Identifying Data 2021/22
Subject (*) Mathematical modeling in finance Code 614855211
Study programme
Mestrado Universitario en Matemática Industrial (2013)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Matemáticas
Coordinador
Vazquez Cendon, Carlos
E-mail
carlos.vazquez.cendon@udc.es
Lecturers
Calvo Garrido, María Del Carmen
Vazquez Cendon, Carlos
E-mail
carmen.calvo.garrido@udc.es
carlos.vazquez.cendon@udc.es
Web http://m2i.es/docs/modulos/EModelizacion/MBasica/6.%20Modelos%20matematicos%20en%20finanzas.pdf
General description Se pretende que o alumno coñeza os modelos e métodos matemáticos máis empregados para a valoración de produtos financieros derivados máis usuáis.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos
Non se modifican contidos
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen: todas

*Metodoloxías docentes que se modifican: ningunha

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: consulta de dúbidas por correo electrónico, sistema de videoconferencia do máster, TEAMS ou skype. A disposición do alumno, fixando cita co alumno en caso necesario.

4. Modificacións na avaliación:
- Solución de probemas (40%): avaliación dunha seleción de problemas propostos en clases para resolver polo alumno.
- Defensa oral da solución dos problemas (15%): nunha entrevista por videoconferencia revisaranse os problemas entregados e o alumno resposta a varias cuestións plantexadas sobre eles.
- Proba obxeetiva (35%): Realización dunha proba escrita en tempo limitado. Seguimento síncrono a través de videoconferencia. As respostas se entreganse por e-mail.
-Defensa oral da proba obxetiva (10%): Nunha entrevista por videoconferencia revísanse os exercicios da proba obxetiva e o alumno resposta a varias cuestións plantexadas sobre eles.


*Observacións de avaliación: Na segunda convocatoria se seguen os mesmos criterios de avaliación que na primeira.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía
Non hai modificacións.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Alcanzar un conocimiento básico en un área de Ingeniería/Ciencias Aplicadas, como punto de partida para un adecuado modelado matemático, tanto en contextos bien establecidos como en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios y multidisciplinares.
A2 Modelar ingredientes específicos y realizar las simplificaciones adecuadas en el modelo que faciliten su tratamiento numérico, manteniendo el grado de precisión, de acuerdo con requisitos previamente establecidos.
A3 Determinar si un modelo de un proceso está bien planteado matemáticamente y bien formulado desde el punto de vista físico.
A4 Ser capaz de seleccionar un conjunto de técnicas numéricas, lenguajes y herramientas informáticas, adecuadas para resolver un modelo matemático.
A5 Ser capaz de validar e interpretar los resultados obtenidos, comparando con visualizaciones, medidas experimentales y/o requisitos funcionales del correspondiente sistema físico/de ingeniería.
A6 Ser capaz de extraer, empleando diferentes técnicas analíticas, información tanto cualitativa como cuantitativa de los modelos.
A7 Saber modelar elementos y sistemas complejos o en campos poco establecidos, que conduzcan a problemas bien planteados/formulados.
A8 Saber adaptar, modificar e implementar herramientas de software de simulación numérica.
B1 Saber aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios, incluyendo la capacidad de integrarse en equipos multidisciplinares de I+D+i en el entorno empresarial.
B2 Poseer conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación, sabiendo traducir necesidades industriales en términos de proyectos de I+D+i en el campo de la Matemática Industrial
B3 Ser capaz de integrar conocimientos para enfrentarse a la formulación de juicios a partir de información que, aun siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos.
B4 Saber comunicar las conclusiones, junto con los conocimientos y razones últimas que las sustentan, a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
B5 Poseer las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo, y poder emprender con éxito estudios de doctorado.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Knowledge of the management of the most popular financial products, specially options and bonds AC1
AC2
AC5
AC6
AC7
BJ1
BC3
BR1
Knowledge and application of the usual techniques of stochastic calculus to solve the pricing problems AC2
AC6
AC7
BJ1
BR1
Knowledge of the dynamic hedging methodology to pose Black-Scholes mathematical models AC2
AC3
AC7
BJ1
BC1
BR1
For a given financial derivative, ability to pose the most suitable Black-Scholes pricing model AC1
AC2
AC4
AC7
BC1
BC2
BC3
BR1
Knowledge of the most suitable numerical methods to solve the Balck-Scholes models for the different financial products, either with one or two stochastic factors. AC4
AC5
AC8
BC1
BC2
BC3
BR1
Knowledge about models of financial risk and the associated computations AC1
AC2
AC5
AC6
AC7
BJ1
BC1
BC2
BC3
BR1

Contents
Topic Sub-topic
1. Financial markets and financial derivatives
2. Discounted value of riskless financial products
3. Pricing models for risky assets
4. Dynamic hedging methodologies and Black Scholes models
5. Black-Scholes models for options and bonds with one stochastic factor
6. Black-Scholes models for options and bonds with two stochastic factors

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Problem solving A2 A3 A4 A5 A6 A7 B5 B3 B1 0 60 60
Problem solving A2 A3 A4 A5 A6 A7 B5 B3 B1 0 36 36
Objective test A2 A3 A6 A7 B5 4 0 4
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 B2 B5 B3 B1 B4 42 0 42
 
Personalized attention 8 0 8
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Problem solving A set of problems is delivered to the student, some of them shorter to understand and practice concepts and technique, others are more complex.
Problem solving - In the .pdf documents exhibited during lectures the are some easy exercises to review and apply the explained concepts
- Moreover, some bibliographic references are indicated that contain exercises related to the developed subject
Objective test Several problems are posed to be solved by the student who can use the slides containing the explanations in the lectures
Guest lecture / keynote speech - Previously to lecture sessions, a .pdf document with the slides to use in the lecture is delivered to students
- Table PC and videoconference facilities will be used so that lectures can be followed by the students from the different campus
- Paricipation of students with quetions and comments will be encouraged. Questions will be solved and comments will be illustrated by means of Windows Journal computer application

Personalized attention
Methodologies
Problem solving
Description
Those problems solved by each student making part of the qualifications will be assessed

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Objective test A2 A3 A6 A7 B5 A written exam of practical applications of the lectured contents will take place in a fixed date. In case of failing, a recovery exam will take place in a later fixed date 60
Problem solving A2 A3 A4 A5 A6 A7 B5 B3 B1 A set of exercises proposed to be solved outside classroom timetable will be evaluated 40
 
Assessment comments

Sources of information
Basic C. Vázquez (2010). An introduction to Black-Scholes modeling and numerical methods in derivatives pricing. MAT Serie A
I. Achdou, O. Pironneau (2005). Computational methods for options pricing. SIAM
T.Mikosch (1998). Elementary Stochastic Calculus with Finance in View. World Scientific, (Singapur)
P.G.Zhang (1998). Exotic Options, A guide to second generation option. World Scientific (Singapur)
C.W. Oosterlee, L.Grzelak (2020). Mathematical modeling and computation in finance. World Scientific (london)
P.Wilmott, S.Howison, J.Dewynne (1996). Option Pricing: Mathematical Models and Computation. Oxford Financial Press
J.C.Hull (2000). Options, Futures and Other Derivatives. Prentice-Hall Inc., (New Jersey)
A. Pascucci (2011). PDE and martingale methods in option pricing. Bocconi University Press, Springer
P.Wilmott, S.Howison, J.Dewynne (1996). The mathematics of Financial Derivatives, A Student Introduction. Cambridge University Press
R.Seydel (2007). Tools for Computational Finance. Universiteitext, Springer-Verlag

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Stochastic numerical methods/614855226

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Professional software in finance/614855218

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