Datos Identificativos 2021/22
Asignatura (*) Baloncesto e a súa didáctica Código 620G01018
Titulación
Grao en Ciencias da Actividade Física e do Deporte
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Educación Física e Deportiva
Coordinación
Montero Seoane, Antonio
Correo electrónico
antonio.montero.seoane@udc.es
Profesorado
Montero Seoane, Antonio
Correo electrónico
antonio.montero.seoane@udc.es
Web
Descrición xeral Nesta materia, preeténdese que o alumnado adquira un coñecemento crítico e práctico sobre os obxectivos, metodoloxías e avaliación das habilidades específicas propias para un proceso de iniciación deportiva en baloncesto en diferentes ámbitos: federativo, social e escolas deportivas.
Plan de continxencia Addenda 2022. GALEGO

1. Modificacións nos contidos.
Non hai modificación de contidos no suposto de ensino a distancia.

2. Metodoloxías.

*Metodoloxías docentes que se manteñen Proba clínica 15%, Proba obxectiva, 40%, Práctica de Actividade Física, 45%.

*Metodoloxías docentes que se modifican Desaparece a parte de “Prática da Actividade Física” e “Proba clínica”, que serán sustituidan polos traballos indicados a continuación:

Actividade 1. Análise do pase. https://www.youtube.com/watch?v=NryYEOkWSgU

Actividade 2. Análise do bote. https://www.youtube.com/watch?v=Zix5EP74jTs

Actividade 3. Análise do pase en minibasket. O alumando selecciona un partido completo de xogo de partidos correspondientes aos campeonatos de España por autonomías na categoría de idade “minibasket”, para analizar os pases segundo una plantilla aportada polo profesor. O partido para analizar terá que ser aprobado, previamente polo profesorado da asignatura.

Actividade 4. Análisis dun adestramento. https://www.youtube.com/watch?v=BxeLVIV_5As&list=RDCMUCeobZ8r_3CqdOFkrF-REoig&index=22

Actividade 5. Presentación dunha proposta de programa de iniciación deportiva ás nais, país ou titores, a partir dos documentos “base” seguintes: 1. Guión sobre “Cómo organizar la reunión con los padres”. 2. “Presentación ante los padres del programa de iniciación deportiva en baloncesto”.

Actividade 6. Defensa en zona e cómo atacala. https://youtu.be/fawxFkYsaKQ (Going Up against the 2-3 zone) https://youtu.be/qKrT3FTQsVA (Louisville 2-3 Match-Up Zone Defense) https://youtu.be/dzr-zkIrXDY (2-3 Zone Part 1- The Back Line) https://youtu.be/pfRIOxPseew(2-3 Zone Part 3- Ball Screens).

Actividade 7. Construcción dun programa de iniciación deportiva en baloncesto.

3. Mecanismos de atención personalizada ao alumnado.
Teams, no horario lectivo previsto.
Moodle Atención personalizada, uns 4 días á semana 4.

Modificacións na avaliación Práctica de actividade física DESAPARECE.

Actividade 1. Análise do pase, 5%.
Actividade 2. Análise do bote, 5%.
Actividade 3. Análise do pase en minibasket, 5%.
Actividade 4. Análise dun adestramento, 5%.
Actividade 5. Ataques ás defensas en zona, 10%.
Actividade 6. Defensa en zona e cómo atacala, 20%
Actividade 7. Confección de un programa de iniciación deportiva en baloncesto, 50%.

4. Observacións de avaliación:
As datas de entrega dos traballos terá en conta as posibles combinacións de actividades presenciais e online.

5. Modificacións da bibliografía ou webgrafía

• de Knop (1993). El papel de los padres en la iniciación deportiva infantil, Unisport.

• https://www.youtube.com/watch?v=NryYEOkWSgU

• https://www.youtube.com/watch?v=Zix5EP74jTs

• https://www.youtube.com/watch?v=BxeLVIV_5As&list=RDCMUCeobZ8r_3CqdOFkrF-REoig&index=22 https://youtu.be/fawxFkYsaKQ (Going Up against the 2-3 zone).

• https://youtu.be/qKrT3FTQsVA (Louisville 2-3 Match-Up Zone Defense).

• https://youtu.be/dzr-zkIrXDY (2-3 Zone Part 1- The Back Line).

• https://youtu.be/pfRIOxPseew(2-3 Zone Part 3- Ball Screens).

Competencias do título
Código Competencias do título
A5 Fomentar a convivencia, estimulando e poñendo en valor a capacidade de constancia, esforzo e disciplina dos participantes nas actividades de educación física e deportiva.
A8 Deseñar, desenvolver, e avaliar os procesos de ensino – aprendizaxe, relativos á actividade física e o deporte, con atención e titorización segundo as características individuais e contextuais das persoas (xénero, idade, discapacidade, culturas, etc.).
A9 Elaborar propostas curriculares para as distintas etapas no marco institucional dun centro educativo, desenvolvendo os elementos da programación didáctica da área de E. Física, con arranxo á lexislación vixente e ao proxecto educativo de centro.
A12 Avaliar e elaborar instrumentos de recollida de datos que atendan aos aprendizaxes do alumno, ao proceso de ensino en sí e á función del docente.
A25 Identificar e comprender os requisitos psicomotores e sociomotores das habilidades deportivas, executando basicamente as habilidades motrices específicas dun conxunto de deportes, considerando as diferenzas por xénero.
A26 Identificar e aplicar as peculiaridades didácticas de cada especialidade deportiva na intención pedagóxica dos diferentes ámbitos de intervención.
B1 Coñecer e posuír a metodoloxía e estratexia necesaria para a aprendizaxe nas ciencias da actividade física e do deporte.
B4 Trabajar de forma colaboradora, desenvolvendo habilidades, de liderado, relación interpersoal e traballo en equipo.
B11 Desenvolver competencias para a adaptación a novas situacións e resolución de problemas, e para a aprendizaxe autónoma.
B16 Dominar habilidades de comunicación verbal e non verbal necesarias no contexto da actividade física e o deporte.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
A8.1. Deseñar e aplicar os procesos apropiados para a optimización do ensino-aprendizaxe do baloncesto A8
A8. 2. Avaliar os procesos de ensino-aprendizaxe do baloncesto, adaptando os procedimentos ás posibilidades e capacidades do alumnado. A8
A9.1.Elaborar propostas curriculares para o ensino do baloncesto en educación primaria. A9
A9.2. Elaborar propostas curriculares para o ensino do baloncesto en educación secundaria A9
A9.3. Elaborar propostas curriculares para o ensino do baloncesto en un clube deportivo. A9
A12.1 Confeccionar fichas de rexistro das conductas motrices do alumnado en situacións específicas de baloncesto. A12
A25.1. Execución das habilidades deportivas específicas del baloncesto, con e sen oposición. A25
B1.1. Planificación dos diferentes aprendizaxes propios do baloncesto: habilidades específicas, tácticos e estratéxicos. B1
B4.1. Construción de planes de ensino-aprendizaxe para optimizar a colaboración con outras persoas implicadas. B4
B11.1. Plantexamento e adaptación de estratexias de resolución de problemas para facilitar os procesos de ensino-aprendizaxe en baloncesto. B11
B16.1. Execución dos aspectos esenciais das habilidades específicas, táctica e estratexia do baloncesto. B16
C1.1. Expresarse correctamente empregando os términos xerais e específicos do baloncesto. C1
A26 Identificar e aplicar as peculiaridades didácticas de cada especialidade deportiva na intención pedagóxica dos diferentes ámbitos de intervención. B1
C1
C4
A5 Fomentar a convivencia, estimulando e poñendo en valor a capacidade de constancia, esforzo e disciplina dos participantes nas actividades de educación física e deportiva. A5
A26

Contidos
Temas Subtemas
Contidos
1. Programas de iniciación deportiva en baloncesto
2. Lanzamento
3. Pase
4. Desmarque
5. Defensa
6. Bloqueos
7. Defensa dos bloqueos
8. Tipos de defensa
9. Xogo libre
10. Defensa en zona
11. Ataque ás defensas en zona
12. Observación e análise en baloncesto
13. Aplicación do baloncesto nos díferentes ámbitos deportivos
1.1. Os programas de iniciación deportiva
1.2. Modelo constructivista para a iniciación deportiva en baloncesto
2. Lanzamento
2.1. Obxectivos do lanzamento
2.2. Requisitos
2.3. Características
2.4. Tarefas
2.5. Actividades complementarias
3. Pase
3.1. Objetivos do pase
3.2. Requisitos
3.3. Características
3.4. Tarefas
3.5. Actividades complementarias
4. Desmarque
4.1. Obxectivos do desmarque
4.2. Requisitos
4.3. Características
4.4. Tarefas
4.5. Actividades complementarias
5. Defensa
5.1. Obxectivos da defensa
5.2. Requisitos
5.3. Características
5.4. Tarefas
5.5. Actividades complementarias
6. Bloqueos
6.1. Obxectivos dos bloqueos
6.2. Requisitos
6.3. Características
6.4. Tarefas
6.5. Actividades complementarias
7. Defensa dos bloqueos
7.1. Obxectivos da defensa dos bloqueos
7.2. Requisitos
7.3. Características
7.4. Tarefas
7.5. Actividades complementarias
8. Tipos de defensa
8.1. Objetivos dos tipos de defensa
8.2. Requisitos
8.3. Características
8.4. Tarefas
8.5. Actividades complementarias
9. Xogo libre
9.1. Objetivos do xogo libre
9.2. Requisitos
9.3. Características
9.4. Tareas
9.5. Actividades complementarias
10. Defensa en zona
10.1. Obxectivos da defensa en zona
10.2. Requisitos
10.3. Características
10.4. Tarefas
10.5 Actividades complementarias
11. Ataque ás defensas en zona
11.1. Obxectivos do ataque ás defensas en zona
11.2. Requisitos
11.3. Características
11.4. Tarefas
11.5. Actividades complementarias
12. Observación e análise en baloncesto
12.1. Análise das tarefas motrices aplicada ao baloncesto
12.2. Análise individual
12.3. Análise colectivo
12.4. Aplicación do análise ao aprendizaje
12.5 Aplicación do análise á competición
13. Aplicación do baloncesto nos diferentes ámbitos deportivos
13.1. Aplicación do baloncesto na iniciación no ámbito escolar
13.2. Aplicación do baloncesto na iniciación no ámbito federativo
14.1. Reglamento del 3x3

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Proba clínica A5 A26 B16 B1 9 8 17
Proba obxectiva A8 A9 A12 B4 B11 C1 C4 1 15 16
Práctica de actividade física A5 A8 A25 B11 B16 40 75 115
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Proba clínica Establécese unha de 0.1 puntos da calificación final por cada hora de actividade nesta metodoloxía ata un máximo de 1,5 puntos.
No caso de que non se participe nesta metodoloxía, a porcentaxe correspondente incorporaráse á porcentaxe da proba obxectiva.
Proba obxectiva O alumnado realizará unha proba escrita dos contidos do curso.
Práctica de actividade física Execución das habilidades específicas do baloncesto.
O exame práctico consistirá en diversas probas:
1. Autopase e recepción do balón de costas á canastra, xiro cara atrás (alternando o lado de xiro) e lanzamento.
2. Partindo da linha de fondo, autopase e recepción executando o paso 0, avance botando o balón e control do balón (novamente executando o paso 0) e lanzamento coa man do lado correspondente.
3. Execución de 3x0 en medio campo das accións de pasar e cortar. Posteriormente, terán que desenvolver unha situación de "xogo libre" nunha situación de 3x3 en medio campo.

Atención personalizada
Metodoloxías
Proba clínica
Proba obxectiva
Descrición
Atenderanse as consultas do alumnado no horario de titorías establecido.
En caso de ser necesarias adaptacions específicas faránse a proposta do alumnado e do profesor da asignatura.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Proba clínica A5 A26 B16 B1 Establécese o criterio de equivalencia de 0.1 puntos da cualificación final por cada hora de actividade nesta metodoloxía ata un máximo de 1.5 puntos.
No caso de que non se participe nesta metodoloxía a porcentaxe correspondente incorporarase á porcentaxe da proba obxectiva.
15
Proba obxectiva A8 A9 A12 B4 B11 C1 C4 A realización da proba obxectiva terá como fin conhecer o dominio do alumnado dos contidos e das lecturas obligatorias desta materia. 45
Práctica de actividade física A5 A8 A25 B11 B16 Realización das prácticas das habilidades específicas do baloncesto e das notas que tomará o alumnado en cada unha das sesións. A calificación contemplará o nivel de execución, a realización da totalidade das prácticas e a calidade das notas tomadas, en especial, as aportacións realizadas polo alumnado.
40
 
Observacións avaliación

Todo o alumnado terá que participar activamente nun 70% de sesións prácticas.

Para aprobar a materia o alumnado, tanto na primeira como na segunda convocatoria, terá que obter o 50%, como mínimo, das probas obxectiva e práctica de actividade física.

O alumnado con matrícula parcial, tanto na primeira como na segunda convocatoria, terán a mesma consideración que o resto do alumnado.

O alumnado que opte pola 2ª oportunidade tenrá que ter realizado activamente, polo menos, o 70% das sesiones prácticas e presentado as notas de cada unha das sesións realizadas para que se lle conserve a nota da 1ª oportunidade. En caso de non superar o 70% das sesións prácticas realizadas activamente e non presentar as notas persoales das sesións, o alumnado perderá esa porcentaxe da 2ª oportunidade, optando únicamente ao 60% do total posible.

O alumnado que faga plaxio nun exame ou noutra actividade discente e/ou de avaliación durante o presente curso, terá como calificación un cero "0" na convocatoria correspondente.

O exame estará en castellano, se se desexa no outro idioma oficial da UDC, solicitarase por escrito, unha semana antes da data de realización.

Non se gardarán as notas dun curso para os seguintes.

As posibles adaptacións dadas as condicions físicas, psíquicas ou sociais do alumnado, faránse tendo en conta as necesidades do mesmo e sempre co obxectivo de acadar os resultados de aprendizaxe previstos na materia.

As probas on-line, en caso de ser necesarias, desenvolveránse por Moodle, Teams ou outra ferramenta de uso gratuito.


Fontes de información
Bibliografía básica Sánchez Bañuelos, Fernando (1986). Bases para una didáctica de la educación física y el deporte. Gymnos
Gilbert, Wade (2017). Coaching better every season. Human Kinetics
Smoll, Frank (2009). Cómo ser un entrenador excelente. Inde
Montero, Antonio (2009). Conexiones epistemológicas, metodológicas y tecnológicas en la iniciación deportiva: Investigación y práctica. https://www.researchgate.net/publication/304348798_Conexiones_epistemologicas_metodologicas_y_tecnol
Montero, Antonio (2010). Didáctica del baloncesto. Paidotribo
Coakley, Jay (1997). Sport in society. Mosby

Bibliografía complementaria.

Lóxicamente, outros materiais de recente aparición, poderán ser engadidos e formarán parte dos contidos que deberán coñecer os alumnos.

Buscas en internet ( canle Youtube ) de videos relativos ao ensino, adestramento e competición en baloncesto.
Buscas nas bases de datos Scopus e Wek of Science empregando os termos asociados ao baloncesto e á seu ensino-aprendizaxe.

Os sites indicados de seguido poderán ampliarse ao longo do curso:

https://www.youtube.com/watch?v=7RrbGpOlIHg (Cambio de man).

https://www.youtube.com/watch?v=G-JfKGly2xc (Tiro: Klay Thompson, con ollos abertos e pechados).

https://www.youtube.com/watch?v=HOiH1eVCggw (Stephen Curry, ángulos e datos do seu lanzamento).

https://www.youtube.com/watch?v=rB_U_BJ5F40 (Klay Thompson, en situacións de xogo).

https://www.youtube.com/watch?v=l4SbX4_ytwk (Kyle Korver, tiro).

https://www.youtube.com/watch?v=zXZqNr8V6b4 (Wall, ángulo de visión no bote).

https://www.youtube.com/watch?v=Km6Kpp4igs4 (Ricky Rubio, pases).

https://www.youtube.com/watch?v=N9vFHYVXtRk (Scottie Pippen, defensa).

https://www.youtube.com/watch?v=ffjo8ReDzhA (Bloqueo directo, NBA).

https://www.youtube.com/watch?v=FNY3DEFSp90 (Bloqueo directo, Larry Bird y Celtics, básico).

https://www.youtube.com/watch?v=5743mICfFE0 (Defensa en zona, aspectos básicos).

https://www.youtube.com/watch?v=5XLvqH9qoik (Stockton y Malone, 2x2, bloqueo directo e continuación).

https://www.youtube.com/watch?v=K_Enm6L8i44 (Ataque defensa en zona, NCAA).

http://www.bing.com/videos/search?q=asketball&qs=n&form=QBVR&pq=asketball&sc=0-7&sp=-1&sk=#view=detail&mid=4E65EBFEB44F904ADDE24E65EBFEB44F904ADDE2 (entrenamiento complejo, bote, pase y tiro) Kyle Fuller

https://www.youtube.com/watch?v=NLDMXXeEXo0(Bote e disociación en nenos/as)

https://www.youtube.com/watch?v=84UFOUooOGE(Disociación bote e pes. Sito Alonso)

https://www.youtube.com/watch?v=ZM_VOgC-H40(Coordinación, disociación, … alto nivel…NBA)

https://www.youtube.com/watch?v=cQkYcgO7pXw(Manejo balón por mozos, alto nivel)

https://www.youtube.com/watch?v=kZa6QvEku2Y(Bote, nivel medio de dificultade con toma de decisión)

https://www.youtube.com/watch?v=p4E5roHfz_k(Antonio Pérez Caínzos, o bote)

https://www.youtube.com/watch?v=Vin9q2u1dws(nenos chineses botando…)

Jota Cuspinera. Bloqueo directo (1 hora 30 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=CQZznN478tk

Kirby Schepp. Enseñando el bloqueo directo (58 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=KEaN9wj_2Wo

FEB Bloqueo directo- Ataque (7 min.

https://www.youtube.com/watch?v=Gblf1n-xFOU)

Zona 2-3 (3 min. 16”)

https://www.youtube.com/watch?v=FhKL2z14jM0

Zona 1-3-1 Florida (3 min. 30”)

https://www.youtube.com/watch?v=DAPoP4NEtp4

Sergio Scariolo. Ataque contra zona. (1 hora 10 min.)

https://www.youtube.com/watch?v=kqhmW1Yw6eY

El milagro deportivo de Noruega, al éxito se llega disfrutando, no compitiendo

https://www.marca.com/primera-plana/2021/04/03/605ce26f22601dc6328b45c4.html

Bibliografía complementaria Sergio Scariolo (). Ataque contra zona.
No conocido (). Ataque en zona NCAA. Youtube
No conocido (). Bloqueo directo NBA. Youtube
Antonio Pérez Caínzos (). Bote. Youtube
No conocido (). Bote con nivel medio y toma de decisión. Youtube
No conocido (). Bote y coordinación, disociación alto nivel NBA.
No conocido (). Bote y disociación en niños. Youtube
No conocido (). Cambio de mano. Youtube
No conocido (). Entrenamiento complejo, bote, pase y tiro Kyle Fuller. Youtube
No conocido (). Pippen, defensa. Youtube
No conocido (). Rubio, pases. Youtube
No conocido (). Stephen Curry. Ángulos y datos de su lanzamiento. Youtube
No conocido (). Wall, ángulo de visión en el bote. Youtube
No conocido (). Zona 1-3-1 Florida NCAA. Youtube
No conocido (). Zona 2-3. Youtube


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Baloncesto e a súa didáctica/620G01018

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías