Datos Identificativos 2023/24
Asignatura (*) Iniciación en deportes III (Judo, ou Fútbol, ou outra) Código 620G01032
Titulación
Grao en Ciencias da Actividade Física e do Deporte
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Terceiro Optativa 6
Idioma
Castelán
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Educación Física e Deportiva
Coordinación
Vales Vazquez, Ángel
Correo electrónico
angel.vales@udc.es
Profesorado
Rivas Feal, Antonio
Vales Vazquez, Ángel
Correo electrónico
antonio.rivas@udc.es
angel.vales@udc.es
Web http://http://inef159.udc.es/antonio/index.html
Descrición xeral Asignatura que trata de abarcar de forma relativamente superficial diferentes facetas do deporte de triatlón: Dende aspectos históricos, a súa evolución nos últimos anos ata a súa estructura recente a nivel internacional. Trátanse os diferentes segmentos tanto en canto a contenidos técnicos, tácticos e condicionáis. Además apórtanse diferentes protocolos de valoración e recomendacións metodolóxicas de diferentes etapas de formación. Finalmente se abarcan cuestións organizativas e se desenrolan diferentes clases prácticas así como a realización de traballos sobre eventos reáis.

Competencias do título
Código Competencias do título
A2 Comprender os procesos históricos das actividades físico-deportivas e a súa influencia na sociedade contemporánea, estudando o caso de España e Galicia, e a presenza diferenciada dos homes e das mulleres.
A3 Coñecer e analizar a cultura deportiva e propoñer os cambios necesarios, na propia e na das persoas coas que traballa, desde a ética e o xogo limpo, as diferenzas de xénero e a visibilidade dos discapacitados.
A5 Fomentar a convivencia, estimulando e poñendo en valor a capacidade de constancia, esforzo e disciplina dos participantes nas actividades de educación física e deportiva.
A18 Deseñar e aplicar métodos adecuados para o desenvolvemento e a avaliación técnico-científica das habilidades motrices básicas nas diferentes etapas evolutivas do ser humano, considerando o xénero.
A19 Planificar, desenvolver, controlar e avaliar técnica e cientificamente o proceso de adestramento deportivo nos seus distintos niveis e nas diferentes etapas da vida deportiva, de equipos con miras á competición, tendo en conta as diferenzas biolóxicas entre homes e mulleres e a influencia da cultura de xénero na actuación do adestrador e nos deportistas.
A22 Comprender os fundamentos neurofisiolóxicos e neuropsicolóxicos subxacentes ao control do movemento e, de ser o caso, ás diferenzas por xénero. Ser capaz de realizar a aplicación avanzada do control motor na actividade física e o deporte.
A23 Avaliar técnica e cientificamente a condición física e prescribir exercicios físicos nos ámbitos da saúde, o deporte escolar, a recreación e o rendemento deportivo, considerando as diferenzas biolóxicas por idade e xénero.
A24 Deseñar, planificar, avaliar técnica e cientificamente e administrar programas de actividade física adaptada a persoas e diferentes grupos de poboación con discapacidade, ou que requiran atención especial.
A25 Identificar e comprender os requisitos psicomotores e sociomotores das habilidades deportivas, executando basicamente as habilidades motrices específicas dun conxunto de deportes, considerando as diferenzas por xénero.
A26 Identificar e aplicar as peculiaridades didácticas de cada especialidade deportiva na intención pedagóxica dos diferentes ámbitos de intervención.
A32 Dirixir e xestionar servizos, actividades, organizacións, centros, instalacións, programas e proxectos de actividade física e deportiva desde os principios de igualdade de oportunidades, supervisando e avaliando a calidade, as garantías de seguridade e saúde dos usuarios, así como a súa satisfacción e os resultados sociais e económicos.
A36 Coñecer e saber aplicar as novas tecnoloxías da información e a imaxe, tanto nas ciencias da actividade física e do deporte, como no exercicio profesional.
B1 Coñecer e posuír a metodoloxía e estratexia necesaria para a aprendizaxe nas ciencias da actividade física e do deporte.
B10 Saber aplicar as tecnoloxías da información e comunicación (TIC) ao ámbito das Ciencias da Actividade Física e do Deporte.
C3 Utilizar as ferramentas básicas das tecnoloxías da información e as comunicacións (TIC) necesarias para o exercicio da súa profesión e para a aprendizaxe ao longo da súa vida.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Coñecer os antecedentes históricos, evolución e situación actual do deporte do triatlón A2
Coñecer e comprender os fundamentos deportivos do triatlón que repercuten directamente no desenvolvemento a nivel competitivo A3
A19
A22
A23
A25
A26
B1
Coñecer e aplicar diferentes protocolos de valoración funcional para evaluar as capacidades físicas e destrezas no triatlón A23
A24
A36
B1
B10
C3
Coñecer e aplicar o proceso de planificación de cargas para o adestramento no triatlón A24
B10
C3
Coñecer e aplicar as distintas fases da formación deportiva no triatlón A18
Conocer aspectos relacionados con la organización de eventos deportivos en triatlón A5
A32
A36

Contidos
Temas Subtemas
1.- Nacimiento e evolución histórica do triatlón 1.1.- Orixes do triatlón
1.2.- Evolución histórica según especialidades deportivas implicadas e distancias asociadas
1.3.- Organizacións relacionadas e situación actual
1.4.- Perspectivas de futuro
2.- Características básicas de cada segmento nun evento deportivo de triatlón 2.1.- Habilidades acuáticas
2.2.- Aspetos condicionáis en natación
2.3.- Habilidades ciclistas
2.4.- Aspectos condicionáis en ciclismo
2.5.- Habilidades atléticas
2.6.- Aspectos condicionáis na carreira a pe
2.7.- Características do material utilizado
3.- Protocolos de valoración no triatlón 3.1.- Control de variables de rendimento en natación de aguas abertas
3.2.- Control del adestramento en ciclismo
3.3.- Control del adestramento en carreira a pe
4.- Etapas de formación 4.1.- Priorización de obxectivos
4.2.- Coexistencia del aprendizaxe de varias disciplinas
4.3.- Aprendizaxe e adestramento: Grado de intervención según as etapas de formación deportiva
5.- Eventos deportivos 5.1.- Normativas vixentes na realización dunha proba de triatlón
5.2.- Reglamento federativo
5.3.- Diseño de circuitos

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Estudo de casos A18 A19 A23 A24 A36 B1 19 31 50
Traballos tutelados A5 A19 A23 A24 A32 A36 B10 C3 10 42 52
Sesión maxistral A2 A3 A19 A22 A23 A25 A26 10 35 45
 
Atención personalizada 3 0 3
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Estudo de casos O profesorado plantexa situacións reáis que deberán resolverse total ou parcialmente durante as clases. Os/as alumnos/as realizarán os plantexamentos que cada contido suxira para o caso real baseándose en información recibida previamente ou aportada como lectura obrigatoria
Traballos tutelados O profesorado indicará algúns traballos teórico prácticos que deberá realizalo alumnado permitindo que sexan modificables por parte do alumnado e baixo o seu visto bo. Estos traballos realizaranse total ou parcialmente e se basarán fundamentalmente na resolución de casos reáis.
Sesión maxistral Exposiciones oráis complementadas con material audiovisual encamiñadas a transmitir coñecementos. Realizaránse preguntas o alumnado encamiñadas a resolver exemplos relacionados con o contido tratado

Atención personalizada
Metodoloxías
Estudo de casos
Traballos tutelados
Descrición
Realizaranse reunións periódicas nas que o profesorado comprobará a evolución do traballo realizado polo alumnado e orientará para culminar con éxito o proxecto.
En caso de matricula a tempo parcial permitirase a os/as alumnos/as a elaboración de traballos individuáis con dificultade adaptada así como a súa presentación a distancia

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A5 A19 A23 A24 A32 A36 B10 C3 Elaboración de diferentes traballos aplicados nas áreas da asignatura impartidas nas clases 100
 
Observacións avaliación

Se esixee  a asistencia para ser evaluado. A calificación da asignatura pode verse modificada ou non dependendo do valor do porcentaxe de asistencia (explícase posteriormente).

Os apartados (metodoloxías) que constituen requisito para superar a asignatura son os traballos tutelados tanto na primeira oportunidade como na segunda. 

As calificacions de cada un dos traballos se mantenencias de a primeira oportunidade a segunda.

No se manteñen as calificaciones de ningún traballo tutelado en futuras convocatorias de evaluación.

Para o alumno con matricula parcial se mantén o mismo sistema con a salvedad de que non se esixe asistencia e a data de presentación dos traballos e única e coincidirá co a do examen oficial da asignatura. O criterio se mantén para la primeira e a segunda oportunidade.

O plantexamento dos traballos  estará no idioma de impartición da asignatura, si se desexa en outro idioma se solicitará unha semana antes da data de proposta do traballo

O número de traballos tutelados debe ser de oito como mínimo  con obligatoriedades de presentación de todos eles. Se presentarán de forma individual ou en grupo cuyo número de componentes pode ser variable e dependente do tipo de traballo. Actividades prácticas e evaluacions deberán ser realizadas tomando como obxeto de estudio o propio alumno practicando diferentes habilidades traitléticas. O profesorado plantexará os trabajos a medida que se vayan desenvolvendo os contados nas clases e se establecerá un plazo próximo a 10 días para a entrega. Todo este proceso se levará a cabo a través dunha plataforma de comunicación virtual desenrrolada por o profesorado na que o alumnado poderá comprobar a evolución da sus calificación a lo longo da impartición da asignatura.

Si o/a alumno/a estivese lesionado/a de forma temporal se lle permitirá a entrega do seu traballo de autoanálisis con posterioridade a data límite do mesmo. Si a lesión supera o periodo docente da asignatura se lle permitirá realizar o análisis dun compañeiro/a. En ambos casos será imprescindible a certificación médica que indique as características da lesión que afectan a sua evaluación.

A media de tódolos trabajos será a nota final da asignatura en caso de que a asistencia do/da alumno/a supere o 70%. Do contrario esta media multiplicarse pola fracción entre 0 e 1 que representa o porcentaxe de asistencia obtido.

A 2ª oportunidade permite ao alumno correxir as calificacions en calquera dos traballos presentados. Estos serán os mismos que na oportunidade anterior e o alumno deberá modificalos e/ou amplialos para mellorar a calificación .

 En caso de matricula a tempo parcial se permitirá aos alumnos a elaboración de traballos individuales con dificultades adaptada .O alumno  deberá asistir a reunions periódicas para controlar la evolución do aprendizaxe.

A realización fraudulenta das probas ou actividades de avaliación implicará directamente a cualificación de suspenso '0' na materia na convocatoria correspondente


Fontes de información
Bibliografía básica Aschwer, H. (2000). Entrenamiento del triatlon. Barcelona:Paidotribo
Friel, J. (2011). La biblia del triatleta. Barcelona:Paidotribo
Kleanthous, M. (2013). Manual Completo de Entrenamiento para triatlón. Madrid: Tutor
Roberts, O. (2012). Manual completo de triatlón. Barcelona:Hispano Europea
Trew, S. (2007). Triathlon: Techniques in action. United kingdom: Crowood Films
Torres Navarro, M.A. (2000). Triatlón. Deporte para todos. Barcelona:Paidotribo

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións
Cara mellorar o proceso docente, recomendase as/os estudantes levar a cabo as enquisas “AVALÍA” propostas dende os servizos centraís da UDC.
Para mejorar el proceso docente, se recomienda a los/las estudiantes que lleven a cabo las encuestas “AVALIA” propuestas desde los servicios centrales de la UDC


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías