Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Ambientación sonora e musical Código 616G01028
Titulación
Grao en Comunicación Audiovisual
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Humanidades
Coordinación
Piñeiro Otero, Maria Teresa
Correo electrónico
teresa.pineiro@udc.es
Profesorado
Piñeiro Otero, Maria Teresa
Correo electrónico
teresa.pineiro@udc.es
Web
Descrición xeral La asignatura de Ambientación Sonora y Musical resulta una materia de interés para la formación de los futur@s titulad@s en comunicación audiovisual debido a la relevancia que adquiere el sonido tanto en el audiovisual convencional como en el multimedia.
Esta materia pretende dotar al alumnado de los conocimientos adecuados para analizar los componentes de la ambientación sonora y musical y sus posibilidades expresivas; para abordar el diseño de un determinado paisaje sonoro y/o la sonorización de una pieza audiovisual e -inclusive- para enfrentarse a la "composición" de un breve fragmento musical.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 Comunicar mensaxes audiovisuais.
A2 Crear productos audiovisuais.
A3 Xestionar proxetos audiovisuais.
A4 Investigar e analizala comunicación audiovisual.
A5 Coñecelas teorías e a historia da comunicación audiovisual.
A6 Coñecelo sector audiovisual: a oferta e as audiencias.
A7 Coñecelas técnicas de creación e produción audiovisual.
A8 Coñecela tecnoloxía audiovisual.
A9 Coñecelos modelos de xestión.
A10 Coñecelo marco legal e deontolóxico.
A11 Coñecelas metodoloxías de investigación e análise.
A12 Coñecelos principais códigos da mensaxe audiovisual.
B1 Que os estudantes demostraran posuir e comprender coñecementos nun área de estudo que parte da base da educación secundaria xeral, e adoitan atoparse nun nivle que, se ben se apoia en libros de textos avanzados, inclúe tamén algún aspectos que implican coñecementos procedentes da vangarda do seu eido de estudo.
B2 Que os estudantes saiban aplicar os seus coñecementos ao seu traballo ou vocación dun xeito profesional e posúan as competencias que adoitan amosarse por medio da elaboración e defensa de argumentos e a resolución de problemas dentro da súa área de estudo.
B3 Que os estudantes teñan a capacidade de reunir e interpretar os datos relevantes (normalmente dentro do seu área de estudo)
B4 Que os estudantes poidan transmitir información, ideas, problemas e solucións a un público tanto especializado como non especializado
B5 Que os estudantes desenvolvesen aquelas habilidades de aprendizaxe precisas para emprender estudos posteriores cun alto grao de autonomía
B6 Expresarse correctamente tanto de xeito oral como escrito en linguas oficiais da comunidade autónoma
B7 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro
B8 Empregar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) precisas para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
B9 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida e solidaria capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e imprantar solución baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común
C1 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C2 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C3 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C4 Valorar a importancia que ten a investigación, innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comunicar mensaxes audiovisuais A1
Crear productos sonoros A1
A2
A3
A4
A5
A6
A7
A8
A9
A10
A11
A12
Investigar e analizar o componente sonoro da comunicación audiovisual A4
Coñecelos principais códigos sonoros da mensaxe audiovisual A12
Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo. B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
Traballar de forma colaborativa. B5
Mellorar a capacidade de análise no que se refire aos diferentes compoñentes da linguaxe sonora A7
B6
B7
B8
B9
C2
C4
Expresarme correctamente de forma oral. C1
Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión. C1
C2
C3
C4

Contidos
Temas Subtemas
1. O son na narración audiovisual.
a. O son e a imaxe no relato audiovisual.
b. Introdución ao concepto de soundscape.
c. As dimensións do son na narración audiovisual.
d. O sistema de sons.
2. A música. a. O discurso musical.
b. Principais autores e tendencias na BS
c. Funcións da música na narración audiovisual.


3. A voz. a. O código verbal; voz e linguaxe escrita.
b. Tipoloxías de voces.
c. Funcións da voz e a palabra no audiovisual.
4. Os efectos sonoros. a. A construción da paisaxe sonora.
b. Tipoloxía de efectos sonoros.
5. O silencio. a. O silencio na narración audiovisual.
b. Capacidades expresivas do silencio.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba de resposta breve A3 A4 A5 A6 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B3 B4 1 0 1
Obradoiro A1 A2 A12 16 32 48
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A4 A7 A12 B3 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 1 16 17
Traballos tutelados A1 A2 4 24 28
Sesión maxistral A4 A12 B3 B5 24 24 48
 
Atención personalizada 8 0 8
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba de resposta breve 16 preguntas breves sobre a materia. Solamente se terán en conta aquelas totalmente correctas.
Obradoiro Desenvolvemento de diferentes actividades de carácter práctico (en grupo) cuxo obxecto é pór en xogo todos aqueles coñecementos que, sobre a ambientación sonora e musical, foron tratados durante as clases expositivas.
A entrega de ditasprácticas efectuarase no tempo e na forma fixado pola profesora.
Investigación (Proxecto de investigación) Investigación realizada de forma individual cuxo tema, relacionado cos contidos da materia, será proposto pola profesora.
Dita investigación entregarase en formato audio (locución e fragmentos sonoros) en soporte CD.
A presenza dun fragmento, superior a unha frase, copiado supón a anulación do traballo de investigación e -polo tanto- un cero.
Traballos tutelados Creación dun relato (grupo) únicamente a partir de recursos sonoros (Traballo A)
Sonorización en grupo dun fragmento audiovisual (Traballo B)
Sesión maxistral Clase expositiva ilustrada con exemplos de carácter sonoro e/ou audiovisual.
Nas sesións maxistrais poderanse realizar actividades dirixidas a facilitar a comprensión da materia.

Atención personalizada
Metodoloxías
Investigación (Proxecto de investigación)
Obradoiro
Traballos tutelados
Descrición
O desenvolvemento de cada unha destas actividades contará con atención personalizada tanto na aula como fóra dela, co obxecto de apoiar ou reconducir a planificación ou execución de cada un destes traballos e solventar as dúbidas oportunas.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba de resposta breve A3 A4 A5 A6 A8 A9 A10 A11 A12 B1 B2 B3 B4 16 preguntas curtas, valoradas nun 0,19 (até un máximo de 3 puntos).
Soamente se terán en conta aquelas cuestións totalmente correctas.
É necesario responder correctamente ao 50% das cuestións (8) para aprobar o exame.
30
Investigación (Proxecto de investigación) A1 A2 A4 A7 A12 B3 B5 B6 B7 B8 B9 C1 C2 C3 C4 O traballo de investigación, sobre un tema proposto pola profesora, será realizado de forma individual e entregado en formato audio.
Ten unha valoración máxima de 2 puntos.
No caso de que se detecte que parte/totalidade do devandito traballo está copiado (até un máximo dunha frase en todo o arquivo) este quedará anulado cunha valoración de 0 puntos.

ENTREGA
CONVOCATORIA XUÑO. VENRES 11 DE MARZO DE 2016
CONVOCATORIA XULLO. DATA OFICIAL DO EXAME.

20
Obradoiro A1 A2 A12 As prácticas grupales teñen unha valoración total de 1, (variando en función do número de prácticas e calidade das mesmas).
Dita valoración só se terá en conta se o grupo entrega -polo menos- o 80% da totalidade das prácticas.
Só se admitirán prácticas entregadas en tempo e forma. Práctica que non cumpra eses requerimentos quedará anulada cunha valoración de 0 puntos.

10
Traballos tutelados A1 A2 De realización grupal e entrega en soporte CD.
Conta cunha valoración máxima de 4 puntos (1+3) distribuídos da seguinte maneira:
· até 1 punto pola construción dun relato exclusivamente con sons (traballo A)
ENTREGA CONVOCATORIA XUÑO. 8 DE ABRIL 2016
CONVOCATORIA XULLO. DATA OFICIAL DO EXAME.

· até 3 puntos pola sonorización e dobraxe dun fragmento audiovisual proposto pola profesora (traballo B)
ENTREGA CONVOCATORIA XUÑO. INDICARASE NA PRIMEIRA CLASE DE GRUPO PEQUENO.
CONVOCATORIA XULLO. DATA OFICIAL DO EXAME.


40
 
Observacións avaliación

A teoría supón o 30% do total da nota e a práctica o 70%. Para aprobar a materia é preciso ter aprobadas ambas as partes (teoría e práctica).

Cada traballo ou exercicio práctico non entregado no tempo e forma estipulados supón a súa anulación e -por tanto- un cero no devandito exercicio.

De igual modo sucede con aqueles traballos ou exercicios prácticos que non sexan orixinais do alumno/grupo; máis dunha frase ou corte de audio iguais supón a anulación da actividade.

No caso do taller (prácticas de grupo mediano) para que se valoren as prácticas de aula é preciso entregar, polo menos, o 80% dos exercicios en tempo e forma.

Para a convocatoria de xuño, os diferentes ejecicios prácticos deben entregarse nas datas estipuladas. Na convocatoria de xullo, dita entrega efectuarase o día da data oficial do exame.


Fontes de información
Bibliografía básica Labrada, Jerónimo (2009). El sentido del sonido: la expresión sonora en el medio audiovisual. Barcelona: Alba
Beltrán Moner, Rafael (2006). La ambientación musical selección, montaje y sonorización. Madrid:Instituto Oficial de Radio y Televisión
Baca, Jesús Ángel (2005). La comunicación sonora. Singularidad y caracterización de los procesos auditivos.. Madrid: Biblioteca Nueva
Rodríguez Bravo, Ángel (1998). La dimensión sonora del lenguaje audiovisual. Barcelona: Paidós
Chion, Michel (1985). La música en el cine. Barcelona: Paidós
Gustems, Josep (coord.) (2013). Música y sonido en los audiovisuales. Comunicación Activa: Universitat de Barcelona
Weis, Elithabeth y Belton, John (1985). The Theory and Practice of Film Sound. Nueva York: Columbia University Press

Bibliografía complementaria Chion, Michel. (1994). Audio-vision sound on screen. NY: Columbia University Press
Bickerton, John (2000). Filmscapes. Brooklyn:Loud Neihbors Music
Guijarro, T. y Muela, C. (2003). La música, la voz, los efectos y el silencio en la publicidad : la creatividad en la producción de sonido. Madrid: CIE
Nieves Moreno, Alfredo (2011). Las mecánicas del pájaro: ver y audiover el cine de Hitchcock. Buenos Aires: Signo
Fraile Prieto, Teresa (2010). Música de cine en España: señas de identidad en la banda sonora contemporánea. Badajoz: Diputación
Altmant, Rick (2004). Silent film sound. Nueva York: Columbia University Press


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías