Datos Identificativos 2016/17
Asignatura (*) Relacións grupais e intervención psicosocial Código 615G01405
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Psicoloxía
Coordinación
Romay Martínez, José
Correo electrónico
jose.romay@udc.es
Profesorado
López-Cortón Facal, Ana María
Romay Martínez, José
Correo electrónico
ana.lopez-corton@udc.es
jose.romay@udc.es
Web
Descrición xeral La asignatura de Relaciones grupales e Intervención psicosocial pretende familiarizar al alumno en el conocimiento y manejo de las herramientas teóricas y metodológicas de la Psicología grupal y de la intervención psicosocial en situaciones conflictivas o de necesidad. En este sentido se fijan como objetivosl introducirlo en el conocimiento de los temas de estudio e investigación y de las áreas de intervención en el comportamiento grupal; familiarizarlo con el estudio de la interacción social y las relaciones humanas a través de las conductas concretas que realizan las personas tanto individualmente como en grupo.
Se pretende también analizar los contextos reales y simbólicos en los que se desarrolla la conducta grupal prestando atención a los procesos de percepción, atribución, actitudes, comportamientos y representaciones resultantes, principalmente en una sociedad abierta, multicultural y multilinguistica.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Introducción a la psicología de los colectivos y grupos humanos.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B9 Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad.
B12 Trabajo en equipo.
B22 Liderazgo.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad B9 A2
B9
B22
Capacidad de análisis y síntesis B3 A2
B3
B9
B12
B22
Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales A36 A2
A36
B3
B9
Introducción a la psicología de los colectivos y grupos humanos A2 A2
A36
B9
B12
Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad B9 B9
B12
Liderazgo B22 B9
B12
B22
Trabajo en equipo B12 B12
B22

Contidos
Temas Subtemas
TEMA 1: LA REALIDAD DEL GRUPO Introducción a la Psicología de los Grupos. 2.- El continuo Interpersonal-Intergrupal. 3.- El grupo, escenario de la influencia. 4.- Funciones de los Grupos. 5.- Tipologías grupales.
TEMA 2: LA ESTRUCTURA DE GRUPO
1.- Componentes de la estructura grupal. 2.- Posiciones, estatus y roles. 3.- La naturaleza de las normas grupales. 4.- Las diversas acepciones de la cohesión.
TEMA 3: EL LIDERAZGO EN LOS GRUPOS 1.- Jefes, líderes y directivos. 2.- Poder, liderazgo e influencia. 3.- Carisma y visión en el liderazgo. 4.- Las habilidades de dirección.
TEMA 4: COOPERACIÓN, COMPETICIÓN Y RESOLUCIÓN DE CONFLICTOS EN LOS GRUPOS 1.- Condiciones de las relaciones intergrupales: la condición de identidad, la condición de interdependencia y la condición de estructura. 3.- Determinantes de la cooperación y el conflicto. 4.- La resolución de conflictos. 5.- Estrategias psicosociales contra la discriminación y el prejuicio.
TEMA 5: DISEÑO E IMPLEMENTACIÓN DE UN PROGRAMA DE INTERVENCIÓN 1.- Fases en el diseño de un programa de intervención
2.- Implimentación : de la iniciativa a la acción
3.- Estrategias para asegurar la implementación

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos B3 B9 B12 6.5 13 19.5
Discusión dirixida B3 7 7 14
Traballos tutelados A36 B12 7 21 28
Presentación oral B3 B22 2 10 12
Sesión maxistral A2 7 30 37
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos Metodoloxía onde o suxeito se enfronta ante a descrición dunha situación específica que suscita un problema que ten que ser comprendido, valorado e resolto por un grupo de persoas, a través dun proceso de discusión. O alumno sitúase ante un problema concreto (caso), que lle describe unha situación real da vida profesional, e debe ser capaz de analizar unha serie de feitos, referentes a un campo particular do coñecemento ou da acción, para chegar a unha decisión razoada a través dun proceso de discusión en pequenos grupos de traballo.
Discusión dirixida Técnica de dinámica de grupos na que os membros dun grupo discuten de forma libre, informal e espontánea sobre un tema, aínda que poden estar coordinados por un moderador.
Traballos tutelados Proceso de ensinanza orientado á aprendizaxe do alumnado mediante a realización de actividades de carácter práctico a través das que se propoñen situacións que requiren ao estudante identificar un problema obxecto de estudo, formulalo con precisión, desenvolver os procedementos pertinentes, interpretar os resultados e sacar as conclusións oportunas do traballo realizado.
Presentación oral Intervención baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica.
Sesión maxistral Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Presentación oral
Sesión maxistral
Descrición
Os estudiantes recibirán atención personalizada sempre que o necesiten. En calquer caso informarán periodicamente o profesor do estado do traballo

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A36 B12 Consistirá na realización de actividades de carácter práctico: resumenes sobre documentos analizados individualmente ou en grupo; procura e análise de información sobre temas e situacións sociais; identificación e tratamento de problemas cos procedementos pertinentes; interpretar resutados de traballos de investigación
realizados
60
Presentación oral B3 B22 Intervención baseada na exposición verbal a través da que o alumnado e profesorado interactúan propoñendo cuestións, facendo aclaracións e expoñendo temas, traballos, conceptos, feitos ou principios de forma dinámica 20
Sesión maxistral A2 Exposición oral complementada co uso de medios audiovisuais e a introdución de algunhas preguntas dirixidas aos estudantes, coa finalidade de transmitir coñecementos e facilitar a aprendizaxe.
20
 
Observacións avaliación
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Fontes de información
Bibliografía básica AGUILAR, M. J. (1991). Cómo animar un grupo. México: El Ateneo
SHAW, M. E. (1986). Dinámica de Grupo. Barcelona: Herder
CARTWRIGHT, D. y ZANDER, A. (1992). Dinámica de Grupos. México: Trillas
AYESTARÁN, S. (1996). El grupo como construcción social. Barcelona: Plural Ediciones
BOURHIS,R.Y.y LEYENS, J-PH . (1996). Estereotipos, discriminación y relaciones entre grupos. Madrid: Mc Graw-Hill
SCHAFERS, B. (1984). Introducción a la Sociología de los Grupos . Barcelona: Herder
ANZIEU, D. y MARTIN, J. (1997). La Dinámica de los Grupos Pequeños. Biblioteca Nueva: Madrid
BUENO, J. R. (1993). La intervención psicosocial. Programas y experiencias> . Madrid: Editorial Popular
ROMAY, J. (2005). Perspectivas y retrospectivas de la Psicología Social en los albores del siglo XXI.. Madrid: Biblioteca Nueva
HUICI, C. y MORALES, J. F. (2004). Psicología de los grupos. Madrid: UNED
GIL, F. y ALCOVER, J. M. (Eds.) (1999). Psicología de los grupos. Madrid: Pirámide
BLANCO, A., CABALLERO, A. y DE LA CORTE, L. (2004). Psicología de los Grupos Madrid. Madrid: Pearson
GONZÁLEZ, P. (1997). Psicología de los Grupos. Teoría y Aplicaciones. Madrid: Síntesis
SÁNCHEZ, J. C. (2002). Psicología de los grupos. Teorías, procesos y aplicaciones. Madrid: Mc Graw

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario
Psicoloxía social/615G01108

Observacións
As calificacións obtidas na primeira convocatoria serán gardadas para a segunda convocatoria


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías