Datos Identificativos 2020/21
Asignatura (*) Socioloxía económica e das organizacións Código 615G01207
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Masso Lago, Matilde
Correo electrónico
m.masso@udc.es
Profesorado
León Medina, Francisco J.
Masso Lago, Matilde
Correo electrónico
f.leon@udc.es
m.masso@udc.es
Web
Descrición xeral La Sociología Económica es el estudio sistemático de las relaciones sociales de intercambio que los individuos establecen entre sí, y de las instituciones económicas que de esas relaciones se derivan. Partiendo de esta definición operativa el curso se centrará en el estudio de la naturaleza de las relaciones sociales de índole económica. así como en las instituciones referidas a la producción, distribución y consumo de bienes y servicios escasos. El curso presenta un alto contenido metodológico debido a que la Sociología Económica es una disciplina que se sitúa en un campo científico de intersección entre la Sociología y la Economía.
El curso presta además una atención especial al estudio de las organizaciones como agentes principales de la actividad económica.
Plan de continxencia ANEXO II. MODELO DE ADDENDA PARA AS MODIFICACIÓNS DA GUÍA DIDÁCTICA
Addenda á guía docente motivada pola crise da COVID19
Datos da materia
Titulación: Socioloxía
Materia: Socioloxía económica e das organizacións
Código: 615G01207 Curso: 2 N.º estudantes:
Modificacións nos contidos
(Indica, a seguir, as modificacións realizadas nos contidos da materia ou, no caso de non as houber, indica que non se realizaron cambios.)
Inclúese un novo tema:
Tema 5. Los principales enfoques de la sociología de las organizaciones

Metodoloxías
Metodoloxías docentes que se manteñen
Sesión maxistral; Discusión dirixida; Proba práctica, actividades iniciales

Metodoloxías docentes que se modifican
Elimínase a proba obxetiva e inclúese o traballo tutelado

Mecanismos de atención personalizada ao alumnado
Indica as ferramentas empregadas (Moodle, Teams etc.) e, para cada unha delas, indica a súa temporalidade (por exemplo a frecuencia semanal de realización)

Teams: Tutorías colectivas 1 vez por semana por cada grupo.
Correo electrónico Diario. Se utiliza para aclarar dudas y mantener un contacto diario con los alumnos
Moodle Se utiliza fundamentalmente para el envío de tareas, materiales docentes y la propuesta de ejercicios prácticos

Modificacións na avaliación
(Indica na seguinte táboa como queda a avaliación unha vez aplicadas as modificacións por mor da situación creada pola COVID-19.)
Metodoloxía Peso na cualificación Descrición
Discusión dirixida: 10: A participación activa nos grupos interactivos será valorada en función da asistencia e a realización de breves exercicios prácticos de seguimiento.
Proba práctica: 30: Exercicios prácticos sobre as temáticas explicadas en clase. Os mencionados exercicios planificaránse con antelación.
Para aprobar a materia é imprescindible aprobar as prácticas. A nota das mesmas será a media de tódolos exercicios realizados e entregados en tempo e forma. A asistencia ás sesions prácticas é condición necesaria para entregar o exercicio.
Traballo tutelado:60. Os alumnos terán que preparar un traballo de investigación sobre unha das temáticas propuestas en clase. Os detalles do traballo se proporcionará na clase

Observacións de avaliación:
No sistema de evaluación elimínase a proba obxetiva ou examen final e subtitúese por un traballo tutelado.
Modificacións da bibliografía ou webgrafía:

(Relaciona neste apartado o material bibliográfico ou as ligazóns web que mudaron con respecto á guía inicial)
Non se realizarán cambios. Xa dispoñen de todos os materiais de traballo da maneira
dixitalizada en Moodle.

Competencias do título
Código Competencias do título
A9 Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A20 Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A25 Habilidades en el desarrollo de las organizaciones (asesoramiento, diseño y gestión de organizaciones e instituciones).
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A29 Habilidades para el desarrollo de los recursos humanos en las organizaciones.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B9 Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad.
B11 Compromiso ético.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B17 Motivación por la calidad.
B18 Creatividad.
B22 Liderazgo.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Identificar e explicar as principais diferencias entre a economía e a socioloxía A9
A24
A34
A35
A36
B3
B9
B11
B13
B25
C4
C6
Identificar os principais enfoques sociolóxicos e económicos sobre a análise dos mercados A9
A24
A35
B3
B9
B11
B13
B25
C4
Reconocer e explicar os principais conceptos sociolóxicos utilizados para a análise dos mercados e da acción económica A9
A24
B3
B13
B25
C4
C6
Conocer as principáis bases de datos e estadísticas oficiais para a análise do comportamiento económico das familias, empresas no financieiras, empresas financieiras e o Estado A14
A17
A20
A35
B1
B3
B13
B17
B25
C4
C6
Aplicar unha análise univariante, bivariante ou multivariante para o estudo do comportamento económico e das organizacións A14
A17
A20
A26
A35
B1
B2
B3
B12
B13
B17
B25
B26
B27
C5
Diseñar, planificar, realizar e exponer oralmente un proxecto de investigación sobre as principais temáticas da socioloxía económica A9
A15
A17
A24
B1
B2
B3
B6
B9
B11
B12
B13
B17
B25
C4
C6
Identificar as distintas teorías sobre as organizacions e coñecer a súa vertiente aplicada á realidade social. A9
A24
A25
A29
B2
B3
B17
B18
B25
C6
Diagnosticar problemas organizativos, analiza-los e propoñer solucións. A17
A25
A29
A35
B2
B3
B13
B22
C5

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1. O enfoque sociolóxico da actividade económica A socioloxía económica e das organizacions no contexto da socioloxía xeral.
-Socioloxía e economía: encuentros e diverxencias
-A nova Socioloxía Económica
As premisas de la SE
Tres conceptos clave: poder, redes sociais, moral e cultura

Tema 2. As principais institucións do capitalismo: os mercados como estructuras sociais -Socioloxía e mercado:
O mercado como institución social.
O novo institucionalismo
-Mercados e sistemas de mercado.
-As principais funcións do mercado
-As ambivalencias e os límites da sociedade de mercado.
-Da economía de mercado á sociedad de mercado
Tema 3. A dimensión social das institucións económicas: O diñeiro como institución social. ¿Qué é o diñeiro?
Tipos e funcións do diñeiro
Diñeiro e democracia
Diñeiro e as políticas do valor
Tema 4. O Estado no capitalismo A articulación do Estado e a economía no capitalismo
-Liberalismo e neoliberalismo
-Democracia e postdemocracia
Tema 5. Os principais enfoques da socioloxía das organizacións -Qué é unha organización.
-As organizacións económicas
-Principais enfoques clásicos da socioloxía das organizacións
-Principais enfoques contemporáneos da socioloxía das organizacións

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A9 A20 A24 A25 A29 A35 B3 B13 B17 B22 B25 B26 B27 C4 C6 20 20 40
Discusión dirixida A9 A14 A24 B12 B22 B25 10 15 25
Proba práctica A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A36 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 B17 B25 B26 C4 C5 C6 10 30 40
Traballos tutelados A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A29 A34 A35 A36 B2 B6 B12 B13 B17 B22 B25 B26 B27 C4 C5 C6 9 20 29
Actividades iniciais A14 A24 A25 B3 B12 B18 B22 B25 B26 B27 C6 2 8 10
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Estarán centradas na exposición teórica por parte do profesor da materia correspondente a cada Tema, utilizando para iso abundante material visual (presentacións en Power-Point). Estas exposicións darán conta dos aspectos máis relevantes que comprende o tema correspondente, pero non esgotarán o seu contido senón que deixarán para o alumno/á iniciativa de buscar, ordenar e sintetizar toda a información fornecida. Deste xeito o alumno/a pasará a ter un rol máis activo. Durante a exposición animarase ao alumnado a realizar preguntas e suscitar dúbidas sobre calquera cuestión que non se comprenda adecuadamente.
Discusión dirixida Nas clases de grupos reducidos (interactivos) se debatirán os textos obligatorios de cada tema. As preguntas que orientan o debate serán adelantadas polo profesor para o seu estudo individual ou en grupo.
Proba práctica Realización dun traballo de investigación en equipo que os alumnos deben facer ao longo do curso sobre as temáticas propostas na aula
Traballos tutelados Metodoloxía deseñada para promover a aprendizaxe autónoma dos estudantes, baixo a tutela do profesor e en contextos variados (académicos e profesionais). Preocúpase principalmente de aprender "como facer as cousas". É unha opción baseada na asunción por parte dos estudantes de responsabilidade sobre a súa propia aprendizaxe.
Este sistema de ensino baséase en dous elementos básicos: a aprendizaxe independente dos estudantes e o seguimento desa aprendizaxe por parte do profesor-titor.
Actividades iniciais Consulta sobre o coñecemento que os alumnos teñen sobre cada tema. Ditas actividades se realizarán ó comenzo de cada tema.

Atención personalizada
Metodoloxías
Actividades iniciais
Traballos tutelados
Proba práctica
Descrición
As sesións magistrales e as discusións en grupo proporcionarán ao alumno material suficiente para resolver con éxito as probas prácticas. Ao longo do curso facilitaranse datos e fontes de datos para axudar á comprensión dos temas.
Recoméndase tamén o uso das tutorías individuais para resolver dúbidas acerca dos contidos, los exercicios prácticos etc.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A9 A14 A24 B12 B22 B25 A participación activa nos grupos interactivos será valorada en función da asistencia e a realización de breves exercicios prácticos de seguimiento. 10
Traballos tutelados A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A29 A34 A35 A36 B2 B6 B12 B13 B17 B22 B25 B26 B27 C4 C5 C6
Os alumnos terán que preparar un traballo de investigación sobre unha das temáticas propuestas en clase. Os detalles do traballo se proporcionará na clase
60
Proba práctica A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A36 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 B17 B25 B26 C4 C5 C6 Exercicios prácticos sobre as temáticas explicadas en clase.
Os mencionados exercicios planificaránse con antelación.
Para aprobar a materia é imprescindible aprobar as prácticas. A nota das mesmas será a media de tódolos exercicios realizados e entregados en tempo e forma.
A asistencia ás sesions prácticas é condición necesaria para entregar o exercicio.
30
 
Observacións avaliación
Para superar a asignatura e imprescindible aprobar o examen final e as prácticas. As dúas partes apróbanse cun 5. A nota final será a suma ponderada das dúas partes máis a puntuación ponderada das discusións dirixidas.

No caso de suspender na primeira convocatoria en Xuño, o alumno terá que facer en Xullo un examen de recuperación de todo o curso.



Fontes de información
Bibliografía básica (). .
BECKERT, j. (2002). Beyond the Market. The Social Foundations of Economic Efficiency. Princeton : Princeton University Press
Ingham G. (2010). Capitalismo . Cambridge: Polity Press.
Raworth, K. (2018). Economía rosquilla: 7 maneras de pensar la economía del siglo XXI. . Barcelona. Paidós
ENGUITA, MARIANO F. (1998). Economía y Sociología. CIS. Madrid
Lindblont, Ch. (2002). El sistema de mercado : qué es, cómo funciona y cómo entenderlo . Madrid: Alianza
SMELSER N. J. y SWEDBERG, R. eds. (2005). Handbook of Economic Sociology. Princeton
Polanyi, K (2003). La gran transformación. México: Fondo de cultura económica.
Portes, A (2013). Sociología económica. Una investigación sistemática. Madrid: CIS
Lee Mudge. (2008). What is neo-liberalism?. Socio Economic Review

Bibliografía complementaria (). .
AA.VV. (1997). Revista Española de Investigación Sociológica. Nº 77-78. Madrid. CIS
VEIRA VEIRA,J.L. (1983). Análisis sociológico del profesorado universitario: entre la participación y el retraimiento. Univ Santiago
SCHUMPETER, J.A. (1968). Capitalismo, socialismo y democracia. Aguilar, Madrid
BRUNET,I y PASTOR,I. (2003). Ciencia, sociedad y economía. Fundamentos, Madrid
HOFSTEDE, G. (1999). Culturas y organizaciones. MaAlianza Editorialdrid.
WEBER, M. (1977). Economía y sociedad. F.C.E. México
SOMBART,W. (1993). El burgués. Alianza, Madrid
CROZIER, M. (1963). El fenómeno burocrático. Amorrortu Buenos Aires
PFEFFER,J. (1981). El poder en las organizaciones. McGraw Hill, Madrid
SIMMEL, G. (1977). Filosofía del dinero. IEP Madrid
PARETO, W. (1980). Forma y equilibrio sociales. Alianza, Madrid
MISES, L. V. (1955). La acción humana: tratado de economía. Ed. Unión. Madrid
ETZIONI, AMITAI (2007). La dimensión moral: hacia una nueva economía. Palabra, Madrid
DURKHEIM, E. (1987). La división del trabajo social. Akal, Madrid
BELTRÄN, M. (1977). La élite burocrática española. Ariel, Barcelona
CASTELLS, M. (1999). La era de la información:Economía, sociedad y cultura. Alianza, Madrid
MINTZBERG, H. (1984). La estructuración de las organizaciones. Ariel, Barcelona
POLANYI, k. (2006). La gran transformación. F.C.E. México
GUTIERREZ, R. (2001). La nueva sociología económica: desarrollo y programa. CIS, Madrid
BOURDIEU, P. (2001). Las estructuras sociales de la economía. Ed. Manantial, Buenos Aires
WILLIAMSON, O.E. (1989). Las instituciones económicas del capitalismo. f.c.e. México
HIRSCHMANN, A.O. (1978). Las pasiones y los intereses. F.C.E. México
MINGIONE, E. (1994). Las sociedades fragmentadas. Una sociología de la vida económica más allá del paradigma del mercado. MTSS, Madrid
AA.VV (1993). Lecturas de Teoría de la Organización. Madrid. M.A.P.
BELTRÄN, M. (1985). Los funcionarios ante la reforma de la administración. CIS Madrid
MICHELS, R. (1979). Los partidos políticos. Amorrortu Buenos Aires
MARX, KARL (1977). Manuscritos: Economía y Filosofía. Alianza, Madrid
WILLIAMSON, O.E. (1991). Mercados y jerarquías. F.C.E. México
INGLEHART, R. y WELZEL CH. (2006). Modernización, cambio cultural y democracia: la secuencia del desarrollo humano. CIS Madrid
SUÁREZ, A. (2001). Nueva economía y nueva sociedad. Los grandes desafíos del siglo XXI. Pearson, Madrid
HALL, R. (1972). Organizaciones: estructura y proceso. Prentice Hall, Madrid
HIRSCHMANN,,A.O. (1977). Salida, voz y lealtad. F.C.E. Mexico
MAYNTZ,R. (1963). Sociología de la organización. Alianza, Madrid
SMELSER, N. (1965). Sociología de la vida económica. Ed. UTEHA. México
LUCAS MARIN, A. (2002). Sociología de las organizaciones. Madrid. McGraw Hill
PERROW,C. (1971). Sociología de las organizaciones. McGraw Hill, Madrid
VEBLEN, T. (1973). Teoría de la clase ociosa. Un estudio económico de la evolución de las instituciones. F.C.E. México
POWELL,W. y DIMAGGIO, P. (1991). The new Institutionalism in organizational analysis. Chicago UCP
BECKER, GARY (1987). Tratado sobre la familia. Alianza, Madrid
GARMENDIA, J.A( (1994). Tres culturas. Organización y recursos humanos.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Introdución á socioloxía/615G01103
Economía política/615G01104

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Teoría Sociolóxica I/615011202
Teoría Sociolóxica II/615011302
Crecemento e desenvolvemento económico/615G01404
A función dos recursos humanos na empresa/615G01414

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías