Datos Identificativos 2018/19
Asignatura (*) Investigación: Deseño e Proceso Código 615518005
Titulación
Mestrado Universitario en Socioloxía Aplicada: Investigación Social e de Mercados
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Rodríguez Rodríguez, María del Carmen
Correo electrónico
carmen.rodriguez2@udc.es
Profesorado
Garcia Docampo, Manuel
Rodríguez Rodríguez, María del Carmen
Correo electrónico
manuel.garcia.docampo@udc.es
carmen.rodriguez2@udc.es
Web
Descrición xeral A materia aborda en primeiro lugar unha reflexión e un posicionamento sobre a concepción da práctica da investigación. Posteriormente concrétase a lóxica do proceso de investigación nas súas fases e tarefas concretas. Aínda que se ten especialmente en conta o carácter pluriparadigmático da investigación en ciencias sociais (e a subseguinte configuración de diferentes perspectivas metodolóxicas: distributiva, estrutural e dialéctica en termos de Ibáñez), a presenza doutras materias que profundan nalgunhas delas, así como o limitado do tempo, fan que nesta materia fágase especial fincapé no deseño cuantitativo e no mixto.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Dominar nun nivel de postgrado os coñecementos, as ferramentas e os procedementos da investigación social e de mercados aplicándoos á solución de problemas e necesidades
A2 Aplicar os procesos e protocolos de captación de información necesarios para observar e analizar de forma correcta e propria dun nivel avanzado o comportamento dos usuarios ou consumidores
A3 Ser quen de deseñar un proceso de investigación de carácter empírico demostrando dominio no uso de técnicas de investigación cuantitativas e/ou cualitativas
A4 Ser quen de discriminar a técnica de investigación axeitada ao problema plantexado
A5 Ter capacidade para identificar, nun nivel de postgrado, a relevancia dos distintos factores relacionados cos contornos sociais, os mercados e os consumidores que deben ser tidos en conta na investigación
A7 Ser quen de xustificar unha axeitada segmentación e selección do público obxectivo
A8 Ter capacidade para traballar críticamente con fontes de datos, metodoloxías e técnicas de investigación científica e ferramentas informáticas proprias da investigación social e de mercados
A10 Ser quen de redactar, presentar e defender documentos e informes de investigación social e de mercados
B1 Posuer e comprender coñecementos que aporten unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a cotío nun contexto de investigación
B2 Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (o multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 Que os estudantes sexan quen de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuizos a partires de unha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuizos
B4 Que os estudiantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun xeito claro e sen ambigüedades
B5 Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo
B6 Ser quen de buscar, xestionar, analizar e sintetizar a información, seleccionando aquela que resulta pertinente para a toma de decisións
B7 Ter capacidade creativa, proactiva e emprendedora
B9 Ter capacidade de analizar críticamente tanto o traballo proprio como o dos compañeiros
B10 Ser quen de traballar en equipo eficaz e eficientemente
B11 Ser quen de asumir responsabilidades tanto individuais como colectivas na tarefa investigadora ou profesional
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma de Galicia
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Formular e secuenciar un deseño de investigación social e/ou de mercado, cunha comprensión profunda da súa estrutura lóxica e metodolóxica AM1
AM2
AM3
AM5
BM1
BM2
BM5
BM7
CM4
CM5
CM7
Discriminar os diferentes tipos de deseño posibles en función dos obxectivos da investigación concretos, con especial atención ao deseño en investigación cuantitativa AM2
AM5
BM2
BM3
BM7
Redactar informes de resultados de investigación cunha linguaxe axeitada e profesional AM4
AM7
AM8
AM10
BM3
BM4
BM6
BM7
BM9
BM10
BM11
CM1

Contidos
Temas Subtemas
1. Introducción Presentación. obxectivos e metodoloxía da materia
2. O proceso de investigación A lóxica do proceso de investigación. Perspectivas metodolóxicas. Modelos. Etapas do proceso
3. O deseño na investigación cuantitativa Características do deseño nunha investigación cuantitativa. Deseños de investigación. Operativización de conceptos e medida. A preparación dos datos.
4. O deseño na investigación mixta. Bases e razóns. Definicións. Ubicación das investigacións mixtas. Elementos. Características xerais. Usos e tipos. Preguntas e obxectivos.
5. Novas perspectivas en investigación social Definición de novos paradigmas e modalidades de investigación. Tipos, natureza e características xerais.
6. O proxecto de investigación. Recomendacións e aspectos de orde práctica.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Solución de problemas A1 A3 A4 A5 A7 A8 A10 B11 B10 B9 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 4 20 24
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A3 A4 A5 A7 A8 A10 B11 B10 B9 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C4 C5 C7 5 20 25
Sesión maxistral B1 C6 10 15 25
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Solución de problemas Diariamente plantexaranse diferentes problemas ou prácticas referidas aos distintos temas que servirán para que o/a estudante adquira á experiencia mínima para ser quen de presentar despois un somero deseño de investigación
Investigación (Proxecto de investigación) Constitúe o elemento avaliable principal. Todas as actividades denominadas "solución de problemas" no apartado anterior están orientadas a que o/a estudante sexa quen de problematizar un obxecto de estudo e plantexar o deseño xeral de investigación referido a el.
Sesión maxistral A dinámica das clases é a seguinte: primeiro faráse unha presentación dende un punto de vista teórico e xeral e logo aplicaránse no contexto de investigacións específicas que ilustren o exercicio da práctica da investigación nas súas distintas orientacións metodolóxicas. Noutras palabras, compaxinaránse as clases teóricas maxistrais con outras máis prácticas nas que os conceptos tratados se presenten no contexto de investigacións concretas.
A dinámica do curso require necesariamente consultar a documentación dispoñible antes da sesión teórica e así favorecer que o tempo na aula sexa mellor aproveitado

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Investigación (Proxecto de investigación)
Descrición
A atención persoalizada realizarase individualmente nos traballos tutelados, a resolución de problemas e a revisión das probas obxectivas cando a retroalimentación de cara ao alumno así o requira. Tamén na aula prevese adicar parte das sesións maxistrais cando a ocasión o precise.
Recomendase a todos os alumnos que, ante la dúbida, fagan uso das tutorías sempre.
Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación continua presencial de forma xustificada), deberán poñerse en contacto coa profesora ao comezo do curso e terán que asistir a unha tutoría para concretar as metodoloxías de avaliación.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Solución de problemas A1 A3 A4 A5 A7 A8 A10 B11 B10 B9 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 Resolución de exercicios e casos prácticos na aula. As diferentes prácticas e solucións de problemas realizados na aula proporcionan experiencia para a comprensión e aprehensión dos contidos teóricos e sentan as bases para a posta en marcha do traballo avaliable individual. Tratarase de exercicios breves e aplicados a realizar durante as sesións prácticas de clase que os alumnos deberán resolver en grupo ou de forma individual, en función da práctica a realizar. 35
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A3 A4 A5 A7 A8 A10 B11 B10 B9 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C4 C5 C7 Deseño de proxecto de investigación individual. Os alumnos deberán deseñar un proxecto de investigación social ou de mercado aplicando os coñecementos adquiridos durante a materia. A principios de curso concretarase cos alumnos na aula as características deste traballo individual. 65
 
Observacións avaliación

Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación continua presencial de forma xustificada), deberán poñerse en contacto coa profesora ao comezo do curso e terán que asistir a unha tutoría para concretar as metodoloxías de avaliación. 


Fontes de información
Bibliografía básica Montes del Castillo, A. (2012). "Antropología, Investigación-Acción y Trabajo Social", en Antropología Aplicada. Lecturas de Antropología y Trabajo Social.
Montes del Castillo, A.; Montes martínez, A. (2014). "Guía para proyectos de investigación", en Universitas. Revista de Ciencias Sociales y Humanas.
García Ferrando, M.; Ibáñez, J. ; Alvira, F. (comp.) (2000). El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación . Madrid: Alianza
BOURDIEU, P.; CHAMBORENDON, J.-C.; PASSERON, J.-C (1976). El oficio de sociólogo. Presupuestos epistemológicos. Madrid: Siglo XXI
Gordo-López, A.J.; Serrano, P. (coord.) (2008). Estrategias y prácticas cualitativas de investigación social. Madrid: Pearson
Taylor, S. J.; Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós
BORRÀS, V.; LOPEZ-ROLDAN, P.; LOZARES, C. (1999). La articulación entre lo cuantitativo y lo cualitativo: de las grandes encuestas a la recogida de datos intensiva. pp. 525-541. Qüestiió 23, 3
VV.AA. (1996). La construcció de tipologies. Exemples d'aplicació. Papers. Revista de Sociologia, 48
Quivy, Raymond y Campenhoudt, Luc van (1992). Manual de investigación en ciencias sociales. Mexico: Limusa
Miguel, Amando de (1997). Manual del perfecto sociólogo. Madrid : Espasa
CEA D’ANCONA, M. Angeles (1996). Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis
Hernández Sampieri, H.; Fernández Collado, C.; Baptista Lucio, P. (2006). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill
Ruiz Olabuénaga, J. I. (2003). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto
Marradi, A. ; Archenti, N.; Piovani, J. (2007). Metodología de las Ciencias Sociales. Buenos Aires: Emecé
Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. Madrid: McGraw-Hill
CEA D’ANCONA, M. Ángeles (2004). Métodos de encuesta. Teoría y pràctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis
Vallejos, A. F.; Ortí, M.; Agudo, Y. (2007). Métodos y técnicas de investigación social. Madrid: Editorial Ramón Areces
Ander-Egg, E. (2001). Métodos y Técnicas de Investigación Social. Buenos Aires, México: Grupo Editorial Lumen Humanitas
IBAÑEZ, Jesús (1994). Perspectivas de la investigación social: el diseño en las tres perspectivas. En: El análisis de la realidad social. Madrid: Alianza
Callejo, J.; Viedma, A. (2005). Proyectos y estrategias de investigación social: la perspectiva de la intervención. Madrid: McGraw-Hill

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías