Datos Identificativos 2019/20
Asignatura (*) Socioloxía da cultura e proxectos socioculturales Código 615G01418
Titulación
Grao en Socioloxia
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Cuarto Optativa 4.5
Idioma
Castelán
Galego
Prerrequisitos
Departamento Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinación
Rodríguez Rodríguez, María del Carmen
Correo electrónico
carmen.rodriguez2@udc.es
Profesorado
Andrade Suarez, Maria Jose
Rodríguez Rodríguez, María del Carmen
Correo electrónico
maria.andrade@udc.es
carmen.rodriguez2@udc.es
Web
Descrición xeral Con este programa preténdese unha comprensión da diversidade das dinámicas culturais e as políticas patrimoniais. Reflexiónase tamén sobre as tendencias e retos culturais que emerxen na nosa sociedade.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Conocimiento de los componentes básicos de las desigualdades sociales y las diferencias culturales.
A3 Introducción a la evolución de las sociedades contemporáneas y de sus movimientos sociales y políticos.
A8 Análisis de las transformaciones y evolución de las sociedades contemporáneas.
A9 Análisis de los principales conceptos y generalizaciones sobre la sociedad humana y sus procesos.
A12 Conocimiento de la especie humana a través de la cultura, parentesco y hábitat con especial atención a los pueblos preindustriales.
A15 Conocimientos y habilidades para plantear y desarrollar una investigación aplicada en las diferentes áreas de la sociedad.
A16 Conocimientos y habilidades técnicas para la produción y el análisis de los datos cuantitativos y cualitativos.
A17 Conocimientos y habilidades en la búsqueda de información secundaria en las diferentes fuentes (instituciones oficiales, bibliotecas, internet, etc.).
A18 Capacidades en evaluar los proyectos de políticas públicas y de intervención social, así como sus resultados.
A22 Habilidades en gestión y organización de las personas y de las redes sociales que participan en proyectos colectivos.
A23 Capacidades en evaluar los costes y beneficios ecológicos y sociales (presentes y futuros).
A24 Conocimientos y habilidades en transmitir los conceptos, problemáticas y perspectivas sociológicas.
A26 Saber elegir las técnicas de investigación social (cuantitativas y cualitativas) pertinentes en cada momento.
A30 Capacidades en establecer, programar y ejecutar programas y proyectos de intervención social.
A34 Conocimientos y actitudes de ética profesional.
A35 Actitud crítica frente a las doctrinas y las prácticas sociales.
A36 Actitud de compromiso frente a los problemas sociales y culturales.
B1 Capacidad de organización y planificación.
B2 Toma de decisiones.
B3 Capacidad de análisis y síntesis.
B4 Resolución de problemas.
B5 Capacidad de gestión de la información.
B6 Comunicación oral y escrita en la lengua nativa.
B9 Reconocimiento a la diversidad y a la multiculturalidad.
B10 Habilidades en las relaciones interpersonales.
B12 Trabajo en equipo.
B13 Razonamiento crítico.
B14 Trabajo en un equipo de carácter interdisciplinar.
B18 Creatividad.
B20 Conocimiento de otras culturas y costumbres.
B21 Aprendizaje autónomo.
B24 Habilidades para contextualizar e identificar los actores clave en cada situación.
B25 Capacidades para relacionar los conocimientos de la sociología y de otras disciplinas afines.
B26 Capacidades en reconocer el carácter global y local de los fenómenos sociales.
B27 Capacidades en reconocer la complejidad de los fenómenos sociales.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral como escrita, en las lenguas oficiales de la comunidad autónoma.
C3 Utilizar las herramientas básicas de las tecnologías de la información y las comunicaciones (TIC) necesarias para el ejercicio de su profesión y para el aprendizaje a lo largo de su vida.
C4 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadanía abierta, culta, crítica, comprometida, democrática y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien común.
C5 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras.
C6 Valorar críticamente el conocimiento, la tecnología y la información disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C7 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.
C8 Valorar la importancia que tiene la investigación, la innovación y el desarrollo tecnológico en el avance socioeconómico y cultural de la sociedad.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Con esta materia o alumno adquirirá as seguintes competencias e habilidades: Analizar a cultura, os seus compoñentes e a súa dinámica Explicar os procesos culturais, multiculturais e identitarios Analizar a interculturalidade dentro da globalización A1
A3
A8
A9
A12
A23
A24
A34
A35
A36
B1
B3
B5
B6
B9
B13
B20
B24
B25
B26
B27
C1
C4
C7
Resolver problemas sociais e culturais Organizar planificacións de desenvolvemento Interpretar a diversidade e a interculturalidade Integrar os diferentes actores nun equipo multidisciplinar Predicir a importancia da cultura emprendedora e da investigación no deseño sociocultural A15
A16
A17
A26
A36
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B9
B10
B12
B13
B14
B18
B20
B21
B24
B25
B26
C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8
Investigar sobre o inventario dos bens culturais ou patrimoniais Deseñar o uso social das políticas culturais coa presenza de diversos axentes na dinámica sociocultural Planificar metodoloxías e técnicas para a investigación de bens culturais Desenvolver a xestión de proxectos socioculturais que potencien o desenvolvemento socioeconómico en base ao turismo cultural A1
A3
A23
A24
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B26
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C1
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1 A Socioloxía da Cultura. Ideas e nocións de cultura
Tema 2 Cultura e globalización
Tema 3 A Socioloxía e a literatura, a música, o cinema e a arte
Tema 4 Cultura, identidade e memoria. O patrimonio
Tema 5 Proxectos socioculturais

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Lecturas A1 A17 B1 B3 B5 B9 B20 B27 C6 0 15 15
Proba obxectiva A23 A30 A36 B1 B9 B20 B24 2 15 17
Sesión maxistral A30 A26 A24 A34 A23 A17 A16 A15 A12 A9 A8 A3 A1 B3 B9 B25 B26 B27 C4 C5 C6 C7 C8 27 15 42
Traballos tutelados A18 A22 A23 A30 A34 A35 B24 B21 B20 B18 B14 B13 B12 B10 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C5 C6 C8 5 21 26
 
Atención personalizada 12.5 0 12.5
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Lecturas Lectura, por parte do alumno, de textos fundamentais ou relaciondos coa materia, de entre os indicados polo profesor e, no seu caso, propostos polo propio alumno
Proba obxectiva Os alumnos haberán de superar un exame nas datas oficialmente establecidas.
Sesión maxistral É a explicación por parte do profesor dos contidos da materia na aula. Ocasionalmente apoiarase en soporte visual. As clases son para entender os conceptos e as teorías e plantexar posibles dúbidas sobre os mesmos. Durante o curso poderanse realizar seminarios, conferencias, coloquios e xornadas relacionadas con temas obxecto da asignatura, aos que os alumnos deberán de asistir, existiendo aa posibilidade de que nos exames poídase incluir algúns dos temas tratados en ditas actividades. Así mesmo, e na medida do posible, poderán levarse a cabo viaxes de formación coa visita a proxectos socioculturais en marcha ou xa realizados.
Traballos tutelados Os alumnos, de forma individual ou colectiva realizarán ao longo do curso unha serie de prácticas e un traballo que implique a xénese dun proxecto sociocultural. Estes traballos estarán dirixidos ou tutelados polo profesor. Os traballos servirán para avaliar e, no seu caso, liberar esta parte da materia. A dirección ou tutela efectuarase de forma individual no despacho do profesor ou colectiva en días de clases non presenciais. Para a elaboración destes traballos os alumnos apoiaranse na bibliografía especializada existente.

Atención personalizada
Metodoloxías
Sesión maxistral
Traballos tutelados
Descrición
A atención personalizada desta materia desenvolverase de forma presencial e non presencial. Para a comprensión das lecturas e para a realización dos traballos tutelados contaredes coa presenza do profesor na aula durante as sesións e, ademais, poderedes programar as titorías presenciais que consideredes necesarias no horario que os profesores comunicarán ao comezo de curso. O profesorado tamén estará dispoñible de forma non presencial preferiblemente a través do correo electrónico (e tamén a través da plataforma Moodle).

Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación continua presencial de forma xustificada), deberán poñerse en contacto coa profesora ao comezo do curso e terán que asistir a unha titoría para concretar as metodoloxías de avaliación. A súa avaliación basearase nun traballo sobre un libro (30% da nota), un traballo (30% da nota) e o exame presencial realizado na data oficial estipulada pola UDC (40% da nota). Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto os traballos tutelados (ambos os) como o exame.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba obxectiva A23 A30 A36 B1 B9 B20 B24 Os alumnos deberán superar un exame nas datas oficialmente establecidas. Ten un valor do 40%. 40
Traballos tutelados A18 A22 A23 A30 A34 A35 B24 B21 B20 B18 B14 B13 B12 B10 B6 B5 B4 B3 B2 B1 C1 C3 C4 C5 C6 C8 Os alumnos, de forma individual ou colectiva realizarán prácticas e un traballo, que se presentará antes da celebración do exame, sobre algún dos temas ou aspectos contidos no programa. Estes traballos estarán dirixidos ou tutelados polo profesor e servirán para avaliar e, no seu caso, liberar esta parte da materia. Teñen un valor do 60%. 60
 
Observacións avaliación

Avaliación continua 

A parte práctica (o conxunto de prácticas e actividades de clase, o traballo grupal, a asistencia e a participación) supoñerá o 60% da cualificación, o exame final o 40%. Desta forma valórase e compénsase todo o traballo realizado.

As prácticas que se realizarán ao longo do cuadrimestre terán un contido variado.

O exame final terá lugar nas datas oficiais marcadas pola UDC.

Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto a parte práctica como o exame. 

Avaliación non continua
 

Aqueles alumnos que se acollan ao recoñecemento de dedicación a tempo parcial ou dispensa académica (os que non se acollan á avaliación continua presencial de forma xustificada), deberán poñerse en contacto coa profesora ao comezo do curso e terán que asistir a unha titoría para concretar as metodoloxías de avaliación.

A súa avaliación basearase nun traballo sobre un libro (30% da nota), un traballo (30% da nota) e o exame presencial realizado na data oficial estipulada pola UDC (40% da nota).

Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto os traballos tutelados (sobre o libro e a película) como o exame. 

Segunda oportunidade
 

A aqueles que teñan aprobada a parte práctica da materia pero non se presenten ou suspendan o exame teórico da primeira convocatoria gardaránselles as notas da parte práctica pero terán que presentarse a un exame teórico nas datas oficiais marcadas pola UDC (en segunda oportunidade).

Aqueles que teñan que recuperar a parte práctica por suspendela deberán facer o mesmo exame teórico que os seus compañeiros que a teñan superada e ademais responder a unha ou varias cuestións para recuperar a parte práctica (soamente neste caso das dúas partes suspensas, a parte teórica do exame valerá un 60% da nota e a parte práctica un 40%).

Para aprobar a materia é necesario aprobar tanto a parte práctica como o exame teórico.


Fontes de información
Bibliografía básica

Ariño, A. (2010) Prácticas culturales en España. Desde los años sesenta hasta la actualidad. Barcelona: Ariel.

Baumann,Zygmunt. (2013). La cultura en el mundo de la modernidad líquida. México: Fondo de Cultura Económica.

Bauman, Zygmunt y otros (2007). Arte, ¿líquido?. Madrid: Sequitur.

Benjamin, W. (1973). Discursos interrumpidos I. Madrid Taurus.

Bourdieu, P. (2010). El sentido social del gusto: elementos para una sociología de la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.

Francastel, P (1975). Sociología del arte. Madrid Alianza Editorial.

Frith. S., Straw, W y Street, J (eds) (2006). La otra historia del rock. Aspectos claves del desarrollo de la música popular: desde las nuevas tecnologías hasta la política y la globalización. Barcelona Ma non troppo.

Furió, V (2000). Sociología del arte. Madrid: Cátedra.

García Canclini, N, Cruces, F y Urteaga, M (2012). Jóvenes, culturas urbanas y redes digitales. Madrid: Ariel y Fundación Telefónica.

Hauser, A. (1967). Historia social de la Literatura y el Arte. Madrid: Guadarrama (2 vols).

Lamo de Espinosa, Emilio (2002): “Sociología y literatura. Un ensayo sobre sociología, etnología y literatura como formas de conocimiento social”, pp, 23-36 en Roche, Juan Antonio (editor), La sociología como una de las bellas artes. Barcelona: Anthropos.

Lamo de Espinosa, Emilio (1996). Sociedades de cultura y sociedades de ciencia. Oviedo: Ediciones Nóbel.

Larraioz Iribarren, A (2015). La situación de la música clásica en España: de la transición a la actualidad. Tesis doctoral. Biblioteca de la UCM.

Lukács, G. (1982) Sociología del arte. Barcelona: Península.

Maresca, S y Meyer, M. (2013) Compendio de fotografía para uso de sociólogos. la creación. Barcelona: Edicions Bellaterra.

Noya, J. (2017). Sociología de la música. Fundamentos teóricos, resultados empíricos y perspectivas críticas. Madrid: Tecnos.

Noya, J, del Val, F, Pérez Colman, M (coords) (2010): MUSYCA. Música, sociedad y creatividad artística. Madrid: Biblioteca Nueva. 

Roche Cárcel, J.A (Ed) (2012). La sociología como una de las bellas artes. La influencia de la literatura y de las artes en el pensamiento sociológico. Barcelona: Anthropos.

Rodriguez Morató, A y Santana, A. (2017). La nueva sociología de las artes. Una perspectiva hispanohablante y global. Barcelona: Gedisa.

Rodríguez Morató, A. (2007). La sociedad de la cultura. Barcelona: Ariel.

Sánchez Trigueros, A (ed). (1997). Sociología de la literatura. Madrid: Síntesis.

VV.AA. (2016). Dossier. “Sociología de la música”. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales.Vol. 4. Núm 1. Mayo. Madrid. Universidad Rey Juan Carlos.

VV.AA (1998). Monográfico. “Sociología del arte”. Revista Española de Investigaciones

Sociológicas, nº 84. Octubre-Diciembre.

Bibliografía complementaria

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BAUMAN, Z. (1996): "Modernidad y ambivalencia" en Las consecuencias perversas de la modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona. 

BECK, U. (1996) : "Teoría de la modernización reflexiva" en Las consecuencias perversas de la modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona. 

CAMPILLO GARRIGÓS, R. (1998): La gestión y el gestor del patrimonio cultural. KR, Murcia. 

CARRIER, C. (2000): "La memoria cercana. Territorio y patrimonio" O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario"en J. Leira y R.Méndez (coords.). Diputación Provincial de Lugo, Lugo. 

GIDDENS, A. (1996) "Modernidad y autoidentidad", en Las consecuencias perversas de la modernidad. Beriain, J. (comp.) Anthropos, Barcelona, 

GINER, S. y SCARTEZZINI, R. (eds.) (1996) Universalidad y diferencia. Alianza, Madrid.

HERBERT, D. T. (1995): Heritage, Tourism and Society. Mansell Publishing Ld., London. 

HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, F. (2002): El patrimonio cultural: La memoria recuperada. Ediciones Trea, Gijón. 

INGLEHART, R. (1991): Cambio cultural en las sociedades industriales avanzadas. CIS-Siglo XXI, Madrid. 

LAMO DE ESPINOSA, E. (ed.) (1995) Culturas, estados, ciudadanos. Una aproximación al multiculturalismo en Europa. Alianza Ed., Madrid. 

LEIRA, J.(1999): "Memoria colectiva, cultural y patrimonio. Tres ejes del cambio social". Historia Regional e Local (III). Cámara Municipal de Maia, Maia (Portugal) 

-(2000): "De la cultura tradicional al multiculturalismo. Un paradigma social". Actas do congresso cultura popular. SÁ MACHADO, P. y MAIA MARQUES, J. (coord.). Cámara Municipal de Maia, Maia. 
-(2000): "El patrimonio y los bienes culturales. Un diálogo social". O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario. Leira, J. y Méndez, R. (Coord.). Deputación Provincial de Lugo, Lugo 
-(2001): "El turismo cultural como sistema dinamizador. Eficacia y planificación social". Desenvolvemento e planificación municipal do turismo. Álvarez Sousa, A. (Coord.). Deputación Provincial da Coruña, A Coruña. 
-(2003): "Cultura proyectual y turismo emergente". Sociología del Turismo, Rubio, A. (Coord.). Ariel, Madrid. 
-(2007): "Europa: As raíces da construcción de novas identidades. Claves reflexivas para un debate". Aulas no Camiño. Diálogos nun Camiño da Cultura Europea. Leira, X. (ed.). Servizo de publicacións da Universidade da Coruña, A Coruña 
-(2011): "La interpretación necesaria en el Turismo Cultural. De los principios de Tilden a los procesos actuales". Teoría sociológica y turismo. Álvarez Sousa, A., (Ed.). Netbiblo, Oleiros (A Coruña. 

MIRÓ, M. (2000): "El patrimonio en busca de su lugar en el mundo. Una reflexión sobre los modelos de puesta en valor del patrimonio en España", en LEIRA, J. y MÉNDEZ, R. (coords.). P patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario. Deputación Provincial de Lugo, Lugo. 

MORALES MIRANDA, J. (1998): Guía práctica para la interpretación del Patrimonio. Consejería de Cultura. Junta de Andalucía, Sevilla. -(2008): "El sentido y metodología de la interpretación del patrimonio", en MATEOS RUSILLO, S.M. (coord.). La comunicación global del patrimonio cultural. Ediciones trea, Gijón. 

PADRÓ, J. (2000): La gestión del patrimonio. Una perspectiva territorial. O patrimonio e a cultura proxectual. Un diálogo necesario. Leira, X. y Méndez, R. (Coords.). Deputación provincial de Lugo, Lugo. 

PUIG PICART, T. (1992): Animación sociocultural, cultura y territorio. Editorial Popular, Madrid. 

RIEGL, A. (1987). El culto moderno a los monumentos. Visor, Madrid 

SANZ, N. (1996): La formación en la gestión turística del patrimonio cultural. El impacto del turismo en el patrimonio cultural. Agencia Española de Cooperación Internacional. 

SERANTES PAZOS, A. (2005): Guía dos equipamentos para a Educación Ambiental na Galiza. CEIDA, A Coruña. 

TILDEN, F. (2006). La interpretación de nuestro patrimonio. Asociación para la Interpretación del Patrimonio, Sevilla. 

 

 


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Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías