Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Planificación e xestión de destinos e produtos turísticos deportivos Código 615524020
Titulación
Mestrado Universitario en Planificación e Xestión de Destinos e Produtos Turísticos(plan 2016)
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 2º cuadrimestre
Primeiro Optativa 3
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Educación Física e Deportiva
Coordinación
Gomez Varela, Joaquin
Correo electrónico
joaquin.gomez.varela@udc.es
Profesorado
Clavel San Emeterio, Iván
Gomez Varela, Joaquin
Correo electrónico
ivan.clavel@udc.es
joaquin.gomez.varela@udc.es
Web
Descrición xeral A asignatura Planificación e Gestión de Destino e Productos Turísticos Deportivo presenta o desenvolvemento cada vez máis consolidado de duás actividades en actual emerxencia como son o turismo e o deporte. Ben sexa o turismo relacionado coa asistencia aos grandes eventos deportivos, o turismo para o de xeito complementario á práctica deportiva, o turismo que ten como complemento o deporte, ou de modo máis específico aquelas formas de turismo na natureza que se insertan no turismo rural, activo ou de aventura, este fenómeno trataráse cun enfoque xeral, pero ao mesmo tempo tratando de facilitar enfoques, competencias e ferramentas para comprender e levar a cabo proxectos integrados no turismo deportivo.
Os contidos referidos ao turismo deportivo na natureza pretenden introducir ao coñecemento do conxunto de prácticas deportivas ou de aventura, que ten lugar en espazos naturais e que de maneira singular forma parte do que se coñece no noso pais como Turismo Activo; de igual modo aproximan tamén ao coñecemento dos elementos fundamentais que afectan ou interveñen directamente na súa xestión, programación ou intervención directa como axentes promotores do turismo activo. Preséntase, deste xeito, a contextualización dun marco que facilita a súa aparición, desenvolvemento e configuración actual; os tipos de actividades que comprende e os motivos estudados para a participación nas mesmas; estatísticas relacionadas co turismo activo, así como a presenza destes deportes no medio natural; os profesionais e titulacións relacionadas con dirección en intervención cos usuarios ou clientes; as entidades a nivel autonómico e nacional que promocionan estas actividades; así como as normativas autonómicas relacionadas co turismo activo; para finalizar cos elementos de deseño e programación de actividades de turismo deportivo, considerando no seu desenvolvemento o emprego de normas e ferramentas específicas.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 CE1 - Que os estudantes coñezan os principios da planificación e a xestión sustentable
A2 CE3 - Aplicar sistemas de calidade e xestión social, ambiental e económica
A3 CE4 - Que os alumnos aprendan as técnicas de dirección de organizacións públicas e de empresas do sector turístico
A4 CE5 - Que os alumnos teñan coñecementos sobre a normativa que regula as actividades turísticas
A5 CE6 - Saber manexar o capital social, entendendo o destino turístico como sistema e relacionar axentes implicados no desenvolvemento do produto turístico
A6 CE8 - Planificar novos destinos e produtos turísticos
A7 CE9 - Remodelar destinos turísticos maduros para adaptalos ás novas esixencias da demanda e ao desenvolvemento sustentable das comunidades receptoras
A11 CE2 - Diagnosticar necesidades e oportunidades e identificar as potencialidades e ameazas do turismo para o desenvolvemento integral das sociedades receptoras
A12 CE7 - Capacidade para interpretar os cambios sociais e como afectan as innovacións nos produtos e ao comportamento do consumidor
B2 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo
B7 CG2 - Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida
B8 CG3 - Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseada no coñecemento e orientadas ao ben común
B9 CG4 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras
B10 CG5 - Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse
C1 CT1 - Resolver problemas de forma efectiva
C4 CT4 - Traballar de forma colaborativa
C5 CT5 - Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional
C6 CT6 - Capacidade para interpretar, seleccionar e valorar conceptos adquiridos noutras disciplinas do ámbito turístico

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Saber planificar destinos, crear produtos e xestionar devanditos destinos e produtos turísticos baseados no deporte AP1
AP2
AP3
AP4
AP5
AP6
AP7
AM2
AM3
BM2
BM7
BM8
BM9
BM10
CM1
CM4
CM5
CM6

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. Turismo Deportivo 1.1. A importancia de turismo deportivo no mundo
1.2. Distintos tipos de destinos de turismo deportivo. A súa planificación
1.3. A creación de distintos tipos de produtos turísticos baseados no deporte.
1.4. Os ciclos de vida de destinos e produtos turísticos baseados no deporte
1.5. A xestión de destinos e produtos turísticos deportivos para satisfacer ao turista e para o desenvolvemento integral das sociedades receptoras

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Actividades iniciais B10 0 1 1
Sesión maxistral A1 A11 A2 A4 A12 A6 B2 B10 C1 C4 C6 14 28 42
Prácticas a través de TIC C1 C4 2 4 6
Solución de problemas B7 B8 C1 C5 C4 C6 2 4 6
Traballos tutelados A11 A2 A6 B2 C1 C4 0 14 14
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Actividades iniciais Presentación da materia e dos profesores aos alumnos participantes. Levaráse a cabo unha sesión de presentación na aula asignada do profesorado e estudantes, e do programa da asignatura. De igual xeito plantearáse que os/as estudantes cubran un formulario sobre a súa experiencia relacionada cos contidos e actividades relacionadas
Sesión maxistral A sesión maxistral comprenderá exposicións por parte do profesorado e dos estudantes acerca de tópicos, estudo de casos e contidos específicos. A participación nas sesións maxistráis conlevará a intervención e elaboración de resumes, mapas conceptuáis e presentacións acerca do coñecemento tratado en cada una delas, co gallo de establecer un aprendizaje significativo sobre ó ámbito do turismo deportivo.
Prácticas a través de TIC Realización por parte dos alumnos das tarefas, test ou formularios dispostos no campus virtual ou office 365 sobre os contidos traballados nas sesións maxistrales tanto durante as sesións presenciáis como traballo autónomo.
Solución de problemas Tarefas a desenvolver sobre propostas de contextos sociodemográficos determinados sobre o que haberá que realizar unha análise, diagnóstico e proposta de produto de turismo deportivo.
Traballos tutelados Elaboración dun deseño de producto ou destino de turismo deportivo como proposta desde a perspectiva dos eventos deportivos ou do turismo activo

Atención personalizada
Metodoloxías
Solución de problemas
Prácticas a través de TIC
Traballos tutelados
Descrición
Profesores Joaquín F. Gómez Varela e Iván Clavel SanEmeterio en función da temática: Atención personal por correo electrónico, tutorías presenciáis ou concertadas a través da plataforma TEAMS.

En función das suas posibilidades de asistencia y participación se acordará, por escrito, co estudantado de dedicación a tiempo parcial, un modelo alternativo de las diferentes actividades de desarrollo y evaluación de los diferentes temas y apartados de evaluación, atendiendo a un plantexamento de horas de dedicación equivalente ao estudantado de matricula a tempo completo.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A1 A11 A2 A4 A12 A6 B2 B10 C1 C4 C6 Participación nas diferentes sesións presenciais cunha asistencia mínima do 70%; considerando para iso a realización de tarefas in situ relacionadas cos contidos impartidos e xerados durante o desenvolvemento dos mesmos. 40
Prácticas a través de TIC C1 C4 Proporanse diferentes tipos de tarefas, probas, formularios, etc, utilizando as plataformas moodle, microsoft 365 ou google, sobre os distintos contidos do módulo. 20
Traballos tutelados A11 A2 A6 B2 C1 C4 Consistirá en la realización de un traballo tutelado sobre una propuesta relacionada con los contenidos tratados y las competencias a alcanzar, a convenir entre el profesor y el/la estudiante. 40
 
Observacións avaliación

- Enténdese por participación nás actividades desenvoltas nas sesións maxistrais, e ao desenvolvemento en prazo e forma das tarefas que se prantexen en relación ós contidos relacionados coas sesións. No caso da opción presencial, o non cumprimento do 70% da asistencia pode implicar a non superación da asignatura, constando o estudante como "Non Presentado" na calificación final. Dita falta de participación pode inhabilitar igualmente para a superación da asignatura na segunda oportunidad ou sucesivas convocatorias, ata que esta se cumpla.


A calificación dos traballos distribuiráse de maneira xeral, e sen prexuicio dunha maior precisión en función do traballo, en relación aos seguintes elementos e criterios: 

Contextualización e fundamentación: 30% 

Plantexamento e desenvolvemento (Inclusión e aplicación dos diferentes elementos e ferramentas adquiridas na materia): 60%

Aspectos formáis (Normas APA, 7ª) e estructuráis: 10%

Para a avaliación de ditos traballos presentaráse unha proposta de rúbrica que poderá ser revisada e modificada de maneira consensuada co estudantado e co visto bo do profesorado.

Atendendo igualmente á normativa da UDC e a normativa relativa ao fraude nos procedementos de avaliación , calquer traballo que na súa totalidade ou en parte conteña contidos copiados de outros traballos publicados ou non publicados, de internet, etc. será considerado como suspenso e sometido aos procedementos e sancións relacionados en dita normativa.

Para superar a materia será necesario superar cada unha das partes, quedando na segunda oportunidade e convocatorias sucesivas sempre que se manteña a estrutura e desenvolvemento dos distintos apartados da guía docente.

 


Fontes de información
Bibliografía básica

Referencias:

Adventure Travel Trade Association (ATTA). (2014). Global report on adventure tourism.

Beedie, P., & Hudson, S. (2003). Emergence of mountain-based adventure tourism. Emergence of Mountain-Based Adventure Tourism. http://scholar.google.com/scholar?q=Emergence of mountain-based adventure tourism&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

Brymer, E., & Gray, T. (2010). Developing an intimate “relationship” with nature through extreme sports participation. Leisure/ Loisir, 34(4), 361–374. https://doi.org/10.1080/14927713.2010.542888

Buckley, R. (2006). Adventure tourism. Adventure Tourism. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=UZpnOF0u_PgC&oi=fnd&pg=PR5&dq=occasional+studies:+adventure+travel&ots=TlSWnCNKdj&sig=Q9_Yf5W2Sgxt9jShL1Fi9kpVxXA

Buckley, R. (2010). Adventure tourism management. Adventure Tourism Management. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=5Sdwcow8xyoC&oi=fnd&pg=PR1&dq=motivation+adventure+tourism+leaders&ots=OCUsMp9VTD&sig=BK6CUgoQp2LHb-JqvwcKsVo9OdA

Buckley, R. (2012). Rush as a key motivation in skilled adventure tourism: Resolving the risk recreation paradox. Tourism Management, 33(4), 961–970. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2011.10.002

Campo, T. T. de la. (2001). Promoción y comercialización de actividades de turismo deportivo de España en el extranjero. Promoción y Comercialización de Actividades de Turismo Deportivo de España En El Extranjero. http://books.google.com/books?hl=en&lr=&id=CtAJQMy3ylsC&oi=fnd&pg=PA125&dq=turismo+activo+galicia&ots=waXidOozgX&sig=nANO_X0C91LeSyes8WLVcMKNthA VN  - readcube.com

Cave, J., & Ryan, C. (2005). Gender in backpacking and adventure tourism. Gender in Backpacking and Adventure Tourism. http://scholar.google.com/scholar?q=Gender in backpacking and adventure tourism&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

Collins, L., & Brymer, E. (2018). Understanding nature sports: a participant centred perspective and its implications for the design and facilitating of learning and performance. Https://Doi.Org/10.1080/11745398.2018.1525302,23(1), 110–125. https://doi.org/10.1080/11745398.2018.1525302

Durán-Sánchez, A., Álvarez-García, J., & de La Cruz Del Río-Rama, M. (2019). Annals of Leisure Research Nature sports: state of the art of research. https://doi.org/10.1080/11745398.2019.1584535

Durán-Sánchez, A., Álvarez-García, J., & del Río-Rama, M. de la C. (2020). Nature sports: state of the art of research. Annals of Leisure Research, 23(1), 52–78. https://doi.org/10.1080/11745398.2019.1584535

Farki?, J. M. (2014). Adventure tourism: Meanings, experience and learning. Adventure Tourism: Meanings, Experience and Learning. http://scholar.google.com/scholar?q=Adventure tourism: Meanings, experience and learning&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

Fernández Alles, M. T. (2014). El Impacto Turístico de Los Eventos Deportivos: Un Estudio de Caso. Cuadernos de Turismo, 33, 59–76.

Fluker, M. (2005). Perceived risk in adventure tourism. Perceived Risk in Adventure Tourism. http://vuir.vu.edu.au/1480/1/Fluker.pdf VN  - readcube.com

Fuentes, M. C. (2006). Las estrategias de promoción exterior del turismo deportivo y de naturaleza español por parte del Instituto de Turismo de España. Las Estrategias de Promoción Exterior Del Turismo Deportivo y de Naturaleza Español Por Parte Del Instituto de Turismo de España. http://www.iet.tourspain.es/img-iet/Revistas/RET-169-170-2006-pag39-49-97561.pdf VN  - readcube.com

Gallegos, G. (n.d.). LAS ACTIVIDADES FÍSICO-DEPORTIVAS EN LA NATURALEZA Y LA INDUSTRIA TURÍSTICA THE PHYSICAL - SPORTS ACTIVITIES IN THE NATURE AND THE TOURIST INDUSTRY. LAS ACTIVIDADES FÍSICO-DEPORTIVAS EN LA NATURALEZA Y LA INDUSTRIA TURÍSTICA THE PHYSICAL - SPORTS ACTIVITIES IN THE NATURE AND THE TOURIST INDUSTRY. http://scholar.google.com/scholar?q=LAS ACTIVIDADES FÍSICO-DEPORTIVAS EN LA NATURALEZA Y LA INDUSTRIA TURÍSTICA THE PHYSICAL - SPORTS ACTIVITIES IN THE NATURE AND THE TOURIST INDUSTRY&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

Giddy, J. K., & Webb, N. L. (2018). The influence of the environment on adventure tourism: from motivations to experiences. Current Issues in Tourism, 21(18), 2132–2146. https://doi.org/10.1080/13683500.2016.1245715

González Molina, A. (2008). Rasgos caraterizadores del turismo activo y turismo deportivo e importancia económico-social y estructural de nuevas formas emergentes. Acciónmotriz, 1, 102–121.

González-garcía, R. J., Escamilla-Fajardo, P., López-Carril, S., & Nuñez-Pomar, J. (2020). Percepciones de los residentes sobre el turismo deportivo: impactos, calidad de vida y apoyo al sector. Cuadernos de Psicología Del Deporte, 20(2), 174–188. https://doi.org/10.6018/cpd.388431

Hanna, P., Wijesinghe, S., Paliatsos, I., Walker, C., Adams, M., & Kimbu, A. (2019). Active engagement with nature: outdoor adventure tourism, sustainability and wellbeing. Journal of Sustainable Tourism, 27(9), 1355–1373. https://doi.org/10.1080/09669582.2019.1621883

Houge Mackenzie, S., & Brymer, E. (2020). Conceptualizing adventurous nature sport: A positive psychology perspective. Annals of Leisure Research, 23(1), 79–91. https://doi.org/10.1080/11745398.2018.1483733

Jiménez-Naranjo, H. v. (2019). Modelo para la clasificación del turismo deportivo. Eracle. Journal of Sport and Social Sciences, 2, 5–21. https://doi.org/10.6093/2611-6693/6193

Kane, M. J. (2013). New Zealand’s transformed adventure: from hero myth to accessible tourism experience. New Zealand’s Transformed Adventure: From Hero Myth to Accessible Tourism Experience. https://doi.org/10.1080/02614367.2011.623305

Kane, M. J., & studies, T.-H. (2004). Adventure tourism: The freedom to play with reality. Tourist Studies. http://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1468797604057323 VN  - readcube.com

Lötter, M. J., & Welthagen, L. (2020). Adventure tourism activities as a tool for improving adventure tourists’ wellness. African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure, 9(1), 1–10.

MASON, MICHELA C., M. C., GOS, LUCA, L., & MORETTI, ANDREA, A. (2018). Motivations, perceived risk and behavioural intentions in hard adventure tourism. A natural park case study. Sinergie Italian Journal of Management, 34(100), 181–199. https://doi.org/10.7433/s100.2016.11

Mateos, R. M. (2007). La emergencia del turismo y el ocio deportivo en la naturaleza en Andalucía y España: aproximación al estudio de su demanda reciente. La Emergencia Del Turismo y El Ocio Deportivo En La Naturaleza En Andalucía y España: Aproximación al Estudio de Su Demanda Reciente. http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/14274 VN  - readcube.com

Mejías, J. R. (n.d.). El turismo deportivo en el contexto internacional. Retrieved January 21, 2021, from http://kalathos.metro.inter.edu/kalathos_mag/publications/archivo2-vol10-num1.pdf

Melo, R., & Gomes, R. (2017). Nature sports participation: Understanding demand, practice profile, motivations and constraints TL  - 16. In European Journal of Tourism Research: Vols. 16 VN-r (pp. 108–135). Varna University of Management (ex International University College). http://scholar.google.com/scholar?q=Nature sports participation: Understanding demand, practice profile, motivations and constraints&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22

Melo, R., van Rheenen, D., & Gammon, S. J. (2020). Part II: nature sports: current trends and the path ahead. Annals of Leisure Research, 23(2), 133–142. https://doi.org/10.1080/11745398.2019.1672310

Melo, R., van Rheenen, D., & James Gammon, S. (2020). Part I: nature sports: a unifying concept. Annals of Leisure Research, 23(1), 1–18. https://doi.org/10.1080/11745398.2019.1672307

Moreno, R. J. (2016). La motivación del turismo deportivo en espacios naturales. La Motivación Del Turismo Deportivo En Espacios Naturales. file:///Users/joaquingomezvarela/Documents/12. ReadCube Media/Moreno-2016.pdf

Morgan, D., & Dimmock, K. (2006). Risk management in outdoor adventure tourism. Risk Management in Outdoor Adventure Tourism. http://scholar.google.com/scholar?q=Risk management in outdoor adventure tourism&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

MUÑOZ SÁEZ, A. (2020). AUGE DEL TURISMO DEPORTIVO. http://tauja.ujaen.es/handle/10953.1/13016

new, R. C. tourist health and safety in the. (2003). Risk acceptance in adventure tourism-Paradox and context. Risk Acceptance in Adventure Tourism-Paradox and Context. http://scholar.google.com/scholar?q=Risk acceptance in adventure tourism-Paradox and context&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

of behavioral addictions, B.-R. C. (2016). Commentary on: Addiction in extreme sports: An exploration of withdrawal states in rock climbers: Nature Fix: Addiction to Outdoor Activities. Journal of Behavioral Addictions. file:///Users/joaquingomezvarela/Documents/12. ReadCube Media/of behavioral addictions-2016-Journal of behavioral addictions.pdf

Page, S. J., Steele, W., & Connell, J. (2006). Analysing the promotion of adventure tourism: a case study of Scotland. Analysing the Promotion of Adventure Tourism: A Case Study of Scotland. https://doi.org/10.1080/14775080600985358

Patterson, I. (2002). Baby Boomers and Adventure Tourism: The Importance of Marketing the Leisure Experience. World Leisure Journal, 44(2), 4–10. https://doi.org/10.1080/04419057.2002.9674265

Rantala, O., Hallikainen, V., Ilola, H., & Tuulentie, S. (2018). The softening of adventure tourism. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 18(4), 343–361. https://doi.org/10.1080/15022250.2018.1522725

Rantala, O., Rokenes, A., & Valkonen, J. (2018). Is adventure tourism a coherent concept? A review of research approaches on adventure tourism. Annals of Leisure Research, 21(5), 539–552. https://doi.org/10.1080/11745398.2016.1250647

Reynolds, Z., & Hritz, N. M. (2013). Surfing as adventure travel: Motivations and lifestyles. Journal of Tourism Insights, 3(1). https://doi.org/10.9707/2328-0824.1024

Silva, M., Silva, F. A. S., & Carvalhinho, L. A. D. (2014). The importance of formation in adventure tourism. The Importance of Formation in Adventure Tourism. http://scholar.google.com/scholar?q=The importance of formation in adventure tourism.&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

Swarbrooke, J. (2003). Adventure tourism: The new frontier. Adventure Tourism: The New Frontier. http://scholar.google.com/scholar?q=Adventure tourism: The new frontier&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com

Walle, A. H. (1997). Pursuing risk or insight: marketing adventures. Annals of Tourism Research. http://scholar.google.com/scholar?q= Pursuing risk or insight: marketing adventures&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com 

Weber, K. (2001). Outdoor adventure tourism: A review of research approaches. Outdoor Adventure Tourism: A Review of Research Approaches. http://scholar.google.com/scholar?q=Outdoor adventure tourism: A review of research approaches&btnG=&hl=en&num=20&as_sdt=0%2C22 VN  - readcube.com 

 


Enlaces Web:

http://www.PGW.com/

http://www.SanAndrews/

http://www.Atlanta/

 www.iusport.es

- www.munideporte.com

- www.csd.gob.es

- www.colefgalicia.com

- www.fagde.org

- www.agaxede.org

- www.deporte.xunta.es

- www.aedd.es

- www.noticiasjuridicas.com

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías