Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Acción colectiva e cooperación social Código 615G01416
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Diz Reboredo, Carlos
Correo electrónico
carlos.diz@udc.es
Profesorado
,
Diz Reboredo, Carlos
Correo electrónico
carlos.diz@udc.es
Web
Descrición xeral O obxectivo xeral desta materia é que o alumnado adquira os coñecementos básicos respecto aos movementos sociais, á acción colectiva e á participación social. Analizaremos a súa historia, as súas historias, as súas tipoloxías e as súas características, así como a súa relación cos planos macro, meso e mico dos sistemas sociais.

Competencias do título
Código Competencias do título
A3 Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
B11 Compromiso ético.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B18 Creatividad.
B21 Aprendizaje autónomo.
B22 Liderazgo.
B24 Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Conocimiento teórico y práctico de las causas y formas en las que la sociedad civil se organiza para articular sus demandas de contenido social, político y económico A3
A8
A17
A35
B1
B2
B3
B5
B6
B11
B12
B13
B18
B21
B22
B24
B26
C3
Habilidades en gestión y organización de las personas y de las redes sociales que participan en proyectos colectivos A3
A8
A35
A36
B3
B4
B10
B13
B18
B24
B27
C4

Contidos
Temas Subtemas
I) Marco teórico 1. Acción colectiva, acción política e sociedade civil.

II) Os movementos sociais
2. O estudo dos movementos sociais.
3. Movementos sociais, sociedade civil e cambio social
4. Marcos interpretativos dos movementos sociais
5. Análise de distintos movementos sociais.
III) O Terceiro Sector
6. O xurdimento do Terceiro Sector. Definición e análise.
IV) Teoría e praxe 7. Acción colectiva en cooperación e desenvolvemento.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A3 A8 A17 A35 A36 B1 B3 B5 B10 B27 C3 0 30 30
Sesión maxistral A3 A8 A36 B6 B11 B13 B18 B21 C4 35.5 0 35.5
Discusión dirixida A3 A8 A35 A36 B2 B4 B11 B12 B13 B22 B24 B26 11 0 11
Proba de ensaio A8 A35 A36 B2 35 0 35
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lecturas de determinados textos relacionados coa materia, dispoñibles en versión dixital. En certos casos, as lecturas poderán ser substituidas por saídas de campo, asistencia a charlas e conferencias así coma o visionado e análise de películas e/ou documentais.
Sesión maxistral A habitual para a presentación e desenvolvemento dos contidos teóricos da materia. A base de cada sesión estará maracada polas las lecturas e/ou prácticas asignadas para cada día.
Discusión dirixida Debates dirixidos durante as leccións maxistrais que terán o seu punto de partida tanto nas explicacións do profesor como nos contidos das lecturas, as cales serán de obrigada lectura antes de cada clase.
Proba de ensaio Con regularidade celebraranse na aula pequenas probas de ensaio nas que o alumnado deberá relacionar os contidos das lecturas coas explicacións da sesión maxistral, expoñendo sempre -de maneira sólida, científica e rigorosa- o seu propio punto de vista.

Atención personalizada
Metodoloxías
Lecturas
Descrición
O alumnado poderá acudir a titorías no horario establecido polo profesor. Estas titorías concertaranse sempre, previamente, vía correo electrónico. As pequenas dúbidas tamén poderán ser resoltas por mail.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Discusión dirixida A3 A8 A35 A36 B2 B4 B11 B12 B13 B22 B24 B26 Participación activa na aula. Implicación nas actividades propostas, nos debates e na discusión e análise dos materiais traballados. 30
Lecturas A3 A8 A17 A35 A36 B1 B3 B5 B10 B27 C3 Lectura obrigada de textos antes de cada clase. 10
Sesión maxistral A3 A8 A36 B6 B11 B13 B18 B21 C4 Asistencia obrigada ás clases, salvo causa xustificada que deberá de ser notificada. 10
Proba de ensaio A8 A35 A36 B2 Entrega en clase das probas de ensaio esixidas polo profesor, a partir das lecturas previas e das explicacións e discusións sostidas na clase. O soporte admitido nestas probas será unicamente o papel reciclado. 50
 
Observacións avaliación

Asistencia obrigatoria a clase, salvo causa xustificada que deberá ser probada.


AVALIACIÓN NON CONTINUA

Para o alumnado con recoñecemento de adicación a tempo parcial e
dispensa académica de excención de asistencia, acordarase ao inicio do
curso un calendario específico de titorías compatible coa súa adicación.

Este
alumnado deberá entregar un traballo crítico e de reflexión baseado nos
textos distribuídos e comentados na clase; para este traballo
facilitarase a información e os materiais durante o curso, en titorías
ou vía correo electrónico. As datas de entrega deste traballo individual
correspóndense coas datas de exame oficial: 1ª oportunidade (10 de
xaneiro) e 2ª oportunidade (23 de xuño).


Fontes de información
Bibliografía básica

Castells, M. (1986). La ciudad y las masas: sociología de los movimientos sociales urbanos. Madrid: Alianza.

Castells, M. (2001). La era de la información economía, sociedad y cultura. Vol. 2 - El poder de la identidad. Madrid: Alianza.

Cucó Giner, J. (2004). Enfoques teóricos en el estudio de los movimientos sociales. En J. Cucó Giner, Antropología Urbana. Barcelona: Ariel, pp. 195-213.

Della Porta, D. (2011). Los movimientos sociales. Madrid: Complutense.

Ibarra, P., y Tejerina, B. (eds.) (1998). Los movimientos sociales: transformaciones políticas y cambio cultural. Madrid: Trotta.

Juris, J. (2008). Networking futures: the movements against corporate globalization. Durham: Duke University Press.

Laraña, E (1999). La construcción de los movimientos sociales. Madrid: Alianza.

McAdam, J., McCarthy, J., y Zald, M. (eds.). (1999). Movimientos sociales: perspectivas comparadas. Oportunidades políticas, estructuras de movilización y marcos interpretativos culturales. Madrid: Istmo.

Melucci, A. (1996). L'invenzione del presente. Movimenti sociali nelle società complesse. Bologna: Il Mulino.

Negri, A., y Hardt, M. (2004). Multitud. Guerra y democracia en la era del imperio. Barcelona: Debate.

Santos, B. (2013). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Santiago: LOM.

Sassen, S. (2003). Contrageografías de la globalización: género y ciudadanía en los circuitos transfronterizos. Madrid: Traficantes de Sueños.

Scott, J. (2003). Los dominados y el arte de la resistencia. Tafalla: Txalaparta.

Tarrow, S. (1997). El poder en movimiento: los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Madrid: Alianza.

Tarrow, S. (2010). El nuevo activismo transnacional. Barcelona: Hacer.

Tilly, Ch. (2009). Los movimientos sociales, 1768-2008: desde sus orígenes a Facebook. Barcelona: Crítica.

Touraine, AL. (1990). Movimientos sociales hoy. Barcelona: Hacer.

Bibliografía complementaria

Adell, R., y Martínez, M. (coords.) (2004). Dónde están las llaves? El movimiento Okupa: prácticas y contextos sociales. Madrid: Catarata.

Alonso, L. E., y Fernández, C. J. (2013). Los discursos del presente. Un análisis de los imaginarios sociales contemporáneos. Madrid: Siglo XXI.

Appadurai, A. (2007). El rechazo de las minorías: ensayo sobre la geografía de la furia. Barcelona: Tusquets.

Balandier, G. (1994). El poder en escenas. De la representación del poder al poder de la representación. Barcelona: Paidós.

Cañedo, M., y Marquina, A. (eds.) (2011). Antropología política: temas contemporáneos. Barcelona: Bellaterra.

Castells, M. (2012). Redes de indignación y esperanza: los movimientos sociales en la era de Internet. Madrid: Alianza.

Cruells, M., e Ibarra, P. (eds.) (2013). La democracia del futuro: del 15M a la emergencia de una sociedad civil viva. Barcelona: Icaria.

Cruz, R. (2015). Protestar en España: 1900-2013. Madrid: Alianza.

Escobar, A. (1996). La invención del tercer mundo: construcción y deconstrucción del desarrollo. Barcelona: Norma.

Feldman, A. (1991). Formations of violence: the narrative of the body and political terror in Northern Ireland. Chicago: University of Chicago Press.

Ginzburg, C. (2017). El queso y los gusanos: el cosmos según un molinero del siglo XVI. Barcelona: Península.

Gledhill, J. (2000). El poder y sus disfraces: perspectivas antropológicas de la política. Barcelona: Bellaterra.

Graeber, D. (2014). Somos el 99%. Una historia, una crisis, un movimiento. Madrid: Capitán Swing.

Hobsbawm, E. (1999). Gente poco corriente: resistencia, rebelión y jazz. Barcelona: Crítica.

Lazzarato, M. (2006). Por una política menor: acontecimiento y política en las sociedades de control. Madrid: Traficantes de Sueños.

Viola, A. (1999). Antropología del desarrollo: teorías y estudios etnográficos en América Latina. Barcelona: Paidós.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Antropoloxía social e cultural/615G01102
Hª política e social contemporánea/615G01109
Estrutura e cambio social/615G01208

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Historia das ideas e formas políticas/615G01402
Metodoloxía da investigación etnográfica/615G01403
Globalización, medio ambiente e poboación/615G01409
Risco, cultura e medio ambiente/615G01417

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías