Datos Identificativos 2017/18
Asignatura (*) Aprendizaxe e control motor Código 620G01012
Titulación
Grao en Ciencias da Actividade Física e do Deporte
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Formación básica 6
Idioma
Castelán
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Educación Física e Deportiva
Coordinación
Fernandez Del Olmo, Miguel Angel
Correo electrónico
miguel.delolmo@udc.es
Profesorado
Fernandez Del Olmo, Miguel Angel
Fogelson , Noa
Correo electrónico
miguel.delolmo@udc.es
noa.fogelson@udc.es
Web http://www.motorcontrolgroup.com
Descrición xeral O control motor é unha disciplina científica que tenta responder á pregunta básica de como o ser humano controla o movemento? Esta disciplina non é máis que un intento de integrar moitas outras ciencias que se preguntan o mesmo, pero que historicamente non se relacionaron entre si. A psicoloxía, a neurofisiología ou a neuroloxía son exemplos de ciencias que achegaron moitísimo coñecemento sobre o funcionamento do sistema nervioso e o seu papel no movemento humano pero que mantiveron, ata non fai moito, un discurso illado as unhas das outras. Non quero dicir con iso que o control motor sexa a %ou201Cdisciplina%ou201D que resolverá finalmente todas as nosas dúbidas, senón que reflicte a importancia de abordar o movemento humano cun enfoque multidisciplinar ou máis ben interdisciplinar, dado que é o único modo de chegar a entender como o ser humano controla os seus movementos dotados de intención.

Competencias do título
Código Competencias do título
A14 Deseñar, planificar, avaliar técnico-cientificamente e desenvolver programas de exercicios orientados á prevención, a reeducación, a recuperación e readaptación funcional nos diferentes ámbitos de intervención: educativo, deportivo e de calidade de vida, considerando, cando fose necesario as diferenzas por idade, xénero, ou discapacidade.
A22 Comprender os fundamentos neurofisiolóxicos e neuropsicolóxicos subxacentes ao control do movemento e, de ser o caso, ás diferenzas por xénero. Ser capaz de realizar a aplicación avanzada do control motor na actividade física e o deporte.
A27 Aplicar os principios cinesiolóxicos, fisiolóxicos, biomecánicos, comportamentais e sociais nos contextos educativo, recreativo, da actividade física e saúde e do adestramento deportivo, recoñecendo as diferenzas biolóxicas entre homes e mulleres e a influencia da cultura de xénero nos hábitos de vida dos participantes.
A35 Coñecer e saber aplicar o método científico nos diferentes ámbitos da actividade física e o deporte, así como saber deseñar e executar as técnicas de investigación precisas, e a elección e aplicación dos estatísticos adecuados.
B1 Coñecer e posuír a metodoloxía e estratexia necesaria para a aprendizaxe nas ciencias da actividade física e do deporte.
B2 Resolver problemas de forma eficaz e eficiente no ámbito das ciencias da actividade física e do deporte.
B3 Traballar nos diferentes contextos da actividade física e o deporte, de forma autónoma e con iniciativa, aplicando o pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Trabajar de forma colaboradora, desenvolvendo habilidades, de liderado, relación interpersoal e traballo en equipo.
B5 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán.
B7 Xestionar a información.
B8 Desenvolver hábitos de excelencia e calidade nos diferentes ámbitos do exercicio profesional.
B9 Comprender a literatura científica do ámbito da actividade física e o deporte en lingua inglesa e en outras linguas de presenza significativa no ámbito científico.
B10 Saber aplicar as tecnoloxías da información e comunicación (TIC) ao ámbito das Ciencias da Actividade Física e do Deporte.
B11 Desenvolver competencias para a adaptación a novas situacións e resolución de problemas, e para a aprendizaxe autónoma.
B12 Coñecer os principios éticos necesarios para o correcto exercicio profesional e actuar de acordo con eles.
B13 Coñecer e aplicar metodoloxías de investigación que faciliten a análise, a reflexión e cambio da súa práctica profesional, posibilitando a súa formación permanente.
B16 Dominar habilidades de comunicación verbal e non verbal necesarias no contexto da actividade física e o deporte.
B17 Promover e avaliar actividades de ampliación curricular, referentes á creación de hábitos autónomos de actividade física e deporte.
B18 Comprometerse e involucrarse socialmente coa súa profesión e en concreto, coa situación actual da actividade física e o deporte na educación formal; coa xestión do centro educativo; cos seus compañeiros (traballo cooperativo) e con aqueles aos que educa.
B19 Exercer a profesión con responsabilidade, respecto e compromiso.
B20 Coñecer, reflexionar e adquirir hábitos e destrezas para a aprendizaxe autónoma e o traballo en equipo a partir das prácticas externas en algún dos principais ámbitos de integración laboral, en relación ás competencias adquiridas no grao que se verán reflectidas no traballo fin de grao.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C2 Dominar a expresión e a comprensión de forma oral e escrita dun idioma estranxeiro.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer e comprender os fundamentos neurofisiológicos e neuropsicolóxicos subxacentes ao control do movemento humano e o seu desenvolvemento A22
A27
B2
B5
B10
B13
C1
C2
C6
Ser capaz de realizar a aplicación avanzada do control e aprendizaxe motora nos ámbitos de actuación da actividade física e do deporte, e , no seu caso, considerando as diferenzas por xénero A14
A27
A35
B1
B2
B3
B4
B5
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B16
B17
B18
B19
B20
C3
C4
C5
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
Tema 1 Introducción o aprendizaxe e control motor Tema 1.1 Historia da aprendizaxe e o control motor
Tema 1.2 Conceptos, definicións e obxetivos
Tema 1.3 Instrumentos de medida
Tema 2 Aproximación o control do movemento humán Tema 2.1 Modelo de procesamiento da información
Tema 2.2 Control feedforward e feedback
Tema 2.3 Predicción, copia eferente, atenuación sensorial
Tema 3 Control xerárquico do movemento humán Tema 3.1 Control espinal do movimiento
Tema 3.2 Tractos ascendentes e descendentes
Tema 3.3 Contribución dos ganglios basais o movemento
Tema 3.4 O cerebelo
Tema 3.5 O control cortical do movemento
Tema 4 Aprendizaxe motor Tema 4.1 Definición de aprendizaxe e conceptos relacionados
Tema 4.2 Condicións da práctica
Tema 5 Teorías do aprendizaxe e control motor Tema 5.1 Teorías do aprendizaxe e control motor

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Prácticas de laboratorio A22 C3 C6 C8 3 12 15
Sesión maxistral C4 C5 C7 35 70 105
Proba mixta B12 B13 B16 C1 C2 4 9 13
Eventos científicos e/ou divulgativos B3 B5 B7 3 9 12
Proba obxectiva A14 A27 A35 B1 B2 B4 B8 B9 B10 B11 B17 B18 B19 B20 4 0 4
 
Atención personalizada 1 0 1
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Prácticas de laboratorio Se realizarán prácticas de laboratorio sobre los contenidos teóricos impartidos en la asignatura. En dichas prácticas el alumno será activo participando como evaluador a la vez que sujeto experimental.
Sesión maxistral Se impartirán los contenidos fundamentales mediante sesión magistral aunque demandando una participación activa del alumnado presentándole problemas y cuestiones a resolver.
Proba mixta Pequeña evaluación teórica sobre una serie de contenidos impartidos
Eventos científicos e/ou divulgativos Participación como sujeto experimental en estudios desarrollados por el profesor
Proba obxectiva Examen final sobre los contenidos de la asignatura

Atención personalizada
Metodoloxías
Prácticas de laboratorio
Descrición
La atención personalizada se realizará mediante tutorías previamente acordadas con el alumno interesado en las mismas

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Eventos científicos e/ou divulgativos B3 B5 B7 O alumno pode obter un 15 % da nota mediante a asistencia a charlas, conferencias de carácter científico así como na participación activa en estudos realizados polo grupo de investigación que dirixe o profesor responsable e que versan sobre contidos da materia. 15
Proba obxectiva A14 A27 A35 B1 B2 B4 B8 B9 B10 B11 B17 B18 B19 B20 Examen de todos los contenidos teórico/prácticos impartidos en la asignatura. 70
Proba mixta B12 B13 B16 C1 C2 Consiste na realización dun ou dous controis ao longo do curso académico. 15
 
Observacións avaliación

A proba obxectiva que consistirá nun exame escrito será obrigada superala para poder engadirse a puntuación dos eventos científicos e das probas mixtas.  A nota de cada apartado gardarase para futuras convocatorias. Tanto as probas mixta como a proba obxectiva darase aos alumnos no idioma no que se imparte a materia (castelán). Aquel alumno que desexe as probas noutro idioma oficial da UDC deberá solicitalo ao profesor cunha semana de antelación.


Fontes de información
Bibliografía básica

Fernández del Olmo, Miguel (2012). Neurofisiología aplicada a la actividad física. Sintesis

Kandel E, Schwartz J,  Jessell  T (2001). Principios de neurociencia. Mcgraw-Hill

Latash, Mark L. (2008). Neurophysiological basis of movement. Human Kinetics Europe Ltd

Rothwell, John (1994). Control of human voluntary movement. Chapman and Hall


Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Anatomía e cinesioloxía do movemento humano/620G01002
Psicoloxía da actividade física e do deporte/620G01011

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías