Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Matemática Discreta Código 614G02002
Titulación
Grao en Ciencia e Enxeñaría de Datos
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Primeiro Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Ciencias da Computación e Tecnoloxías da Información
Coordinación
Vidal Martin, Concepcion
Correo electrónico
concepcion.vidalm@udc.es
Profesorado
Aguado Martin, Maria Felicidad
Muñiz Castro, Brais
Perez Vega, Gilberto
Vidal Martin, Concepcion
Correo electrónico
felicidad.aguado@udc.es
brais.mcastro@udc.es
gilberto.pvega@udc.es
concepcion.vidalm@udc.es
Web http://campusvirtual.udc.es/moodle
Descrición xeral A materia de Matemática Discreta impártese no primeiro semestre do primeiro ano do Grao en Ciencias e Enxeñería de Datos e pertence ao módulo de Formación Básica.

Nesta materia débense adquirir os hábitos de abstracción e rigor necesarios no ámbito profesional dun enxeñeiro e científico de datos. Os conceptos estudados son básicos para o desenvolvemento doutras materias; por exemplo, en álxebra lineal, deseño e análise de algoritmos, introdución a bases de datos, fundamentos de ordenadores, optimización matemática, aprendizaxe automática ...

O carácter dos estudos e as necesidades de formación do alumnado deste grao aconsellan un enfoque computacional desta materia, por iso, poñerase especial énfase nos conceptos de matemática discreta que se empregan en teoría de computación, destacando o enfoque algorítmico nos métodos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Capacidade para utilizar con destreza conceptos e métodos propios da matemática discreta, a álxebra lineal, o cálculo diferencial e integral, e a estatística e probabilidade, na resolución dos problemas propios da ciencia e enxeñaría de datos.
A2 CE2 - Capacidade para resolver problemas matemáticos, planificando a súa resolución en función das ferramentas dispoñibles e das restricións de tempo e recursos.
B1 CB1 - Que os estudantes demostrasen posuír e comprender coñecementos nunha área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adóitase atopar a un nivel que, aínda que se apoia en libros de texto avanzados, inclúe tamén algúns aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu campo de estudo
B5 CB5 - Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe necesarias para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 CG1 - Ser capaz de buscar e seleccionar a información útil necesaria para resolver problemas complexos, manexando con soltura as fontes bibliográficas do campo.
C1 CT1 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e manexar a linguaxe simbólica, formalizar argumentos lóxicos e probar a validez destes A1
A2
Coñocer os conceptos básicos da teoría de conxuntos e aplicacións A1
A2
B1
B6
C1
Comprender e saber aplicar as distintas técnicas de conteo A1
A2
B1
B5
B6
C1
Comprender os conceptos fundamentáis da teoría de relacións e grafos e as suas aplicacións A1
A2
B1
B5
B6
C1

Contidos
Temas Subtemas
1. Razoamento Lóxico Lóxica proposicional: proposicións e operadores lóxicos
Implicacións e Equivalencias Lóxicas
Métodos de demostración: Táboas semánticas, principio de inducción
Lóxica de predicados
Formas normais
2.- Conxuntos, aplicacións e relacións Teoría básica de conxuntos: elementos, subconxuntos
Aplicacións, tipos de aplicacións, composición de aplicacións
Relacións binarias, propiedades
Relacións de equivalencia, clases de equivalencia e conxunto cociente
Relacións de orde, elementos distinguidos, diagrama de Hasse
3.- Combinatoria e Recurrencia Principios básicos de conteo
Variacións, permutaións e combinacións
Coeficientes binomiais e multinomiais
Principio de inclusión-exclusión
Sucesións recurrentes
Resolución de ecuacións de recurrencia. Aplicacións
4.-Grafos. Grafos non dirixidos: conceptos básicos
Grafos dirixidos: conceptos básicos
Conectividade
Árbores con e sin raíz
Exploración de árbores
Grafos ponderados: o problema da árbore xeradora minimal


Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A2 B6 C1 30 45 75
Seminario A1 A2 B1 B6 C1 8 12 20
Proba obxectiva A1 A2 B1 B6 C1 3 0 3
Prácticas de laboratorio A1 A2 B5 B6 C1 20 30 50
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral A través da plataforma virtual da universidade, porase a disposición do alumnado a información detallada dos contidos de cada tema co fin de que cada alumno/a configure, segundo o seu criterio e necesidades, o material adecuado para o seguimento e comprensión da materia, para iso poderá facer uso da bibliografía recomendada e/ou material dispoñible na rede.

As clases teóricas e prácticas iranse desenvolvendo de forma simultánea na aula, realizando exercicios despois das explicacións teóricas. Iniciarase a explicación das técnicas formais por medio de exemplos, pondo énfases en cálculos concretos e na natureza algorítmica dalgunhas delas. Preténdese que o alumnado sexa capaz de obter conclusións dos resultados obtidos, tentando motivar aos estudantes para que participen e sexan capaces de inferir conclusións.
Seminario Nas horas de tutorías poderanse expor dúbidas sobre os conceptos, exercicios e procedementos vistos nas sesións de teoría e problemas.
Proba obxectiva Haberá un cuestionario a través de Moodle e un exame escrito.
A proba de Moodle constará de preguntas de tipo teórico e problemas similares aos feitos na aula. Abordará os contidos e resultados do temario vistos ata ese momento do curso. A probra farase na aula coa presencia do profesorado da materia.
O exame final será escrito e consistirá nunha colección de preguntas teóricas e/ou problemas (do mesmo tipo que os propostos nos seminarios (TGR) e nos boletíns de exercicios).
Prácticas de laboratorio Ao comezo de cada tema facilitaráselle ao alumnado un boletín de exercicios relacionados cos contidos teóricos explicados nas clases de teoría. Nestas sesións preténdese:
i) incentivar ao alumnado, mediante exercicios interactivos que deben resolver para reforzar a comprensión dos conceptos estudados,
ii) fomentar a resolución razoada dos exercicios, evitando a utilización de "receitas"
iii) potenciar a capacidade de abstracción, o razoamento lóxico e a identificación de erros nos procedimentos.
Dependendo do tema e dos recursos dispoñibles, poderánse plantear traballos con programas informáticos que reforcen os conceptos traballados nas clases teóricas e de exercicios.



Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
Nas sesións en grupos reducidos, resólvense as dúbidas expostas polo alumnado, en especial cando sexan comúns a varios ou ilustren un caso interesante. Se a cuestión é máis particular ou non queda plenamente resolta para algún estudante, trataríase nas horas de titoría individualizada.

O alumnado poderá revisar todas as probas realizadas ao longo do curso co fin de:

- Coñecer as respostas correctas e ser consciente dos erros cometidos

- Comprobar que a cualificación obtida axústase aos criterios de avaliación establecidos

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Prácticas de laboratorio A1 A2 B5 B6 C1 Ao longo do curso realizaranse probas sobre algúns temas da materia, estas probas conterán cuestións e exercicios similares aos dos correspondente boletíns. Valorarase a resposta correcta ás cuestións e exercicios expostos e, a presentación e a claridade da exposición realizada.

Poderase ter en conta a actitude participativa do alumnado na resolución das cuestións formuladas durante as prácticas.
30
Proba obxectiva A1 A2 B1 B6 C1 Ao longo do cuadrimestre, farase unha proba mediante a plataforma Moodle.
A proba constará de preguntas de tipo teórico e problemas similares aos feitos na aula. Abordará os contidos e resultados do temario vistos ata ese momento do curso. O resultado deste cuestionario contribuirá nun 20% á cualificación total.

Nas datas que estableza a Xunta de Facultade na súa programación anual, o alumno realizará unha proba escrita. Para superar a materia será necesario que a nota deste exame sexa polo menos de 4 puntos sobre un total de 10 puntos.

Esta proba incluirá:
- Preguntas curtas que permiten valorar se o/o alumno/para comprendeu os conceptos teóricos básicos.
- Problemas cun grao de dificultade similar aos realizados en clase e os presentados nas coleccións de exercicios propostos.

Valoraranse o dominio dos conceptos teóricos da materia, a súa comprensión e a súa aplicación na resolución de exercicios. Así mesmo, avaliarase a claridade, a orde e a presentación dos resultados expostos.

O cálculo da nota final da materia detállase no apartado de Observacións avaliación.
70
 
Observacións avaliación

Cálculo
da nota final da materia

A cualificación das probas de laboratorio non se poderá recuperar.

Con todo, a nota obtida o día do exame final se re-escalará de forma que o alumno teña a oportunidade de recuperar o 20% da cualificación correspondente á proba de Moodle.

Se denotamos por P a cualificación das prácticas (entre 0 e 3 puntos), M a nota obtida na proba de Moodle (entre 0 e 2 puntos) e E a puntuación do exame final (entre 0 e 10 puntos),  calculamos o valor N mediante a fórmula seguinte:".


N = P + M + 0'1 * (7-M) * E

Para o cálculo da nota final distinguiremos dous casos:

  1. Se o valor de E é maior ou igual que 4, a cualificación final (F) será o valor de N.
  2. Se o valor de E é menor que 4, a cualificación final (F) será o valor mínimo entre N e 4,5.

A presentación á proba final do curso supón que o/o alumno/a completou o proceso de avaliación continua.

Para o alumnado que se presente á segunda oportunidade, o cálculo da nota final (F) realizarase da mesma maneira que na primeira substituyendo o valor de E polo obtido na nova proba escrita que terá lugar na data oficial determinada pola Xunta de Facultade.

En calquera das dúas oportunidades, para superar a materia, o valor de F debe ser maior ou igual que 5.

Observación importante:

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso na convocatoria en que se cometa: o/a estudante será cualificado con “suspenso” (nota numérica 0) na convocatoria correspondente do curso académico, tanto se a comisión da falta se produce na primeira oportunidade como na segunda. Para isto, procederase a modificar a súa cualificación na acta de primeira oportunidade, se fose necesario.

Avaliación do alumnado
matriculado a tempo parcial:


Dependendo das particularidades de cada caso concreto e das posibilidades do profesorado encargado do grupo ao que estea asignado un/unha estudante matriculado a tempo parcial, axustaranse as probas da avaliación continua para que dito/a estudante poida obter a mesma cualificación que un/unha estudante de matrícula ordinaria.

Avaliación do alumnado matriculado con necesidades dalgunha adaptación curricular:

Dependendo das particularidades de cada caso concreto e das posibilidades do profesorado, axustaranse as probas de avaliación  para que dito/a estudante poida realizar as mesmas probas que os seus compañeiros/as.


Na oportunidade adiantada a
decembro:


O exame cualificarase sobre dez puntos, sendo necesario obter polo menos un cinco para aprobar a materia.



Fontes de información
Bibliografía básica Rosen, K. H. (2019). Discrete Mathematics and Its Applications. McGraw-Hill
Epp, S. (2012). Matemáticas Discretas con Aplicaciones. Cengage Learning
Aguado, Felicidad et al (2018). Problemas resueltos de Combinatoria. Laboratorio con SageMath. Paraninfo
Vieites Ana. et al (2014). Teoría de grafos. Ejercicios resueltos y propuestos. Laboratorio con SAGE. Paraninfo

Bibliografía complementaria Grimaldi, R. P. (2006). Discrete and Combinatorial Mathematics. Pearson Education
García Merayo, F. (2001). Matemática Discreta. Paraninfo
Biggs, N. L. (1994). Matemática Discreta. Vicens Vives
Scheinerman, E. R. (2001). Matemáticas Discretas. Thomson Learning
García Merayo, F., Hernández, G. y Nevot, A. (2018). Problemas resueltos de matemática discreta. Paraninfo


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Recoméndase ter cursado as materias de Matemáticas do Bacharelato.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías