Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Socioloxía do xénero Código 615G01205
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinación
Cobo Bedia, Rosa
Correo electrónico
rosa.cobo@udc.es
Profesorado
Cobo Bedia, Rosa
Correo electrónico
rosa.cobo@udc.es
Web
Descrición xeral A Sociología do Xénero aporta un marco de interpretación da realidade social da que carecen outras materias, dado que a variable xénero identifica fenómenos sociais específicos que son imposibles de identificar dende outros marcos interpretativos da realidade.

Doutra banda, se está a abrir un novo espacio no mercado laboral que demanda técnicos e técnicas de igualdade, axentes de igualdade, etc. para os que a formación nesta materia é imprescindible.

Obxectivos específicos:

1. Lograr un marco cronolóxico que permita entender os estudos de xénero e o movemento feminista dende o inicio da modernidade (século XVIII) ata a actualidade (século XXI)
2. Analizar as aportacións conceptuais dos estudos de xénero e da teoría feminista e identificar os cambios producidos nas ciencias sociais cando as mulleres se convertiron en obxectos e suxeitos da investigación social.
3. Explicar que os efectos prácticos deste debate académico e da actividade política do movemento feminista se teñen traducido na creación e aplicación de políticas públicas de igualdade.


Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A21 Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B11 Compromiso ético.
B13 Razonamiento crítico.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender el marco interpretativo de la realidad social a partir de la categoría de género, así como la identificación analítica de la centralidad de la desigualdad de género en las sociedades modernas y contemporáneas. A1
A14
A21
A26
A34
A35
A36
B2
B3
B4
B6
B11
B13
B25
B27
C6
C7
Compromiso ético frente a una desigualdad, la de género, históricamente invisible para la sociedades, e identificación de los principios de libertad, igualdad y universalidad como constitutivos de la modernidad, así como reconocimiento de que la igualdad de género se inscribe en el marco de los derechos humanos. A1
A14
A21
A26
A34
A35
A36
B2
B3
B4
B6
B11
B13
B25
B27
C6
C7

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1 A socioloxía do xénero. Estudios de xénero e estudios feministas. O xénero nas ciencias sociais. A invisibilidade do xénero na socioloxía clásica. O concepto de patriarcado na socioloxía.
Tema 2 Xenealoxía dos estudios de xénero e do movemento feminista:

- O S. XVIII: a primeira ola e o paradigma da igualdade.
- O S.XIX: a segunda ola e o movemento sufraxista.
- O S.XX: a terceira ola e os feminismos.

Tema 3 Socialización de xénero: prexuicios, estereotipos e roles. Novos modelos de identidade de xénero. Novas masculinidades. Sexismo, linguaxe e medios de comunicación. Axentes de socialización de xénero.
Tema 4 A familia patriarcal e o espacio privado-doméstico, tareas reproductivas e de coidados. Crise da familia patriarcal e xurdimento de novos modelos familiares.
Tema 5 O xénero na educación. Coeducación e políticas de intervención na aula.
Tema 6 Estratificación de xénero no traballo e no emprego. División sexual do traballo. Outras xerarquías de xénero: etnia, raza e clase.
Tema 7 Indicadores de xénero. A contabilidade do traballo gratuito das mulleres: as contas satélite de fogares.
Tema 8 Democracia, poder político e representación: a democracia paritaria e os déficits de cidadanía. Avances lexislativos.
Tema 9 A violencia contra as mulleres. Causas, manifestacións e efectos sobre a sociedade. Novas formas de violencia patriarcal nun mundo global.
Tema 10 Institucionalización internacional: CEDAW e conferencias mundiais.
Tema 11 Políticas públicas de igualdade. Cronoloxía dende os anos 70 á actualidade. Aportacións da igualdade de xénero ás políticas sociais. Mainstreaming de xénero e as súas aplicacións prácticas: plans de igualdade, informes de impacto de xénero e orzamentos con perspectiva de xénero.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A14 A26 30 0 30
Traballos tutelados A1 A21 A35 B3 B6 B13 B25 1 50 51
Proba de ensaio A34 A36 B3 B11 C6 C7 2 32 34
Discusión dirixida B2 B4 B27 5 0 5
Estudo de casos A1 A14 A21 A36 5 0 5
Proba obxectiva A1 A21 B3 B6 B13 2 0 2
Lecturas A1 A14 A21 A35 B27 0 22 22
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Es la explicación del profesor de los contenidos de la materia en el aula. Normalmente se apoyará en soporte visual. ATENCIÓN: Las clases son para entender los conceptos y las teorías y plantear posibles dudas sobre los mismos. Por esa razón es necesario tener leídos los textos sobre los que se hablará en clase. ESTOS TEXTOS SON EL MATERIAL A PARTIR DEL CUAL SE EVALUARÁN LOS CONOCIMIENTOS
Traballos tutelados O traballo teórico a desenvolver será tutelado pola profesora dende a elección de tema ata a supervisión da súa realización. Nel se desenvolverá un tema relacionado co temario
Proba de ensaio Examen ou validación dos contidos expostos en clase.
Discusión dirixida Se realizarán discusiones dirigidas en el aula a fin de debatir sobre conceptos y realidades sociales relevantes para la sociología del género.
Estudo de casos Se analizarán casos concretos de desigualdad de género con las herramientas conceptuales, jurídicas y políticas existentes para cada caso propuesto.
Proba obxectiva Se evaluarán algunos contenidos con pruebas objetivas: exámenes, resúmenes de textos, etc.
Lecturas Se irán indicando unha serie de lecturas recomendables e outras básicas. Asimesmo, recoméndase a consulta da bibliografía básica do temario da asignatura.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
A atención persoalizada se realizará na titorización do/s traballo/s tutelado/s. Por outra banda se atenderá individualmente ao alumnado sempre que sexa preciso ó longo do curso.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A21 A35 B3 B6 B13 B25 Trabajos obligatorios en el aula. 20
Proba de ensaio A34 A36 B3 B11 C6 C7 Se realizará un examen obligatorio de todo el temario. 80
 
Observacións avaliación

El examen tendrá un peso del 80% en la nota final. Es obligatoria la asistencia a clase.


Fontes de información
Bibliografía básica
  • Alberdi, Inés (Ed.),  Informe sobre la situación de la familia en España, Ministerio de Asuntos Sociales, Madrid, 1995.
  • Amara, Fadela y Zappi, Sylvia, Ni putas ni sumisas, Madrid, Cátedra, 2004.
  • Amorós, Celia (Dir.); Diez palabras clave sobre mujer, Pamplona, Editorial Verbo Divino, 1995.
  • Amorós, C. y Miguel, A. de. (eds): Teoría feminista: de la Ilustración a la globalización, volúmenes 1, 2 y 3, Madrid, Minerva Ediciones, 2005.
  • Astelarra, Judith: Veinte años de políticas de igualdad, Madrid, Cátedra, 2005.
  • Bosch, E. y Ferrer, V.A. (2002). La voz de las invisibles. Las víctimas de un mal amor que mata. Valencia: Ed. Cátedra. Colección Feminismos.
  • Bourdieu, Pierre: La dominación masculina, Barcelona, Anagrama, 2000.
  • Cobo, R: “El género en las ciencias sociales”, en Cuadernos de Trabajo Social, nº 18, 2005.
  • Cobo, R.: Educar en la ciudadanía. Perspectivas feministas, Madrid, Libros de la Catarata, 2008.
  • Cobo, R.: Hacia una nueva política sexual, Madrid, Libros de la Catarata, 2011.
  • Carrasco, Cristina y otras, Malabaristas de la vida. Mujeres, tiempos y trabajos. Barcelona, Icària, 2003.
  • Castells, Manuel, La era de la información, vol.I, II y III, Alianza Editorial, Madrid, 1996.
  • Díaz, Capitolina, Dinero, amor e individualización, Oviedo, KRK, 2004.
  • Díaz, Capitolina y Dema, Sandra, Sociología y género, Madrid, Tecnos, 2013.
  • Durán, María de los Ángeles (ed.): Mujeres y hombres en la formación de la teoría sociológica, Madrid, CIS, 1996.
  • Durán, María de los Ángeles: El valor del tiempo, Madrid, Espasa, 2007.
  • Giddens, Anthony: Sociología, Madrid, Alianza, 2001.
  • Informe del lobby europeo de mujeres Beijing + 10. Pode descargarse en: http://www.mujeresenred.net/article.php3?id_article=97
  • Izquierdo, Mª Jesús (1998). El malestar en la desigualdad. Madrid: Cátedra. Feminismos.
  • Manier, Bénédicte, Cuando las mujeres hayan desaparecido, Madrid, Cátedra, 2007.
  • Miedzian, Myriam, Chicos son, hombres serán. Cómo romper los lazos entre masculinidad y violencia, Madrid, Horas y horas, 1995
  • Murillo, Soledad: El mito de la vida privada, Madrid, Siglo XXI, 1996.
  • Ritzer, Georg: Teoría Sociológica Contemporánea, McGraw-Hill, Madrid, 2001.
  • Saltzman, Janet: Equidad y género, Madrid, Cátedra, 1992.
  • Soledad Murillo , El mito de la vida privada, 1996, Siglo XXI
  • Subirats, Marina: “Rosa y azul: la transmisión de los géneros en la escuela mixta”, en González, Ana y Lomas, Carlos (eds.): Mujer y educación: educar para la igualdad, educar desde la diferencia, Barcelona, Graó, 2002.
  • Tobío, Constanza, Madres que trabajan, Ed. Cátedra, col. Feminismos, Madrid, 2005.
  • Torns, Teresa, “El trabajo y el cuidado: cuestiones teórico-metodológicas desde la perspectiva de género”, en Empiria. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, enero-junio de 2008.
  • Torns, Teresa: http://www.arkadiaproject.com/wp-content/uploads/2011/02/Teresa_Torns._Las_mujeres_y_el_empleo_en_Espana.pdf
  • Valcárcel, Amelia: La política de las mujeres, Cátedra (Feminismos), Madrid 1997.
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Introdución á socioloxía/615G01103

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías