Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Elaboración de plans estratéxicos de desenvolvemento turístico: estrutura, contidos e metodoloxía Código 615524012
Titulación
Mestrado Universitario en Planificación e Xestión de Destinos e Produtos Turísticos(plan 2016)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Economía
Coordinación
Pena Lopez, Jose Atilano
Correo electrónico
atilano.pena@udc.es
Profesorado
Pena Lopez, Jose Atilano
Correo electrónico
atilano.pena@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo desta materia é introducir ao estudante tanto na teoría e especialmente na práctica da elaboración de plans de desenvolvemento turístico tanto de produto como de destino. Neste sentido dedicaremos parte do ensino a unha introdución ás bases e métodos de planificación; para, na parte práctica, desenvolver un proceso de planificación completo que aplique tanto as bases teóricas como as metodoloxías propostas para un caso que o alumno debe escoller: sexa un produto turístico específico ou un destino turístico. Esta materia ten un certo carácter profesional na medida en que se destina ao exercicio directo dunha actividade de planificación e xestión do turismo, pero ao mesmo tempo ten un compoñente de investigación na medida en que implica a aplicación de metodoloxías de recollida e tratamento de información. Do mesmo xeito, ten o carácter dunha clave no sentido de que proporciona a base para centrarse posteriormente no estudo dos distintos modelos de produtos turísticos.
Plan de continxencia 1. Modificacións nos contidos
Non hai modificacións nos contidos

2. Metodoloxías
Manteñense todas as metodoloxías docentes

Non se modifica ningunha metodoloxía docente

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado

A actividade de atención personalizada realizarase a través de correo electrónico, moodle e Teams nos horarios de tutorías dos profesores da materia e atendendo ás solicitudes individuais dos/as alumnos/as

4. Modificacións na avaliación


Non se aplican modificacións a avaliación inicialmente establecida, manténdose os mesmos criterios


5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

Non hai modificacións

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Que os estudantes coñezan os principios da planificación e a xestión sustentable
A2 CE3 - Aplicar sistemas de calidade e xestión social, ambiental e económica
A3 CE4 - Que os alumnos aprendan as técnicas de dirección de organizacións públicas e de empresas do sector turístico
A4 CE5 - Que os alumnos teñan coñecementos sobre a normativa que regula as actividades turísticas
A5 CE6 - Saber manexar o capital social, entendendo o destino turístico como sistema e relacionar axentes implicados no desenvolvemento do produto turístico
A6 CE8 - Planificar novos destinos e produtos turísticos
A7 CE9 - Remodelar destinos turísticos maduros para adaptalos ás novas esixencias da demanda e ao desenvolvemento sustentable das comunidades receptoras
A8 CE11 - Saber definir proxectos de investigación innovadores que repercutan positivamente no sector
A9 CE12 - Utilizar as metodoloxías científicas adecuadas tanto cualitativas como cuantitativas
A10 CE10 - Manexar as TIC para a comunicación, promoción e a comercialización
A11 CE2 - Diagnosticar necesidades e oportunidades e identificar as potencialidades e ameazas do turismo para o desenvolvemento integral das sociedades receptoras
B1 CB6 - Posuír e comprender coñecementos que acheguen unha base ou oportunidade de ser orixinais no desenvolvemento e/ou aplicación de ideas, a miúdo nun contexto de investigación
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B3 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos
B4 CB9 - Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B6 CG1 - Expresarse correctamente, tanto de forma verbal como escrita, nas linguas oficiais da Comunidade Autónoma
B7 CG2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
B8 CG3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseada no coñecemento e orientadas ao ben común
B9 CG4 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
B12 CG7 - Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvimiento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade
C1 CT1 - Resolver problemas de forma efectiva
C2 CT2 - Comunicarse de xeito afectiva nunha contorna de traballo
C3 CT3 - Trabajar de forma autónoma con iniciativa
C4 CT4 - Traballar de forma colaborativa
C5 CT5 - Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C6 CT6 - Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito turístico
C7 CT7 - Capacidade para a aprendizaxe de novos métodos e teorías, que doten dunha gran versatilidad para adaptarse a novas situacións
C8 CT8 - Comunicar por escrito e oralmente os coñecementos procedentes da linguaxe científica
C9 CT9 - Capacidade para resolver problemas con iniciativa, toma de decisións, creatividade, razonamiento crítico e de comunicar e transmitir coñecementos habilidades e destrezas

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer de forma crítica os fundamentos teóricos da planificación no ámbito turístico (orixe, evolución histórica, tendencias actuais ...) e os principais modelos de planificación (estratéxicos, indicadores, políticas mínimas ...) AP1
AP2
AP3
AP4
AP6
AI1
AM2
BM1
BM2
BM3
BM4
CM1
CM4
CM5
CM6
CM7
Comprender e poñer en práctica as metodoloxías aplicables nos procesos de preparación dos plans de produtos e destinos, tanto cuantitativos como cualitativos. AP1
AP2
AP3
AP6
AI2
AM1
AM2
BM1
BM3
BM6
BM7
BM9
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
Xestionar as distintas fases do desenvolvemento dun plan, integrando os grupos de interese que forman un grupo de turistas. AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AI1
AI2
AM1
AM2
BM2
BM3
BM4
BM6
BM7
BM8
BM9
BM12
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9
Redactar e avaliar críticamente plans de actuación sobre destiños y produtos. AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AI1
AI2
AM1
AM2
BM1
BM2
BM3
BM4
BM6
BM7
BM8
BM9
BM12
CM1
CM2
CM3
CM4
CM5
CM6
CM7
CM8
CM9

Contidos
Temas Subtemas
Bases teóricas da planificación: O concepto de planificación estratéxica: obxectivos e fases.
Evolución histórica, tipoloxía, crítica e situación da planificación en España e Galicia.
O problema xeográfico: a demarcación da rexión turística
O diagnóstico e o proceso de planificación turística: destiño e produto A recollida de información e diagnóstico
A coordinación de actores ea xeración de consenso
Avaliación técnica de obxectivos prioritarios
Imaxe-Misión-Visión
O informe de consenso
A planificación estratéxica
Identificación de obxectivos de desenvolvemento turístico
Formulación dunha estratexia de desenvolvemento
Preparación de programas e proxectos
Fontes e compromisos de financiamento
Estratexias con enfoque de grupo
Implementación, seguemento e evaluación-retroalimentación do plan A implantación dun plan
Deseño dunha estrutura para o seguimento do plan
Desenvolvemento de sistemas de información eficaces
Revisión e comentarios do plan

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais A11 B1 B3 B7 3 3 6
Sesión maxistral A1 A3 A4 A5 A6 A8 A9 B12 C6 C4 C1 10 20 30
Análise de fontes documentais A11 A4 A6 A10 A8 B1 B2 B3 B12 C3 C2 4 6 10
Aprendizaxe colaborativa A5 A6 A7 A10 A8 A9 B1 B4 B6 B8 B9 C1 C2 C5 C4 C7 C6 C8 4 8 12
Estudo de casos A1 A11 A2 A3 A4 A8 B2 7 21 28
Obradoiro A1 A5 A6 A7 A10 A8 B1 B2 B3 B6 B7 B8 C3 C5 C4 C7 C6 C9 10 40 50
Presentación oral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A10 B3 B4 B6 B7 B8 B9 4 4 8
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Ao comezo de cada tema identificaranse os principais obxectivos que se van alcanzar, a secuencia lóxica que se seguirá na presentación dos contidos, o coñecemento previo recomendado para facilitar o proceso de aprendizaxe e a bibliografía específica.
Sesión maxistral Cada semana explicaranse os coñecementos básicos da materia, utilizando como soporte medios audiovisuales e fontes documentais. Nestas sesións, a participación activa dos alumnos será necesaria para facilitar o proceso de ensino-aprendizaxe. No caso dos alumnos presenciais, os alumnos participaran directamente no seguimento das explicacións e debate e tutorización presencial. No caso dos alumnoa online, xunto as presentacións e textos disporán de arquivos de audio e video coas explicacións necesarias para o seguimento da clase. Ao mesmo tempo serán tutorizados tanto por mail, como telefónicamente e por Skype.
Análise de fontes documentais A partir do programa da asignatura proporcionarase material audiovisual ou bibliográfico para servir de referencia para desenvolver algunhas preguntas básicas que o alumno deberá resolver para entregar ao profesor
Aprendizaxe colaborativa Dado que o aprendido na materia resultará na formulación dun plan, o reparto do progreso realizado nos plans que cada alumno desenvolve e o debate continuo sobre as propostas é un dos mellores métodos de aprendizaxe colaborativo. Cada alumno comentará periódicamente as peculiaridades do seu caso eo seu progreso, así como responderá e comentará as propostas dos seus pares.
Estudo de casos Un dos obxectivos da materia é a elaboración dunha análise crítica dunha proposta de política económica,
en concreto dos plans a longo prazo fixados para España (2020) utilizando a metodoloxía e os conceptos explicados na materia.
Obradoiro Nas clases prácticas, baixo a supervisión do profesor e utilizando as metodoloxías mencionadas anteriormente (lecturas, análise de fontes documentais, discusións ...) o alumno debe realizar unha serie de exercicios prácticos.
Presentación oral
Un plan proposto preparado por cada alumno será presentado e defendido como a tarefa final do curso.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Estudo de casos
Aprendizaxe colaborativa
Obradoiro
Presentación oral
Actividades iniciais
Análise de fontes documentais
Descrición
Tanto a parte teórica da materia como a práctica e, especialmente, o estudo de casos dentro deste último, complementaranse cunha atención personalizada das consultas dos estudantes, proporcionando orientación e apoio no proceso de aprendizaxe, así como motivando a expansión. de coñecemento seguindo intereses. Esta actividade levarase a cabo de xeito presencial (no horario de titoría do profesor) ou persoalmente (a través de correo electrónico, teléfono ou skype)

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Estudo de casos A1 A11 A2 A3 A4 A8 B2 Unha parte sustancial da materia será avaliada na redacción dun plan sobre un destino ou produto. Cada alumno elixirá un destino para elaborar un plan ao longo do curso para que cada parte das análises e metodoloxias propostas na clase teñan o seu reflexo nel, tanto á análise exterana e interna como a proposta de estratexias y produtos. 50
Presentación oral A1 A2 A3 A4 A5 A6 A10 B3 B4 B6 B7 B8 B9 Realizarase e defenderá o traballo final sobre a elaboración dun plan. O obxectivo desta defensa é presentar os resultados finais do traballo e comentar as propostas desenvolvidas para o caso específico que escolleu o alumno. 25
Análise de fontes documentais A11 A4 A6 A10 A8 B1 B2 B3 B12 C3 C2 Unha parte da materia será avaliada mediante o estudo e análise crítico de planes actualmente vixentes. Así por exemplo, estudaranse tanto o actual plan turístico español e o galego. O fin de este traballo e a análise dos procesos explicados na teoría na posta en práctica de un plan concreto. Aqueles alumnos extranxeiros poderan escoller plans do seu país de orixe para esta análise. 25
 
Observacións avaliación

A materia ten un carácter eminentemente práctico, polo tanto, realizarase a avaliación do traballo de planificación turística realizado polo alumno. Neste senso, pódese considerar unha avaliación continua, xa que as tarefas desenvolvidas serán monitoreadas periódicamente para comentar  progresos e dificultades. No caso dos alumnos presenciais, este seguimento farase directamente nos obradoiros donde o contacto será continuo. No caso dos alumnos a distancia o traballo ten carácter individual pero o seguimento farase por un contacto semanal tanto por vía telefónica como por skype donde plantexarnse tanto os avances no proxecto como as dúbidas. Neste último caso a defensa do proxecto farase por vía telemática.


Fontes de información
Bibliografía básica Vera Rebollo, J.F. (Coord.) (2013). Análisis territorial del turismo y planificación de destinos. Valencia: Tirant
André, Marien (2004). Casos de turismo cultural: de la planificación estratégica a la gestión de producto. Madrid: Ariel
Mclntyire, G., Hetherington, A., Inskeeo (2005). Desarrollo turístico sostenible: Guía para planificadores locales. Madrid: OMT
Diaz, Beatriz (2011). Diseño de productos turísticos. Madrid: Síntesis
Mirabell Izard, Oriol (2010). Gestión pública del turismo. Barcelona: UOC
Ayestarán Crespo, Raquel (2012). Planificación Estratégica y gestión de la publicidad: conectando con el consumidor. Madrid: Esic
Antón, S. y González, F. (2005). Planificación territorial del turismo. . Bacelona: UOC

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías