Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Socioloxía das migracións Código 615G01410
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Izquierdo Escribano, Antonio
Correo electrónico
antonio.izquierdo@udc.es
Profesorado
Izquierdo Escribano, Antonio
Correo electrónico
antonio.izquierdo@udc.es
Web
Descrición xeral Aproximación sociolóxica aos procesos migratorios no plano internacional, facendo especial referencia ao caso de España.
Plan de continxencia

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales.
A3 Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos.
A4 Relaciones entre la población, los recursos y medio ambiente en su movimiento y estructura; y el estudio de las técnicas y métodos del análisis demográfico.
A7 Conocimiento y dominio de la metodología de las ciencias sociales y de sus técnicas básicas y avanzadas (cuantitativas y cualitativas) de investigación social; con especial atención a los aspectos de muestreo y de los programas informáticos de aplicación.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A18 Capacidades en evaluar los proyectos de políticas públicas y de intervención social, así como sus resultados.
A19 Capacidades para definir, localizar y contactar la población objeto de integración social.
A20 Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos.
A21 Capacidades para identificar y medir factores de vulnerabilidad social y procesos conflictivos.
A22 Habilidades en gestión y organización de las personas y de las redes sociales que participan en proyectos colectivos.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A30 Capacidades en establecer, programar y ejecutar programas y proyectos de intervención social.
A32 Capacidades en contribuir al diseño de políticas públicas orientadas a abordar problemas sociales.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B7 Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio.
B9 Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad.
B10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
B11 Compromiso ético.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B14 Trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar.
B15 Trabajo en un contexto internacional.
B17 Motivación por la calidad.
B18 Creatividad.
B19 Adaptación a nuevas situaciones.
B20 Conocimiento de otras culturas y costumbres.
B21 Aprendizaje autónomo.
B22 Liderazgo.
B23 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B24 Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprensión dos procesos migratorios, dende un punto de vista interdisciplinar e formación dun enfoque propio. A1
A4
A8
A16
A17
A19
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B18
B19
B20
B21
B22
B24
B25
B26
B27
C1
C3
C4
C7
C8
Capacidade para a análise comparativa do desenvolvemento dos movementos migratorios a escala internacional A7
A30
A32
A34
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B11
B12
B13
B18
B19
B22
B23
B24
C1
C3
C4
C5
C7
C8
Coñecementos e habilidades para o deseño dunha investigación A1
A3
A4
A15
A16
A17
A18
A19
A20
A26
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B11
B12
B13
B15
B17
B19
B20
B22
B24
B25
B26
B27
C2
C4
C6
C7
C8
Capacitarse profesionalmente como mediador e experto en resolución de conflitos. A21
A22
A32
B2
B19
B24
C1
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Algunhas ferramentas metodolóxicas para o estudo das migracións internacionais - Medidas de fluxos e stocks
- Outras medidas indirectas do fenómeno migratorio
- Indicadores de intensidade
- Indicadores de inserción
- Medidas de impacto nas sociedades de orixe e de acollida
Movementos migratorios en Europa e España Breve historia dos principais movementos migratorios en Europa e España.

- Análise comparada do estado da cuestión
Migracións e políticas públicas Políticas de control de fluxos
- Políticas de redistribución
- Políticas de integración
- Políticas de prevención
A integración socio-laboral dos inmigrantes O papel das migracións na estrutura social dos contextos de orixe e de acollida.

- Migración e segmentación dos mercados laborais

- O papel da irregularidade na integración socio-laboral dos inmigrantes

- Análise diferenciada dos distintos ámbitos de integración
Inmigración e desenvolvemento Análise das relacións entre as dinámicas demográficas e o desenvolvemento socioeconómico nas sociedades de orixe e de acollida

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A3 A4 A8 A15 A16 A17 A18 A20 A19 A21 A22 A30 A32 A34 B26 B27 C1 C4 C6 C8 16 48 64
Discusión dirixida A7 A26 A36 B3 B5 B11 B13 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 11 22 33
Traballos tutelados B1 B2 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B15 B20 C2 C3 C5 C7 3.5 7 10.5
Proba obxectiva A1 A3 A4 A7 A15 A16 A17 A18 A20 A19 A21 A22 A26 A30 A32 A34 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 2 0 2
Eventos científicos e/ou divulgativos C1 C2 C4 C5 C6 C7 C8 2 0 2
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Durante as clases maxistrais presentaranse as claves e debates fundamentais do temario
Discusión dirixida Organizaranse debates en clase para escoitar e discutir a opinión dos alumnos sobre o exposto nas clases maxistrais e sobre as lecturas asignadas en cada caso
Traballos tutelados Cada alumno elexirá un tema monográfico sobre o que realizar un traballo tutelado sobre o temario da materia. Poderán realizarse en grupos dun máximo de 3 alumnos. Manteranse sesións periódicas co profesor para o seguimento do traballo
Proba obxectiva Ao final do curso, os alumnos presentaranse a unha proba obxectiva sobre os coñecementos a través das clases maxistrais e nas lecturas complementarias asignadas durante o curso.
Eventos científicos e/ou divulgativos Asistencia a unha conferencia sobre o papel das Organizacións no na xestión dos procesos migratorios

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
-Traballos tutelados: Para a súa realización é importante consultar co profesor o avance nos pasos previamente acordados e para asegurar o cumprimento dos criterios de calidade establecidos. As sesións de seguimento poderán ser individualizadas ou en pequenos grupos. Ademais, admítese e promove a atención de dúbidas e o intercambio de materiais vía correo electrónico.

Organizaranse, con cita previa, as reunións entre alumno e profesor para tratar sobre a evolución dos traballos tutelados. As reunións realizaranse no despacho do profesor, sempre que sexa posible. Poderase habilitar un seminario para ter reunións con pequenos grupos de alumnos. A comunicación por correo electrónico considerarase válida e desexable. Ademais, o alumno poderá recibir atención personalizada sobre calquera aspecto da materia durante o horario de titorías do profesor.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A7 A26 A36 B3 B5 B11 B13 B17 B18 B19 B21 B22 B23 B24 B25 Valorarase a iniciativa e a capacidade para expoñer e defender oralmente as súas opinións sobre as lecturas feitas, así como a participación activa nos debates en clase. 30
Traballos tutelados B1 B2 B4 B6 B7 B9 B10 B12 B14 B15 B20 C2 C3 C5 C7 Valorarase que os traballos reflictan os coñecementos adquiridos a través das lecturas e dos debates mantidos en clase, así como a aplicación destes á análise de datos secundarios e primarios, e a corrección metodolóxica. Así mesmo, valorarase a busca de información bibliográfica e de datos para abundar sobre a temática do traballo 60
Proba obxectiva A1 A3 A4 A7 A15 A16 A17 A18 A20 A19 A21 A22 A26 A30 A32 A34 A36 B1 B2 B3 B4 B5 B6 B7 B9 B10 B11 B12 B13 B14 B15 B17 B18 B19 B20 B21 B22 B23 B24 B25 B26 B27 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 Valoraranse os coñecementos demostrados da diversidade de temas tratados na materia, así como a comprensión da complexidade dos debates que se suscitan en cada caso. 10
 
Observacións avaliación

É necesario superar a proba obxectiva para aprobar a materia. Gardaranse as calificacións dos traballos realizados durante o curso para a convocatoria de Xullo. 

Os alumnos a tempo parcial ou con dispensa académica serán obxecto dunha tutoría personalizada un mes antes do exame final. A primeira tutoría establecerase na primeira semana do mes de decembro e a segunda na primeira semana do mes de xuño.


Fontes de información
Bibliografía básica Capítulo 2, titulado "Migraciones" del Informe sobre la situación social de España 2015. E (). .
Aja, E. (Coord.) (2011). Anuario de la Inmigración en España, Edición 2010. Inmigración y Crisis económica: impactos actuales y perspectivas de futuro. Barcelona, Bellaterra.
Martinello, M. (2003). Europa de las Migraciones. Barcelona, Bellaterra
Telles, E. y Ortiz, V. (2011). Generaciones Excluidas. . Madrid, CIS
PNUD (2009). Informe sobre Desarrollo Humnano 2009. Superando barreras: movilidad y desarrollos humanos. Mundiprensa: http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2009_ES_Complete.pdf

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías