Identifying Data 2019/20
Subject (*) Sociology of consumption and market research Code 615G01309
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Third Obligatory 6
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Oso Casas, Laura
E-mail
laura.oso@udc.es
Lecturers
Oso Casas, Laura
Souto García, Andrea
E-mail
laura.oso@udc.es
andrea.souto@udc.es
Web http://http://esomi.es/causas-de-las-migraciones/laura-oso-casas/gmx-niv34-con133.htm
General description A análise do consumo coma un fenómeno social constitúe un campo de estudo en pleno auxe. O crecente interese sociolóxico por este tema vén condicionado pola propia dinámica da sociedade de consumo e do sistema económico. O/A consumidor/a vaise afianzando coma un actor social central, no marco do capitalismo global. O obxectivo desta materia é estudar a configuración da sociedade de consumo, no marco do desenrolo do sistema capitalista. E cómo, de forma paralela, se vai construíndo o consumo en tanto que obxecto de estudo sociolóxico. Tamén, que o alumnado coñeza os mecanismos polos cales se realiza unha investigación de mercados.


Study programme competencies
Code Study programme competences
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B18 Creatividad.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Comprender o enfoque sociolóxico na investigación de mercados e desenrolar a capacidade de deseñar un proxecto de investigación de mercados A15
A16
A26
B1
B2
B3
B12
B27
C1
C4
C8
Analizar a construción do consumo en tanto que obxecto de estudo sociolóxico e comprender, dende o punto de vista histórico, as orixes da sociedade de consumo A8
A24
A35
B6
B13
B27
C4
Estudar as principais correntes teóricas, dende o campo da socioloxía, ao estudo do consumo, desenrolando a análise crítica do consumo en tanto que fenómeno social. A8
A24
A35
B3
B6
B13
B27
C1
C4
Adquirir habilidades para o deseño e execución dun traballo de investigación en grupo, e as súas diferentes fases: familiarizarse coa procura e traballo bibliográfico, e a delimitación das técnicas cualitativas. A15
A16
A26
B1
B2
B3
B6
B12
B18
B27
C1
C8

Contents
Topic Sub-topic
Theory Topic 1- Genesis and historical development of the consumer society

- The interest of the consumer as a social phenomenon
- The consumption from a historical perspective
- The development of mass consumer society
- From Fordism to post-Fordism
- Naomi Klein and the power of brands

Topic 2-Spain as consumer society

- The dual model of consumption in Spain in the early twentieth century
- The Spanish model of economic development and consumer society in Spain
- The values of Spanish society and consumption

Item 3-consumption, social distinction and the construction of social identities

- Veblen and the Theory of the Leisure Class
- The Social Distinction Bourdieu
- The consumption and the construction of social identities
- The postmodern society and consumption

Item 4: Introduction to marketing

- Concept and context of marketing
- Traditional-marketing: the importance of the product
- Contemporary-marketing: the importance of brand and customer
Practice Practice 1: Design of a research project applied to market research.

- Field research
- Justification of research: interest, relevance, transfer of results
- Approach to the initial question and the hypothesis
- Definition of the general objective and specific objectives

Practice 2: Methodological Design (Ideal)

2.1. Depth interview
- Design typological box
- Design of the script interview
- Design Technical details of the interview

2.2. Discussion groups:
- Design the number and composition of groups (criteria of homogeneity and heterogeneity)
- Theme design script discussion group linking hypothesis, objectives and questions
- Overview of the focus group and the person who participates in the group

2.3. The participant and non participant
- Define the observation strategy (where make the observation, number of observations, days and times (all this based on the data that you consider relevant)
- Designing a form of observation with the variables to be analyzed (this information should be covered by the researcher / to the end of the observation as a diary of field)

2.4. Research budget

2.5 Work plan and schedule

Practice 3: DELIVERY OF THE FINAL REPORT (corrected practices and analysis of data collected in the field work).

- Treatment and presentation of information obtained in the interviews and in the focus groups
- Explanation on the analysis of the information obtained through the application of participant observation
- Instructions on how to style work of sociological research

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A8 A35 B13 B27 C1 C4 27 12 39
Research (Research project) A15 A16 A26 B1 B2 B3 B6 B12 B18 C8 47 32 79
Oral presentation A24 B6 C1 4 7 11
Objective test A8 A24 A35 B3 B6 B13 B27 C1 2 18 20
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Ao longo do curso as profesoras presentarán os diferentes temas teóricos do programa, que serán discutidos e analizados na clase. A participación dos/as alumnos/as, introducindo reflexións críticas e suscitando o debate, será fundamental para a dinámica do curso.
Research (Research project) Para a realización da práctica formaranse grupos de traballo dun máximo de 4 persoas, a proposta dos/as alumnos/as. A principios de curso se lles pedirá aos/ás alumnos/as que entreguen un folio coa listaxe de nomes dos compoñentes do grupo de traballo.

Nas clases prácticas iranse explicando as diferentes prácticas e se levará a cabo un sistema de traballo en grupo, onde se porá en práctica o explicado, baixo a titoría personalizada das profesoras. As prácticas concretaranse na realización dun traballo de investigación durante o curso, que será en grupo, e consistirá basicamente en levar a cabo unha investigación (relacionada coa temática do consumo) sobre un tema relacionado co programa a elixir polos/as alumnos/as. Trátase de pór en práctica as técnicas de investigación de mercados e socioloxía do consumo que se explicarán en clase.

O informe final do estudo práctico será presentado a final de curso. Incluirá todas as prácticas realizadas ao longo do curso. As profesoras explicarán como deberán ordenarse as distintas prácticas realizadas durante o curso baixo esta estrutura de informe final. As prácticas serán as seguintes:

Práctica 1: Deseño do proxecto de investigación:
1.1. Titulo do proxecto
1.2. Entidade á cal sería presentado para o seu financiamento
1.3. Xustificación, interese da investigación e marco teórico
1.4. Pregunta inicial e hipótese
1.5. Obxectivo xeral e obxectivos concretos

Práctica 2. Deseño metodolóxico do proxecto de investigación:
2.1. Deseño de entrevistas en profundidade (marcadora tipolóxico, guión de entrevistas, mapa de contactos)
2.2. Deseño de observación (deseño da guía e da estratexia de observación)
2.3. Deseño de grupos de discusión (número de grupos de discusión, composición dos grupos de discusión, guión)
2.4. Plan de traballo e cronograma

Práctica 3: Realización do traballo de campo. Elixiranse dúas das tres técnicas de investigación deseñadas (entrevista, observación, grupo de discusión). Análise de contido dos resultados do traballo de campo.

Os grupos de traballo deberán DESEÑAR todas as técnicas de investigación explicadas. Con todo, SÓ deberanse realizar 2 das técnicas deseñadas (por exemplo e entrevista en profundidade). Os criterios mínimos esixidos de realización de traballo de campo, son os seguintes:

- Entrevista en profundidade: 2 entrevistas por persoa en cada grupo (polo menos 1 transcrición por persoa e entrega dos arquivos de audio da entrevista non transcrita)
- Observación: 5 Observacións por persoa en cada grupo coas fichas de observación cubertas
- Grupo focal: 1 grupo focal por grupo de traballo, trascrito.

As prácticas serán entregadas na data marcada polas profesoras, non se corrixirá ningunha práctica fóra de prazo. As prácticas corrixiranse unha vez polas profesoras: non hai segunda corrección. A avaliación farase sobre a base do informe final. As profesoras explicarán como deberán ordenarse as distintas prácticas realizadas durante o curso baixo a estrutura de informe final.
Oral presentation O deseño do traballo de investigación, e eventualmente dous resultados preliminares do traballo de campo, serán expostos en clase ao resto dous compañeiros.
Objective test Exame con preguntas de carácter teórico e aberto.

Personalized attention
Methodologies
Research (Research project)
Description
There will be personalized attention in the professor's office:

*Laura Oso Casas- Facultade de Socioloxía - Terceiro módulo. Rógase pedir cita previa por e-mail para acudir a titorías. E-mail: osofac@udc.es

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Research (Research project) A15 A16 A26 B1 B2 B3 B6 B12 B18 C8 O proxecto é o resultado final das prácticas realizadas durante o curso. Avaliarase sobre a base do informe final do traballo de investigación entregado. É imprescindible, no desenrolo da súa elaboración, cumplir as datas de entrega marcadas. 50
Objective test A8 A24 A35 B3 B6 B13 B27 C1 O exame estará composto de preguntas de carácter aberto e teórico. Para a súa preparación é indispensable a asimilación comprensiva das leituras obrigatorias que se indicarán ao comezo do curso. O exame ten un valor do 40%.

A avaliación final do curso farase sobre a media das notas obtidas no exame (40%) e nas prácticas realizadas durante o curso (50%). Débense superar as dúas partes (lograr máis dun 5) para aprobar a materia.Tamén se considerará na avaliación final do curso a presentación oral do traballo (10%).
No caso de alumnos/as que superen só unha parte da materia (xa sexa teoría ou a práctica) e que teñan pendente la outra parte, só se lles gardará a nota correspondente á parte aprobada ata a convocatoria de Xullo do curso académico en vigor. Non caso de alumnos/as que non aproben a presentación oral do traballo deberán alcanzar polo menos un 5 entre a nota ponderada do traballo (50%) e do exame (40%) para poder aprobar a materia.
40
Oral presentation A24 B6 C1 A presentación oral do traballo de investigación suporá un 10% da nota final
10
 
Assessment comments
A avaliación final do curso farase sobre a media das notas obtidas no exame (40%) e nas prácticas realizadas durante o curso (50%). Débense superar as dúas partes (lograr máis dun 5) para aprobar a materia.Tamén se considerará na avaliación final do curso a presentación oral do traballo (10%).
No caso de alumnos/as que superen só unha parte da materia (xa sexa teoría ou a práctica) e que teñan pendente a outra parte, só se lles gardará a nota correspondente á parte aprobada ata a convocatoria de Xullo do curso académico en vigor. No caso de alumnos/as que non aproben a presentación oral do traballo deberán alcanzar polo menos un 5 entre a nota ponderada do traballo (50%) e do exame (40%) para poder aprobar a materia.

Sources of information
Basic Lipovetsky, G. ((2007) ). La felicidad paradójica: ensayo sobre la sociedad de hiperconsumo,. Barcelona: Anagrama
Bauman, Z. ((2005) ). Amor Liquido. Acerca de la fragilidad de los vínculos humanos. Fondo de Cultura Ecomómica: Buenos Aires-México-Madrid
Brändle Señán, G. (2007)). Consumo y cambio social en España: evolución en el equipamiento doméstico (1983-2005). . REIS, n. 120
Gutiérrez Brito, J. ((2008) ). Dinámica del grupo de discusión. Cuaderno Metodologico. CIS. Madrid
Bocock, R. ((1995) ). El consumo. Madrid: Talasa
Borràs Català, V. ((1998) ). El consumo, un análisis sociológico. Barcelona: Cedecs Editorial
Alonso, L.E. y Conde, F. ((1994)). Historia del consumo en España: una aproximación a sus orígenes y primer desarrollo. Madrid: Debate
Fernández Nogales, A. ((2002) ). Investigación y técnicas de mercado. Madrid: ESIC
Bourdieu, P. ((1988) ). La Distinción. Madrid, Taurus
Alonso, L.E ((2005) ). La era del consumo. Madrid: Siglo XXI
Baudrillard, J. ((1974) ). La sociedad de consumo. Sus mitos, sus estructuras. Barcelona: Plaza y Janés
Bree, J. ((1995) ). Los niños, el consumo y el márketing. Barcelona: Paidós
Sarabia Sánchez, F.J. (coord.) ((1999) ). Metodología para la investigación en marketing y dirección de empresas,. Madrid: Ediciones Pirámide
Schor, J. B. ((2006) ). Nacidos para comprar. Los nuevos consumidores infantiles,. Barcelona: Paidós
Klein, N. ((2001) ). No Logo. El poder de las marcas. Barcelona: Paidós Contextos
((1994)). Política y Sociedad, nº16, mayo-agosto 1994. Número especial de la revista dedicado a la sociología del consumo. .
((2002)). Política y Sociedad, nº39, enero-abril 2002. Número especial de la revista dedicado a la sociología del consumo. .
Valles, M. ((1997)). Técnicas cualitativas de investigación social. Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis
Veblen, T. ((1974) ). Teoría de la clase ociosa. México: FCE
Bauman, Z. ((2007) ). Vida de consumo. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Alonso, L.E. ((2004)). “Las políticas del consumo: transformaciones en el proceso de trabajo y fragmentación de los estilos de vida”, . Revista Española de Sociología, 4: 7-50.
Durning, A. T. ((1994) ). ¿Cuánto es bastante. La sociedad de consumo y el futuro de la tierra?,. Barcelona: Apóstrofe Divulgación

Complementary


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Social Research Methods and Techniques/615G01105
Methodology of the Survey Research/615G01303

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments
Recommendations:



1.- The delivery of the documentary works that are made in this matter:



1.3. To be made on paper:



- Plastics will not be used.



- Double-sided prints will be made.



- Recycled paper will be used.



- Printing of drafts will be avoided.



2.- A sustainable use of resources and the prevention of negative impacts on the natural environment must be made



3.- The importance of ethical principles related to the values ??of sustainability in personal and professional behaviors must be taken into account



4.- According to the different application regulations for university teaching, the gender perspective should be incorporated in this subject (non-sexist language will be used, bibliography of authors of both sexes will be used, intervention in class of students will be encouraged) and students ...)



5.- Work will be done to identify and modify prejudices and sexist attitudes, and will influence the environment to modify them and promote values ??of respect and equality



6. Situations of discrimination based on gender should be detected and actions and measures to correct them should be proposed



7. The full integration of students who for physical, sensory, psychic or socio-cultural reasons, will experience difficulties to a suitable, equal and profitable access to university life will be facilitated.


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.