Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Xestión de Infraestruturas Código 614G01025
Titulación
Grao en Enxeñaría Informática
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Computación
Enxeñaría de Computadores
Coordinación
Castedo Ribas, Luis
Correo electrónico
luis.castedo@udc.es
Profesorado
Carneiro Diaz, Victor Manuel
Castedo Ribas, Luis
Dafonte Vazquez, Jose Carlos
Dapena Janeiro, Adriana
González Coma, José Pablo
Iglesia Iglesias, Daniel Ismael
López Rivas, Antonio Daniel
Losada Perez, Jose
Martinez Perez, Maria
Correo electrónico
victor.carneiro@udc.es
luis.castedo@udc.es
carlos.dafonte@udc.es
adriana.dapena@udc.es
jose.gcoma@udc.es
daniel.iglesia@udc.es
daniel.lopez@udc.es
jose.losada@udc.es
maria.martinez@udc.es
Web
Descrición xeral Esta materia presenta ao estudante as características físicas das infraestruturas de telecomunicacións, tanto para redes con fíos coma sen fíos. Explícanse os conceptos fundamentais da transmisión de datos tales coma o ancho de banda, resposta en frecuencia, modulación, velocidade de trnasmisión entre outros. Así mesmo, introdúcese o cableado estruturado, a normativa e regramentación asociada, e abórdase a elaboración de pregos de condicións para a súa posta en marcha.

Esta materia introduce ao estudante os conceptos básicos de deseño, despregue, operación e mantemento dun centro de proceso de datos. Inclúe os fundamentos de deseño de espazos físicos para a súa localización, ferramentas e técnicas de deseño de cableado, sistemas de alimentación eléctrica, climatización, control de acceso e sistemas de vixilancia. Tamén se abordan os conceptos de transmisión de datos con e sen fíos, dimensionamento de hardware e mecanismos de balanceo, toleracia a erros, clustering e virtualización de servidores e/ou clientes. Estúdiase a organización e operación tradicional dun centro de proceso de datos. Finalmente, abórdase o estudo da normativa e regramentos que afectan a este tipo de instalacións e os condicionantes de elaboración de pregos de contratación para a súa posta en marcha.

Competencias do título
Código Competencias do título
A7 Capacidade para deseñar, desenvolver, seleccionar e avaliar aplicacións e sistemas informáticos que aseguren a súa fiabilidade, seguranza e calidade, conforme a principios éticos e á lexislación e normativa vixente.
A10 Capacidade para elaborar o prego de condicións técnicas dunha instalación informática que cumpra os estándares e as normativas vixentes.
A11 Coñecemento, administración e mantemento de sistemas, servizos e aplicacións informáticas.
A24 Coñecemento da normativa e a regulación da informática nos ámbitos nacional, europeo e internacional.
A37 Capacidade para analizar, avaliar, seleccionar e configurar plataformas hárdware para o desenvolvemento e execución de aplicacións e servizos informáticos.
A38 Capacidade para deseñar, despregar, administrar e xestionar redes de computadores.
A47 Capacidade para determinar os requisitos dos sistemas de información e comunicación dunha organización de acordo cos aspectos de seguridade e cumprimento da normativa e a lexislación vixente.
A48 Capacidade para participar activamente na especificación, deseño, implementación e mantemento dos sistemas de información e comunicación.
A53 Capacidade para seleccionar, deseñar, despregar, integrar, avaliar, construír, xestionar, explotar e manter as tecnoloxías de hárdware, sóftware e redes dentro dos parámetros de custo e calidade adecuados.
A55 Capacidade para seleccionar, deseñar, despregar, integrar e xestionar redes e infraestruturas de comunicacións nunha organización.
B1 Capacidade de resolución de problemas
B3 Capacidade de análise e síntese
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e saber aplicar a normativa e lexislación vixente relativa aos sistemas informáticos. Elaboración de pregos administrativos e técnicos para a adquisición de equipamento informático. A7
A10
A11
A24
A37
A38
A47
A48
A53
B1
B3
C2
C3
C6
C8
Administración, mantemento e operación de sistemas e redes de comunicacións. A7
A10
A11
A24
A37
A38
A47
A48
A53
A55
B1
B3
C2
C3
C6
C8
Deseño e dimensionado do hardware e equipamento necesario nun centro de proceso de datos A7
A10
A11
A24
A37
A38
A47
A48
A53
A55
B1
B3
C2
C3
C6
C8

Contidos
Temas Subtemas
Introducción Introducción ás infraestructuras en TIC
Codificación da información
Transmisión de información a través de canles eléctricos
Representación de sinais no dominio do tempo Concepto de sinal
Sinais básicas
Operacións básicas con sinais
Sinais senoidales: concepto e representación complexa
Análise en frecuencia de sinais e sistemas Concepto de Transformada de Fourier
Propiedades da Transformada de Fourier
Concepto de sistema LTI (Linear Time Invariant)
Concepto de resposta en frecuencia
Concepto de modulación y multiplexación en frecuencia
Visión física de infraestruturas de redes Representación dixital de sinais analóxicos
Fundamentos da transmisión de datos
Redes guiadas e sen fíos.
Sistema de Xestión de Seguridad da Información Auditoría de seguridade da información
Sistema de Xestión da Seguridade da Información (SXSI)
ISO 27001
ISO 27002
Xestión de infraestructura de cliente Administración de equipos cliente: centralizado/distribuido
Arranque remoto: estándares e métodos de transmisión
Técnicas de clonación a traves da rede de datos
Organización e operación do CPD Organigrama dun CPD
Funcións e competencias do persoal
Xestión de incidencias internas i externas (ITIL)
Documentación
Tratamento de residuos informáticos
Deseño e implantación dun centro de proceso de datos Elaboración dos pregos de prescripcións técnicas PPT
Deseño de un CDP (ANSI/TIA 942).
Tecnoloxías de redes LAN
Tecnoloxías de redes WAN
Virtualización dun CPD

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas a través de TIC A7 A10 A11 A24 A37 A38 A47 A48 A53 A55 B1 B3 C2 C3 C6 C8 20 30 50
Traballos tutelados A7 A10 A11 A24 A37 A38 A47 A48 A53 A55 B1 B3 C2 C3 C6 C8 0 40 40
Proba obxectiva A7 A10 A11 A24 A37 A38 A47 A48 A53 A55 B1 B3 C2 C3 C6 C8 3 0 3
Sesión maxistral A7 A10 A11 A24 A37 A38 A47 A48 A53 A55 B1 B3 C2 C3 C6 C8 20 30 50
 
Atención personalizada 7 0 7
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas a través de TIC Nas que o alumno verá o funcionamento na práctica dalgúns dos contidos teóricos vistos nas clases maxistrais. Nestas prácticas o alumno utilizará diferentes ferramentas propostas polo profesor que lle permitirán aprofundar e afianzar os seus coñecementos sobre diferentes aspectos da xestión de infraestructuras. As prácticas estarán prantexadas de maneira que faciliten a súa realización semi-presencial a aqueles alumnos que non poidan acudir ás sesións presenciais. Ademais das prácticas básicas que todos os alumnos terán que facer, propoñeranse prácticas adicionais que os alumnos interesados poderán realizar de maneira opcional.
Traballos tutelados Proposta de traballos para a súa resolución individual e non presencial por parte dos alumnos. Estes traballos serán opcionais e permitiranlles aos alumnos interesados en facelos aprofundar en aspectos do temario que lles interesen especialmente e que non se puideran tratar co detalle suficiente durante as sesións maxistrais.
Proba obxectiva Os temas 1 a 4 evaluaránse mediante unha proba escrita ao final do cuadrimestre e unha das prácticas TIC ao final da impartición das prácticas. O resto de temas da materia avaliaráse únicamente cunha proba escrita ao final do cuatrimestre.
Sesión maxistral Nas que se exporá o contido teórico do temario incluíndo exemplos ilustrativos e co soporte de medios audiovisuais. O alumno disporá do material de apoio (apuntamentos, copias das transparencias, artigos, etc.) con anterioridade e o profesor promoverá unha actitude activa, recomendando a lectura previa dos puntos do temario a tratar en cada clase, así como realizando preguntas que permitan aclarar aspectos concretos e deixando cuestións abertas para a reflexión do alumno. As sesións maxistrais complementaranse coa realización de conferencias nas que se traerá algún experto externo para tratar algun tema puntual con maior profundidade.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Prácticas a través de TIC
Descrición
A atención personalizada durante as prácticas servirá para orientar e comprobar o traballo que os alumnos vaian realizando segundo as indicacións que se lles proporcionen, dependendo da práctica concreta da que se trate.

Para a realización dos traballos tutelados os profesores proporcionarán as indicacións iniciais necesarias, bibliografía para consulta e realizarán un seguimento dos avances que o alumno vaia realizando para ofrecer as orientacións pertinentes en cada caso, de modo que se asegure a calidade dos traballos de acordo aos criterios que se indiquen.

Todos os profesores da materia proporán ademais un horario de titorías no que os alumnos poderán resolver calquera dúbida relacionada co desenvolvemento da mesma. Recomendarase aos alumnos a asistencia a titorías como parte fundamental do apoio á aprendizaxe.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A7 A10 A11 A24 A37 A38 A47 A48 A53 A55 B1 B3 C2 C3 C6 C8 [Módulo I] As sesións maxistrais dos temas 1 a 4 do epígrafe "Paso 3: Contidos" avaliaránse mediante unha proba escrita na data fixada no calendario de examenes. Terá un peso de 8 puntos sobre 10 na nota final do módulo.

[Módulo II] A avaliación dos temas 5 a 8 do epígrafe "Paso 3: Contidos" tamén se fará mediante unha proba escrita, que se celebrará conxuntamente coa do [Módulo I]. Ademáis dos contidos levados a cabo nas sesións maxistrais, dentro de esta proba poderánse incluir cuestións sobre as prácticas. Este examen sumará outros 8 puntos sobre 10 na nota final do módulo.
80
Prácticas a través de TIC A7 A10 A11 A24 A37 A38 A47 A48 A53 A55 B1 B3 C2 C3 C6 C8 [Módulo I] As prácticas TIC dos temas 1 a 4 do epígrafe "Paso 3: Contidos" serán avaliadas mediante unha proba escrita que terá un peso de 2 puntos sobre 10 na nota final do módulo. Na primera oportunidade, a data da proba é o luns 29 de outubro durante as horas de clase de teoría. Na segunda oportunidade, a data será posterior á do exame de teoría.

[Módulo II] As prácticas do módulo II, de carácter obrigatorio, sumarán 2 puntos sobre 10 na nota final do módulo e serán avaliadas antes do exame teórico, mediante a defensa do traballo realizado diante do profesor de prácticas. Na segunda oportunidade, a data de defensa non poderá ser posterior á do exame de teoría.
20
 
Observacións avaliación

A nota de cada módulo é o resultado da suma das notas obtidas nos exames de teoría e práctica (non existindo un mínimo para cada un dos apartados) e debe ser en ambos módulos igual ou superior a 5 puntos sobre 10 para poder superar a materia. En caso de non aprobar algún dos dous módulos, a nota máxima que será reflexada nas actas é dun 4.0.

Tanto na primeira oportunidade como na segunda (xullo), o alumno poderá examinarse de calquera dos apartados teóricos ou prácticos de cada un dos módulos (ou dos dous). Na segunda oportunidade, non será necesario que volva examinarse do módulo no que xa obtivo unha puntuación igual ou superior a 5 puntos sobre 10 na primeira oportunidade. Para cada un dos módulos, se a suma da nota de práctica da primeira oportunidade e a nota de teoría na segunda oportunidade é superior a 5 puntos sobre 10, non é necesario facer o exame de práctica da segunda oportunidade.

Os estudantes con matrícula a tempo parcial non require presencialidade e a avaliación dos contidos teóricos pode realizarse cunha única asistencia para realizar a proba obxectiva na data indicada no calendario de exames.


Fontes de información
Bibliografía básica J. Kurose, K. Ross (2017). Computer Networking: A Top-Down Approach. Pearson Education Limited
Maurizio Portolani (2003). Data Center Fundamentals. CiscoPress
Charles E. Spurgeon (2000). Ethernet: The Definitive Guide. O'Reilly
Brady Orand (2009). Foundations of IT Service management with ITIL 2011. CreateSpace Independent Publishing Platform
Luis Gómez, Ana Andrés (2012). Guía de aplicación de la Norma UNE-ISO/IEC 27001 sobre seguridad en sistemas de información para pymes. AENOR
Nextel S.A. (2012). ISO/IEC 20000 para pymes. Cómo implantar un sistema de gestión de los servicios de tecnologías de la información. AENOR
Varios (2011). IT Infrastructure Library (serie de 5 libros). The Stationery Office
C. M. Fernández, M. Piattini (2012). Modelo para el gobierno de las TIC basado en las normas ISO. AENOR
Christian F Nissen (2012). Passing Your ITIL Foundation Exam. The Stationery Office
A. V. Oppenheim, A. S. Willsky (1997). Signals and Systems. Prentice-Hall

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Tecnoloxía Electrónica/614G01005
Bases de Datos/614G01013
Sistemas Operativos/614G01016
Redes/614G01017

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Internet e sistemas distribuidos/614G01023
Lexislación e Seguridade Informática/614G01024

Materias que continúan o temario
Dispositivos Hardware e Interfaces/614G01032
Software de Comunicacións/614G01034
Procesamento Dixital da Información/614G01035
Redes Móbiles e Sen Fíos/614G01061
Administración de Redes/614G01213

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías