Identifying Data 2021/22
Subject (*) Professional software in finance Code 614855218
Study programme
Mestrado Universitario en Matemática Industrial (2013)
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 2nd four-month period
First Optional 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Departamento profesorado máster
Matemáticas
Coordinador
Vazquez Cendon, Carlos
E-mail
carlos.vazquez.cendon@udc.es
Lecturers
Calvo Garrido, María Del Carmen
Fernandez Veiga, María de las Mercedes
López Salas, José Germán
Vazquez Cendon, Carlos
E-mail
carmen.calvo.garrido@udc.es
jose.lsalas@udc.es
carlos.vazquez.cendon@udc.es
Web http://www.m2i.es
General description Preténdese que o alumno coñeza as ferramentas de software máis empregadas en relación cos contidos estudados na asignatura de modelos, así como que sexa capaz de elaborar software propio.
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos: ningunha
2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen: todas

*Metodoloxías docentes que se modifican: ningunha

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado: Consulta de dúbidas por correo electrónico, sistema de videoconferencia do máster, TEAMS ou skype. A disposición del alumno, fixando cita co alumno en caso necesario.

4. Modificacións na avaliación
- Solución de problemas con Python (50%):Formularanse problemas de valoración financieira para que o alumno os resolva usando Python e entregue
- Solución de problemas con Excell (30%):Formularanse problemas de valoración financieira para que o alumno os resolva usando Excell e entregue
- Solución de problemas con Matlab(20%):Formularanse problemas de valoración financieira para que o alumno os resolva usando Matlab e entregue
*Observacións de avaliación: Os criteiros de avaliación da segunda convocataria son os mesmos que na primeira convocatoria.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía: ningunha

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Alcanzar un conocimiento básico en un área de Ingeniería/Ciencias Aplicadas, como punto de partida para un adecuado modelado matemático, tanto en contextos bien establecidos como en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios y multidisciplinares.
A2 Modelar ingredientes específicos y realizar las simplificaciones adecuadas en el modelo que faciliten su tratamiento numérico, manteniendo el grado de precisión, de acuerdo con requisitos previamente establecidos.
A4 Ser capaz de seleccionar un conjunto de técnicas numéricas, lenguajes y herramientas informáticas, adecuadas para resolver un modelo matemático.
A5 Ser capaz de validar e interpretar los resultados obtenidos, comparando con visualizaciones, medidas experimentales y/o requisitos funcionales del correspondiente sistema físico/de ingeniería.
A8 Saber adaptar, modificar e implementar herramientas de software de simulación numérica.
A9 Conocer, saber seleccionar y saber manejar las herramientas de software profesional (tanto comercial como libre) más adecuadas para la simulación de procesos en el sector industrial y empresarial.
B1 Saber aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios, incluyendo la capacidad de integrarse en equipos multidisciplinares de I+D+i en el entorno empresarial.
B2 Poseer conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación, sabiendo traducir necesidades industriales en términos de proyectos de I+D+i en el campo de la Matemática Industrial
B3 Ser capaz de integrar conocimientos para enfrentarse a la formulación de juicios a partir de información que, aun siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos.
B4 Saber comunicar las conclusiones, junto con los conocimientos y razones últimas que las sustentan, a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades.
B5 Poseer las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo, y poder emprender con éxito estudios de doctorado.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Having an overview of the existing range of financial software on the market AC4
AC8
BC1
BR1
To handle Excel for usage in the efficient resolution of some financial problems studied in the course of models AC1
AC4
AC5
AC8
AC9
BC1
BC2
BR1
Knowing some Matlab specific tools for evaluating products and financial situations AC2
AC4
AC8
AC9
BC1
BC2
BC3
BR1
Be able to produce original financial software in Matlab programming environment using appropriate financial toolboxes if necessary AC4
AC5
AC8
AC9
BJ1
BC1
BC2
BC3
BR1
Be able to develop financial software that requires interaction between Matlab and Excel,also using the tool ExcelLink when suitable AC4
AC5
AC8
AC9
BJ1
BC1
BC2
BC3
BR1

Contents
Topic Sub-topic
1. An overview of the current proefessional financial software toolboxes
2. Introduction to Excell with its usage in finance in view
4. Excel - VBA - Matlab Interaction: Excel Link
3. Specific Matlab toolboxes for finance
5. Software development for financial pricing in Excel and Matlab
6. Software development for financial pricing in Python
7. Specific financial toolboxes in Python

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Problem solving A4 A5 A9 A8 B2 B5 B3 0 22 22
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A5 A9 A8 B2 B5 B1 B4 21 0 21
Supervised projects A4 A5 A9 A8 B5 B3 0 30 30
Problem solving A4 A5 A9 A8 B2 B5 B3 4 4 8
ICT practicals A9 A8 B4 21 42 63
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Problem solving
The student must solve some of the issues and problems that allow practice using software tools
Guest lecture / keynote speech The use of software tools (Excel, Matlab, etc) for the solution of models and financial problems will be described, some of them studied in the course of mathematical models in finance
Supervised projects Works or projects to solve financial problems using various software toolboxes that have been discussed will be posed to the students
Problem solving Financial valuation issues to be solved by software tools as classroom exercises willl be posed
ICT practicals Financial xamples to be solved with the computer will be posed and the commands of the different software tools will be trained

Personalized attention
Methodologies
ICT practicals
Problem solving
Description
Additionally to classroom questions, all questions posed by students though e-mail or during personal appointments with the professor will be indiviually assessed

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A4 A5 A9 A8 B5 B3 Works or project will be posed to students, mainly consisting of solving financial problems by using the Excell (30) and Python (45) software tools that have been presented during lectures 75
Problem solving A4 A5 A9 A8 B2 B5 B3 Problems about financial pricing by using the described Matlab software toolboxes will be posed to be solved in classroom 25
 
Assessment comments

The criteria for the 2nd assessment opporunity are the same as in the 1st assessment opportunity.


Sources of information
Basic Hans Petter Langtangen (2009). A primer on Scientific Programming with Python. Springer
The Math Works Inc. (2005). Financial Derivatives Toolbox User’s Guide .
The Math Works Inc. (2005). Financial Toolbox User’s Guide.
(). http://matplotlib.org.
(). http://numpy.org.
(). http://pydata.org.
(). http://www.mathworks.com.
(). http://www.python-excell.org.
(). http://www.quantlib.org.
(). http://www.scipy.org.
Mark Lutz (2013). Learning Python. O'Really
Yves Hilpisch (2015). Python for finance. Analyze big finncial data. O'Really
Goutham Balaramen, Luigi Ballagio (2019). QuantLib Python Cookbook.

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Numerical methods and programming/614855201
Mathematical modeling in finance/614855211
Stochastic numerical methods/614855226

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

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