Datos Identificativos 2022/23
Asignatura (*) Metodoloxía da investigación por enquisas Código 615G01303
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Suárez Grimalt, Laura
Correo electrónico
laura.suarez.grimalt@udc.es
Profesorado
Suárez Grimalt, Laura
Correo electrónico
laura.suarez.grimalt@udc.es
Web http://sociologia.udc.es
Descrición xeral O obxectivo xeral desta materia é coñecer e entender os procesos na realización dunha investigación mediante enquisa tanto no ámbito académico coma noutros ámbitos profesionais: desde o deseño, á posta en práctica, á análise dos datos e ao informe de resultados.

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Aprendizaje de los conceptos y de las técnicas estadísticas aplicadas a la sociedad humana.
A7 Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A9 Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos.
A13 Habilidades para la evaluación y realización de estudios de calidad y satisfacción.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A18 Capacidades en evaluar los proyectos de políticas públicas y de intervención social, así como sus resultados.
A19 Capacidades para definir, localizar y contactar la población objeto de integración social.
A20 Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos.
A21 Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A27 Conocimientos y habilidades de las técnicas de muestreo y de trabajo de campo.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B7 Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio.
B10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B17 Motivación por la calidad.
B18 Creatividad.
B21 Aprendizaje autónomo.
B23 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
O/a estudante identificará os potenciais usos da metodoloxía de enquisa A5
A8
A9
A15
A17
A18
A19
A26
B3
B5
B13
B25
B26
B27
C4
C6
C8
O/a estudante poñerá en relación a metodoloxía de enquisa con outras materias do grao, o TFG e diferentes ámbitos profesionais A5
A8
A13
A15
B3
B5
B13
B25
B27
C4
C6
C8
O/a estudante identificará as fases no deseño e aplicación dunha enquisa A7
A14
A15
A16
A20
A21
A27
A34
B3
B13
B17
B21
C3
C4
O/a estudante recordará os aspectos fundamentais a considerar na elaboración dunha enquisa de calidade A7
A13
A14
A15
A16
A20
A34
B17
B21
C6
O/a estudante coñecerá e usará os programas informáticos de aplicación para o desenvolvemento e análise dunha enquisa A5
A7
A14
A16
B3
B7
C3
O/a estudante desenvolverá un proxecto de investigación utilizando a metodoloxía de enquisa A7
A15
A16
A20
B1
B2
B3
B4
B10
B12
B13
B18
B23
C1
C4
C8
O/a estudante defenderá, mediante una presentación oral, o proxecto de investigación A24
B6
B10
B12
B25
B27
C1
C3
C4

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: Introducción á metodoloxía de enquisas Breve historia da enquisa
Usos da metodoloxía de enquisas no ámbito académico e noutros ámbitos profesionais
TEMA 3: Fases no deseño e aplicación dunha enquisa As fases no deseño e aplicación dunha enquisa: medida e representación
Validez interna e validez externa
A relación entre as fases no deseño e aplicación dunha enquisa e outras materias do grao e o TFG
TEMA 4: Do concepto ao desenvolvemento do cuestionario Identificación dos obxectivos e os conceptos
Operativización dos conceptos
Tipos de preguntas e implicacións
O desenvolvemento do cuestionario
A calidade das medidas
A calidade co cuestionario
TEMA 5: Deseño da mostra e traballo de campo Universo, poboación e mostra: deseño da mostra
Deseño e documentación do traballo de campo
O papel do/a entrevistado e do/a entrevistador/a
Control e calidade do traballo de campo
TEMA 6: Rexistro e análise de datos A codificación e rexistro dos datos
Programas informáticos de aplicación para rexistro de datos
Análise e interpretación dos datos
TEMA 7: Informe e presentación de resultados A elaboración dun informe
A presentación dos resultados a diferentes públicos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A5 A7 A8 A9 A13 A16 A20 A21 A24 A26 A27 A34 B13 B25 B26 B27 C4 C6 C8 25 25 50
Prácticas de laboratorio A5 A7 A8 A9 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A21 A24 A27 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B10 B12 B13 B18 B21 B23 B25 C1 C3 C4 C6 13 26 39
Investigación (Proxecto de investigación) A5 A7 A8 A9 A13 A14 A15 A16 A17 A20 A19 A21 A24 A27 A34 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B12 B13 B17 B18 B21 B23 B26 B27 C1 C3 C4 C6 C8 13 26 39
Proba obxectiva A5 A7 A14 B1 B3 B5 B6 B21 C1 2 16 18
 
Atención personalizada 4 0 4
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Exposición oral por parte da profesora dos aspectos fundamentais da materia. As exposicións complementaranse co uso de medios audivisuais e a introducción de temas para debate por parte do estudantado. Propiciarase a participación na clase tanto de alumnas como de alumnos. Na medida en que o desenvolvemento da materia o permita, invitaránse profesionais de distintas disciplinas a participar nas sesións maxistrais.
Prácticas de laboratorio Realización de actividades de carácter práctico, relacionadas coa materia impartida nas sesións maxistrais.
Investigación (Proxecto de investigación) Realización dun proxecto de investigación con metodoloxía de enquisa. O proxecto de investigación realizarase en grupos.
Proba obxectiva Realizarase unha proba obxectiva para valorar a correcta comprensión e aplicación dos contidos da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Prácticas de laboratorio
Descrición
A atención personalizada será de carácter individual (ou grupal) para solucionar dúbidas e/ou problemas que xurdan durante as clases, a realización das prácticas ou a elaboración do traballo de investigación grupal.

A atención farase durante a celebración das sesións ou no horario de titorías, a través das distintas canles de comunicación: Correo electrónico, Teams (chat ou video conferencia), ou no depacho da profesora.

Para concertar unha titoría é necesario solicitar cita previamente mediante correo electrónico.



Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Investigación (Proxecto de investigación) A5 A7 A8 A9 A13 A14 A15 A16 A17 A20 A19 A21 A24 A27 A34 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B10 B12 B13 B17 B18 B21 B23 B26 B27 C1 C3 C4 C6 C8 O proxecto de investigación realizarase en grupo


Fixarase unha data límite para a entrega do proxecto de investigación. Non se admitirá o proxecto de investigación para avaliación fóra de prazo.


O proxecto de investigación solicitaráse en formato dixital.
30
Prácticas de laboratorio A5 A7 A8 A9 A13 A14 A15 A16 A17 A18 A19 A21 A24 A27 B1 B2 B4 B5 B6 B7 B10 B12 B13 B18 B21 B23 B25 C1 C3 C4 C6 Valorarase a asistencia ás prácticas de laboratorio e a participación activa do estudantado nas actividades que se propoñan.

Fixarase unha data límite para a entrega de cada unha das prácticas. Non se admitirán as prácticas para avaliación fóra de prazo.

As prácticas solicitaranse en formato dixital.
30
Proba obxectiva A5 A7 A14 B1 B3 B5 B6 B21 C1 Realizarase unha proba obxectiva co contido teórico da materia, nas datas oficiais aprobadas en Xunta de Facultade.
A porba constará de preguntas tipo test e preguntas de resposta curta.
40
 
Observacións avaliación
Todas as actividades, tarefas e
traballos a realizar ao longo do cuadrimestre contabilizan para a nota
final.  

As prácticas e o traballo de investigación  realizaranse ao longo do cuadrimestre e a
proba obxectiva (exame) na data oficial de primeira convocatoria.  

Tanto as prácticas como o
traballo de investigación tutelado serán entregados nas datas marcadas polas
profesoras, non se corrixirá ningunha práctica fóra de prazo.  

O traballo
tutelado só corrixirase unha vez tras a data de entrega (non haberá segunda
corrección), o/a alumno/a xa conta coas instrucións  e a guía das profesoras nas sesións
interactivas e nas titorías 

Para aprobar a materia é
necesario aprobar tanto os traballos tutelados e prácticas (60%) como o exame
(40%).   A nota mínima para superar cada unha das partes é un 5 (aprobado) NON se gardará a nota da parte superada para a segunda oportunidade.  

Para superar tanto a parte teórica como a parte práctica na
segunda oportunidade deberá presentarse a proba obxectiva, nas datas oficiais

Aqueles/as alumnos/as con
dispensa ou  recoñecemento de dedicación a tempo parcial deberán contactar
coa profesora responsable da materia ao comezo de curso.  A parte práctica será avaliada por medio dun
traballo de investigación individual (diferente ao do alumnado presencial), que
suporá o 60% da nota. As instrucións para a súa realización estarán a
disposición na Aula Virtual da Materia. A avaliación da parte teórica será nas
mesmas condicións que o alumnado presencial.   

As condicións de avaliación para o alumnado de  oportunidade adiantada, serán as establecidas
para o alumnado non presencial: A parte práctica será
avaliada por medio dun traballo de investigación individual (diferente ao do
alumnado presencial), que suporá o 60% da nota, e a avaliación da parte teórica coa realización da proba obxectiva. 

O sistema de avaliación para o alumnado dos programas de intercambio será o mesmo que para o resto dos e das estudantes.

Os materiais utilizados nas sesións: presentacións, audiovisuais, lecturas
e prácticas tamén serán postos a disposición do/a alumno/a en formato dixital a
través da plataforma Moodle. 

Os traballos e prácticas entregaranse en formato dixital a través da ferramenta
habilitada na Aula Virtual, sen necesidade de imprimilos.  

Tanto nos contidos como no sistema de avaliación atenderanse ás
recomendacións de axustes razoables propostas pola Unidade de Atención á
Diversidade (ADI) no caso do alumnado con diversidade funcional ou NEAE,
proporcionadas pola Coordinación do PAT do centro.

Fontes de información
Bibliografía básica Díaz de Rada, V. (2009). Análisis de datos de encuesta: Desarrollo de una investigación completa utilizando SPSS. Barcelona: UOC
Azofra, M.J. (1999). Cuestionarios. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Saris, W. (2014). Design, evaluation, and analysis of questionnaires for survey research. Hoboken: Wiley
Blanco, C. (2011). Encuesta y estadística: modelos de investigación cuantitativa en Ciencias Sociales y Comunicación. Brujas
Alvira Martín, F. (2011). La encuesta: Una perspectiva general metodológica. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Font, J. e Pasadas, S. (2016). Las encuestas de opinión. Madrid: Catarata; CSIC
López-Roldán, P., & Fachelli, S. (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Universitat Autònoma de Barcelona
Cea D´Ancona, M.A (2004). Métodos de encuesta: Teoría y práctica, errores y mejora. Madrid: Síntesis
Díaz de Rada, V. (2001). Organización y gestión de los trabajos de campo con encuestas personales y telefónicas. Barcelona: Ariel
Wolf, C., Joye, D., Smith, T.W., and Y. (2016). The SAGE Handbook of Survey Methodology. Los Angeles: Sage
Díaz de Rada, V. (2002). Tipos de encuestas y diseños de investigación. Pamplona: Universidad Pública de Navarra

Bibliografía complementaria

https://www.europeansocialsurvey.org/data/


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Estatística aplicada ás ciencias sociais 1/615G01101
Métodos e técnicas de Investigación social/615G01105
Estatística aplicada ás ciencias sociais 2/615G01201
Análise multivariante de datos sociais/615G01206

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións

Nesta materia:

1. Débese facer un uso sostible dos recursos e a prevención de impactos negativos sobre o medio natural 

2. Débese ter en conta a importancia dos principios éticos relacionados cos valores da sostenibilidade nos comportamentos persoais e profesionais 
3. Traballarase para identificar e modificar prexuízos e actitudes sexistas, e influirase na contorna para modificalos e fomentar valores de respecto e igualdade 
4. Facilitarase a plenaintegración do alumnado que por razón físicas, sensoriais, psíquicas ousocioculturais, experimenten dificultades a un acceso axeitado, igualitario eproveitoso á vida universitaria


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías