Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Metodoloxía da investigación por enquisas Código 615G01303
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Ferrín Pereira, Mónica
Correo electrónico
monica.ferrin.pereira@udc.es
Profesorado
Ferrín Pereira, Mónica
Suárez Grimalt, Laura
Correo electrónico
monica.ferrin.pereira@udc.es
laura.suarez.grimalt@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo xeral desta materia é coñecer e entender os procesos na realización dunha investigación mediante enquisa tanto no ámbito académico coma noutros ámbitos profesionais: desde o deseño, á posta en práctica, á análise dos datos e ao informe de resultados.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Aprendizaje de los conceptos y de las técnicas estadísticas aplicadas a la sociedad humana.
A7 Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación.
A9 Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos.
A13 Habilidades para la evaluación y realización de estudios de calidad y satisfacción.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A19 Capacidades para definir, localizar y contactar la población objeto de integración social.
A20 Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos.
A21 Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A27 Conocimientos y habilidades de las técnicas de muestreo y de trabajo de campo.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B7 Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio.
B10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B17 Motivación por la calidad.
B18 Creatividad.
B21 Aprendizaje autónomo.
B23 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O/a estudante identificará os potenciais usos da metodoloxía de enquisa A5
A15
A17
A26
B3
B5
B13
B25
B27
C4
C6
C8
O/a estudante poñerá en relación a metodoloxía de enquisa con outras materias do grao, o TFG e diferentes ámbitos profesionais A5
A9
A13
A15
B3
B5
B13
B25
B27
C4
C6
C8
O/a estudante identificará as fases no deseño e aplicación dunha enquisa A7
A14
A15
A16
A19
A20
A21
A27
A34
B3
B13
B17
B21
C3
C4
O/a estudante recordará os aspectos fundamentais a considerar na elaboración dunha enquisa de calidade A7
A13
A14
A15
A16
A19
A20
A34
B17
B21
C6
O/a estudante coñecerá e usará os programas informáticos de aplicación para o desenvolvemento e análise dunha enquisa A5
A7
A14
A16
B3
B7
C3
O/a estudante desenvolverá un proxecto de investigación utilizando a metodoloxía de enquisa A7
A15
A16
A20
B1
B2
B3
B4
B10
B12
B13
B18
B23
C1
C4
C8
O/a estudante defenderá, mediante una presentación oral, o proxecto de investigación A24
B6
B10
B12
B25
B27
C1
C3
C4

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: Introducción á metodoloxía de enquisas: historia e uso Breve historia da enquisa
Usos da metodoloxía de enquisas no ámbito académico e noutros ámbitos profesionais
TEMA 2: Fases no deseño e aplicación dunha enquisa As fases no deseño e aplicación dunha enquisa: medida e representación
Validez interna e validez externa
A relación entre as fases no deseño e aplicación dunha enquisa e outras materias do grao e o TFG
TEMA 3: Do concepto ao desenvolvemento do cuestionario Identificación dos obxectivos e os conceptos
Operativización dos conceptos
Tipos de preguntas e implicacións
O desenvolvemento do cuestionario
A calidade das medidas
A calidade co cuestionario
TEMA 4: Deseño da mostra e traballo de campo Universo, poboación e mostra: deseño da mostra
Deseño e documentación do traballo de campo
O papel do/a entrevistado e do/a entrevistador/a
Aspectos éticos
Control e calidade do traballo de campo
TEMA 5: Rexistro e análise de datos A codificación e rexistro dos datos
Programas informáticos de aplicación para rexistro de datos
Análise e interpretación dos datos
Aspectos éticos
TEMA 6: Informe e presentación de resultados A elaboración dun informe
A presentación dos resultados a diferentes públicos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A5 A7 A9 A13 A16 A20 A19 A21 A26 A27 A34 C4 C6 C8 20 30 50
Prácticas de laboratorio A14 A16 A17 B1 B2 B4 B5 B7 B12 B23 B25 C3 20 20 40
Investigación (Proxecto de investigación) A16 A15 B27 B18 B17 B13 B12 B10 B7 B4 B3 B2 B1 C4 16 16 32
Presentación oral A15 A24 B6 B12 B13 C1 5 5 10
Proba obxectiva A7 A14 B3 B5 B21 4 4 8
 
Atención personalizada 10 0 10
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral por parte da profesora dos aspectos fundamentais da materia. As exposicións complementaranse co uso de medios audivisuais e a posible introducción de temas para debate por parte do estudantado. Propiciarase a participación na clase tanto de alumnas como de alumnos.
Prácticas de laboratorio Realización de actividades de carácter práctico, relacionadas coa materia impartida nas sesións maxistrais. A maioría das actividades de prácticas desenvolveráse en grupos. Na medida en que o desenvolvemento da materia o permita, invitaránse profesionais de distintas disciplinas a participar no laboratorio.
Investigación (Proxecto de investigación) Realización dun proxecto de investigación con metodoloxía de enquisa. O proxecto de investigación realizarase en grupos.
Presentación oral Presentación oral do proxecto de investigación desenvolvido durante o curso ao resto dos estudantes.
Proba obxectiva Realizarase unha proba obxectiva para valorar a correcta comprensión e aplicación dos contidos da materia. Estará composta por preguntas curtas e/ou de resposta múltiple.


Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Prácticas de laboratorio
Presentación oral
Descrición
As titorías desenvolveranse de forma presencial, directamente na aula ou nos momentos nos que a profesora tén asignadas as titorías.

O horario das titorías comunicarase no inicio do cuatrimestre. O alumnado pode pedir cita por adiantado via email.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa situación.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) A16 A15 B27 B18 B17 B13 B12 B10 B7 B4 B3 B2 B1 C4 O proxecto de investigación en grupo contribuirá ao 40% da nota final.


Fixarase unha data límite para a entrega do proxecto de investigación. Non se admitirá o proxecto de investigación para avaliación fóra de prazo.


O proxecto de investigación solicitaráse en formato dixital.
40
Prácticas de laboratorio A14 A16 A17 B1 B2 B4 B5 B7 B12 B23 B25 C3 Se o trascurso da materia o permite, catro das prácticas realizadas no laboratorio computarán para a nota final. Cada unha desas prácticas desenvolveráse en grupo e contribuirá ao 10% da nota final.

Fixarase unha data límite para a entrega de cada unha das prácticas. Non se admitirán as prácticas para avaliación fóra de prazo.

As prácticas solicitaranse en formato dixital.
10
Presentación oral A15 A24 B6 B12 B13 C1 A presentación oral do traballo de investigación contribuirá ao 10% da nota final. 10
Proba obxectiva A7 A14 B3 B5 B21 Realizarase unha proba obxectiva que contribuirá ao 40% da nota final. 40
 
Observacións avaliación
O sistema de avaliación que se prantexa é de avaliación continua, no que cada unha das partes ten un peso específico para o cómputo da nota final da materia. Se un/ha alumno/a non presentase a calquera dos catro elementos de avaliación (prácticas de laboratorio; proxecto de investigación; presentación oral; ou proba obxectiva), tería como nota na avaliación continua un "non presentado".

No caso de que a nota na avaliación continua sexa un "non presentado" ou que non se obteñan os mínimos esixidos para superar a materia polo sistema de avaliación continua, os estudantes poderán presentarse a unha proba obxectiva única que comprenderá toda a materia. Esa proba obxectiva constará de preguntas curtas e/ou de resposta múltiple e de exercicios prácticos.

Aos estudantes que teñan superada a proba do proxecto de investigación e da presentación oral cunha nota igual ou superior a 5, faráselle promedio da nota obtida na proba obxectiva (60%), e no proxecto de investigación (40%).

Aqueles estudantes que non participaran activamente nun dos grupos do traballo de investigación e non teñan superada dita proba deberán entregar un proxecto de investigación individual. Neste caso, a proba obxectiva contribuirá ao 60% da nota final e o traballo de investigación individual contribuirá ao 40% da nota final.

A proba obxectiva única farase nas datas que estableza o centro nos calendarios oficiais de exames.

O alumnado que se acolla ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica de exención de asistencia terá que avaliarse, preferentemente, mediante a realización da proba obxectiva única e o traballo de investigación individual.

Fontes de información
Bibliografía básica Díaz de Rada, V. (2009). Análisis de datos de encuesta: Desarrollo de una investigación completa utilizando SPSS. Barcelona: UOC
Azofra, M.J. (1999). Cuestionarios. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Alvira Martín, F. (2011). La encuesta: Una perspectiva general metodológica. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Cea D´Ancona, M.A (2004). Métodos de encuesta: Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis
Díaz de Rada, V. (2001). Organización y gestión de los trabajos de campo con encuestas personales y telefónicas. Barcelona: Ariel
Díaz de Rada, V. (2002). Tipos de encuestas y diseños de investigación. Pamplona: Universidad Pública de Navarra

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estatística aplicada ás ciencias sociais 1/615G01101
Métodos e técnicas de Investigación social/615G01105
Estatística aplicada ás ciencias sociais 2/615G01201
Análise multivariante de datos sociais/615G01206

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías