Identifying Data 2020/21
Subject (*) Social Structure, Employment Market and International Migration Code 615472203
Study programme
Mestrado Universitario en Migracións Internacionais: Investigación, Políticas Migratorias e Mediación Intercultural
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
E-mail
Lecturers
E-mail
Web http://www.esomi.es
General description Os obxectivos do curso consisten en:
1. Ofrecer un panorama xeral sobre como a investigación internacional e nacional aproximouse ao estudo da inserción laboral dos migrantes.
2. Mostrar cal foi a especificidade do estudo da inserción laboral da poboación inmigrante en Europa e, particularmente, no Sur de Europa.
3. Mostrar o panorama xeral das migracións en España, a súa evolución temporal e a composición dos fluxos e stock.
4. Presentar a situación da poboación estranxeira no mercado de traballo español, a segregación ocupacional (nichos laborais), así como a súa evolución temporal e a súa composición.
5. Coñecer o sistema de acceso da poboación estranxeira ao mercado de traballo español.
6. Analizar os efectos da crise económica sobre os traballadores inmigrantes e o seu impacto nos fluxos migratorios.
7. Estudo específico dos obxectivos anteriores desde a perspectiva de xénero.
8. Aproximación ao contexto galego en materia de migracións e mercado laboral
Contingency plan 1. Modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
*Metodoloxías docentes que se manteñen

*Metodoloxías docentes que se modifican

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

4. Modificacións na avaliación

*Observacións de avaliación:

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 Comprender os límites epistemolóxicos do estudo das migracións internacionais e a natureza esencialmente política que sostén a definición e identificación do fenómeno migratorio.
A2 Relativizar e valorar as intensidades observadas dos movementos migratorios, desde unha perspectiva comparativa e contextualizada histórica e culturalmente
A3 Relativizar e valorar o impacto das migracións internacionais nas sociedades de orixe e destino en función do cambio social que xeran, dos intereses en xogo, e da construcción social das identidades culturais
A4 Profundidade na análise dos movementos migratorios asociados á historia e á situación actual de Galicia, como orixe e como destino
A5 Comprender os argumentos filosóficos e xurídicos tras as distintas perspectivas sobre as migracións internacionais e as problemáticas sociais que xeran.
A6 Dominar as principais fontes de documentación estatística e bibliográfica que lle permita manterse informado e iniciar e programar estudos exploratorios sobre temáticas relacionadas coas migracións internacionais
A7 Coñecer as virtudes e as limitacións das principais fontes e indicadores estatísticos para a descrición dos movementos migratorios en distintos contextos territoriais e na súa evolución temporal
A8 Comprender o potencial das distintas técnicas de investigación social para o estudo das migracións internacionais así como os condicionamentos deontolóxicos profesionais.
A9 Manexar os conceptos fundamentais no estudo das migracións internacionais
A10 Coñecer suficientemente os autores e traballos de maior relevancia académica e profesional
A11 Ter suficiente capacidade de abstracción para presentar o fenómeno migratorio dende unha perspectiva macro-sociolóxica e na súa relación máis ampla coa estrutura social e o mercado de traballo
B1 Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en ámbitos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en boa medida autodirixido ou autónomo
B7 Resolver problemas de forma efectiva
B8 Comunicarse de xeito efectivo nun ámbito de traballo
B9 Traballar de forma autónoma con iniciativa
B10 Traballar de forma colaboradora
B12 Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito social
B13 Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que doten dunha gran versatilidade para adaptarse a novas situacións
B14 Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica
C1 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
1. Coñecer os modelos migratorios e identificar as características que sitúan a España como país de inmigración dentro do modelo do Sur de Europa. Identificar as principais dimensións que explican o fenómeno migratorio en España. Coñecer o proceso de evolución da inmigración en España e a súa composición. AC1
AC2
AC3
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC3
BC13
2. Saber vincular as características da economía e o mercado de traballo en España co fenómeno migratorio. Coñecer a evolución e composición do mercado laboral da poboación inmigrante. Identificar as dificultades da poboación inmigrante para a súa integración no ámbito laboral. Analizar as migracións e a inserción no mercado laboral desde a perspectiva de xénero. Coñecer a estrutura social e o mercado de traballo no contexto migratorio galego AC1
AC2
AC3
AC4
AC5
AC6
AC7
AC9
AC10
AC11
BC2
BC3
BC12
BC13
CC1
CC5
3. Interpretar de maneira crítica os coñecementos teóricos prácticos, relacionalos e ser capaz comunicalos de forma oral e por escrito AC2
AC3
AC5
AC6
AC7
AC8
AC9
AC10
AC11
BC1
BC2
BC3
BC5
BC7
BC8
BC9
BC10
BC12
BC13
BC14
CC1
CC5

Contents
Topic Sub-topic
1. España no modelo migratorio do Sur de Europa - De país de emisión a país de recepción
- Crecemento da inmigración até finais da década dos 90
- O boom inmigratorio de comezo do milenio

2. Migracións e Mercado de Traballo en España - Teorías do mercado de traballo e as migracións
- Acceso ao mercado de traballo por parte da poboación estranxeira
- Evolución, composición e tendencias da poboación estranxeira no mercado de traballo español
3.Os efectos das crises no mercado laboral da poboación estranxeira - Destrución de emprego da poboación inmigrante
- Dificultades para a permanencia regular en España
- O impacto da crise nos fluxos migratorios
4. Migracións e Mercado Laboral desde a perspectiva de xénero - Teorías migratorias desde a perspectiva de xénero
- A composición por xénero da inmigración en España
- A inserción por xénero dos inmigrantes no mercado de traballo español: evolución, composición e tendencias
- Nichos de emprego por xénero dos inmigrantes en España
5. Aproximación ao caso galego - Panorámica das migracións en Galicia
- Evolución, composición e tendencias da poboación estranxeira no mercado de traballo galego
- Nichos de emprego da poboación inmigrante en Galicia
- O impacto da crise no contexto migratorio galego

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Document analysis A1 A2 A3 A4 A5 A8 A9 A10 A11 B2 B3 B8 B10 B12 B13 B14 C1 0 15 15
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B12 B14 C1 C5 0 30 30
 
Personalized attention 30 0 30
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Document analysis Facilitarase material polas profesoras: lecturas, datos estatísticos, documentais ou películas, para a súa consulta e análise crítico.


Os documentos e material para a discusión dirixida serán compartidos a través da plataforma Moodle.
Supervised projects A materia avaliarase a través da realización dun traballo escrito individual, no que se relacionarán os diferentes contidos da materia (teóricos e prácticos)
As instrucións para a realización do traballo compartiranse a través da plataforma Moodle.

Guiarase ao alumnado na realización do traballo tutelado, mediante a atención personalizada

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
Para o desenvolvemento do traballo tutelado, recoméndase a consulta cos profesores, co fin de acordar os criterios de calidade que procede empregar, e os obxectivos que debe alcanzar o alumnado para superar a avaliación.
Estas consultas faranse por medio de titorías, persoais ou gripais no horario de titorías. Ou mediante o uso das novas tecnoloxías de comunicación (skype) , previa concertación.
Para facilitar o seguimento dos traballos, admítense e promoven as consultas por correo electrónico.


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A2 A3 A4 A5 A6 A7 A8 A9 A10 A11 B1 B2 B3 B5 B7 B8 B9 B12 B14 C1 C5 A materia avaliarase a través da realización dun traballo escrito individual, no que se relacionarán os diferentes contidos da materia (teóricos e prácticos)
100
 
Assessment comments

As instrucións para a realización do traballo compartiranse a través da plataforma Moodle. 

Guiarase ao alumnado na realización do traballo tutelado, mediante a atención personalizada


Sources of information
Basic Muñoz, J. (2012). "Evolución del empleo y del paro de las mujeres inmigrantes en el mercado de trabajo español. El impacto de la actual crisis económica". Cuadernos de Relaciones Laborales, 30(1): 115-137.
Garrido, L. y M. Miyar (2008). Dinámica laboral de la inmigración en España durante el principio del siglo XXI”. Panorama Social, 8: 52-70.
Oso, L. y Golías, M. (2006). Evolución e perfil sociodemográfico da poboación inmigrante en Galicia: algunos indicadores de vulnerabilidad. Oso Casas, L. y Montero Souto, P. (2006) Formación, profesionalización y acción en Mediación Intercu
Golías, M. (2015). Inmigración e crise en Galicia. Recalde, M. (Coord.) Ser inmigrante en tempos de crise: unha aproximación multidisciplinar. Ed. Depu
Carrasco, C. y García Serrano, C. (2012). Inmigración y Mercado de Trabajo. Informe 2011. . Documentos del Observatorio Permanente de la Inmigración, nº28. Ministerio de Empleo y Seguridad Soc
Oso, L. y Parella, S. (2012). Inmigración, Género y Mercado de trabajo: una panorámica de la investigación sobre la inserción laboral de las mujeres en España,. Cuadernos de Relaciones Laborales, 30, 1, p.249-259.
Cebolla, H. Y A. González (2013). Inmigración. ¿Integración sin modelo?. Madrid: Alianza Editorial: 99-114.
Garrido, L. y M. Miyar (2010). La dinámica de los flujos migratorios de entrada en España”. Presupuesto y Gasto Público, 61(4):11-23
Arango, J. (2003). La explicación teórica de las migraciones: luz y sombra. Migración y desarrollo, 1(1), 1-30.
Carrasco, C. y Riesco, A. (2011). La trayectoria de inserción laboral de los jóvenes inmigrantes. Papers: revista de sociologia, 96:189-203
Oso, L. y Ribas, N. (2012). Revista: Papers, Monográfico “Nuevos retos en los estudios de género y migración en España”. Vol. 97, nº3: 511-520.
Izquierdo, A.; López de Lera, D. y Martínez-Buján, R. (2003). The favorites of the Twenty-First Century: Latin American Immigration in Spain. Studi Emigrazione 149: 98-124.
Garson, J.P. y Dumont, J. (2009). “Crisis económica y migraciones: bases para la reflexión” . en E. Aja, J. Arango y J. Oliver (ed.), La inmigración en tiempos de crisis, Barcelona: CIDOB: 44-51
Domingo, A., F. Gil y F. Galizia (2010). “De la expansión económica a la crisis: cambios en los factores demográficos de la inserción laboral de la población extranjera en España e Italia”. Revista del Ministerio de Trabajo e Inmigración, 85: 81-85.
Muñoz, J. (2014). ¿Qué trabajos ocupan quienes abandonan el desempleo? Diferencias entre españoles y extranjeros en un contexto de cambio económico. Revista Internacional de Sociología, Vol. 72, Nº. 2: 353-376

Filmografía:

- Bread and Roses (Película)(2000) Loach, K. (Director) Coproducción GB-Alemania-España; Parallax Pictures/ Road Movies Filmproduktion / Tornasol Films / Alta Films 
- Poniente (Película) (2002) Gutierrez, Ch. e Bollaín I. (Directoras) España: Olmo Films /Amboto Audiovisual
- Agua con sal (Película) (2005) Pérez Rosado, P. (Director) CoproducciónEspaña- Puerto Rico 
- Princesas (Película)(2005) León de Aranoa, F. (Director) España: Reposado producciones 
Complementary Golías, M. (2009). Evolución y perfil sociodemográfico de la población inmigrante en Galicia. Despoblación, envejecimiento y territorio: un análisis sobre la población española, Universidad de L
Oso, L. (2009). Familia, empresa y movilidad ocupacional: mujeres latinoamericanas en España. Melanges de la Casa de Velázquez,39, 1
Papademetriou, D.G. y A. Terrazas (2009). Immigrants and the current economic crisis: research evidence, policy challenges and implications. Migration Policy Institute.
Pajares, M. (2009). Inmigración y mercado de trabajo. Informe 2009. Documentos del Observatorio Permanente de la Inmigración.
Izquierdo, A. (1996). La inmigración inesperada: la población extranjera en España (1991-1995). Madrid: Trotta
Golías, M. y Martínez-Buján, R. (2005). La latinoamericanización de la inmigración en España.. Cuadernos geográficos de la Universidad de Granada, (36): 51-64
Oso, L. (2008). “Mujeres latinoamericanas en España y Trabajo sexual”. en Gioconda Herrera y Jacques Ramírez (Comp.), Migraciones latinoamericanas y ciudadanía, Ecuador:

Os recursos para completar esta materia inclúen a metodoloxía e a información estatística das diferentes fontes oficiais:

- Enquisa de Poboación Activa (EPA), Instituto Nacional de Estatística

- Explotación estatística do padrón, Instituto Nacional de Estatística (INE)

- Enquisa de Variacións Residenciais (EVR), Instituto Nacional de Estatística (INE)

- Anuario de Estatísticas do Ministerio de Emprego e Seguridade Social

- Boletín de Estatísticas Laborais, Ministerio de Emprego e Seguridade Social


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.