Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Deseño, xestión e avaliación de políticas sociais Código 615525009
Titulación
Mestrado Universitario en Políticas Sociais e Intervención Sociocomunitaria
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Mestrado Oficial 1º cuadrimestre
Primeiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Espiñeira González, Keina Raquel
Correo electrónico
keina.espineira@udc.es
Profesorado
Eijo Mejuto, Antía
Espiñeira González, Keina Raquel
Correo electrónico
antia.eijo@udc.es
keina.espineira@udc.es
Web
Descrición xeral A asignatura é una introducción a os conceptos básicos do deseño, xestión y avaliación dos proxectos sociais. A través da discusión sistemática dos textos principais e de traballos e guías existentes, os estudantes aprenderán cómo facer dende o principio ao fin un proxecto de temática social. A asignatura ten un componente eminentemente práctico. Nas clases sosterase o principio de debate democrático, escoitando e respetando todas as opinións diversas en torno aos temas tratados, tanto de parte do profesorado como do alumnado.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 CE3 - Deseñar e desenvolver procesos de observación e documentación para o estudo das políticas e os sistemas de benestar social.
A6 CE6 - Avaliar a capacidade e eficacia das medidas de intervención para corrixir ou previr situacións e procesos de exclusión social.
A7 CE7 - Identificar e valorar a posibilidade de intervención e prevención en procesos de conflitividade social.
A8 CE8 - Identificar procesos e factores de cohesión social, e deseñar medidas para a súa potenciación.
B1 CB1 - Demostrar coñecementos avanzados, de carácter multidisciplinar, para a investigación e o exercicio profesional no ámbito da exclusión social.
B2 CB2 - Aplicar e integrar os coñecementos a contornos e problemas emerxentes e indefinidos, na práctica investigadora e profesional.
B4 CB4 - Identificar os dilemas éticos e a responsabilidade social tras os retos formulados na práctica profesional e investigadora.
B8 CB8 - Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partir dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vinculadas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos.
B9 CB9 - Que os estudantes saiban comunicar as súas conclusións e os coñecementos e razóns últimas que as sustentan a públicos especializados e non especializados dun modo claro e sen ambigüidades.
B10 CB10 - Que os estudantes manexen as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun modo que haberá de ser en gran medida autodirixido ou autónomo.
B13 CX1 - Comprender e integrar coñecementos complexos para traducilos en propostas de investigación e programas de intervención en contextos sociais problemáticos.
B14 CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa.
B15 CX3 - Deseñar, aplicar e avaliar proxectos de investigación en ciencias sociais relacionados cos procesos e as situacións de exclusión social.
B17 CX5 - Elaborar e defender informes, proxectos e memorias no campo das ciencias sociais.
B21 CX9 - Aplicar unha perspectiva interdisciplinar na análise e a valoración de problemáticas de exclusión e políticas sociais de inclusión e cohesión.
C5 CT5 - Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 CT6 -Adquirir habilidades para a vida e hábitos, rutinas e estilos de vida saudables.
C7 CT7 - Desenvolver a capacidade de traballar en equipos interdisciplinares ou transdisciplinares, para ofrecer propostas que contribúan a un desenvolvemento sostible ambiental, económico, político e social.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
CE3 - Deseñar e desenvolver procesos de observación e documentación para o estudo das políticas e os sistemas de benestar social. AM3
AM6
AM7
AM8
BM1
BM2
BM4
BM8
BM9
BM10
BM13
BM14
BM15
BM17
BM21
CM5
CM6
CM7
CB2 - Aplicar e integrar os coñecementos a contornos e problemas emerxentes e indefinidos, na práctica investigadora e profesional. AM3
AM6
AM7
AM8
BM2
BM8
BM9
BM17
BM21
CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa. AM3
AM6
AM7
BM1
BM9
BM14
BM21
CM5
CM6
CX9 - Aplicar unha perspectiva interdisciplinar na análise e a valoración de problemáticas de exclusión e políticas sociais de inclusión e cohesión. AM3
AM6
AM7
AM8
BM1
BM2
BM4
BM8
BM9
BM10
BM13
BM14
BM15
BM21

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1. Conceptos básicos das políticas sociais
TEMA 2. Actores nas políticas sociais
TEMA 3. Problematización e establecemento da axenda pública.
TEMA 4. Formulación e deseño das políticas sociais
TEMA 5. A implementación das políticas sociais: enfoques e instrumentos
TEMA 6. A avaliación das políticas sociais: concepto, utilidade, procedimento e tipoloxías
TEMA 7. Ferramentas de avaliación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Traballos tutelados A3 A6 A7 A8 B1 B2 B4 B8 B9 B10 B13 B14 B15 B17 B21 C5 C6 C7 35 85 120
Sesión maxistral A6 A7 A8 B2 B4 B14 C6 10 15 25
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Traballos tutelados Ao longo do curso traballarase no deseño, xestión e avaliación dunha intervención en política social. O traballo farase en grupos (aproximadamente 4 alumnos) e presentarase na clase ao final do curso. Cada semana farase unha tarefa específica que forma parte do traballo. Todas as pautas daranse na clase ao comezo do curso e estarán dispoñibles para consulta no campus virtual dende o primeiro día.
Sesión maxistral Cada xornada lectiva comezará cunha hora de sesión maxistral na que se aborden os contidos teóricos. Todas as clases gravaranse e os PPT estarán dispoñibles para os estudantes no campus virtual.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
As titorías levaranse a cabo periódicamente a proposta do alumnado e da profesora.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e exención académica da exención de asistencia, acordarase un horario específico de titorías compatible coa súa dedicación ao comezo do curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Sesión maxistral A6 A7 A8 B2 B4 B14 C6 Controlarase a asistencia e anotarase a participación dos alumnos nas sesións prácticas de cada clase. Nestas sesións avanzarase na realización do traballo. 20
Traballos tutelados A3 A6 A7 A8 B1 B2 B4 B8 B9 B10 B13 B14 B15 B17 B21 C5 C6 C7 O traballo faise ao longo do curso e entrégase ao final. Faise unha exposición oral do mesmo. Todas as pautas daranse na clase ao comezo do curso e estarán dispoñibles para consulta no campus virtual dende o primeiro día. 80
 
Observacións avaliación

Para os estudantes da modalidade a distancia o traballo tutelado terá un 100% de peso na calificación final.

Na segunda oportunidade de xullo o traballo tutelado terá un 100% de peso na calificación final.


Fontes de información
Bibliografía básica

AGUILAR VILLANUEVA, L. (compilador) (1993). Problemas públicos y agenda de gobierno. México: Miguel Angel Porrua

 PARSONS, W (2007). Una introducción a la teoría y la práctica del análisis de políticas públicas. México: FLACSO

 NAVARRO, C (2008). El estudio de las políticas públicas. Revista Jurídica de la UAM

 SABATIER, P. & MAZMANIAM, A (1993). La implementación de la política pública: un marco de análisis. Aguilar Villanueva, L La Implementación de las Políticas Públicas. México: Miguel Angel Porrúa.

 AGUILAR VILLANUEVA, L. (compilador) (1992). El estudio de las políticas públicas. México: Miguel Angel Porrua

AGUILAR VILLANUEVA, L. (compilador) (1992). La hechura de las políticas. México: Miguel Angel Porrua

 DE LA PEÑA VARONA, A. (2007). Estructuras y procesos de gobernanza en la política medioambiental: red de actores de la Comunidad Autónoma del País Vasco. GAPP. Revista Gestión y Análisis de Políticas Públicas Nueva Época, nº 7

TAMAYO SAENZ, M (1997). El análisis de las políticas públicas. Madrid, Alianza editorial

BRIKLAND, T. A. (2019).  An Introduction to the Policy Process. Theories, Concepts, and Models of Public Policy Making. Fourth Edition. Routledge.

BUSTELO, M. (2003). ¿Qué tiene de específico la metodología de la evaluación? . Bañon (ed) La evaluación de la acción y de las políticas públicas, Ed.DíazdeSantos

 KNOEPFEL, P., LARRUE, C., VARONE, F. & HIMOJOSA, M. (2007). Hacia un modelo de análisis de políticas públicas operativo. Un enfoque basado en los actores, sus recursos y las insituciones. Ciencia Política, nº3

 BUSTELO, M. y LOMBARDO, E. (2006). Los ‘marcos interpretativos’ de las políticas de igualdad en Europa: conciliación, violencia y desigualdad de género en la política. Revista Española de Ciencia Política, 14

 MERINO, M. Y RUÍZ, A. (2010). Fundamentos de evaluación de políticas públicas. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL)

 CASILLAS, C., MACÍA, M., MERINO, M., PAJA, M., RICO, J. y RUÍZ, A. (2015). Guía práctica para el diseño y la realización de evaluaciones de políticas públicas. Agencia Estatal de Evaluación de las Políticas Públicas y la Calidad de los Servicios (AEVAL)

 VV.AA. (2017). Guía visual del proceso de evaluación de políticas públicas. Red de entidades locales por la transparencia y la participación ciudadana

 LOMBARDO, E. & MERGAERT, L. (2013). Gender Mainstreaming and Resistance to Gender Training: A Framework for Studying Implementation. Nordic Journal of Feminist and Gender Research, 21:4, 296-311

 PALLAVICINI, V., CHAMIZO, H. & VARGAS, J.P. (2013). Manual de formulación de políticas públicas. Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA)

SUBIRATS, J., KNOEPFEL, P., LARRUE, C. VARONNE, F. (2008). Análisis y gestión de políticas públicas. Barcelona: Ariel.

 VAN METER, D. & VAN HORN, C. (2000). El proceso de implementación de las políticas. Un marco conceptual. México: Miguel Angel Porrua

Toda la bibliografía está disponible en formato electrónico. Las lecturas serán distribuidas al alumnado a través del campus virtual.

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías