Identifying Data 2023/24
Subject (*) Secondary data sources for the study of society Code 615G01408
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optional 4.5
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
Lamela Viera, Maria del Carmen
E-mail
carmen.lamela@udc.es
Lecturers
Lamela Viera, Maria del Carmen
E-mail
carmen.lamela@udc.es
Web http://carmenlamela.wordpress.com/
General description A través desta materia, o alumno familiarizarase co potencial das fontes de datos secundarias para o estudo da sociedade, tanto como consumidor como potencial productor de datos. O obxectivo básico é que coñeza a variedade e as limitacións da información dispoñible sobre os principais feitos sociais, así como os principios básicos que orientan a produción e a xestión desta información.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A7 Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación.
A14 Capacidades en elaborar, utilizar, e interpretar indicadores sociales e instrumentos de medición social.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
B2 Toma de decisiones.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B7 Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio.
B13 Razonamiento crítico.
B17 Motivación por la calidad.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Coñecerá unha ampla variedade de fontes estatísticas e de bases de datos nacionais e internacionais. A7
A17
B5
B7
C1
C3
Saberá valorar a relevancia, fiabilidade, utilidade e aplicabilidade da información e das bases de datos secundarios A7
A14
A16
A17
A34
B2
B5
B13
B17
C1
C3
C6
Saberá como acceder e traballar coas principais bases de datos secundarios para a análise sociolóxica. A14
A17
B5
B7
B17
C3
Coñecerá as dimensións e os problemas básicos a ter en conta á hora de deseñar unha base de datos A14
A16
A34
B2
B5
B13
B17
C3
C6

Contents
Topic Sub-topic
TEMA I: FONTES SECUNDARIAS: USOS E CONCEPTOS 1. Relevancia e aplicabilidad dos datos secundarios na investigación social.

2. Ideoloxía e estatística.

3. Características das fontes estatísticas: cobertura, fiabilidade, coherencia, correspondencia, etc.
TEMA II: PRINCIPAIS FONTES DE DATOS SECUNDARIOS PARA A ANÁLISE SOCIOLÓXICA 4. Bases de datos dos institutos de estatística en España e do Centro de Investigacións Sociolóxicas.

5. Principais organismos e fontes internacionais.
TEMA III: APLICACIONS PRÁCTICAS: TRABALLANDO CON FONTES DE DATOS SECUNDARIOS 6. A interpretación da información estatística: a importancia da metainformación.

7. Referenciar os datos estatísticos e presentación de resultados. Ferramentas para a análise de datos.

8. Indicadores sociais.
TEMA IV: CREACIÓN E XESTIÓN DE BASES DE DATOS 9. Exploración de materiais de partida

10. Combinación e integración de diferentes fontes

17. O manual de codificación

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Supervised projects A7 A14 A16 A17 A34 B2 B5 B7 B13 B17 C1 C3 C6 25 75 100
Guest lecture / keynote speech A7 A14 A16 A17 A34 6 3 9
 
Personalized attention 3.5 0 3.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Supervised projects O alumno será avaliado a través de dous traballos, un individual e outro en grupo, que serán elaborados e expostos de forma presencial con materiais asignados e previamente traballados de forma autónoma.
Guest lecture / keynote speech As clases maxistrais serán mínimas, para introducir os conceptos clave e os obxectivos e liñas que orientan o traballo tutelado.

Personalized attention
Methodologies
Supervised projects
Description
A atención personalizada desenvolveráse de xeito individual para a resolución de dúbidas e problemas. O desenvolvemento da atención persoalizada será a través do horario de titorías establecido. Se realizarán tamén tutorías a través de plataforma Teams previa cita co profesorado. O correo electrónico defínese como a principal ferramenta de contacto entre profesorado e alumnado.

No caso de alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao comezo de curso un calendario específico de titorías compatibles coa súa dedicación e asistencia. As titorías poderán levar a cabo de maneira virtual (Skype, Teams ou correo electrónico). O material de traballo utilizado na clase, porase a disposición a través da plataforma virtual da materia (Moodle).


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A7 A14 A16 A17 A34 B2 B5 B7 B13 B17 C1 C3 C6 Nos traballos tutelados valorarase a capacidade de xestión, procura e síntese da información, así como a capacidade para aplicar os coñecementos adquiridos. 100
 
Assessment comments

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, a avaliación consistirá na presentación dun traballo de investigación basaeado na utilización de fontes e datos secundarias dun tema do seu interese, previamente acordado co profesorado. As orientacións para este traballo estarán a disposición do alumnado na plataforma Moodle.


Para a segunda e posteriores convocatorias o sistema de avaliación será o mesmo que para o alumnado de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, e consistirá na presentación dun traballo de investigación basaeado na utilización de fontes e datos secundarias dun tema do seu interese, previamente acordado co profesorado. As orientacións para este traballo estarán a disposición do alumnado na plataforma Moodle.

Sources of information
Basic Bouso Freijo, Jesús (2016). Análisis on line del Banco de datos del CIS. Madrid: CIS, Cuadernos Metodológicos,
Bravo Almonacid, F; Galar, S. (2020). Avanzar hacia la construcción de un problema de investigación cualitativo. Universidad Nacional de Entre Ríos | Eva Perón 24; 3260 FIB Concepción del Uruguay, Entre Ríos, Arge
Bergstrom, C.T. e West, J.D. (2021). Bullshit: Contra la charlatanería. Madrid: Capitan Swing
Fernández Ignacio, Samuel (2021). Cómo se está diseñando el Atlas de la Violencia Colectiva.. Proyecto Violencia Colectiva VICES. En https://www.youtube.com/watch?v=yTfiRQyARno
García Ferrando, M.; Ibáñez, J. y Alvira Martín, F. (1986, 2000). El análisis de la realidad social. Métodos y tecnicas de investigación. Madrid: Alianza
Cohen, N., & Gómez Rojas, G. (2014). Esa cosa llamada datos. evista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social(8), pp. 10-18
López Roldán, P; (1996). La Construcción de Tipologías: Metodología de Análisis. Papers, 48, 9-29
Scribano, A., y De Sena, A (2009). Las segundas partes sí pueden ser mejores: algunas reflexiones sobre el uso de datos secundarios en la investigación cualitativa. Sociologias, 11(22), pp. 100-11
López Roldán, P; Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra: Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona
Hernández Sampieri, R.; Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, M. P. (2010). Metodología de la investigación Social Cuantitativa. Madrid: McGraw-Hill
Open data: reutilización de la información pública (2013). Open data: reutilización de la información pública. Instituto Nacional de Administración Pública, La Coruña.
Otero Enríquez, Raimundo (2021). Una base de datos relativa a los linchamientos populares.. Proyecto Violencia Colectiva VICES. En https://www.youtube.com/watch?v=VzzzPbJUkVg&t=47s

Durante o curso, esta bibliografía completarase con recursos en liña, webgrafía e bases de datos para o estudo de fontes secundarias de información. Non están incluídos na guía didáctica porque é información en constante actualización

Complementary

Cea D’Ancona, Mª Angeles. (2012). La investigación ‘no reactiva’ a partir de datos disponibles, en Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa, pp. 155-183. . Madrid, Síntesis.

Corbetta, Piergiorgio. (2010). Las fuentes estadísticasoficiales, en Metodología y Técnicas deInvestigación Social . Madrid, McGraw-Hill.

DeMiguel, Amando. 2009. "Historia personal de una desventura: los'foessas'", Política y Sociedad 46(3): 91-102.

Fernández Esquinas, Manuel. 2003. "Criterios de calidad en lainvestigación social: la producción de datos sociales", Empiria 6:47-77. 


García Ferrando, M., Ibáñez, J. y F. Alvira (Comp), 2000. El análisis de larealidad social. Madrid, Alianza (tercera edición revisada). 

Porter Theodore M. 2009. "Las estadísticas y el curso de la razón pública:compromiso e imparcialidad en un mundo cuatificado", Empiria 18:19-35. 

Reher, D-S e Valero Lobo, Á. (1995). Fuentes de información demográfica enEspaña. Madrid:CIS. 

Rio, Manuel. (2008). Uso yabusos de la prensa como fuente de datos sobre acciones colectivas. Empiria nº16: 59-84. 

Romanos, Eduardo y Sádaba, Igor. (2022). Evolución de laprotesta en España (2000-2017): un análisis de sus ciclos y características. Revista Española de InvestigacionesSociológicas 177: 89-110.

Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Social Research Methods and Techniques/615G01105
Multivariate Analysis of Social Data/615G01206
Demographic analysis/615G01301
Methodology of the Survey Research/615G01303

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.