Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Teoría sociolóxica 2 Código 615G01203
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
León Medina, Francisco J.
Correo electrónico
f.leon@udc.es
Profesorado
León Medina, Francisco J.
Correo electrónico
f.leon@udc.es
Web http://http://www.sociologia.udc.es/
Descrición xeral Nesta materia se transmiten os coñecementos teóricos necesarios para a comprensión e coñecemento da ciencia sociolóxica, tanto no que se refire ao eido teórico como á súa aplicación ao eido empírico. Tamén pretende que os/as alumnos/as desenvolvan as competencias que lles permitan a comprensión da realidade social e a súa análise en clave teórica.

Competencias do título
Código Competencias do título
A9 Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos.
A11 Aprendizaje de la historia de la teoría sociológica y sus principales escuelas hasta la actualidad.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B13 Razonamiento crítico.
B18 Creatividad.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Identificar na vida real os conceptos fundamentais da teoría sociolóxica contemporánea A9
A11
A24
B3
B4
B6
B13
B18
B27
C1
C7
Definir os conceptos fundamentais da teoría sociolóxica contemporánea A11
A24
B3
B6
Adquirir os coñecementos teóricos máis relevantes da historia da socioloxía desde o final da Segunda Guerra Mundial ata a actualidade e ser capaz de transmitilo sintéticamente. A9
A11
A24
B3
B6
B13
B18
C1
C7
Resumir textos de teoría sociolóxica e expresar sintéticamente os aspectos máis salientables dos mesmos A24
B3
B6
B13
C1
C7
Realizar un mapa conceptual das teorías sociolóxicas contemporáneas máis destacadas A9
A11
A24
B3
B4
B13
B18
C1

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1: Eixos epistemológicos da teorización sociolóxica Introdución aos eixos epistemológicos da teorización sociolóxica.
Tema 2: Funcionalismo e estructuralismos Funcionalismo.
Estructuralismos.
Teoría de sistemas.
Tema 3: Socioloxías interpretativas Interaccionismo simbólico.
Socioloxía fenomenológica.
Etnometodología.
Tema 4: Marxismos e teoría crítica Neomarxismos.
Teoría crítica.
Tema 5: Teorías relativistas e anti-científicas Constructivismo.
Posestructuralismo.
Posmodernismo.
Tema 6: Teoría da elección racional As teorías da elección racional e os seus desenvolvementos.
Teoría de xogos.
Tema 7: Desenvolvementos recentes da teoría sociolóxica Sociogenómica e teoría evolucionaria.
Teoría analítica, xenerativa e computacional.
A tradición das teorías sociolóxicas de rango medio e os modelos formais.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A11 24 40 64
Seminario A9 A11 C7 9 27 36
Discusión dirixida A24 B6 B13 B18 B27 6 0 6
Estudo de casos B3 B4 B6 C1 9 9 18
Proba de resposta múltiple A9 A11 B3 B27 C7 4 0 4
Proba obxectiva A9 A11 B3 B13 1 20 21
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Realizaranse clases maxistrais nas que o peso da actividade recaia sobre o profesor. Este método pedagóxico compleméntase coa introdución doutras actividades e métodos que permitan un papel máis activo do alumnado. O obxectivo é transmitir sintéticamente os contidos fundamentais do curso. As clases maxistrais transmitirán contidos difíciles de substituír por un único texto manual, polo que a asistencia e a toma de notas son de especial importancia.
Neste tipo de clases tratarase de promover unha participación que nos permita unha mínima retroalimentación sobre o nivel de comprensión e asimilación de cada materia e desenvolver frecuentemente debates sobre as formas de aplicar, comparar e valorar as teorías sociolóxicas.
Seminario Ao longo do curso desenvolveranse 6 seminarios dedicados á discusión de lecturas obrigatorias que deberán ser ler previamente. As xornadas dedicaranse a conseguir unha mellor comprensión do texto mediante un traballo colectivo. Os textos tratados nestes seminarios son unha parte moi importante do material do curso que complementa e desenvolve os contidos presentados nas clases maxistrais.
Discusión dirixida As discusións guiadas tentarán poñer en diálogo as diferentes teorías sociolóxicas, comparando o seu valor científico a través deste método.
Estudo de casos Varias sesións de Docencia Interactiva dedicaranse ao uso de conceptos e ferramentas que ofrecen as diferentes teorías sociolóxicas para a análise de casos. O obxectivo destas sesións é adquirir coñecementos sobre como utilizar a teoría sociolóxica na construción de explicacións de fenómenos concretos.
Proba de resposta múltiple A parte práctica avaliarase mediante un conxunto de sete probas de opción múltiple. Estas probas avaliarán a comprensión das lecturas do seminario, a aprendizaxe das ferramentas de análise que ofrecen as teorías sociolóxicas, etc.
Proba obxectiva Exame final sobre os contidos da materia explicados nas sesións de maxistrais e recollidos nas lecturas obrigatorias. Os datos están marcados oficialmente pola UDC.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Seminario
Descrición
A atención personalizada desta materia desenvolverase de forma presencial e non presencial. Para a comprensión das lecturas, o alumnado contará coa presenza do profesor na aula durante as sesións en pequenos grupos e, ademais, poderá programar as titorías presenciais que consideren necesarias na programación. que se comunicará ao comezo do curso. Tamén estaremos dispoñibles a distancia, preferentemente por correo electrónico (e tamén a través do Campus Virtual).

Recomendamos a todo o alumnado que, en caso de dúbida, faga sempre uso das titorías

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta múltiple A9 A11 B3 B27 C7 A parte práctica avaliarase mediante un conxunto de sete probas de opción múltiple. Estas probas avaliarán a comprensión das lecturas do seminario, a aprendizaxe das ferramentas de análise que ofrecen as teorías sociolóxicas, etc. 50
Proba obxectiva A9 A11 B3 B13 Realizarase unha proba final tipo test que suporá o 50% da nota final. Esta proba ten como finalidade comprobar a comprensión do contido do curso e, polo tanto, incluirá cuestións relacionadas co contido das clases, as lecturas e as actividades prácticas, é dicir, con todo o material do curso. 50
 
Observacións avaliación

AVALIACIÓN CONTINUA

Primeira oportunidade

O sistema de avaliación consta de 7 probas relacionadas coas sesións de Ensinanza Interactiva (Parte Práctica) e unha proba final (Parte Teórica). Tamén se pode facer voluntariado. A avaliación da participación neste sistema de avaliación continua realizarase do seguinte xeito:

Parte práctica. Representa o 50% da nota final. Haberá sete probas de opción múltiple avaliables ao longo do curso. Todos eles referiranse ás lecturas dos seminarios e ás cuestións máis prácticas ou aplicadas da materia.

O alumnado disporá dun calendario destas probas, que se realizará sempre nas sesións de Ensinanza Interactiva e no grupo no que estea matriculado o alumno. As probas non realizadas equivalen a 0. A nota final deste bloque será igual á media estatística das puntuacións das sete probas.

Todas as probas prácticas ás que o alumno non se presente ou non superase poderán ser recuperadas mediante a repetición da correspondente proba o día da proba da parte teórica. Das dúas notas de cada proba (a inicial e a obtida na recuperación), a nota final será a máis alta.

Parte teórica. Realizarase unha proba final tipo test que suporá o 50% da nota final. Esta proba ten como finalidade comprobar a comprensión do contido do curso e, polo tanto, incluirá cuestións relacionadas co contido das clases, as lecturas e as actividades prácticas, é dicir, con todo o material do curso. Con suficiente antelación, o alumnado disporá de información detallada sobre a estrutura da proba (número de preguntas, tempo, factor de penalización por respostas incorrectas, etc.).

Traballos voluntarios. O alumnado poderá realizar como máximo un traballo voluntario para mellorar a súa nota final. Se o alumno decide realizar un traballo voluntario diferente ao que lle suxire o profesor ao longo do curso, terá que consultalo previamente (en caso contrario non se admitirá a súa entrega). O traballo voluntario valorarase nunha escala de 0 a 10. A cualificación dividirase entre 10 e sumarase á nota final obtida mediante a seguinte fórmula. O último día para presentar un traballo voluntario é o día da primeira convocatoria da proba teórica. Non se admitirán traballos voluntarios presentados en datas posteriores.

Para ser avaliado, o alumno deberá reunir as seguintes condicións (en caso contrario, cualificarase como "Non presentado"):

a) Presentarse a máis de tres probas parciais.

b) Realizar a proba final.

Se o alumno reúne estes criterios para ser avaliado, e sempre que obtivese un mínimo de 5 en cada un dos dous bloques, a nota final da materia calcularase mediante a seguinte fórmula:

NOTA FINAL = Media das probas parciais * 0,5 + Proba final * 0,5

Todo o alumnado ten dereito a revisar as súas probas avaliables no momento sinalado para ela.

Segunda oportunidade

As probas que se superaron durante a primeira oportunidade da avaliación continua (tanto as da parte práctica como a da proba final) estan superadas. A segunda oportunidade, polo tanto, consiste na recuperación das probas suspensas (ou cun "non presentado") que o alumno considere que precisa para superar o bloque correspondente.

Os pesos relativos dos distintos bloques son os mesmos que na primeira oportunidade, mantendo o requisito de superar tanto a parte práctica como o exame para superar a materia.

AVALIACIÓN NON CONTINUA

Aqueles alumnos que obteñan o recoñecemento oficial de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación presencial continua con xustificación), serán avaliados nunha proba final que incluirá cuestións relacionadas co contido. das clases, das lecturas e das actividades prácticas, é dicir, con todo o material do curso, e que será dun formato máis extenso (con máis preguntas) que a proba teórica do alumnado de avaliación continua.



Fontes de información
Bibliografía básica Noguera, J.A. (2003). "¿Quién teme al individualismo metodológico? Un análisis de sus implicaciones para la teoría social", en Papers. Revista de Sociología.
Goldthorpe, John H. (2007). De la sociología: números, narrativas e integración de la investigación y la teoría.. Madrid, Centro de Investigaciones Sociológicas
Gërxhani, et al. (eds) (2022). Handbook of Sociological Science. Contributions to Rigorous Sociology. Edward Elgar
Elster, J. (2007). La explicación del comportamiento social. Gedisa
Goldthorpe, John H. (2016). La sociología como ciencia de la población. Alianza editorial
Boudon, R. (2004). La sociología que realmente importa. Papers: revista de sociologia, 215-226..
Pinker, S. (2003). La tabla rasa. La negación moderna de la naturaleza humana. Paidós
Goldthorpe, John H. (2021). Pioneers of Sociological Science: Statistical Foundations and the Theory of Action. Cambridge University Press
Manzo, G. (ed) (2021). Research Handbook on Analytical Sociology. Edward Elgar
Linares, F. (2018). Sociología y teoría social analíticas: La ciencia de las consecuencias inintencionadas de la acción. Alianza Editorial
Sánchez-Cuenca, Ignacio (2009). Teoría de juegos. CIS
Ritzer, G. (2002). Teoría Social Contemporánea. Madrid: McGraw Hill
Giner, S. (2011). Teoría Sociológica Moderna. Barcelona: Ariel
Boudon, R. (2010). “El homo sociologicus: ni idiota racional ni irracional”, en Noguera, J.A. ed., Teoría sociológica analítica. . CIS

Bibliografía complementaria Martínez García, J.S. (2004). "Tipos de elección racional", en Revista Internacional de Sociología.
Rodríguez Ibáñez,J.E. (1998). La perspectiva sociológica. Historia, teoría y método. Madrid: Taurus


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Introdución á socioloxía/615G01103
Teoría sociolóxica 1/615G01110

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías