Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Socioloxía da saúde e a enfermidade Código 615G01307
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencia Política da Administración
Coordinación
Castro Noya, Maria Luisa Fernanda
Correo electrónico
luisa.fernanda.castro.noya@udc.es
Profesorado
Castro Noya, Maria Luisa Fernanda
Correo electrónico
luisa.fernanda.castro.noya@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia, en relación con o perfil profesional neste ámbito, implica co estudante debe familiarizarse co campo da saúde e as políticas públicas,nalgúns dos aspectos que se definen para a titulación, tales como a planificación e evaluación no ámbito sanitario, co obxetivo de mellorar a calidad de vida e o benestar da población, así como o realizar análisis dos diferentes entornos sociaís que rodean aos temas e situacións dos actores sociaís na saúde e as sáss interpretacións e percepciones.

De igual modo, a visión amplia da socioloxía permite saídas no campo da administración pública, como técnicos en proxectos de saúde pública, reinserción social de discapacitados, ou técnicos de servicios de saúde (saúde mental, rehabilitación, e programas de planificación familiar entre otros).

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales.
A13 Habilidades para la evaluación y realización de estudios de calidad y satisfacción.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A21 Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B13 Razonamiento crítico.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Recordar e memorizar os coñocementos adquiridos. Entender a información aprendida. Distinguir e separar a información aprendida. Distinguir, separar e interrelacionar as distintas partes e elementos da información adquirida. Identificar situaciones ou fenómenos sociais relevantes. A1
A13
A14
A17
A35
B27
C8
Utilizar os coñocementos e habilidades adquiridas na resolución de problemas. Identificar situaciones ou fenómenos sociais relevantes. Reunir e interpretar a información pertinente, así como utilizar principios, ideas e conceptos, para a resolución dun problema social. Identificar as posibles alternativas de resolución, valorando os resultados. Diseñar, planificar e desarrollar traballos, de forma individual e en equipo, mediante a utilización dos coñocementos e habilidades adquiridas, ca finalidade de crear algo novo. Demostrar ante o público, especializado ou non, a capacidade acerca da resolución de problemas, ou ben da elaboración do estudo realizado, mediante a exposición e defensa de argumentos. Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Emitir xuicios mediante a comparación, o análisis crítico constructivo, ou ben a defensa das decisiones adoptadas, entre outras posibilidades. Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade e, en particular, a importancia da aprendizaxe ao longo da vida. A13
A14
A17
A21
A35
B3
B4
B13
B27

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1-Definición dos conceptos de socioloxía da saúde e da enfermidade no marco cambiante dos procesos sociaís. 1. Aproximación e definición dos conceptos de socioloxía da saúde e da enfermidade no marco cambiante dos procesos sociaís. Clase social, coidadoda saúde e da enfermidade Terías sobre saúde e enfermidade.
2. Nuovas pautas de enfermar en relación coa esperanza de vida: Morbilidade e mortalidad. Declive demográfico.
3. O rol do paciente e do médico: Da curación al cuidado. Relación médico-paciente. Necesidades de saude e atención ao paciente/cliente.
Tema 2-A saúde pública ante os desafíos dun novo século
4. A saúde pública ante os desafíos dun novo século. Enfoque para a Unión Europea 2008-2013 (Libro Blanco). O mercado dos fármacos: Gasto por innovaciones e avances médicos e farmacéuticos.
5. Desigualdades en saúde: Hacia un novo paradigma do cuidadod. Situación por Comunidades Autónomas. Sostenibilidad do Sistema Nacional de Saúde.
Tema 3 - Profesionales da saúde e cambios nos modelos de saúde. Institucións e políticas públicas. 6. Profesionales sanitarios e atención ao paciente. Análisis por Comunidades Autónomas e tecnoloxías.
7. Institucións sanitarias: papel e dificultades de acceso. Su funcionamiento no caso español.
Tema 4- Medición do estado da poboación. Saúde e percepción do coidado da saúde.
8. A medida da saúde. Revisión das escalas para controlar o grado de saúde e enfermidade da poboación. Enquisas de Saúde do Ministerio de Sanidade. Opinión sobre o estado de saúde dos ciudadáns (CIS y otros).
9. Enfermedades sociaís do século XXI: Alcoholismo, tabaco e droga. Anorexia e Bulimia. Saúde mental.
Tema 5- Calidade, estilos de vida, satisfacción e creencias. "Organización Mundial de la Salud (OMS)"
10. A experiencia das enfermidades crónicas: Dependencia e discapacidade en términos de calidade de vida. Envejecimiento e Eutanasia.
11. Estilos de vida saúdables. Normativas en relación con estratexias específicas: alimentación e actividad física.
12. Situación actual e tendencias con relación aos “Objetivos de desarrollo del Milenio”. "Resoluciones e decisiones del Consejo Ejecutivo 2012"

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Análise de fontes documentais A13 A14 A17 A21 A35 B3 B4 B13 B27 C8 12 29 41
Proba obxectiva A1 A14 A21 B3 B13 2 35 37
Actividades iniciais A1 A35 C8 2 1 3
Sesión maxistral A1 A17 A21 A35 B13 B27 15 10 25
Traballos tutelados A13 A14 A17 A21 B4 B13 B27 21 18 39
 
Atención personalizada 5 0 5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Análise de fontes documentais El trabajo de busqueda de las distintas fuentes documentales y estadísticas es básico para comprender el estado de salud de la población, y es de suma importancia para un buen manejo, la adaptación y aplicación de políticas públicas con sentido ético y razonamiento crítico.
Proba obxectiva El trabajo de evaluación que realiza el alumnado sirve para medir su aprendizaje y razonamiento en esta materia consistente en una prueba escrita de aquellos temas del programa. Se tienen en cuenta en la evaluación final la asistencia y participación en clase y tutorías.
Actividades iniciais El trabajo de explicación y recogida ded motivaciones, preguntas y sugerencias al comienzo de la asignatura tiene un caracter interactivo para introducir al alumnado en la materia
Sesión maxistral Actividades teóricas presenciales: Clases directas en el aula cuyo objetivo es que el alumno/a adquiera las competencias de Tipo A (relativas a la comprensión de los contenidos temáticos de la asignatura) y teniendo en cuenta que deberán establecerse las herramientas analíticas necesarias, en función de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación; y además, las habilidades adecuadas a las competencias Tipo B.
Traballos tutelados Trabajo personal cuyo objetivo es el uso por parte del alumno de las competencias tipo A (conocimientos) y las del Tipo B, mediante la realización de comentarios críticos, pequeños trabajos de investigación y análisis de los temas de salud de mayor actualidad y situaciones o realidades sociales relativas al cuidado de la salud en la población del país. De igual modo, servirá la participación en grupos de discusión, de las sesiones de grupos de trabajo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Análise de fontes documentais
Proba obxectiva
Actividades iniciais
Sesión maxistral
Descrición
A clase maxistral é a explicación por parte da profesora dos contidos da materia na aula. Ocasionalmente se apoyará en soporte visual. As clases son para entender os conceptos e as teorías e plantexar posibles dubidas sobre los mismos.

Para o análisis de fontes documentaís o alumnado terá que presentar un traballo por escrito acordado coa profesora,cuxa finalidade é a profundización nos temas mediante un razoamento crítico.

Nos traballos tutelados que os alumnos deberán realizar ao longo do curso faránse as consideracións que se estimen pertinentes. Durante a execución do traballo a profesora levará a cabo un seguimento dos mesmos.Estos traballos son obligatorios para aprobar a asignatura.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A13 A14 A17 A21 B4 B13 B27 Os traballos realizados, referidos a un tema o subtema do programa, forman unha parte relevante da calificación final do alumno que asiste e participa na clase regularmente. Nesta proba valóranse tanto os coñocementos e habilidades adquiridas, como a capacidade para crear algo novo a partir da información aprendida, da búsqueda de interrelacións ente as partes o elementos dos coñocementos.
NON SE ADMITEN TRABALLOS NON TUTELADOS POLA PROFESORA
O traballo de búsqueda e crítica de difentes fontes fundamentales e estadísticas, debe realizarse en tempo e forma, tal como se acorde ca profesora da materia. Por tanto, a tutela, os plazos e ol modo de entrega dos mesmos serán de obligado cumplimento y non se admitirán excepciones.

Nesta actividade se valora a búsqueda e o manexo de fontes documentais, o coñocemento e interpretación das mesmas, a profundidad do análisis, así como as conclusións e as referencias bibliográficas. Ademais, se ten en conta a capacidade de análisis e síntesis, os argumentos realizados polo estudante.

Na presentación oral, de ditos traballos, valórase o interés, dominio e síntesis expositiva.

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Análise de fontes documentais A13 A14 A17 A21 A35 B3 B4 B13 B27 C8 O traballo de búsqueda e crítica das diferentes fontes fundamentais e estadísticas para o análisis dos temas da materia, deberá realizarse en tempo e forma, tal como se acorde coa profesora da materia. 12
Proba obxectiva A1 A14 A21 B3 B13 Para valorar si o estudante recorda, memoriza e comprende os coñocementos adquiridos, así como a dedicación e o traballo continuado de cada estudiante. Esta proba escrita comprenderá os temas que se determinen coa profesora de la asignatura.
É requisito indispensable para considerar o resto dos elementos de evaluación ter aprobado el examen.
50
Actividades iniciais A1 A35 C8 Os estudantes deberán asistir e participar en ditas actividades 1
Sesión maxistral A1 A17 A21 A35 B13 B27 Estas sesións teñen como finalidade que os estudantes adquiriran os coñocementos e habilidades relativos á temática do programa. Por tanto o esfuerzo, a atención e participación na clase, representan un valor importante do tempo de dedicación. 15
 
Observacións avaliación

ESTUDANTES TEMPO COMPLETO

a ASISTENCIA A CLASE É OBRIGATORIA E REQUISITO INDISPENSABLE PARA PODER APROBAR A MATERIA

Ademais de ter aprobado a proba obxetiva, para superar a materia é necesario asistir as clases, ter realizados análisis de fontes documentais e a lo menos dous traballos tutelados. 

Os elementos de avaliación que estean superados na oportunidade de xuño, gardaranse para a 2ª oportunidade de xullo.

CASOS TEMPO PARCIAL E OTRAS CIRCUNSTANCIAS

Dacordo coas NORMAS DE AVALIACIÓN, REVISIÓN E RECLAMACIÓN DAS CUALIFICACIÓNS DOS
ESTUDOS DE GRAO E MESTRADO UNIVERSITARIO, 2015 (NAR, 2015) e a NORMA QUE REGULA
O REXIME DE DEDICACIÓN AO ESTUDO DOS ESTANTES DE GRAO NA UDC, 2012 (NRD, 2012):

 

No suposto en
que o estudante non puidese realizar todas as actividades por razóns
xustificadas (certificado médico, contrato laboral sobrevido dempois do período
de matrícula e de solicitude de “dispensa académica especial”, (NRD, artigo 4.5),  ou ben estudantes con “dedicación a tempo
parcial” (“Solicitude de modalidade de tempo parcial” no período de matrícula, NRD,
Art. 4.5 y 5) ou de modalidades específicas de aprendizaxe e apoio á
diversidade, con dispensa otorgada polo decano, ou no seu caso pola UDC (NAR, 2015;
NRD, 2012). Excepcionalmente, no caso de que o estudante por outras razóns sobrevidas
debidamente xustificadas, non
puidera realizar todas as probas de avaliación continua (NAR, 2015); si ben, neste
punto non se admite a excepción de aqueles estudantes que se matriculan de
outra materia que cuxo horario coincide co horario estabecido para a materia
que nos ocupa:

 

a)     
Ditos estudantes teñen a obriga de asistir ás clases
impartidas naquelas datas que non son cubertas pola dispensa, ou ben non quedan
debidamente xustificadas. A non
asistencia desas clases ou as tutorías acordadas ca profesora, sen a debida
xustificación, impide superar a materia.

 

b)     
No
primeiro mes de clase da materia os estudantes deben poñerse en contacto coa
profesora a través do correo electrónico, para establecer un horario de
tutorías e fixar os elementos a realizar para manter una avaliación continua
(Análise de fontes documentais, síntesis de documentos e traballo tutelado). O
traballo, que ten que ser tutelado pola profesora, e o análise de fontes
documentais son requisitos necesarios para superar a materia. 

 

c)     
A
proba obxectiva realizarése na data e hora oficiais do exámen, sen perxuicio
dos artigos 12 e 13º.2. das NORMAS DE
AVALIACIÓN, REVISIÓN E RECLAMACIÓN DAS CUALIFICACIÓNS DOS ESTUDOS DE GRAO E
MESTRADO UNIVERSITARIO, tendo en conta, 

 

Que no caso de imposibilidade sobrevida
para a súa realización nas datas e horarios aprobados, o decanato ou a dirección do centro resolverá sobre a realización da
proba.

 

O
examen axustaráse aos temas da guí docente,
así como as explicacións acerca dos documentos tratados na clase, os cales estarán a disposición na reprografía. En todo caso, se
concretará cos estudantes a materia do examen.

A
superación do examen é un requisito indispensable para superar a materia. Para
aprobar o examen é necesario obter unha calificación de 2.5 (25%).

 

En suma, ademáis de ter aprobado a proba obxetiva,
para supera a materia é necesario ter realizados análisis de fontes documentais
e un traballo tutelado, así como, de ser o caso, asistir as clases
correspondentes a súa situación persoal.

Os elementos de avaliación que estean superados na
1ª oportunidade, gardaránse para a 2ª oportunidades de xullo
.


Fontes de información
Bibliografía básica

Ver recomendaciones

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Stiglitz, J.E., El malestar de la globalización, ( Madrid: Taurus, 2002)

Universidad de Burgos, Inclusión y no discriminación de la mujer con discapacidad (Burgos: Servicio de Publicaciones, Universidad de Burgos, 2005)

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Wright Mills, Ch. La imaginación sociológica (México: Fondo de Cultura Económica, 1987).
Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías