Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Técnicas cuantitativas aplicadas ao turismo Código 615524010
Titulación
Mestrado Universitario en Planificación e Xestión de Destinos e Produtos Turísticos(plan 2016)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía Aplicada 2
Coordinación
Ramil Diaz, Maria Concepcion
Correo electrónico
maria.ramil@udc.es
Profesorado
Ramil Diaz, Maria Concepcion
Uriz Tome, Pilar
Correo electrónico
maria.ramil@udc.es
pilar.uriz@udc.es
Web
Descrición xeral A materia pretende proporcionar ao alumno un conxunto de ferramentas e técnicas útiles para extraer a información contida nos datos que se empregan para a análise empírica do sector turístico. É unha asignatura optativa de 6 créditos, fortemente relacionada coas de teoría e política económica e coas de estatística.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 CE4 - Que os alumnos aprendan as técnicas de dirección de organizacións públicas e de empresas do sector turístico
A6 CE8 - Planificar novos destinos e produtos turísticos
A7 CE9 - Remodelar destinos turísticos maduros para adaptalos ás novas esixencias da demanda e ao desenvolvemento sustentable das comunidades receptoras
A8 CE11 - Saber definir proxectos de investigación innovadores que repercutan positivamente no sector
A9 CE12 - Utilizar as metodoloxías científicas adecuadas tanto cualitativas como cuantitativas
A11 CE2 - Diagnosticar necesidades e oportunidades e identificar as potencialidades e ameazas do turismo para o desenvolvemento integral das sociedades receptoras
A12 CE7 - Capacidade para interpretar os cambios sociais e como afectan as innovacións nos produtos e ao comportamento do consumidor
B1 CB6 - Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B5 CB10 - Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirigido ou autónomo.
B6 CG1 - Expresarse correctamente, tanto de forma verbal como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma
B9 CG4 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
B10 CG5 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
B11 CG6 - Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida
B12 CG7 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvimiento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C1 CT1 - Resolver problemas de forma efectiva
C2 CT2 - Comunicarse de xeito afectiva nunha contorna de traballo
C3 CT3 - Trabajar de forma autónoma con iniciativa
C4 CT4 - Traballar de forma colaborativa
C6 CT6 - Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito turístico
C7 CT7 - Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que doten dunha gran versatilidad para adaptarse a novas situacións
C8 CT8 - Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica
C9 CT9 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razonamiento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Utilizar correctamente e con precisión a terminoloxía e a linguaxe estatístico-econométrica. BM4
BM6
CM2
CM6
CM7
CM8
CM9
Coñecer e utilizar algúns instrumentos, métodos, procedementos e técnicas de análise univariante e multivariante. AP3
AP6
AP7
AI1
AI2
AM2
AM3
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM9
BM10
BM11
BM12
CM1
CM2
CM3
CM4
CM6
CM7
CM8
CM9
Interpretar e analizar, desde un punto de vista crítico, os resultados da aplicación das técnicas. AP3
AP6
AP7
AI1
AI2
AM2
AM3
BM1
BM2
BM3
BM4
BM5
BM6
BM9
BM10
BM11
BM12
CM1
CM2
CM6
CM7
CM8
CM9

Contidos
Temas Subtemas
Parte I 1. Obtención de información para a análise da actividade turística: deseño e análise de enquisas.
2. Procedemientos de muestreo: síntesis da información muestral e estimación.
Parte II 1. Análisis univariante da información turística. Medidas descriptivas. Extracción da tendencia e as variacións estacionales. Números índices e deflación de series.
2. Análisis multivariante da información turística. Relacións estatísticas e relacións causales. Estimación e verificación de modelos clásicos de demanda e oferta. Variables ficticias.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B10 B11 B12 C6 6 6 12
Sesión maxistral A3 A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B5 B4 B6 B9 C1 C2 C3 C7 C8 C9 17 34 51
Obradoiro A11 A3 A12 A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B5 B4 B6 B10 B9 B11 B12 C1 C2 C4 C6 C8 C9 25 50 75
 
Atención personalizada 12 0 12
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Consisten na presentación da materia e a exposición detallada das actividades que deben desenvolver os alumnos e os criterios cos que serán avaliados.
Sesión maxistral Aínda que debe contar coa participación do alumnado, baséase na exposición oral dos conceptos e métodos por parte das profesoras. Dita exposición compleméntase coa utilización de medios audiovisuais, e inclúe exemplos e exercicios que permiten destacar as limitacións e posibilidades das técnicas analizadas.
Obradoiro Cada obradoiro é una sesión interactiva na que se realizan aplicacións da teoría, exercicios, problemas e tarefas prácticas que permiten aos alumnos comprender os fundamentos teóricos da materia e aprender a valorar, desde un punto de vista crítico, os resultados obtidos.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Obradoiro
Descrición
Posto que o grupo é reducido, poden dedicarse os minutos finais á consulta dos problemas que poidan suscitárselle a cada alumno.

Debido á heteroxeneidade dos estudantes, os problemas que xorden nos obradoiros son múltiples e variados e hai que resolvelos de forma individualizada. A medida que vai realizando o seu traballo, cada alumno debe consultar coas profesoras para obter as orientacións necesarias para o seu correcto desenvolvemento.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Obradoiro A11 A3 A12 A6 A7 A8 A9 B1 B2 B3 B5 B4 B6 B10 B9 B11 B12 C1 C2 C4 C6 C8 C9 Nestas clases os alumnos iniciarán a resolución dos problemas propostos polas profesoras, que logo deberán completar e entregar. 100
 
Observacións avaliación
CRITERIOS XENERAIS:

  • A cualificación de non presentado corresponde únicamente aos alumnos que
    só participen en actividades de avaliación que teñan unha ponderación
    inferior ao 20 por cento da puntuación total, con independencia da
    cualificación obtida.
  • A materia divídese en dúas partes, correspondentes a cada un dos bloques
    de contidos. A primeira puntúase con 3 e a segunda con 7 puntos. Para
    superar a asignatura é necesario obter unha puntuación global de 5
    puntos ou máis, cun mínimo de 1 na primeira e de 3 na segunda parte.
  • Tanto os 3 puntos correspondentes á primeira parte como os 7
    correspondentes á segunda pódense obter mediante a resolución de
    boletines de preguntas e exercicios, que os alumnos presenciales poderán
    realizar nas sesións de obradoiro e os non presenciales poderán resolver
    baixo tutela.

Antes do comezo do período de clases estarán dispoñibles, a través da
plataforma Moodle, as guías complementarias de cada parte, nas que se
especificarán as actividades a realizar, as normas para realizalas, os
criterios para a súa avaliación e os prazos de entrega.


Fontes de información
Bibliografía básica PÉREZ, R. y LÓPEZ, A. J. (1997). Análisis de datos económicos II. Métodos inferenciales. Madrid: Pirámide.
WERT, J. I. (1996). Carta abierta a un incrédulo de las encuestas y su muy disputado crédito. Barcelona: Península.
MANZANO, V. G., ROJAS, A. y FERNÁNDEZ, J. S. (1996). Manual para encuestadores. Barcelona: Ariel.
URIZ, P. (2016). Material para el seguimiento de la Parte I. Plataforma Moodle.
RAMIL, M. (2016). Material para el seguimiento de la Parte II. Plataforma Moodle.
RUIZ BUENO, A. (2009). Método de encuesta: construcción de cuestionarios, pautas y sugerencias. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, vol. 2, nº 2.

BIBLIOGRAFÍA PARA A PARTE I:


A única referencia obligatoria é URIZ (2016), que estará a disposición dos alumnos na plataforma Moodle ao comezo do período de clases. Dita referencia contén o seguinte material para o seguimiento da primeira parte da asignatura:

  • Unha guía complementaria detallando as actividades a realizar, os criterios de avaliación, as normas e os plazos de entrega.
  • Arquivos en pdf co material completo de cada un dos temas.
  • Arquivos en pwp con esquemas/resumos de cada un dos temas.
  • Documentos con dous boletines e modelos para a súa realización.

Os libros de MANZANO, ROJAS y FERNÁNDEZ (1996); PÉREZ y LÓPEZ (1997); RUIZ BUENO (2009) y WERT (1996), que figuran na bibliografía básica, son manuais sinxelos, para ampliar coñecementos ou para consultar dúbidas, pero non son de lectura obligatoria.

BIBLIOGRAFÍA PARA A PARTE II:


A única referencia obligatoria é RAMIL (2016), que estará a disposición dos alumnos na plataforma Moodle ao comezo do período de clases. Dita referencia contén o seguinte material para o seguimiento da segunda parte da asignatura:

  • Unha guía complementaria detallando as actividades a realizar, os criterios de avaliación, as normas e os plazos de entrega.
  • Un documento no que se fai unha presentación xeral da materia.
  • Varios arquivos que recollen o contenido de todos os temas e subtemas.
  • Un documento con exercicios de autoavaliación e outro coas correspondentes solucións.

Os libros de RAMIL e REY (2006) e RAMIL, REY, LODEIRO e ARRANZ (2012), que figuran na bibliografía complementaria, son manuais sinxelos, para ampliar coñecementos ou para consultar dúbidas, pero non son de lectura obligatoria.

Bibliografía complementaria RAMIL, M.; REY, C.; LODEIRO, M.; ARRANZ, M. (2012). Introducción a la econometría. Teoría y práctica. A Coruña: Reprografía Noroeste, S. L.
REY, C. y RAMIL, M. (2006). Introducción a la estadística descriptiva. A Coruña: Netbiblo.

Utilizaranse, ademais, distintas fontes de datos e material dispoñible na rede, que se detallarán durante o curso.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
O proceso de investigación en turismo: tipos, estrutura e fases/615524007

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías