Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Proxectos 3 Código 630G01011
Titulación
Grao en Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 1º cuadrimestre
Segundo Obrigatoria 6
Idioma
Castelán
Galego
Inglés
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Proxectos Arquitectónicos e Urbanismo
Coordinación
Lopez Bahut, Maria Emma
Correo electrónico
emma.lopez.bahut@udc.es
Profesorado
Casabella López, Juan José
Di Felice Vázquez, Mario Francisco
Iglesia Perez, Manuel de la
Lopez Bahut, Maria Emma
Muñoz Fontenla, Luis W
Pedros Fernandez, Oscar
Santos Zas, Gabriel Arturo
Seara Morales, Santiago
Correo electrónico
juan.casabella.lopez@udc.es
m.difelice@udc.es
m.iglesia1@udc.es
emma.lopez.bahut@udc.es
l.w.munoz.fontenla@udc.es
oscar.pedros@udc.es
gabriel.santos.zas@udc.es
s.seara@udc.es
Web
Descrición xeral En Proxectos 3 se elixe un ámbito xeográfico do territorio galego para o emprazamento e desenvolvemento dos exercicios, en función do interese paisaxístico, cultural e patrimonial do lugar e da pertinencia e adecuación do mesmo cos obxetivosdocentes da materia.

Os traballos do cuadrimestre, emprazados nun mesmo ámbito xeográfico, se ordenan por fases sucesivas e relacionadas entre si.

Un obxetivo primordial da materia é ensinar ó alumno a proxectar a partir do medio físico natural/rural, para o cual terá que desenvolver habilidades e e estratexias específicas.

A metodoloxía se basa en "aprender facendo" nun lugar concreto. Os temas dos dous exercicios cuadrimestrais serán de dificultade crecente. Se trata de fomentar unha progresión na aprendizaxe, coa que o propio alumno se senta estimulado.

O concepto do espazo arquitectónico, a súa expresión formal e a relación co medio físico deben conformar unha parte esencial dos coñecementos adquiridos.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 PROXECTO BÁSICO ARQUITECTÓNICO E URBANO: aptitude ou capacidade para aplicar os principios básicos formais, funcionais e técnicos á concepción e deseño de edificios e de conxuntos urbanos, definindo as súas características xerais e as prestacións que se acadan.
A4 PROGRAMACIÓN FUNCIONAL: aptitude ou capacidade para elaborar programas de edificios, considerando os requisitos de clientes e usuarios, analizando os precedentes e as condicións de localización aplicando estándares e establecendo dimensións e relacións de espazos e equipos.
A5 INTERVENCIÓN NO PATRIMONIO EDIFICADO: aptitude ou capacidade para intervir nos edificios de valor histórico, coordinar estudos históricos e arqueolóxicos sobre eles, elaborar os seus plans directores de conservación e redactar e executar os proxectos de restauración e rehabilitación.
A7 SUPRESIÓN DE BARREIRAS: aptitude ou capacidade para deseñar e executar edificios e espazos urbanos aptos para as persoas con diferentes capacidades físicas ou para adaptar con este fin os xa existentes.
A9 CRÍTICA ARQUITECTÓNICA: aptitude ou capacidade para analizar morfolóxica e tipoloxicamente a arquitectura e a cidade e para explicar os precedentes formais e programáticos das solucións proxectuais.
A10 REPRESENTACIÓN ESPACIAL: aptitude ou capacidade para aplicar, tanto manual como informaticamente, os sistemas de representación gráfica, dominando os procedementos de proxección e corte, os aspectos cuantitativos e selectivos da escala e a relación entre o plano e a profundidade.
A13 IDEACIÓN GRÁFICA: aptitude ou capacidade para concibir e representar graficamente a figura, a cor, a textura e a luminosidade dos obxectos e dominar a proporción e as técnicas de debuxo, incluídas as informáticas.
A16 PROTECCIÓN DO PATRIMONIO EDIFICADO: aptitude ou capacidade para realizar tarefas de catalogación monumental, definir medidas de protección de edificios e conxuntos históricos e redactar plans de delimitación e conservación destes últimos.
A19 ADECUACIÓN MEDIOAMBIENTAL: aptitude ou capacidade para realizar estudos medioambientais e paisaxísticos, e definir medidas de protección fronte ao impacto ambiental.
A20 PROXECTO DE ESPAZOS LIBRES: aptitude ou capacidade para redactar e executar trazados urbanos e proxectos de urbanización e de xardinería, así como os de obra civil e complementaria asociada a eles.
A37 ANÁLISE DE FORMAS: comprensión ou coñecemento das leis da percepción visual e da proporción, as teorías da forma e da imaxe, as teorías estéticas da cor e os procedementos de estudo fenomenolóxico e analítico das formas arquitectónicas e urbanas.
A38 SISTEMAS DE REPRESENTACIÓN: comprensión ou coñecemento dos sistemas de representación espacial e a súa relación cos procedementos de ideación gráfica e de expresión visual das distintas fases do deseño arquitectónico e urbanístico.
A40 XEOMETRÍA: comprensión ou coñecemento da xeometría métrica e proxectiva como fundamentos do trazado, deseño e composición arquitectónicos da comprensión dos sistemas de representación espacial.
A42 TEORÍA XERAL DA ARQUITECTURA: comprensión ou coñecemento das teorías da arquitectura pasadas e presentes, especialmente as relativas á interdependencia de formas, usos e técnicas, á estrutura formal, ao estudo dos tipos e aos métodos de composición de edificios e espazos abertos.
A43 HISTORIA XERAL DA ARQUITECTURA: comprensión ou coñecemento da historia xeral da arquitectura, tanto en si mesma como na súa relación coas artes, as técnicas, as ciencias humanas, a historia do pensamento e os fenómenos urbanos.
A45 BASES DA ARQUITECTURA NATIVA: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas de carácter nacional, local e vernáculo e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A47 ECOLOXÍA E SOSTENIBILIDADE: comprensión ou coñecemento da responsabilidade do arquitecto respecto aos principios básicos de ecoloxía, de sostenibilidade e de conservación dos recursos e do medio ambiente na edificación, o urbanismo e a paisaxe.
A48 SOCIOLOXÍA E HISTORIA URBANAS: comprensión ou coñecemento das relacións entre o medio físico e o medio social e as bases da teoría e a historia dos asentamentos humanos, da socioloxía, da economía urbana e da estadística como fundamentos dos estudos territoriais e urbanísticos.
A52 MÉTODOS URBANÍSTICOS: comprensión ou coñecemento dos fundamentos metodolóxicos do planeamento urbano a diferentes escalas e da ordenación territorial e metropolitana, na súa relación co deseño urbano e edificatorio.
B1 Aprender a aprender.
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B7 Comunicarse de maneira efectiva nun entorno de traballo.
B8 Visión espacial.
B9 Creatividade.
B10 Sensibilidade estética.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B12 Toma de decisións.
B13 Imaxinación.
B14 Habilidade gráfica xeral.
B15 Capacidade de organización e planificación.
B16 Motivación pola calidade.
B17 Cultura histórica.
B18 Razoamento crítico.
B19 Traballo nun equipo de carácter interdisciplinar.
B20 Sensibilidade cara a temas medioambientais.
B22 Traballo en colaboración con responsabilidades compartidas.
B23 Capacidade de xestión da información.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Desarrollar las capacidades perceptivas para aprehender las relaciones complejas que se dan en un lugar fomentando la observación y la experimentación in situ, tomando como uno de los puntos de partida del desarrollo proyectual la relación con los elementos preexistentes en el ámbito de actuación A1
A4
A5
A7
A9
A10
A13
A16
A19
A20
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
A52
B1
B2
B3
B4
B5
B6
B7
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
B22
B23
Capacidad para conceptualizar sistemas organizativos a partir de procesos de búsqueda para desvelar las estructuras de nuestro entorno y facilitar la adaptabilidad del objeto proyectado al medio. A1
A4
A5
A9
A10
A13
A16
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
Capacidad para acometer pequeños proyectos arquitectónicos de carácter académico, en los que se ven reflejados, de forma sintética, programas, emplazamientos y contextos de la realidad cotidiana A1
A4
A5
A9
A10
A13
A16
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
Capacidad para desarrollar el proyecto en torno a su lógica funcional, programática y espacial. A1
A4
A5
A9
A10
A13
A16
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
Capacidad para adoptar las primeras decisiones sobre aspectos materiales y constructivos del proyecto A1
A4
A5
A9
A10
A13
A16
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B18
B19
B20
Capacidad para relacionar las medidas antropométricas con las dimensiones del espacio y de los objetos. A1
A4
A5
A9
A10
A13
A16
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20
Desarrollar las capacidades perceptivas para aprehender las relaciones complejas que se dan en un lugar fomentando la observación y la experimentación in situ, tomando como uno de los puntos de partida del desarrollo proyectual la relación con los elementos preexistentes en el ámbito de actuación A1
A4
A5
A9
A10
A13
A16
A37
A38
A40
A42
A43
A45
A47
A48
B8
B9
B10
B11
B12
B13
B14
B15
B16
B17
B18
B19
B20

Contidos
Temas Subtemas
1_COMPRENDER/COÑECER UN LUGAR DE GALICIA
Entende-lo territorio contextualmente como un soporte complexo de realidades naturais e antropolóxicas.
1.1. Coñecemento presencial do lugar designado.
-Identidade do lugar.

1.2. Análise do espazo dende diferentes perspectivas: xeográfica, paisaxística, cultural e histórica.
-Recursos e métodos.

1.3. Síntese persoal do lugar.
2_APREHENDER UN LUGAR.
Relacións entre o lugar e a arquitectura.
Ámbito natural
Medio natural/unidade de paisaxe
Medio natural/ medio artificial do núcleo rural
2.1. As preexistencias.

2.2. A escala como recurso
-Noción de escala do medio natural.

2.3. Espazo comunitario e espazo privado
-Categorías espaciais.
3_ PROXECTAR O LUGAR
A ocupación e vivencia dun espazo de carácter natural-rural .
3.1. Obxectivos
-Desenrolo de elementos propios del ámbito natural-rural
-Condicionantes de relación: preexistencias naturais/artificiais, paisaxe, estruturas do lugar (topografía, clima, escala, materialidade-tectónica, viarios, etc.)

3.2. Espazo arquitectónico exterior-interior
-Tramas, texturas, límites, proporcións, ritmos, formas, escala, percepción háptica, luz.

3.3.Cometidos
-O espazo como medio social
-O espazo como medio funcional
4_ PROCESOS
Desenrolo dun sistema de ferramentas para o proxecto arquitectónico.
4.1. Elaboración do proxecto a través de bosquexos, esquemas, planos, maquetas.
-Ideación como articulación.
-Formalización como concreción.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Obradoiro A45 A43 A42 A40 A38 A37 A20 A19 A18 A16 A13 A10 A9 A7 A5 A4 A1 A47 A48 A52 B13 B12 B11 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B22 B23 53 79.5 132.5
Portafolios do alumno A1 A9 A10 A13 A37 A38 A42 A43 A45 A48 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B16 B18 3 4.5 7.5
Proba obxectiva A1 A4 A10 A13 A38 A48 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 4 0 4
 
Atención personalizada 6 0 6
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Obradoiro O Obradoiro é a modalidade formativa básica da asignatura Proxectos 3. Está orientado á aplicación de aprendizaxes nos que se poden combinar diversas metodoloxías (prácticas individuais e/o en grupo, exposición dos traballos e prácticas realizadas, debates y comentarios, así como docencia individualizada).
A través do Obradoiro, o alumno desenrolará os proxectos propostos, co apoio e supervisión do profesorado. O Obradoiro vaise desenvolver en pequenos grupos de alumnos.

Realizaranse exposicións orais complementarias para introducir os temas teóricos correspondentes a cada fase do exercicio en curso, que permitirán ao alumno enfrontarse coa materia y desenrolar os traballos e prácticas do Obradoiro.
Portafolios do alumno Constitúe a recopilación de datos que o alumno vai elaborando a partir das sesións teóricas e as reflexións persoais relativas ao proxecto arquitectónico: datos gráficos, imaxes, debuxos, referencias bibliográficas e apuntes vinculados aos lugares de traballo e ao desenrolo de a cada un dos exercicios propostos.
Proba obxectiva Desenrolo, en segunda oportunidade, na aula, dunha práctica que demostre de forma sintética as habilidades e competencias adquiridas polo alumno arredor dos temas e lugares tratados no desenrolo dos exercicios do curso.

Atención personalizada
Metodoloxías
Portafolios do alumno
Proba obxectiva
Obradoiro
Descrición
O profesor responsable do Obradoiro simultaneará o seguimento colectivo do grupo co de cada alumno, garantizando a evolución do proceso proxectual individual.
Esta atención personalizada estenderase á docencia parcialmente compartida que en Proxectos 3 se levará a cabo cos profesores de Análise Arquitectónico 1, que se sumarán á tutela do grupo tanto de forma colectiva como individual.


Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Portafolios do alumno A1 A9 A10 A13 A37 A38 A42 A43 A45 A48 B8 B9 B11 B12 B13 B14 B16 B18 Constitúe a recopilación de datos que o alumno ten elaborado a partires das sesións teóricas e as reflexións persoais relativas ao proxecto arquitectónico: datos gráficos, imaxes, debuxos, referencias bibliográficas e apuntamentos vencellados a os lugares de traballo e ao desenrolo de cada un dos exercicios propostos.

Esta metodoloxía será de obrigado cumprimento para a valoración do Obradoiro de Proxectos.
10
Proba obxectiva A1 A4 A10 A13 A38 A48 B8 B9 B10 B11 B12 B13 B14 A proba obxetiva de primeira oportunidade será obligatoria para todo alumno.
Esta consistirá no desenrolo na aula, dunha práctica que amose de xeito sintético as habilidades e competencias adquiridas polo alumno en torno a os temas tratados ao longo dos exercicios de curso.
Non se admitirán ampliacións do traballo entre a primeira e a segunda oportunidade.
A calificación destas probas, tendo en conta que so se producirá no caso de teren presentado todos os traballos de curso na sua data e tendo completada a asistencia obligatoria debe acadar un minimo de catro. En caso contrario no se superará a asignatura.
A valoración final do curso se realizará de acordó aos seguintes porcentaxes:
80% correspondente ao Obradoiro (obradoiro +portafolio )
20% correspondente á proba obxetiva.
0
Obradoiro A45 A43 A42 A40 A38 A37 A20 A19 A18 A16 A13 A10 A9 A7 A5 A4 A1 A47 A48 A52 B13 B12 B11 B10 B9 B8 B7 B6 B5 B4 B3 B2 B1 B14 B15 B16 B17 B18 B19 B20 B22 B23 Proxectos 3 impartiráse no Obradoiro ao longo de aproximadamente 30 encontros, dos cales 15 son de docencia compartida. Calificaráse a través dunha avaliación continua onde o alumno desenrolará un traballo constante, con resultados parciais que mostren unha progresión ascendente. É requisito imprescindible, ademais da calidade e a progresión ascendente do traballo de curso, teren entregados todo los exercicios nos prazos e forma indicados na materia e acreditar unha asistencia mínima, tanto ao obradoiro coma á docencia compartida, do 80% en cada unha delas.

O traballo persoal do alumno calificaráse a través de dous exercicios desenrolados durante o cadrimestre, realizados no Obradoiro.

Terá a condición de non presentado o alumno que se atope nalgunha das seguintes circunstancias:
-non cumprir a asistencia esixida
-entregar traballos carentes de contido propositivo e incompletos.

Non se permitirá completar ou modificar os traballos da materia carentes del desenvolvemento suficiente fora da data de entrega.
90
 
Observacións avaliación

Fontes de información
Bibliografía básica DE LLANO, P., (). Arquitectura popular en Galicia:Razón e construcción. COAG
MUNTAÑOLA Th., J. (). Arquitectura y contexto. eD upc
ARNHEIM, R. (). Arte y percepción visual. . Gustavo Gili
MONEO, Rafael (). Comentarios sobre los dibujos de 20 arquitectos actuales. ETSAB
DESPLAZES, A. (). Construir la Arquitectura.
KANDINSKY, Wassily (). Cursos de la Bauhaus. Alianza Forma
McHARG, I., (). Design with nature. Doubleday
GAUSA, M., GUALLART, V., MÚLLER, W.M, (). Diccionario Metapolis de Arquitectura Avanzada. Barcelona, Actar
ALEXANDER, Ch (). El lenguaje de patrones. Ed. G. Gili.
NORBERG-SCHULZ, Ch (). Espacio existencial-espacio arquitectónico. . Gustavo Gili
LENAGHAN, P. (Com.) (). Fotografias de Ruth Matilda anderson en Galicia. Fund. Caixa Galicia
ABALOS (). Iñaki. Naturaleza y artificio
HERTZBERGER, H., (). Lessons for students in architecture. 010 Publishers
PALLASMA, J., (). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Barcelona, Gustavo Gili
OTERO PEDRAYO, R., (). Paisaxe e cultura. Vigo, Ed. Galaxia
KLEE, Paul (). Pedagogical sketchbook. N.Y., Praeger Pu
ZEVI, Bruno (). Saber ver la arquitectura. Poseidón

Bibliografía complementaria


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Proxectos 2/630G01006
Análisis de Formas Arquitectónicas/630G01007
Física 1/630G01008
Construción 1/630G01010

Materias que se recomenda cursar simultaneamente
Análise Arquitectónico 1/630G01012
Xeometría da Forma Arquitectónica/630G01014
Historia da Arte/630G01015

Materias que continúan o temario
Proxectos 4/630G01016

Observacións

Condicións específicas relativas á mobilidade para alumnos saíntes e entrantes.
Dado que o curso de Proxectos 3 persigue unha evaluación continua para todos os alumnos inclusive aqueles que se atopen en mobilidade, saínte ou entrante, rexerán as mesmas condicións de evaluación para todo alumnado sen perxuicio de que se preste atención específica ao alumnado entrante por causa lingüística ou diferenzas manifestas entre a escola de orixe e destino.



(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías