Identifying Data 2022/23
Subject (*) Economic and organisational sociology Code 615G01207
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatory 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Masso Lago, Matilde
E-mail
m.masso@udc.es
Lecturers
Cabaleiro Durán, David
Masso Lago, Matilde
E-mail
david.cabaleiro.duran@udc.es
m.masso@udc.es
Web
General description A Socioloxía Económica é o estudo sistemático das relacións sociais de intercambio que os individuos establecen entre si, e das institucións económicas que se derivan destas relacións, e que ao mesmo tempo as condicionan. Partindo desta definición operativa, o curso céntrase no estudo da natureza das relacións sociais de carácter económico, así como das institucións relacionadas coa produción, distribución e consumo de bens e servizos escasos, en concreto mercados e diñeiro.
Na segunda parte do curso preséntanse os fundamentos da socioloxía das organizacións. Centrarémonos nos principais enfoques aplicados para comprender os modelos organizativos das empresas, que constitúen os principais axentes da actividade económica.
O curso presenta un alto contido metodolóxico e práctico.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A9 Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A20 Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A25 Habilidades en el desarrollo de las organizaciones (asesoramiento, diseño y gestión de organizaciones e instituciones).
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A29 Habilidades para el desarrollo de los recursos humanos en las organizaciones.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B9 Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad.
B11 Compromiso ético.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B17 Motivación por la calidad.
B18 Creatividad.
B22 Liderazgo.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Identify and explain the main differences between economics and sociology when analyzing social action A9
A24
A26
A34
A35
A36
B3
B9
B11
B13
B25
C4
C6
Knowing how to define and identify what social institutions are, their components and how they work A9
A14
A15
A24
A25
A29
B1
B3
B6
B13
B17
B25
B26
B27
C4
C5
Know the main hypotheses and sociological theoretical perspectives on the transformations of economic institutions A9
A24
B3
B13
B25
C4
C6
Identify the most important characteristics of markets as social institutions, and the main sociological approaches to market analysis A9
A24
A35
B3
B9
B11
B13
B25
C4
Understand why money is a social institution. Identify its functions and learn about the main sociological approaches to monetary behavior A14
A17
A20
A35
B1
B3
B13
B17
B25
C4
C6
Identify the different theories about organizations and learn about their aspects applied to social reality. A9
A24
A25
A29
B2
B3
B17
B18
B25
C6
Diagnose organizational problems, analyze them and propose solutions. A17
A25
A29
A35
B2
B3
B13
B22
C5
Design, plan, carry out and orally present a research project on the main topics of economic sociology A9
A15
A17
A24
B1
B2
B3
B6
B9
B11
B12
B13
B17
B25
C4
C6

Contents
Topic Sub-topic
Topic 1. Foundations of economic sociology:
What do we mean when we talk of economic action? Do we behave as rational beings in the economic-monetary field or are we predictably irrational? What models of rationality does sociology contemplate? Why is it not possible to predict human behavior?
1.1. Economic and organizational sociology in the context of general sociology
1.2. The social action model of economic sociology vs. the neoclassical economic model
1.3. The new economic sociology: the concept of embeddedness
1.4. Five key concepts to understand economic action: power, social networks, morals, values ??and culture
1.5. rationality vs. irrationality in monetary behavior: the role of emotions and fictitious expectations
Topic 2. The role of institutions in economic sociology:
Why are institutions important for understanding social and economic reality? What are social institutions and what are their components?
2.1. The concept of social institution under debate: new and old institutionalism in economic sociology
2.2. Richard Scott's analytical model to analyze institutions: regulatory, normative and cultural-cognitive systems. Habermas's concept of input and output legitimacy.
23. Institutions and organizations: Richard Scott's model (II) to understand the organization of institutions
2.4. Major Economic Institutions: Markets, Business, and Money
Topic 3. Markets as social structures:
What is the market and the market system? Why is the market system a social institution? Do markets have a social structure? Does the market function according to the model of perfect competition or are there asymmetric power relations? Does the market produce inequality or does it work through meritocratic mechanisms? What norms of behavior prevail in the market system?
3.1. The market as a social institution: brief historical perspective
3.2. Markets and market systems: Characteristics of the operation of the market system. Coordination through the price system.
3.3. From the market economy to the market society: The culture and norms of the market system.
3.4. The ambivalences and limits of the market system: Moral attributions of the market system. The "inefficiencies" of the market system: social inequality and the environmental limit.
Topic 4. Money as a social institution.
Why is money a social institution? Why is money an impersonal debt? How does money manage to transport abstract value? Are cryptocurrencies a disruptive innovation? Does the form that money takes have effects on the real economy and on society?
4.1. Origins of money: The false myth of barter and the historical reductionism of homo economicus. Chartalist theories.
4.2. What is money? Money functions. Money as debt
4.3. From the gold standard to cryptocurrencies: types of money, digitization and financial exclusion.
4.4. Monetary behavior: V. Zelitzer's money marking theory and R. Thaler's mental accounting theory.
Topic 5. Organizations and companies:
What is an organization and what are the most important organizational components of a company? What are the main organizational models and what effects do they have on employee attitudes and satisfaction? What are some of the main challenges of the different organizational models?
5.1. Which is an organization. The business organization: technical-productive division; authority systems.
5.2. The bureaucratic and post-bureaucratic model.
5.3. Fordism and postfordism: the network approach and the paradigm of flexibility
5.4. Organizational challenges: individual goals and collective goals; the mismatch of means, organizational ends, and organizational legitimacy; the beginning of Peter's incompetence.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A9 A20 A24 A25 A29 A35 B3 B13 B17 B22 B25 B26 B27 C4 C6 20 20 40
Directed discussion A9 A14 A24 B12 B22 B25 10 15 25
Practical test: A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A36 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 B17 B25 B26 C4 C5 C6 10 34 44
Objective test A9 A14 A34 B6 B13 B17 B25 B26 B27 C4 C6 3 22 25
Introductory activities A14 A24 A25 B3 B12 B18 B22 B25 B26 B27 C6 2 8 10
 
Personalized attention 6 0 6
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Estarán centradas na exposición teórica por parte do profesor da materia correspondente a cada Tema, utilizando para iso abundante material visual (presentacións en Power-Point). Estas exposicións darán conta dos aspectos máis relevantes que comprende o tema correspondente, pero non esgotarán o seu contido senón que deixarán para o alumno/á iniciativa de buscar, ordenar e sintetizar toda a información fornecida. Deste xeito o alumno/a pasará a ter un rol máis activo. Durante a exposición animarase ao alumnado a realizar preguntas e suscitar dúbidas sobre calquera cuestión que non se comprenda adecuadamente.
Directed discussion Nas clases de grupos reducidos (interactivos) se debatirán os textos obligatorios de cada tema. As preguntas que orientan o debate serán adelantadas polo profesor para o seu estudo individual ou en grupo.
Practical test: Realización de traballos prácticos en equipo que os alumnos deben facer ao longo do curso sobre as temáticas propostas na aula
Objective test Realización dunha proba escrita sobre os principais contidos da materia
Introductory activities Consulta sobre o coñecemento que os alumnos teñen sobre cada tema. Ditas actividades se realizarán ó comenzo de cada tema.

Personalized attention
Methodologies
Introductory activities
Practical test:
Description
As sesións magistrales e as discusións en grupo proporcionarán ao alumno material suficiente para resolver con éxito as probas prácticas. Ao longo do curso facilitaranse datos e fontes de datos para axudar á comprensión dos temas.
Recoméndase tamén o uso das tutorías individuais para resolver dúbidas acerca dos contidos, los exercicios prácticos etc.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Directed discussion A9 A14 A24 B12 B22 B25 A participación activa nos grupos interactivos será valorada en función da asistencia e a realización de breves exercicios prácticos de seguimiento. 10
Objective test A9 A14 A34 B6 B13 B17 B25 B26 B27 C4 C6 Proba de avaliación final sobre as principáis temáticas abordadas na aula 60
Practical test: A9 A14 A15 A17 A20 A24 A26 A36 B1 B2 B3 B9 B11 B12 B13 B17 B25 B26 C4 C5 C6 Exercicios prácticos sobre as temáticas explicadas en clase.
Os mencionados exercicios planificaránse con antelación.
Para aprobar a materia é imprescindible aprobar as prácticas. A nota das mesmas será a media de tódolos exercicios realizados e entregados en tempo e forma.
A asistencia ás sesions prácticas é condición necesaria para entregar o exercicio.
30
 
Assessment comments
Avaliación continua
Para superar a asignatura e imprescindible aprobar o examen final e as prácticas. As dúas partes apróbanse cun 5. A nota final será a suma ponderada das dúas partes máis a puntuación ponderada das discusións dirixidas.

No caso de suspender na primeira convocatoria en Xuño, o alumno terá que facer en Xullo un examen de recuperación de todo o curso.

Aqueles alumnos que aproben as prácticas en Xuño pero suspendan o examen teórico poderán manter as notas das prácticas en Xullo. A súa nota final da segunda convocatoria será a media de ambas cualificacións. 

Avaliación final no continua

Aqueles alumnos que non poidan asistir regularmente a clase, e específicamente as clases prácticas, deberán optar pola avaliación final consistente nunha proba obxectiva que terá un peso dun 100% da nota final. 

Dispensa académica

Os alumnos/as con dispensa académica poderán seguir a asignatura a través dos materiais expostos no moddle. A avaliación farse a través dunha proba obxectiva que incúa a parte teórica e práctica. 

Plaxio

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación, unha vez comprobada, implicará directamente a cualificación de suspenso "0" na materia na convocatoria correspondente, invalidando así calquera cualificación obtida en todas as actividades de avaliación de cara a convocatoria extraordinaria. 



Sources of information
Basic Granovetter, M (2003). Acción económica y estructura social: el problema de la incrustación. Madrid: CIS
BECKERT, j. (2002). Beyond the Market. The Social Foundations of Economic Efficiency. Princeton : Princeton University Press
Ingham G. (2010). Capitalismo . Cambridge: Polity Press.
Raworth, K. (2018). Economía rosquilla: 7 maneras de pensar la economía del siglo XXI. . Barcelona. Paidós
ENGUITA, MARIANO F. (1998). Economía y Sociología. CIS. Madrid
Lindblont, Ch. (2002). El sistema de mercado : qué es, cómo funciona y cómo entenderlo . Madrid: Alianza
SMELSER N. J. y SWEDBERG, R. eds. (2005). Handbook of Economic Sociology. Princeton
Searle, J (1997). La construcción de la realidad social. Barcelona: Paidós
Polanyi, K (2003). La gran transformación. México: Fondo de cultura económica.
Ariely, D. (2008). Las trampas del deseo. Cómo controlar los impulsos irracionales que nos llevan al error. Barcelona: Ariel
Portes, A (2013). Sociología económica. Una investigación sistemática. Madrid: CIS
Lee Mudge. (2008). What is neo-liberalism?. Socio Economic Review

Complementary (). .
AA.VV. (1997). Revista Española de Investigación Sociológica. Nº 77-78. Madrid. CIS
SCHUMPETER, J.A. (1968). Capitalismo, socialismo y democracia. Aguilar, Madrid
BRUNET,I y PASTOR,I. (2003). Ciencia, sociedad y economía. Fundamentos, Madrid
HOFSTEDE, G. (1999). Culturas y organizaciones. MaAlianza Editorialdrid.
WEBER, M. (1977). Economía y sociedad. F.C.E. México
SOMBART,W. (1993). El burgués. Alianza, Madrid
CROZIER, M. (1963). El fenómeno burocrático. Amorrortu Buenos Aires
PFEFFER,J. (1981). El poder en las organizaciones. McGraw Hill, Madrid
SIMMEL, G. (1977). Filosofía del dinero. IEP Madrid
PARETO, W. (1980). Forma y equilibrio sociales. Alianza, Madrid
MISES, L. V. (1955). La acción humana: tratado de economía. Ed. Unión. Madrid
ETZIONI, AMITAI (2007). La dimensión moral: hacia una nueva economía. Palabra, Madrid
DURKHEIM, E. (1987). La división del trabajo social. Akal, Madrid
BELTRÄN, M. (1977). La élite burocrática española. Ariel, Barcelona
CASTELLS, M. (1999). La era de la información:Economía, sociedad y cultura. Alianza, Madrid
MINTZBERG, H. (1984). La estructuración de las organizaciones. Ariel, Barcelona
POLANYI, k. (2006). La gran transformación. F.C.E. México
GUTIERREZ, R. (2001). La nueva sociología económica: desarrollo y programa. CIS, Madrid
BOURDIEU, P. (2001). Las estructuras sociales de la economía. Ed. Manantial, Buenos Aires
WILLIAMSON, O.E. (1989). Las instituciones económicas del capitalismo. f.c.e. México
HIRSCHMANN, A.O. (1978). Las pasiones y los intereses. F.C.E. México
MINGIONE, E. (1994). Las sociedades fragmentadas. Una sociología de la vida económica más allá del paradigma del mercado. MTSS, Madrid
AA.VV (1993). Lecturas de Teoría de la Organización. Madrid. M.A.P.
BELTRÄN, M. (1985). Los funcionarios ante la reforma de la administración. CIS Madrid
MICHELS, R. (1979). Los partidos políticos. Amorrortu Buenos Aires
MARX, KARL (1977). Manuscritos: Economía y Filosofía. Alianza, Madrid
WILLIAMSON, O.E. (1991). Mercados y jerarquías. F.C.E. México
INGLEHART, R. y WELZEL CH. (2006). Modernización, cambio cultural y democracia: la secuencia del desarrollo humano. CIS Madrid
SUÁREZ, A. (2001). Nueva economía y nueva sociedad. Los grandes desafíos del siglo XXI. Pearson, Madrid
HALL, R. (1972). Organizaciones: estructura y proceso. Prentice Hall, Madrid
HIRSCHMANN,,A.O. (1977). Salida, voz y lealtad. F.C.E. Mexico
MAYNTZ,R. (1963). Sociología de la organización. Alianza, Madrid
SMELSER, N. (1965). Sociología de la vida económica. Ed. UTEHA. México
LUCAS MARIN, A. (2002). Sociología de las organizaciones. Madrid. McGraw Hill
PERROW,C. (1971). Sociología de las organizaciones. McGraw Hill, Madrid
VEBLEN, T. (1973). Teoría de la clase ociosa. Un estudio económico de la evolución de las instituciones. F.C.E. México
POWELL,W. y DIMAGGIO, P. (1991). The new Institutionalism in organizational analysis. Chicago UCP
BECKER, GARY (1987). Tratado sobre la familia. Alianza, Madrid
GARMENDIA, J.A( (1994). Tres culturas. Organización y recursos humanos.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Introduction to Sociology/615G01103
Political Economics/615G01104

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Teoría Sociolóxica I/615011202
Teoría Sociolóxica II/615011302
Growth and Economic Development/615G01404
The role of human resources in business/615G01414

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.