Identifying Data 2022/23
Subject (*) Using Technology for Architectural Research Code 630548005
Study programme
Máster Universitario en Rehabilitación Arquitectónica
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Official Master's Degree 1st four-month period
First Optional 3
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións e Estruturas Arquitectónicas, Civís e Aeronáuticas
Enxeñaría Civil
Expresión Gráfica Arquitectónica
Matemáticas
Proxectos Arquitectónicos, Urbanismo e Composición
Coordinador
Fernandez Cobian, Esteban
E-mail
esteban.fcobian@udc.es
Lecturers
Fernandez Cobian, Esteban
E-mail
esteban.fcobian@udc.es
Web http://https://orcid.org/0000-0002-5290-4357
General description O obxectivo desta materia é introducir ós alumnos nos métodos propios da investigación tecnolóxica en arquitectura.
Nas escolas de arquitectura hay tres áreas que teñen esa consideración: Construción, Estruturas e Instalacións. Cada unha delas utiliza recursos específicos que convén coñecer.
A materia consta dunhas sesións onde se explica en que consiste a investigación en arquitectura, e de sesións específicas, nas que diversos investigadores que traballan nesas áreas amosarán as súas experiencias, facendo fincapé nas metodoloxías usadas e os resultados obtidos.
Finalmente, realizaranse visitas aos laboratorios que a Universidade da Coruña pon a disposición dos seus investigadores nas áreas tecnolóxicas.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A1 E01. Aptitud o capacidad para acometer actividades de crítica arquitectónica, mediante el análisis del patrimonio edificado bajo diferentes ópticas, y la identificación de los precedentes formales, tipológicos y estilísticos
A2 E02. Aptitud o capacidad para realizar tareas vinculadas a la protección del patrimonio edificado, incluyendo la catalogación monumental, la definición de medidas de protección de edificios y conjuntos arquitectónicos, y la redacción de planes de delimitación y conservación
A3 E03. Aptitud o capacidad para elaborar el material gráfico asociado al levantamiento, análisis, interpretación e intervención del patrimonio arquitectónico
A4 E04. Aptitud o capacidad para intervenir en el patrimonio edificado con valor histórico, aspecto que engloba la coordinación de su estudio e investigación documental, la elaboración de planes directores de conservación, y la redacción y dirección de ejecución de proyectos de restauración y rehabilitación
A5 E05. Aptitud o capacidad para la conservación de la obra pesada, mediante la inspección, el análisis, el control de calidad, la definición de las condiciones de mantenimiento, y la estimación de la seguridad de las estructuras de edificación, incluyendo sus posibles cimentaciones, pudiendo igualmente afrontar la redacción de proyectos de reparación y refuerzo, y la dirección de ejecución asociada
A6 E06. Aptitud o capacidad para inspeccionar, analizar, controlar la calidad, definir las condiciones de mantenimiento, e intervenir en las instalaciones de edificación
A7 E07. Aptitud o capacidad para la conservación de la obra gruesa y acabada, cuestión que conlleva la inspección, el análisis, el control de calidad, la definición de las condiciones de mantenimiento, y la intervención en los sistemas constructivos de edificación, incluyendo los elementos de compartimentación interior, las carpinterías y las soluciones de envolvente
A8 E08. Aptitud o capacidad para redactar informes técnicos y proyectos de rehabilitación del patrimonio edificado, incluyendo actividades de asesoramiento y consultoría
A9 E09. Aptitud o capacidad para realizar auditorías y certificaciones energéticas de edificios existentes, incluyendo la propuesta de alternativas de mejora y optimización mediante la redacción de informes y proyectos técnicos
A10 E10. Aptitud o capacidad para utilizar criterios de sostenibilidad medioambiental en la elección de materiales y en la definición de soluciones técnicas, abarcando el uso y la integración de sistemas activos y pasivos
B1 CB6. Poseer y comprender conocimientos que aporten una base u oportunidad de ser originales en el desarrollo y/o aplicación de ideas, a menudo en un contexto de investigación
B2 CB7. Que los estudiantes sepan aplicar los conocimientos adquiridos y su capacidad de resolución de problemas en entornos nuevos o poco conocidos dentro de contextos más amplios (o multidisciplinares) relacionados con su área de estudio
B3 CB08. Que los estudiantes sean capaces de integrar conocimientos y enfrentarse a la complejidad de formular juicios a partir de una información que, siendo incompleta o limitada, incluya reflexiones sobre las responsabilidades sociales y éticas vinculadas a la aplicación de sus conocimientos y juicios
B4 CB09.Que los estudiantes sepan comunicar sus conclusiones y los conocimientos y razones últimas que las sustentan a públicos especializados y no especializados de un modo claro y sin ambigüedades
B5 CB10. Que los estudiantes posean las habilidades de aprendizaje que les permitan continuar estudiando de un modo que habrá de ser en gran medida autodirigido o autónomo.
B6 CG1. Entender la importancia de la rehabilitación arquitectónica desde el punto de vista de la preservación del patrimonio histórico y cultural de una sociedad.
C1 T01. Capacidad de análisis y síntesis
C2 T02. Capacidad de organización y planificación
C3 T03. Comunicación oral y escrita
C4 T04. Conocimientos de informática relativos al ámbito de estudio
C5 T05. Capacidad para la gestión de la información
C6 T06. Resolución de problemas
C7 T07. Toma de decisiones
C8 T08. Aprendizaje autónomo
C9 T09. Creatividad
C10 T10. Habilidad gráfica general
C11 T11. Visión espacial
C12 T12. Comprensión numérica
C13 T13. Intuición mecánica
C14 T14. Sensibilidad estética
C15 T15. Cultura histórica

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
La adquisición por el alumno de dominio suficiente en las competencias que se ejercitan en este módulo AJ1
AJ2
AJ3
AJ8
BJ1
BJ2
BJ3
CM6 Critically assess the knowledge, technology and information available to solve the problems they must face, as well as discovering the limits of knowledge in the area of technology in architecture, to propose research that will advance it. AJ1
AJ2
AJ3
AJ4
AJ5
AJ6
AJ7
AJ8
AJ9
AJ10
BJ1
BJ2
BJ3
BJ4
BJ5
BJ6
CJ1
CJ2
CJ3
CJ4
CJ5
CJ6
CJ7
CJ8
CJ9
CJ10
CJ11
CJ12
CJ13
CJ14
CJ15

Contents
Topic Sub-topic
1. Technological research in Architecture Initial approaches
The doctoral thesis
2. Technological research in Architecture Bibliographic resources
Online resources
3. Research in Architectural Structures General framework
Recent research
4. Research in Building General framework
Recent research
5. Research in Technical Systems General framework
Recent research
7. Center for Technological Innovation in Building and Civil Engineering (CITEEC) Visit to the different departments

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A1 A2 B1 6 0 6
Case study A3 A8 15 0 15
Supervised projects A4 A5 A6 A7 A9 A10 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 0 52 52
 
Personalized attention 2 0 2
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech This subject needs to transmit knowledge, define concepts and explore a reality - the scientific one - that is novel to university students with eminently technical and artistic training. In the magisterial sessions it is sought to fill this gap.
Case study The matter would be raised only in a theoretical way if students were not familiarized with the documents that make up the doctoral thesis, with the methods to follow in the formalization of research projects, and above all, with specific research. The case study is intended to complement the theoretical knowledge already explained with practical cases.
Supervised projects Approach by the student of an original research work, as a technological doctoral thesis project that could be developed at the UDC School of Architecture.

Personalized attention
Methodologies
Guest lecture / keynote speech
Supervised projects
Description
Guest lecture / keynote speech and Case studies. Efforts will be made to involve each student in the theoretical explanations, promoting participation.
Supervised projects. The practical exercise will be supervised from the beginning, with previously established periodic corrections.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Guest lecture / keynote speech A1 A2 B1 Given the face-to-face nature of the MURA, in this matter an attendance of no less than 80% is required relative to the totality of the scheduled face-to-face sessions. 10
Supervised projects A4 A5 A6 A7 A9 A10 B2 B3 B4 B5 B6 C1 C2 C3 C4 C5 C6 C7 C8 C9 C10 C11 C12 C13 C14 C15 The adaptation of the research project to the usual scientific standards will be assessed, with special attention to the correctness of the dating system used. 90
 
Assessment comments

The general requirement of attendance will not have effect for students who have recognized a part-time dedication according to the norm that regulates the regime of dedication to study and the permanence and progression of undergraduate and master's students at the UDC.

The monitoring of the course and authorship of works will be verified with the fulfillment of obligatory tutorials.

If a student copies any exercise to another, it will be considered suspended in the nearest call.


Sources of information
Basic

Eco, Umberto. 1977. Cómo se hace una tesis.

Complementary

Chinneck, John W. 2006. How to organize your thesis?

Easterbrook, Steve. 2012. How thesis get written: some cool tips.

ETH Zurich. 2020. Doctoral Thesis & Doctoral examination.

Kung, H.T. 1987. Useful things to know about Ph.D. thesis research.

Levine, Joseph. 2020. Writing and presenting your thesis or dissertation.

The University of Queensland. 2019. Thesis writing tips.


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Architectural Research and Documentation Techniques/630548004

Subjects that continue the syllabus

Other comments

This subject serves as a training complement to the ETSAC ‘Architecture and Urbanism’ doctorate program.



(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.