the master sessions and there will be a second date of delivery of the practices and supervised work.

Students with part-time enrollment will be able to follow the subject without problems, as the performance of the assessable practices does not require attendance and the assessment of the theoretical contents can be done with a single attendance to perform the objective test on the date indicated in the exam calendar.

FRAUD

In the event that any fraud is detected in the evaluable tests, the sanctioning measures provided for in the University regulations will be applied.


Sources of information
Basic
  1. John Rothon (2011, 2º ed). Cloud Computing Explained: Implementation Handbook for Enterprises. Recursive Press.
  2. Luís Joyanes Aguilar (2013). Computación en la Nube: Estrategías de Cloud Computing en las Empresas. Ed. Marcombo
  3. Tom White (2011, 2º ed). Hadoop: The Definitive Guide. MapReduce for the Cloud. O’Reilly.
  4. Gionvanni Toraldo (2012). OpenNebula 3 Cloud Computing. eBook. 
Complementary
  1. Mathew Portnoy (2012). Virtualization Essentials. Wiley.

Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
The strategic Planning of Information Systems/614502001
Quality, Information Security and Computing Audit/614502003
Design of Information Systems/614502007
Business Intelligence/614502009
Information Retrieval and the Semantic Web/614502010
Final Project/614502012

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.