Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Comunicación oral y escrita Código 616G01001
Titulación
Grao en Comunicación Audiovisual
Descriptores Ciclo Periodo Curso Tipo Créditos
Grado 1º cuatrimestre
Primero Formación básica 6
Idioma
Castellano
Gallego
Modalidad docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Departamento profesorado máster
Humanidades
Socioloxía e Ciencias da Comunicación
Coordinador/a
Sanchez Sanchez, Jose Francisco
Correo electrónico
francisco.sanchez@udc.es
Profesorado
Sanchez Sanchez, Jose Francisco
Correo electrónico
francisco.sanchez@udc.es
Web
Descripción general O propósito desta asignatura é mellorar a capacidade do alumno para expresarse de xeito oral e por escrito en cualquera contexto e coñecer as sinerxias e necesidades expresivas dos diferentes medios de comunicación: escritos, audiovisuais e multimedia.

Competencias del título
Código Competencias del título
A1 Comunicar mensajes audiovisuales.
A7 Conocer las técnicas de creación y producción audiovisual.
A12 Conocer los principales códigos del mensaje audiovisual.
B9 Desarrollarse para el ejercicio de una ciudadania abierta, culta, critica, comprometida, democratica y solidaria, capaz de analizar la realidad, diagnosticar problemas, formular e implantar soluciones basadas en el conocimiento y orientadas al bien comun.
C1 Entender la importancia de la cultura emprendedora y conocer los medios al alcance de las personas emprendedoras
C2 Valorar criticamente el conocimiento, la tecnologia y la informacion disponible para resolver los problemas con los que deben enfrentarse.
C3 Asumir como profesional y ciudadano la importancia del aprendizaje a lo largo de la vida.

Resultados de aprendizaje
Resultados de aprendizaje Competencias del título
Comunicar mensaxes audiovisuais. Coñecelos principais códigos da mensaxe audiovisual. Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma. Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro. Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida. A1
A12
C1
C2
C3
Conócelas técnicas de creación e producion audiovisual A7
Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida e solidaria capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e imprantar solución baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común B9

Contenidos
Tema Subtema
TEMA 1: A descrición (análise de textos) 1.1. Fases do proceso descritivo: observación, selección e expresión
1.2. Tipos de descrición
1.3. Técnicas redaccionais
TEMA 2: A narración (análise de textos) 2.1. Elementos: narrador, personaxes, tempo, espacio
2.2. Partes da narración
2.3. Técnicas redaccionais
2.4. O diálogo e as citas
TEMA 3: A argumentación (análise de textos) 3.1. Estructura dos textos argumentativos
3.2. Tipos de argumentación
3.3. O uso das figuras retóricas
TEMA 4: A comunicación verbal e non verbal 4.1. Qué se di e cómo se di
4.2. A importancia da imaxe e do son
4.3. Posta en escena e materiais de apoio
4.4. Casuística de cada medio de comunicación
TEMA 5: Destrezas expositivas e argumentativas 5.1. Os xéneros orais
5.1.1. Presentación
5.1.2. Retrato
5.1.3. Conferencia
5.1.4. Rolda de prensa
5.1.5. Entrevista
5.1.6. Mesa redonda
5.1.7. Debate
5.2. Relaciós cos medios
5.2.1. Portavocía
5.2.2. Comunicación de crise
5.2.3. Comunicación Corporativa
5.3. Técnicas de comunicación persuasiva
TEMA 6: Necesidades e recursos dos diferentes medios de comunicación 6.1. Necesidades técnicas dos diferentes soportes
6.1.1. Escritos
6.1.2. Radio
6.1.3. Televisión e cine
6.1.4. Novos media
6.2. Diferentes linguaxes nos diferentes soportes
6.2.1. Linguaxe soportes papel
6.2.2. Linguaxe radiofónica
6.2.3. Linguaxe televisiva
6.2.4. Linguaxe dos novos media
6.2.4.1. Internet como instrumento de comunicación


Planificación
Metodologías / pruebas Competéncias Horas presenciales Horas no presenciales / trabajo autónomo Horas totales
Análisis de fuentes documentales A1 A7 A12 0 10 10
Sesión magistral A1 A7 A12 B9 21 31.5 52.5
Discusión dirigida A1 A7 A12 B9 2 0 2
Estudio de casos A1 4 0 4
Presentación oral A1 A7 2 14 16
Trabajos tutelados A1 A7 A12 10 30 40
Lecturas A1 A7 0 10 10
Taller A1 A7 A12 2 0 2
Prácticas a través de TIC A1 A7 0 6.5 6.5
Prueba de ensayo/desarrollo A1 3 0 3
Actividades iniciales A1 A7 A12 2 0 2
 
Atención personalizada 2 0 2
 
(*)Los datos que aparecen en la tabla de planificación són de carácter orientativo, considerando la heterogeneidad de los alumnos

Metodologías
Metodologías Descripción
Análisis de fuentes documentales Para un óptimo aproveitamento das clases, deberá ter leído e analizado previamente os textos que se indiquen para esa sesión.
Sesión magistral O alumno debe asistir ás clases teóricas presenciais para entender os conceptos dos que se esixe o seu coñecemento.
Discusión dirigida Os alumnos participarán nunha discusión dirixida polo profesor responsable da asignatura, sobre diferentes técnicas de comunicación oral.
Estudio de casos Analizaranse na aula casos representativos de diferentes técnicas de comunicación oral en función do escenario, do propósito da mensaxe e dos diferentes soportes comunicativos.
Presentación oral Os alumnos terán que realizar unha proba de comunicación oral coa pesentación dun traballo. Técnica de coaching.
Trabajos tutelados Os alumnos terán que desenvolver ao longo da asignatura diferentes traballos tutelados polo profesor responsable da materia. Deberán redactar diferentes textos, para comunicar unha idea, adaptándose ás necesidades expresivas do entorno ou dos medios de comunicación nos que se recollan.
Lecturas Os alumnos deberán estudiar as fotocopias que se repartan na clase así como complementar os contidos teóricos con lecturas obrigatorias, segundo os temas.
Taller Os alumnos deberán comentar os textos e expresións doutros compoñentes do seu grupo de prácticas.
Prácticas a través de TIC Realizar 6 prácticas avaliadas, que se publicarán no blog do grupo de prácticas ao que pertenzan.
Prueba de ensayo/desarrollo Os alumnos deberán superar unha proba escrita.
Actividades iniciales Presentación dos obxectivos, contidos, dinámica e bibliogafía da asignatua.

Atención personalizada
Metodologías
Trabajos tutelados
Discusión dirigida
Prácticas a través de TIC
Descripción
A atención personalizada aos alumnos realizarase a través do seguimento e corrección dos traballos tutelados, así como das diversas prácticas que terán que realizar ao longo da asignatura. Para o desenvolvemento desa atención personalizada contémplanse tanto titorías presenciais coma un seguimento continuo a través das ferramentas que as TIC poñen ao servicio da educación.

Evaluación
Metodologías Competéncias Descripción Calificación
Trabajos tutelados A1 A7 A12 Os traballos tutelados descritos no apartado de metodoloxía, constituirán un 20% da nota final 20
Prueba de ensayo/desarrollo A1 Para aprobar a asignatura debe superarse unha proba ortográfica baseada nos libros El castellano actual: usos y normas, de Manuel Casado e a Ortografía de la Lengua Española de la RAE. Para superar esa proba, disporase de tres oportunidades ao longo do curso. Nas probas ortográficas correxiranse un número determinado de erros escondidos nalgunhas frases. Nesta proba non se obtén nota, só se concede unha calificación de "Apto" ou “No apto”.
20
Presentación oral A1 A7 Avaliarase a proba de presentación oral dos alumnos utilizando a técnica de coaching
20
Prácticas a través de TIC A1 A7 Os alumnos deberán realizar os diferentes exercicios prácticos:
1. Preséntome
2. Retrato dun compañeiro
3. Descrición da aula
4. Relato: recordo de infancia
5. Relato: escena na rúa
6. Carta ou informe argumentativo

30
Taller A1 A7 A12 Avaliarase a participación do alumno así como a calidade das súas intervencións 10
 
Observaciones evaluación

Para obter a nota media das prácticas súmanse as calificacións obtidas en cada unha delas. Os profesores poden facer un uso estratéxico das calificacións, de xeito que a nota final poida resultar superior á media, aínda que nunca inferior.

Se un alumno deixa de entregar unha práctica de xeito inxustificado, computaralle coma un 0 na media de prácticas final. Asimesmo, se un alumno deixa de entregar dúas prácticas de xeito inxustificado, suporalle o suspenso automático na asignatura. As ausencias xustificadas han de comunicarse con antelación ao profesor de prácticas, que deberá dar un permiso expreso.

Nas prácticas seguirase o seguinte criterio de puntuación:

- 1 falta ortográfica suporá a calificación dun 4, como máximo.
- 2 faltas ortográficas suporán a calificación dun 1.
- 5 tildes mal postas ou sen poñer suporán un 4, como máximo.

Os erros sintácticos, problemas de puntuación e confusións léxicas penalizarán asimesmo a calificación da práctica, segundo a súa gravidade. A insistencia nese tipo de erros poderá conlevar incluso a calificación mínima dun 1.

Ademáis, o plaxio parcial de cualquera texto penalizarase cun 0 na práctica e o plaxio total dun traballo suporá o suspenso automático da asignatura.


Fuentes de información
Básica CASADO, Manuel (2008). El castellano actual: usos y normas . (7ª ed. revisada). Eunsa, Pamplona
Estrella Montoliu y M. Tascón (2020). El derecho a entender. Prodigioso volcán
VV.AA. (2020). Manual de escritura académica y profesional II. Ariel Barcelona
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2010). Ortografía de la lengua española. Espasa Calpe, Madrid

Complementaria
Image KOHAN, Silvia Adela (1997). Corregir relatos. La herramienta del escritor. Grafein Ediciones, Barcelona
Image GARCÍA DEL TORO, Antonio (2004). Comunicación y expresión oral y escrita: la dramatización como recurso. Grao, Barcelona
Image VERDERBER, Rudolph F. (2000). Comunicación oral efectiva. International Thomson, Méjico
Image PALENCIA-LEFLER ORS, Manuel (2008). 90 Técnicas de relaciones públicas: manual de comunicación corporativa . Bresca profit, Barcelona
Complementária IZAGIRRE, A. y GUERRIERO, L. (2022). En el fondo la forma. 5W´s
CASSANY, D. (1995). La cocina de la escritura. Anagrama, Barcelona
PERELMAN, Ch. (2009). Tratado de la Argumentación. Gredos, Barcelona
CHEJOV, Anton P. (2005). Unos buenos zapatos y un cuaderno de notas. Alba, Barcelona


Recomendaciones
Asignaturas que se recomienda haber cursado previamente

Asignaturas que se recomienda cursar simultáneamente

Asignaturas que continúan el temario

Otros comentarios


(*) La Guía Docente es el documento donde se visualiza la propuesta académica de la UDC. Este documento es público y no se puede modificar, salvo cosas excepcionales bajo la revisión del órgano competente de acuerdo a la normativa vigente que establece el proceso de elaboración de guías