Identifying Data 2019/20
Subject (*) History and theories of migratory movements Code 615525013
Study programme
Mestrado Universitario en Políticas Sociais e Intervención Sociocomunitaria
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
Second Optional 6
Language
English
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Ciencias da Saúde
Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
E-mail
Lecturers
Espiñeira González, Keina Raquel
E-mail
keina.espineira@udc.es
Web
General description Nesta materia explóranse os vínculos teóricos entre a historia e a socioloxía das migracións. O obxectivo principal é aportar ó alumnado un marco teórico e conceptual aplicado ó campo das migracións internacionais. O curso contempla unha parte práctica que se baseará no coñecemento de diferentes metodoloxías cualitativas e a súa aplicación a casos de analise de realidades presentes.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 CE2 - Interpretar os feitos e as políticas sociais desde os distintos paradigmas teóricos vixentes na análise da exclusión.
A5 CE5 - Interpretar as situacións e os procesos de marxinación social e económica de colectivos desde unha perspectiva histórica e macroestrutural.
A8 CE8 - Identificar procesos e factores de cohesión social, e deseñar medidas para a súa potenciación.
A9 CEM1 - Demostrar coñecementos avanzados sobre os principais movementos migratorios ao longo da historia e a súa relación con procesos de conflitividade e de cohesión social nas sociedades de orixe e destino
A10 CEM2 - Dominar as principais ferramentas conceptuais e técnicas que permiten definir un colectivo e unha problemática migratoria como obxecto de estudo e análise.
A11 CEM3 - Demostrar un coñecemento avanzado e crítico sobre as teorías e os debates académicos actuais de maior relevancia sobre as dinámicas migratorias e os procesos de integración dos colectivos migrantes.
A14 CEM6 - Actuar como profesional competente e cualificado/a no ámbito da análise das migracións internacionais e do traballo con colectivos migrantes.
B1 CB1 - Demostrar coñecementos avanzados, de carácter multidisciplinar, para a investigación e o exercicio profesional no ámbito da exclusión social.
B2 CB2 - Aplicar e integrar os coñecementos a contornos e problemas emerxentes e indefinidos, na práctica investigadora e profesional.
B3 CB3 - Seleccionar o marco científico adecuado para avaliar as evidencias dispoñibles e postular hipóteses razoadas sobre a avaliación previsible dos feitos sociais estudados.
B7 CB7 - Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornos novos ou pouco coñecidos dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo.
B14 CX2 - Realizar unha análise crítica da realidade social e do desenvolvemento profesional vinculada aos feitos sociais sobre os que se traballa.
B17 CX5 - Elaborar e defender informes, proxectos e memorias no campo das ciencias sociais.
B18 CX6 - Valorar a adecuación das distintas ferramentas teóricas, metodolóxicas e técnicas ás preguntas e os obxectivos específicos formulados sobre a realidade social e as políticas sociais.
B20 CX8 - Aplicar a perspectiva comparada na comprensión das problemáticas sociais e das respostas e solucións políticas.
B21 CX9 - Aplicar unha perspectiva interdisciplinar na análise e a valoración de problemáticas de exclusión e políticas sociais de inclusión e cohesión.
B22 CX10 - Recoñecer e valorar os xuízos de valor e as evidencias nos argumentos que sosteñen as descricións e políticas sobre a realidade social.
C1 CT1 - Adequate oral and written expression in the official languages.
C3 CT3 - Using ICT in working contexts and lifelong learning.
C5 CT5 - Understanding the importance of entrepreneurial culture and the useful means for enterprising people.
C6 CT6 -Acquiring skills for healthy lifestyles, and healthy habits and routines.
C7 CT7 - Developing the ability to work in interdisciplinary and transdisciplinary teams in order to offer proposals that can contribute to a sustainable environmental, economic, political and social development.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
1. To interpret facts and social policies from different theoretical paradigms in the field of international migrations. AC2
AC5
AC9
BC20
BC21
BC22
CC3
CC6
2. Demonstrate an advanced and critical knowledge about the current academic theories and debates of greater relevance to migration dynamics. AC10
AC11
AC14
BC3
BC14
BC18
3. To master the main conceptual and technical tools that allow to define a migratory reality as an object of study and analysis. AC8
AC10
AC14
BC1
BC2
BC7
4. Carry out critical analysis of the social reality and professional development linked to the social facts on which one works. Develop the ability to work in interdisciplinary teams. BC1
BC2
BC3
BC7
BC14
BC17
BC18
BC20
CC1
CC3
CC5
CC7

Contents
Topic Sub-topic
1. A historical perspective of international migration theories 1.1. Chicago School: Park and Thomas, and Znaniecki
1.2. Sociology of "Race and Ethnic relations"
1.3. North American contemporary sociology’s contribution to migration: Portes and Massey
1.4. French School and its theoretical contribution: Bourdieu and Sayad
2. Explanatory theories of international migration processes

2.1. The push-pull economic model
2.2. Individual action theories
2.3. Social capital and networks theories
2.4. Social mobility theories
3. Methodologies and techniques: narrative, participatory and artistic methodologies to address migrations 3.1. Narrated body mapping
3.2. Fotovoz
3.3. Metaplan
3.4. Social cartographies
4. New theories and approaches in the context of Globalization 4.1. Migration in a globalised world
4.2. Mobility and transnationalism
4.3. Belonging, identity and citizenship
4.4. Border studies

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Introductory activities A5 A8 A10 B14 C1 1 0 1
Guest lecture / keynote speech A2 A9 A10 A11 B14 B20 20 0 20
Workbook A2 A10 A11 C1 0 27 27
Field trip A2 A9 A10 A11 A14 B2 B7 B14 B21 C1 C7 8 4 12
Workshop A2 A5 A8 A9 A10 A11 A14 B1 B22 C3 C5 C6 12 18 30
Supervised projects A2 A9 A10 A11 A14 B2 B3 B7 B14 B17 B18 C1 C7 1 55 56
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Introductory activities Actividades que se levan a cabo antes de iniciar calquera proceso de ensino-aprendizaxe a fin de coñecer as competencias, intereses e/ou motivacións que posúe o alumnado para o logro dos obxectivos que se queren alcanzar, vinculados a un programa formativo. Con ela preténdese obter información relevante que permita articular a docencia para favorecer aprendizaxes eficaces e significativos, que partan dos saberes previos do alumnado.
Guest lecture / keynote speech Lectures with the participation of students.
Workbook Set of texts and written documentation compiled to deep on the contents of the subject.
Field trip The students of this course will participate in the Teaching Innovation Group "Map of languages in/of A Coruña" (MaLinCo). Their task related to this collaborative project will be to design a social action to raise awareness about linguistic and cultural diversity in the city of A Coruña.
Workshop Training modality oriented to the application of knowledge in which several methodologies can be combined: directed discussion (presentation and comments in class of the texts assigned for reading); Exhibitions, Simulations, Debates, Problem solving, Guided practices, etc. Through these methodologies, the student develops eminently practical tasks on a specific topic, with the support and supervision of the teaching staff.
Supervised projects Methodology designed to promote the autonomous learning of students, under the tutelage of the teacher and in varied environments (academic and professional). It refers mainly to learning "how to do things". It is an option based on the assumption by the student of the responsibility of their own learning.
This education system is based on two basic elements: the independent learning of the students and its monitoring by the teacher-tutor.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Workshop
Description
Students may consult with the professors in charge the doubts and questions they need in order the correct execution of the projects. To arrange a tutorial, it will be necessary to specify a day and time by email.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Field trip A2 A9 A10 A11 A14 B2 B7 B14 B21 C1 C7 The students of this course will participate in the Teaching Innovation Group "Map of languages in/of A Coruña" (MaLinCo). Their task related to this collaborative project will be to design a social action to raise awareness about linguistic and cultural diversity in the city of A Coruña. 10
Guest lecture / keynote speech A2 A9 A10 A11 B14 B20 Students participation and the integration of the contents will be assessed. 15
Supervised projects A2 A9 A10 A11 A14 B2 B3 B7 B14 B17 B18 C1 C7 To be evaluated by oral presentation:
• Group defense
Work delivered (15%)
Oral presentation (15%)
• Individual defense answering the questions of the evaluators (20%)
The integration of the theoretical-practical contents and the competences of the subject will be evaluated.
50
Workshop A2 A5 A8 A9 A10 A11 A14 B1 B22 C3 C5 C6 The individual participation and the integration of the contents in the activities carried out will be evaluated. 25
 
Assessment comments
Students must overcome all the evaluation methodologies to pass the module.

The responsible teacher reserves the possibility of making any change in the evaluation or other aspects. Those will be notified to the students in advance.



Sources of information
Basic Houtum, H., Kramsch, O. y Zierhofer, W (eds.) (2005). B/ordering Space.. Londres: Ashgate Publishing.
Mezzadra, S.; Neilson, B. (2013). Border as method, or, the multiplication of labor.. Duke University Press
Anzaldua, G. (1987). Borderlands / La Frontera. The New Mestiza. . San Francisco: Aunt Lute Books.
Sennett, R. (2014). El extranjero: dos ensayos sobre el exilio. Barcelona: Anagrama
AA.VV. (2008). Estudios postcoloniales. Ensayos fundamentales. Madrid: Traficantes de Sueños
Sassen, S. (2013). Inmigrantes y ciudadanos: de las migraciones masivas a la Europa Fortaleza. Tres Cantos: Siglo XXI
Sayad, A. (2010). La doble ausencia: de las ilusiones del emigrado a los padecimientos del inmigrado. Rubí: Anthropos
Terrén, E. (2002). Razas en conflicto: perspectivas sociológicas. Barcelona: Anthropos
Portes, A.; DeWind, J. (2006). Repensando las migraciones internacionales. Nuevas perpectivas teóricas y empíricas. México: Miguel Ángel Porrúa
Zapata-Barrero, R. (ed.) (2010). Shaping the normative contours of the European Union: a Migration-Border framework.. Barcelona: CIDOB
Rea, A. (2009). Sociología de la inmigración. Barcelona: Hacer
Massey, D.; Arango, J; Graeme, H. ; Kouaocuci, A.; Pelegrino, A. (2000). Teorías de la Migración Internacional: Una reseña y una evaluación. Revista Trabajo, 3, pp. 5-50.
Messina, A. ; Lahav, G. (2006). The migration reader: exploring politics and policies. Boulder: Lynne Rienner
Ribas-Mateos, N. (2004). Una invitación a la sociología de las migraciones. Barcelona: Bellaterra.
Vázquez, A. (2008). Unha visión xeral da emigración galega contemporánea a América e a Europa. X.M. Cid et Alii, Migracións na Galicia contemporánea, Santiago, Sotelo Branco, p. 17-48
Houtum, H. y T. V. Naerssen (2002). “Bordering, Ordering and Othering”. Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, 93/2: 125-136
Balibar, Étienne (2009). “Europe as borderland”. Environment and Planning D: Society and Space, 27(2): 190-215
Houtum, H. (2005). “The Geopolitics of Borders and Boundaries”. Geopolitics, 10(4): 672-679

Complementary

Allegue, Gonzalo, 1992: Galegos, as mans de América, Vigo, Nigra

Barnett, Miguel, 2008: Galego, Xunta de Galicia.

Mezzadra, Sandro (2005) Derecho de fuga: migraciones, ciudadanía y globalización. Madrid: Traficantes de Sueños.

Houtum, H. y Pijpers, R. (2007) “The European Union as a Gated Community: The Two-faced Border and Immigration Regime of the EU”. Antipode, 39 (2): 291-309.

Houtum, Henk (2010) “Human Blacklisting: The Global Apartheid of the EU’s External Border Regime.” Environment and Planning D: Society and Space 28 (6): 957–976.

Casas Cortés, M., Cobarrubias, S. y Pickles, J. (2011) “Stretching Borders Beyond Sovereign Territories? Mapping EU and Spain’s Border Externalization Policies” Geopolítica(s). Revista de estudios sobre espacio y poder, 2(1): 71-90.

Johnson, Corey; R. Jones; A. Paasi; L. Amoore; A. Mountz; M. Salter ; y C. Rumford (2011) “Interventions on Rethinking ‘the Border’ in Border Studies”. Political Geography 2011,vol. 30: 61-69.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Identity, alterity. and intersectionality/615525006

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Integration and intercultural relations/615525011
Migration policies and migration law/615525012

Subjects that continue the syllabus
The Spanish migration model/615525014

Other comments

1.- A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia:

1.1. Solicitarase en formato virtual e/ou soporte informático

1.2. Realizarase a través de Moodle, en formato dixital sen necesidade de imprimilos

1.3. De se realizar en papel:

- Non se empregarán plásticos.

- Realizaranse impresións a dobre cara.

- Empregarase papel reciclado.

- Evitarase a impresión de borradores.

2.- Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural

3.- Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais

4.- Segundo se recolle nas distintas normativas de aplicación para a docencia universitaria deberase incorporar a perspectiva de xénero nesta materia (usarase linguaxe non sexista, utilizarase bibliografía de autores de ambos os sexos, propiciarase a intervención en clase de alumnos e alumnas...)

5.- Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade

6. Deberanse detectar situacións de discriminación por razón de xénero e proporanse accións e medidas para corrixilas

7. Facilitarase a plena integración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ou socioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario e proveitoso á vida universitaria



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.