Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Deseño Software Código 614G01015
Titulación
Grao en Enxeñaría Informática
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Computación
Coordinación
Mosqueira Rey, Eduardo
Correo electrónico
eduardo.mosqueira@udc.es
Profesorado
Alonso Betanzos, Maria Amparo
Alonso Ríos, David
Cabrero Canosa, Mariano Javier
Fontenla Romero, Oscar
Guijarro Berdiñas, Berta M.
Hernandez Pereira, Elena Maria
Monroy Camafreita, Juan
Mosqueira Rey, Eduardo
Pérez Sánchez, Beatriz
Sanchez Maroño, Noelia
Correo electrónico
amparo.alonso.betanzos@udc.es
david.alonso@udc.es
mariano.cabrero@udc.es
oscar.fontenla@udc.es
berta.guijarro@udc.es
elena.hernandez@udc.es
juan.monroy@udc.es
eduardo.mosqueira@udc.es
beatriz.perezs@udc.es
noelia.sanchez@udc.es
Web
Descrición xeral O Deseño Software é unha fase chave dentro do ciclo de vida do software que establece a ligazón entre os requisitos dun sistema e a sua posterior implementación. O deseño máis habitual hoxe en día é o deseño baseado na orientación a obxectos, que consiste en desenvolver un programa en base a obxectos que intercambian mensaxes.

Esta materia introducirá aos alumnos nos elementos e propiedades básicas da orientación a obxectos usando unha linguaxe orientada a obxectos como Java. Aprenderase tamén a como reflectir os artefactos propios do deseño nunha linguaxe de modelado coma a Linguaxe Unificada de Modelado (UML).

Finalmente presentaranse aqueles principios básicos que representan un bo deseño e aprenderase a identificar aqueles problemas típicos de deseño e as súas solucións máis comúns representadas como patróns de deseño.

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 Capacidade para deseñar, desenvolver, seleccionar e avaliar aplicacións e sistemas informáticos que aseguren a súa fiabilidade, seguranza e calidade, conforme a principios éticos e á lexislación e normativa vixente.
A13 Coñecemento, deseño e utilización de forma eficiente dos tipos e estruturas de datos máis adecuados á resolución dun problema.
A14 Capacidade para analizar, deseñar, construír e manter aplicacións de forma robusta, segura e eficiente, elixindo o paradigma e as linguaxes de programación máis adecuados.
B1 Capacidade de resolución de problemas
B2 Traballo en equipo
B3 Capacidade de análise e síntese
B4 Capacidade para organizar e planificar
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Identificar o deseño software como unha das fases do ciclo de vida do software A7
A13
A14
B3
B4
C3
Coñecer os principios e propiedades básicas da orientación a obxectos A7
A13
A14
B1
B2
B3
B4
C3
C6
Plasmar un deseño software utilizando os artefactos propios dunha linguaxe de modelado coma UML A7
A13
A14
B1
B2
B3
B4
C3
C6
Coñecer os principios básicos que representan un bo deseño software A7
A13
A14
B1
B2
B3
B4
C3
C6
Identificar problemas típicos de deseño e as suas solucións máis comúns A7
A13
A14
B1
B2
B3
B4
C3
C6
Usar un deseño como guía para a implementación do software A7
A13
A14
B1
B2
B3
B4
C3
C6

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción • Deseño software
• Deseño orientado a obxectos
2. Elementos Básicos da Orientación a Obxectos • Clases e obxectos
• Identidade de obxectos
• Estado de obxectos
• Comportamento de obxectos
3. Características Básicas da Orientación a Obxectos • Abstracción e encapsulamento
• Modularidade
• Xerarquía
• Polimorfismo
• Tipificación
• Ligadura Dinámica
4. Linguaxe Unificada de Modelado (UML) • Introducción
• Bloques básicos do UML
• Deseño estático: Diagramas de clases
• Deseño dinámico: Diagramas de interacción
• Outros diagramas
5. Principios de Deseño • Calidade no deseño
• Principios SOLID
• Tipos de herdanza
6. Patróns de Deseño • Introducción aos patróns de deseño
• Patróns elementais
• Deseños adaptables aos cambios
• Patróns e coleccións de obxectos
• Deseños débilmente acoplados
• Outros patróns e principios

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A7 A13 A14 B1 B3 C6 30 45 75
Prácticas de laboratorio A7 A13 A14 B1 B2 B3 B4 C3 C6 20 30 50
Seminario A7 A13 A14 B1 B2 B3 B4 C3 C6 10 10 20
Proba obxectiva A7 A13 A14 B1 B3 C6 3 0 3
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Clases expositivas de presentación dos coñecementos teóricos empregando diferentes recursos: pizarra, proxección de material en formato electrónico, apuntes en formato electrónico e os recursos facilitados pola equipa docente da asignatura na facultade virtual.
Prácticas de laboratorio Prácticas deseñadas pola equipa docente da asignatura baseadas nos coñecementos que cada estudante vai adquirindo. Estes traballos serán desenvolvidos preferiblemente en grupo (que serán como máximo de duas personas). Empregarase unha ferramenta de modelado para construir os artefactos de deseño e aplicarase unha linguaxe orientada a obxectos (Java) para realizar a implementación dos mesmos.
Seminario Titorías de grupos reducidos (TGRs) nos que se proporán actividades relacionadas cos coñecementos adquiridos en teoría ou práctica
Proba obxectiva Proba escrita mediante a que se valoran os coñecementos adquiridos polo estudantado. Cada estudante deberá aplicar tanto os seus coñecementos tanto a nivel teórico coma a nivel práctico.

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Seminario
Descrición
A atención personalizada ao estudantado comprende non só as titorías, presenciais ou virtuais, para a discusión de dúbidas, senón tamén as seguintes actuacións:

- Seguemento do labor realizado nas prácticas de laboratorio propostas pola equipa docente.
- Avaliación dos resultados obtidos nas prácticas, participación en seminarios realizados por cada estudante.
- Encontros personalizados para resolver dúbidas sobre os contidos da asignatura.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A7 A13 A14 B1 B2 B3 B4 C3 C6 Dous boletíns de exercicios baseados na programación en Java, na orientación a obxectos e o deseño de probas.
Unha práctica de deseño centrada no uso de principios e patróns de deseño.
40
Seminario A7 A13 A14 B1 B2 B3 B4 C3 C6 Os seminarios son prácticas de laboratorio desenroladas polos alumnos coa axuda directa do profesor que, ao final dos mesmos, mostrará cal era a solución a que os alumnos tiñan que chegar.

Os seminarios están directamente relacionados coa teoría e a práctica e a súa evaluación farase nestos apartados
0
Proba obxectiva A7 A13 A14 B1 B3 C6 Proba escrita realizada ao final do curso sobre contidos teórico-prácticos.

A proba obxectiva é obrigatoria para aprobar a materia e tamén é obrigatorio obter unha nota mínima de 4 sobre 10 para poder facer media cos outros elementos avaliables.
60
 
Observacións avaliación

En caso de non chegar á nota mínima na proba obxectiva, en calqueira das oportunidades, implicará que non se poida obter máis dun 4,5 na nota final da materia.

Aspectos a ter en conta para a avaliación de segunda oportunidade (Xullo):

  • A nota das prácticas de laboratorio serán as obtidas na primeira oportunidade (non haberá entrega de prácticas na segunda oportunidade).

Aspecto a ter en conta en caso de matrícula a tempo parcial:

  • Elimínase a obrigatoriedade de asistir as actividades nas que se poida esixir presencialidade. 

Fontes de información
Bibliografía básica Gamma, E.; Helm, R.; Johnson, R. y Vlissides J. (1996). Design Patterns: Elements of Reusable Object-oriented Software.. Addison Wesley
Booch J.; Rumbaugh J. y Jacobson I. (2006). El Lenguaje Unificado de Modelado (2ª ed.). Addison Wesley
Sierra, K., Bates, B. (2005). Head First Java. O’Reilly
Eckel, B. (2007). Piensa en Java (4ª ed.). Prentice-Hall
Martin, R.C. (2004). UML para programadores Java. Pearson

Bibliografía complementaria Freeman, E., Freeman, E., Bates, B. (2004). Head First Design Patterns. O'Reilly
Grand M. (2002). Patterns in Java. John Wiley & Sons
Arnold K., Gosling J. y Holmes D. (2005). The Java Programming Language. Prentice-Hall
Rumbaugh, J.; Jacobson, I. y Booch, J. (2004). The Unified Modeling Language Reference Manual. Addison Wesley
Stevens, P. y Pooley, R. (2006). Using UML. Software Engineering with Objects and Components. Addison Wesley


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Programación I/614G01001
Programación II/614G01006

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Paradigmas de Programación/614G01014

Materias que continúan o temario
Proceso Software/614G01019
Interfaces Home Máquina/614G01022
Internet e sistemas distribuidos/614G01023

Observacións

A materia asume que os estudantes saben programar e coñecen as estruturas de datos (Programación II) aínda que nunca utilizaron unha linguaxe orientada a obxectos. Ao principio do curso, e segundo vanse introducindo os conceptos propios da orientación a obxectos, os alumnos familiarízanse cos aspectos básicos da linguaxe de programación Java.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías