Identifying Data 2019/20
Subject (*) The role of human resources in business Code 615G01414
Study programme
Grao en Socioloxia
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 1st four-month period
Fourth Optional 4.5
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador
E-mail
Lecturers
Rodríguez Teijeiro, Ariadna
E-mail
ariadna.rodriguez@udc.es
Web
General description O obxectivo xeral desta materia é dotar aos estudantes dos coñecementos que lle capaciten para identificar, xestionar e avaliar a importancia do capital humano na empresa actual. Nesa liña, levará a cabo o estudo de como se integra a función de RRHH na dirección da empresa, así como o deseño e aplicación dos plans estratéxicos e operativos para potenciar o capital humano, tanto dende o punto de vista teórico como práctico.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 Introducción a la psicología de los colectivos y grupos humanos.
A20 Capacidades para adecuar los objetivos a los recusos económicos, temporales y humanos.
A22 Habilidades en gestión y organización de las personas y de las redes sociales que participan en proyectos colectivos.
A25 Habilidades en el desarrollo de las organizaciones (asesoramiento, diseño y gestión de organizaciones e instituciones).
A28 Habilidades para gestionar y mediar en situaciones de crisis y conflictos sociales.
A29 Habilidades para el desarrollo de los recursos humanos en las organizaciones.
A33 Capacidades en reconocer la diversidad de estudiantes y la complejidad del proceso de aprendizaje.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
B12 Trabajo en equipo.
B14 Trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar.
B17 Motivación por la calidad.
B19 Adaptación a nuevas situaciones.
B22 Liderazgo.
B23 Iniciativa y espíritu emprendedor.
B24 Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C2 Dominar la expresión y la comprensión de forma oral y escrita de un idioma extranjero.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Dotar ao alumno do coñecemento da importancia do Capital Humano na empresa actual. Da mesma maneira estúdase como se integra a función de RRHH na Dirección da empresa e como se expoñen os plans estratéxicos e operativos para potenciar o capital humano en empresa. A2
A20
A22
A25
A28
A29
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
B27
C1
C3
C4
C5
C7
C8
Coñecer a forma na que se organizan os departamentos de recursos humanos A2
A20
A22
A25
A28
A29
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
B27
C1
C3
C4
C5
C7
C8
Saber definir as funcións dos departamentos de recursos humanos A2
A20
A22
A25
A28
A29
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
B27
C1
C3
C4
C5
C7
C8
Saber identificar os tipos de comunicación na empresa A2
A20
A22
A25
A28
A29
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
B27
C1
C2
C3
C4
C5
C7
C8
Saber organizar os pasos básicos dun proceso de selección A2
A20
A22
A25
A28
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
C1
C2
C3
C4
C5
C7
C8
Saber analizar a motivación no traballo A2
A20
A22
A25
A28
A29
A33
A34
B1
B2
B3
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
B27
C1
C3
C4
C5
C7
C8
Saber como se realiza o seguimento dos empregados dende a súa incorporación, o seu plan de carreira até a súa saída da empresa. A2
A20
A22
A25
A29
A33
A34
B1
B4
B5
B10
B27
C3
C4
C7
Valorar a necesidade de establecer métodos de control dos traballadores da empresa: o control do persoal A2
A20
A22
A25
A28
A29
A33
A34
B1
B2
B3
B4
B5
B10
B12
B14
B17
B19
B22
B23
B24
B27
C1
C3
C4
C5
C7
C8

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 1. A FUNCIÓN DOS RECURSOS HUMANOS NA EMPRESA. Historia e antecedentes.
Caracterización da función de recursos humanos.
Principais contidos da función de recursos humanos na empresa.
TEMA 2. ANÁLISIS DA EMPRESA COMO SISTEMA SOCIAL. Organización formal (funcional e xerárquica) e organización informal.
A burocracia industrial.
Sistema de roles.
TEMA 3. LA DIRECCIÓN ESTRATÉGICA DE LOS RECURSOS HUMANOS. Caracterización de la dirección de recursos humanos como actividad estratégica.
Modelos de dirección estratégica de los recursos humanos.
La formulación e implantación de objetivos y estrategias de recursos humanos.
TEMA 4. A SATISFACCIÓN E A MOTIVACIÓN NO TRABALLO. A humanización do traballo.
Definición de motivación e satisfacción.
Teorías sobre a motivación.
Incentivos para a incrementar a motivación na empresa.
TEMA 5. PLANIFICACIÓN, DESEÑO E ANÁLISIS DOS POSTOS DE TRABALLO. Enfoques no deseño dos postos de traballo.
Planificación de necesidades.
Deseño e análise de postos de traballo.
Metodología para o deseño e elaboración dun profesiograma.
Recrutamento e selección de persoal.
TEMA 6. CARACTERÍSTICAS DO CONTRATO DE TRABALLO E LIQUIDACIÓN DE NÓMINAS. Natureza do contrato de traballo: supostos e requisitos.
Tipoloxía de contratos, seguros sociais e protección do traballador.
Ferramentas para a xestión de RRHH e cálculo de nóminas.

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 A34 B1 C1 C2 C5 17.5 26.25 43.75
Problem solving A20 A22 A25 A28 A29 A33 B2 B4 B10 B12 B14 B17 B19 B22 B23 B24 B27 C3 C4 20 30 50
Objective test A2 B3 B5 C7 C8 2 15.25 17.25
 
Personalized attention 1.5 0 1.5
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech A profesora explicará os contidos básicos da materia na aula potenciando a comprensión e participación do alumnado.
Problem solving Consistirá na realización de actividades prácticas relacionadas con distintos temas abordados na materia. Estas actividades serán explicadas e expostas na aula, polo que para a súa correcta resolución é necesaria a asistencia a clase.
Objective test Os estudiantes realizarán unha proba obxectiva sobre os conceptos teóricos da materia.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Problem solving
Description
Realizarase de maneira individual na aula dirixida á orientación nos traballos e prácticas así como nas tutorías personalizadas cando o alumnado o precise.

Para o alumnado con recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia, acordarase ao inicio do curso un calendario específico de titorías compatible coa súa dedicación.


Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Problem solving A20 A22 A25 A28 A29 A33 B2 B4 B10 B12 B14 B17 B19 B22 B23 B24 B27 C3 C4 Consistirá na realización das actividades prácticas relacionadas cos distintos temas abordados na materia. Estas actividades serán explicadas e expostas na aula. 50
Objective test A2 B3 B5 C7 C8 O estudante ten que realizar unha proba obxetiva sobre os conceptos teóricos da materia. 50
 
Assessment comments

O sistema de avaliación consistirá na suma das puntuacións obtidas na realización dos exercicios e prácticas planteadas na aula (50% da calificación) e da proba obxetiva relativa ós contidos teóricos da materia (50% da calificación), sendo ambas partes obligatorias. No caso de non superar a materia, para a convocatoria correspondente á segunda oportunidade gardarase a calificación obtida na parte superada para o cálculo da calificación promedio.

O alumnado que se acolla ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial e dispensa académica de exención de asistencia debe poñerse en contacto coa profesora ó comezo do curso para establecer o seguimento da materia que máis se axuste á súa situación, sendo a forma de avaliación a suma das puntuacións obtidas na realización dos exercicios e prácticas (50% da calificación) e da proba obxetiva relativa ós contidos teóricos da materia (50% da calificación) realizada nas datas das convocatorias oficiais da UDC.



Sources of information
Basic Chiavenato, I. (2011). Administración de los recursos humanos. México: McGraw-Hill
Valero Matas, J. (2010). Casos prácticos de recursos humanos y relaciones laborales. Madrid: Pirámide
Puchol, L. (2000). Casos y supuestos en dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Díaz de Santos
Pérez Corostegui, E. y Rodrigo Moya, B. (1998). Desarrollo y evaluación de recursos humanos. Madrid: Pirámide
Mínguez Vela, A. (2006). Dirección práctica de recursos humanos. Madrid: ESIC
Moreno, L. P. (2012). Dirección y gestión de recursos humanos. Madrid: Ediciones Díaz de Santos
Gómez-Mejía, L. R.; Balkin, D. B. y Cardy, R. L. (2001). Dirección y gestión de Recursos Humanos. Madrid: Prentice Hall
AAVV (2006). Gestión de los recursos humanos del análisis teórico a la solución práctica. Madrid: Prentice Hall International
Lucas Marín, A. (1997). La comunicación en la empresa y en las organizaciones. Barcelona: Bosch
Nicola Klotz (2008). La Cuestión Humana - (La Question Humaine) . Inglesa
Elías, J. y Mascaray, J. (1998). Más allá de la comunicación interna. Barcelona: Gestión 2000
Rubio, J. A. P. (1997). Motivación y satisfacción laboral: retrospectiva sobre sus formas de análisis. REIS, 133-167
Del Valle Zaragoza, V. y Gómez de Agüero, J. L. (2008). Recursos Humanos. Madrid: McGraw-Hill
Lucas Marín, A. (1992). Sociología de la empresa . Madrid: Ibérico Europea de Ediciones
Lucas Marín, A. (2002). Sociología de las organizaciones. Madrid: McGraw-Hill
Blanch Rivas, J. M. (2003). Teoría de las relaciones laborales: fundamentos. Barcelona: UOC

Complementary Valencia Rodríguez, M. (2005). El capital humano, otro activo de su empresa. Entramado, 2005, 1 (julio-diciembre)
Cequea M. M., Rodríguez, C. y Núñez M. A. (2011). La productividad desde una perspectiva humana: Dimensiones y factores. Intangible Capital, 7(2): 549-584.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously

Subjects that continue the syllabus
Economic and organisational sociology/615G01207

Other comments

A entrega dos traballos documentais que se realicen nesta materia solicitarase en formato virtual, soporte informático ou a través de Moodle en formato dixital sen necesidade de imprimilos.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.