Identifying Data 2022/23
Subject (*) Architectural Heritage: Theory and Analysis Code 630548001
Study programme
Máster Universitario en Rehabilitación Arquitectónica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Obligatory 3
Language
Spanish
Galician
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador
Agrasar Quiroga, Fernando
E-mail
fernando.agrasar@udc.es
Lecturers
Agrasar Quiroga, Fernando
Paz Agras, Luz
E-mail
fernando.agrasar@udc.es
luz.paz.agras@udc.es
Web http://http://http://udccom.blogspot.com.es/
General description Estudo da Teoría da restauración, da Historia do pensamento arquitectónico e das teorías que teñen sustentado os criterios e orientado as accións de Intervención no tempo. Reflexión e prácticas aplicables ao proceso proxecdtural da rehabilitaicón, fomentando a capacidade de análise mediante o coñecemento da evolución recente dos plantexamentos políticos, sociais e económicos para a conservación do Patrimonio.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 E01. Aptitud o capacidad para acometer actividades de crítica arquitectónica, mediante el análisis del patrimonio edificado bajo diferentes ópticas, y la identificación de los precedentes formales, tipológicos y estilísticos
A2 E02. Aptitud o capacidad para realizar tareas vinculadas a la protección del patrimonio edificado, incluyendo la catalogación monumental, la definición de medidas de protección de edificios y conjuntos arquitectónicos, y la redacción de planes de delimitación y conservación
A4 E04. Aptitud o capacidad para intervenir en el patrimonio edificado con valor histórico, aspecto que engloba la coordinación de su estudio e investigación documental, la elaboración de planes directores de conservación, y la redacción y dirección de ejecución de proyectos de restauración y rehabilitación
A8 E08. Aptitud o capacidad para redactar informes técnicos y proyectos de rehabilitación del patrimonio edificado, incluyendo actividades de asesoramiento y consultoría
B1 CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B2 CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B3 CB08. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B4 CB09.Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B5 CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
C1 T01. Capacidad de análisis y síntesis
C2 T02. Capacidad de organización y planificación
C4 T04. Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio
C5 T05. Capacidad para la gestión de la información
C6 T06. Resolución de problemas
C7 T07. Toma de decisiones
C15 T15. Cultura histórica

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
Que os estudantes posúan as habilidades de aprendizaxe que lles permitan continuar estudando dun xeito que haberá de ser en grande medida autodirixido ou autónomo BJ5
CJ1
CJ4
CJ5
CJ6
CJ7
CJ15
Establecer una reflexión fundada en el proceso proyectual de intervención en lo construido, además de facilitar la capacidad de análisis sobre obras referenciales para fundamentarlas en las bases teóricas en las que se apoyan. AJ1
AJ2
AJ4
BJ1
CJ1
CJ6
Que os estudantes saiban aplicar os coñecementos adquiridos e a súa capacidade de resolución de problemas en contornas novas ou pouco coñecidas dentro de contextos máis amplos (ou multidisciplinares) relacionados coa súa área de estudo. AJ8
BJ2
BJ4
BJ5
CJ1
CJ5
CJ6
CJ7
Que os estudantes sexan capaces de integrar coñecementos e enfrontarse á complexidade de formular xuízos a partires dunha información que, sendo incompleta ou limitada, inclúa reflexións sobre as responsabilidades sociais e éticas vencelladas á aplicación dos seus coñecementos e xuízos. BJ3
Capacidade de organización e planificación CJ2
Capacidade de xestión de información CJ5
Capacidade de análise e de síntese CJ1
Razoamento crítico BJ3
CJ1
Cultura histórica CJ15

Contents
Topic Sub-topic
1 Origins of Heritage concept, processes and theories of restauration. 1.1 Alberti and the restauration concept.
1.2 From Renaissance to Neoclassicism: monument as inspiration source.
1.3 French Revolution and preservation.
2 France, England, Italy and Spain. Theories and experiences, the Restauration Charters and legislation. 2.1 Vitet y Merimée
2.2 Canova
2.3 Ponz and Bosarte
3 Industrial Revolution and typological and thecnical conflict. 3.1 Viollet: Restauration Stylistique
3.2 Morris: Anti-restauration
3.3 Beltrami: Restauro Storico
3.4 Botto: Restauro Moderno
4 Modern Architecture: the annihilaton of History. Heritage musealization. 4.1 Ahistorical Modernity
4.2 Giovanoni and the Restauro Scientifico
4.3 Pane, Bonelli and Brandi: The Restauro Critico
5 Postmodern experience: collage and fragmentation. Last theoretical reflections. 5.1 From Venice Charter to Cracovia Charter
5.2 Modernity as Heritage
5.3 Creative personalities and referential in restauration: Scarpa and Grassi
5.4 Rem Koolhaas or the Architect as "Curator"

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 A4 A8 B1 B3 B5 C15 18 0 18
Case study A1 A2 A4 A8 B2 B3 C1 C2 C4 C5 C6 C7 3 0 3
Events academic / information C1 C4 C5 C6 C15 0 3 3
Supervised projects A1 A2 A4 A8 B2 B4 C1 C2 C4 C5 C6 C7 0 47 47
 
Personalized attention 4 0 4
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech Oral presentation complemented with the use of audiovisual media and the introduction of some questions directed at students, in order to transmit knowledge and facilitate learning.
The master class is also known as "lecture", "expository method" or "master lesson". This last modality is usually reserved for a special type of lesson taught by a teacher on special occasions, with a content that involves an original elaboration and based on the almost exclusive use of the word as a means of transmitting information to the audience.
Case study As a complement to the lectures and in order to promote students' autonomous learning, practical classes will be held in parallel. In them, the students will face the resolution of specific cases in which to put into practice the contents explained in the lectures and that, at the same time, serve as a reference to the subjects under study in the assigned supervised work.
Events academic / information Attendance at cultural events (congresses, lectures, conferences, etc), organized by the ETSAC, DPAUC, etc, indicated by the teaching staff of the subject, as part of the teaching content of the course, with the aim of providing students with knowledge and current experiences on the subject.
Preparation of material synthesis of the work carried out in the subject for its joint exhibition at the end of the course, in the event organized by the Department of Architectural Projects, Urbanism and Composition: "Arquitecturas en Curso DPAUC" (panels, models, drawings, videos, texts , performances, ...)
Supervised projects Methodology designed to promote the autonomous learning of students, under the tutelage of the teacher and in varied settings (academic and professional). It refers primarily to learning "how to do things". It is an option based on the assumption by students of responsibility for their own learning.
This teaching system is based on two basic elements: the independent learning of the students and the follow-up of this learning by the teacher-tutor.

Personalized attention
Methodologies
Events academic / information
Case study
Supervised projects
Description
Monitoring of the supervised works by the teacher-tutor.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Supervised projects A1 A2 A4 A8 B2 B4 C1 C2 C4 C5 C6 C7 Axeitado desenrolo dun traballo tutelado. 100
 
Assessment comments

It is a necessary condition to attend a minimum of 80% of the hours of scheduled face-to-face sessions.

The delivery of the work, proposed in a personalized way, is a necessary condition to pass the subject.

The assessment of the participation in the face-to-face classes and the qualification of the work make up the grade for the subject.

Examination in advance: To be examinated in advance, general conditions are the same of the previous course.  

Part time students and exemption of attendance: In this case, having the official recognition, minimun attendance could be not considered.  

Plagiarism.  Regarding plagiarism, the rules of Art. 14th of the  Normas de avaliación, revisión e reclamación das cualificacións dos estudos de grao e mestrado universitario da UDC, should be followed. 


Sources of information
Basic

RIEGL, Aloïs, El culto moderno a los monumentos, Visor, Madrid, 1987

RIVERA BLANCO,  Javier, De varia restauratione. Teoría e historia de la restauración arquitectónica, Abada, Madrid, 2008

SOLÀ-MORALES, Ignasi de, Intervenciones, GG, Barcelona, 2006

O resto da bibliografía será facilitada ao inicio do curso, xa que variará en función dos temas de estudo do traballo.

Complementary

Será presentada con cada uns dos temas a desenrolar.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Architectural Research and Documentation Skills/630567104

Subjects that continue the syllabus

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.