Identifying Data 2015/16
Subject (*) Construción 2 Code 630G01020
Study programme
Grao en Arquitectura
Descriptors Cycle Period Year Type Credits
Graduate 2nd four-month period
Second Obligatoria 6
Language
Spanish
Teaching method Face-to-face
Prerequisites
Department Construcións Arquitectónicas
Coordinador
Amor Cagiao, Jose Antonio
E-mail
j.amor@udc.es
Lecturers
Amor Cagiao, Jose Antonio
Muñoz Fontenla, Carlos M.
E-mail
j.amor@udc.es
c.fontenla@udc.es
Web
General description Neste curso, tras a visión xeneral de Construcción 1, e despois dunha Introducción (arquitectura, materiales e o proceso arquitectónico) impartese a Ciencia dos Materiales, necesaria para o conocemento, a elección e as especificacios correctas dos materiales que compoñen os sistemas constructivos. Explicanse os Conglomerantes e Conglomerados que intervendrán nos sistemas desenrolados posteriormente. Continuase con conocementos do Terreno, Cimentacions e Técnicas de Contención. Desenrolando, finalmente, os Sistemas Constructivos de Fábricas basados na compresión, tanto nos seus aspectos técnicos como nas suas connotaciones arquitectónicas. O desenrolo dos sistemas constructivos incluen: encuadre histórico, tipoloxías, materiales, normativa, concepción, diseño, seguridad, valoración, prescripción, conservación, patoloxía e reparación.

Study programme competencies
Code Study programme competences
A2 PROXECTOS DE EXECUCIÓN: aptitude ou capacidade para elaborar proxectos integrais de execución de edificios e espazos urbanos en grao de definición suficiente para a súa completa posta en obra e equipamento de servizos e instalacións.
A3 DIRECCIÓN DE OBRAS: aptitude ou capacidade para dirixir obras de edificación e urbanización desenvolvendo proxectos, replanteando no terreo, aplicando os procedementos de construción adecuados e coordinando oficios e industrias.
A5 INTERVENCIÓN NO PATRIMONIO EDIFICADO: aptitude ou capacidade para intervir nos edificios de valor histórico, coordinar estudos históricos e arqueolóxicos sobre eles, elaborar os seus plans directores de conservación e redactar e executar os proxectos de restauración e rehabilitación.
A11 XESTIÓN DE NORMAS CONSTRUCTIVAS: aptitude ou capacidade para aplicar as normas de construción, de homologación, de protección, de mantemento, de seguridade e de cálculo nos proxectos integrados e na execución, tanto de obras de edificación como de espazos urbanos.
A14 CONTROL DE EXECUCIÓN DE OBRA GROSA: aptitude ou capacidade para analizar, controlar a calidade e definir condicións de mantemento e medidas de intervención nos sistemas de obra grosa, cerramento, cuberta e demais obra grosa, así como nos de obra civil asociados a eles.
A15 CONSERVACIÓN DE OBRA PESADA: aptitude ou capacidade para analizar, controlar a calidade, definir as condicións de mantemento e reparar as estruturas de edificación, as cimentacións e a obra civil.
A17 PROXECTO DA CIMENTACIÓN: aptitude ou capacidade para concibir, deseñar, calcular, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar as solucións de cimentación, así como asesorar tecnicamente sobre estes aspectos.
A25 PROXECTO DE SEGURIDADE EN INMOBLES: aptitude ou capacidade para concibir, deseñar, calcular, integrar en edificios e conxuntos urbanos e executar solucións de seguridade, de evacuación de persoas e de protección contra incendios, tanto activas como pasivas, asi como para asesorar tecnicamente sobre estes aspectos.
A26 CONSERVACIÓN DE OBRA ACABADA: aptitude ou capacidade para analizar, controlar a calidade e definir condicións de mantementos e medidas de intervención nos sistemas de división interiores, carpintería, escaleiras e demais obra acabada, así como nas de obra civil asociadas a elas.
A27 PROXECTO DE OBRA GROSA: aptitude ou capacidade para dimensionar, deseñar, programar e poñer en obra e integrar en edificios e conxuntos urbanos as solucións construtivas, encontros e remates dos sistemas de obra grosa, pechamento, cuberta, e en detalle, e tamén para asesorar tecnicamente sobre estes aspectos.
A28 PROXECTO DE SEGURIDADE EN OBRA: aptitude ou capacidade para redactar e executar proxectos de seguridade, prevención de riscos e hixiene laboral en obras de edificación e de urbanización.
A29 ANÁLISE TÉCNICO DE PROXECTOS: aptitude ou capacidade para elaborar estudos de viabilidade e exercer a supervisión, control e coordinación de proxectos integrados de edificación e de conxuntos e espazos urbanos.
A32 VALORACIÓN DE OBRAS: aptitude ou capacidade para elaborar medicións e orzamentos e dar fe dos costos de todo tipo no proxecto e execución de edificios e espazos urbanos.
A47 ECOLOXÍA E SOSTENIBILIDADE: comprensión ou coñecemento da responsabilidade do arquitecto respecto aos principios básicos de ecoloxía, de sostenibilidade e de conservación dos recursos e do medio ambiente na edificación, o urbanismo e a paisaxe.
A58 MATERIAIS DE CONSTRUCCIÓN: comprensión ou coñecemento das características físicas e químicas, os procedementos de fabricación e homologación, a análise patolóxica e as aplicacións e restricións de uso dos materiais empregados en obra estrutural, civil, grosa e acabada.
A59 SISTEMAS CONSTRUTIVOS CONVENCIONAIS: comprensión ou coñecemento das características físicas, os procedementos de fabricación e homologación, os tratamentos e acabados, a organización dimensional, os métodos de montaxe e a análise patolóxica dos compoñentes construtivos convencionais na obra estrutural, civil, grosa e acabada.
A64 MÉTODOS DE VALORACIÓN: comprensión ou coñecemento dos métodos de medición, valoración e taxación, de programación económica e de cálculo de custos e fiscalización destes, nas obras de carácter arquitectónico e urbanístico e no planeamento.
B1 Learn how to learn
B2 Resolver problemas de forma efectiva.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Visión espacial.
B9 Creatividade.
B10 Sensibilidade estética.
B12 Toma de decisións.
B13 Imaxinación.
B14 Habilidade gráfica xeral.
B15 Capacidade de organización e planificación.
B16 Motivación pola calidade.
B18 Razoamento crítico.
B21 Intuición mecánica.

Learning aims
Learning outcomes Study programme competences
O estudante debe saber seleccionar os materiaes de construcción partindo dos conocementos do programa A2
A11
A25
A27
A47
A58
A64
B1
B2
B3
B6
B8
B9
B10
B12
B13
B14
B15
B16
B18
B21
O estudante debe saber elexir, definir e prescribir as cimentacións e os elementos de contención adecuados a un terreo, partindo dos conocementos expostos no programa A2
A3
A5
A11
A14
A15
A17
A25
A27
A47
A58
A59
A64
B1
B2
B3
B6
B8
B9
B10
B12
B13
B14
B15
B16
B18
O estudante sabrá definir e prescribir: os muros de fábrica; os seus puntos singulares; os hocos; as xuntas de movemento; o adecuado apoio dos elementos horizontaes nos mismos e os muros de arriostramente. A2
A3
A5
A11
A14
A15
A17
A25
A29
B1
B2
B3
B6
B8
B9
B10
B12
B13
O estudante debe saber seleccionar a solución adecuada a realidade partindo dos conocementos expostos no programa. A2
A3
A5
A11
A14
A15
A26
A27
A28
A32
A59
A64
B1
B2
B3
B4
B6
B8
B9
B10
B12
B14
B15
B16
B18
B21

Contents
Topic Sub-topic
TEMA 01. ARQUITECTURA, MATERIAES E CONSTRUCCIÓN. O PROCESO ARQUITECTÓNICO.

TEMA 02. OS MATERIAES DE CONSTRUCCIÓN. CIENCIA DOS MATERIAES

TEMA 03 ELEMENTOS CONSTRUCTIVOS DOS SISTEMAS A COMPRESIÓN: aglomerantes e conglomerantes

TEMA 04. TERREOS

TEMA 05. SISTEMAS DE CIMENTACIÓN E CONTENCIÓN
TEMA 06. SISTEMAS CONSTRUCTIVOS COMPRIMIDOS. MUROS DE FÁBRICA
TEMA 07. FÁBRICA CERÁMICA
TEMA 08. FÁBRICA DE PEDRA
TEMA 09. FÁBRICA DE BLOQUE
TEMA 01 ARQUITECTURA, MATERIAES E CONSTRUCCIÓN. O PROCESO ARQUITECTÓNICO
Lección 01 A arquitectura dos materiaes
Lección 02 O proceso arquitectónico. Calidad dos materiaes. Normativa

TEMA 02 OS MATERIAES DE CONSTRUCCIÓN. CIENCIA DOS MATERIAES
Lección 03 Características básicas dos materiaes
Lección 04 Características mecánicas dos materiaes
Lección 05 Características térmicas dos materiaes. CTE-DB-HE
Lección 06 Características higrotérmicas dos materiaes. CTE-DB-HE
Lección 07 Características químicas e biolóxicas dos materiaes
Lección 08 Características acústicas dos materiaes. CTE-DB-HR


TEMA 03 ELEMENTOS CONSTRUCTIVOS DOS SISTEMAS A COMPRESIÓN: aglomerantes e conglomerantes
Lección 09 Os conglomerantes
Lección 10 Os yesos
Lección 11 As cales
Lección 12 Os cementos
Lección 13 Os outros compoñentes dos conglomerados
Lección 14 Os conglomerados. Pastas e morteros
Lección 15 Os conglomerados. Formigon

TEMA 04 TERREOS
Lección 16 O Terreo na edificación. Estudios geotécnicos. CTE-DB-SE-C
Lección 17. Replanteo, acondicionamiento e mellora do terreo. Cimentos. Recalces

TEMA 05 SISTEMAS DE CIMENTACIÓN E CONTENCIÓN
Lección 18 Tipoloxías de cimentacions superficiales e profundas
Lección 19 Sistemas de contención

TEMA 06. SISTEMAS CONSTRUCTIVOS COMPRIMIDOS. MUROS DE FÁBRICA
Lección 20 As fábricas e os muros portantes. O código técnico CTE-DB-SE-F. Fabrica armada

TEMA 07 FÁBRICAS CERÁMICAS
Lección 21 A cerámica material de construcción. Proxecto e construcción

TEMA 08 FABRICAS DE PEDRA
Lección 22 Arquitectura de pedra: proxecto e construcción

TEMA 09 FÁBRICAS DE BLOQUES DE FORMIGÓN
Lección 23 Arquitectura, proxecto e construcción con bloque de formigón

Planning
Methodologies / tests Competencies Ordinary class hours Student’s personal work hours Total hours
Guest lecture / keynote speech A2 A3 28 28 56
Workshop A2 A3 28 62 90
Objective test A2 A3 1 0 1
Multiple-choice questions A2 A3 0 2 2
 
Personalized attention 1 0 1
 
(*)The information in the planning table is for guidance only and does not take into account the heterogeneity of the students.

Methodologies
Methodologies Description
Guest lecture / keynote speech * Nas clases teóricas desarrollanse as distintas leccions do programa.
En cada una de elas se presentan o alumno os principios básicos da tecnoloxía do sistema constructivo tratado no curso e os distintos materiales que poden intervir en él, a vez que se ñe da unha documentación de referencia que ñe permita dotarse dunos recursos bibliográficos cos que se manexe con comodidad.
Non se busca un conocimiento memorístico dos contidos, sinon un saber intelixente da materia. Saber, no cal, a visión das lesiones e errores cometidos en distintas obras, xoga un aspecto fundamental, sobre todo cando e posible acompañalas con imáxenes que, po lo seu valor didáctico, permiten que o alumno valore a trascendencia das decisiones tomadas.
Workshop * A realización das prácticas e a base da docencia, nas que o alumno encontra unha identificación inmediata entre as ideas compositivas e a sua materialización constructiva, aplicando os conocementos teóricos das clases maxistrales. Plantearase o desenrolo constructivo de arquitecturas significativas por parte do alumno, co apoyo e desenrolo explicativo dos procesos nas clases interactivas.
Valorarase nestas prácticas: a presentación da documentación exigida, a coherencia, a concisión na prescripción do material, o acerto da elección e o razonamiento crítico sobre os aspectos arquitectónicos do material, os seus acabados e o seu uso arquitectónico no proxecto.
No desenrolo das clases interactivas expondranse obras de calidad arquitectónica contrastada, nas que se aprecie a materialización das ideas arquitectónicas, o seu desenrrolo técnico e documental, sirvindo como modelo para o desenrolo do traballo de taller.
Objective test * A poba obxectiva presencial, busca constatar a aplicación dos saberes adquiridos na materia, con apoyo documental de libros y apuntes propios. Esta proba evalúa as sesiones maxistrales, o obradoiro e as lecturas.
Multiple-choice questions * Con obxecto de fomentar o aprendizaxe continuado, realizaranse cinco probas obligatorias que agruparan os diferentes temas.
Estas probas realzaranse dentro da plataforma de tele-enseñanza Moodle da UDC.

Personalized attention
Methodologies
Workshop
Objective test
Guest lecture / keynote speech
Description
As leccios maxistrales tendrán unha atención personalizada para aclaración de conceptos e dudas.

O obradoiro contará con atención personalizada para o desenrolo de cada traballo por parte do alumno en sesions abertas, con presencia dos seus compañeiros. As sexiones maxistrales e probas tendrán unha atención personalizada para aclaración dos conceptos e dudas en tutorias.

As probas obxetivas presenciales tendrán atención personalizada para aclaración de conceptos e dudas.

Assessment
Methodologies Competencies Description Qualification
Workshop A2 A3 * Exisese a asistencia as sesions do obradoiro, al menos en un 75%, para poder optar a superación da asignatura en calquera das oportunidades.
Exisese a entrega das prácticas (parciales e total) especificadas na programación entregada o comenzo do curso. Aas entregas parciales ou final incompletas supoñen a calificación dun 0,00 sobre 10,00 en esa parte. As entregas faranse en papel ou na plataforma Moodle da UDC, ou en ambas, seguendo as instruccions de cada profesor
A valoración da práctica obligatoria do obradoiro non se restringe a solo contenidos, tamén se constatará a autoría da misma.
Consideranse erros graves: presentación inadecuada o incompleta; ausencia de cimentacions, falta de prescripción ou inadecuación xeométrica a o uso; ausencia da señalización dos muros de carga ou pilastras de carga e a sua prescripción; ausencia de muros ou pilastras de arriostramiento ou non señalización dos mismos ou non prescribilos; ausencia de juntas de movemento ou non señalización das mismas; deficiente apertura de huecos en muros de carga e de arriostramiento; falta de trabazón de muros en esquinas, encontros e huecos; excesiva excentricidad de carga en muros; apoyo erróneo nos muros de carga dos elementos constructivos horizontales; inexistencia de detalles de todas as unions singulares das fábricas; indefinición de todos aqueles elementos que compoñen a construcción do edificio y que se corresponden con conocementos expostos nas clases teóricas (definición de materiales, sistemas de cimentacions, excavacions e fábricas). A descripción incluirá o seu nome (específico e non xenérico ou marca comercial) e as suas características arquitectónicas, sendo una definición clara sin posibilidad de equívocos que den lugar a elecciones axenas a prescripción do arquitecto; falta de definición dos planos dibuxados que fai que no sean totalmente entendibles.
A práctica valorarase sobre dez (10,0) e exisese una calificación mínima en todas las oportunidades de 5,0 para superar a asignatura.
Fará nota media, para a nota final, co a calificación obtida na proba de resposta múltiple y na proba objetiva.

50
Objective test A2 A3 * A proba obxectiva presencial busca constatar a aplicación práctica do conocemento adquirido na materia. Permitirase, para a sua realización, o uso de libros e apuntes propios. Esta proba evalúa as sesiones maxistrales, a práctica e as lecturas.
A sua valoración será sobre dez (10,0) e a obtención de menos dun catro (4,0) inhabilita para superar a asignatura.
A calificación desta proba fai media co a de resposta múltiple unha vez superado a nota de corte (4,0).
Consideranse erros graves con calificación de suspenso os seguintes: non explicación ou deficiente das respostas; non señalización do terreo; utilización de zapata centrada en muro medianero; ausencia de cimentación baixo muro; apoyo incorrecto de forjado en muro de carga (excentricidad fora do CTE ou non apoyo no muro de carga); falta de dintel-cargadeiro en hocos.

25
Guest lecture / keynote speech A2 A3 * Exixese a asistencia a as sesions maxistrales, al menos en un 75%, para poder optar a superación da asignatura en calquera das oportunidades.
A evaluación realizarase mediante a prba de respuestas múltiples e a proba obxetiva presencial (una vez superados os mínimos).
0
Multiple-choice questions A2 A3 * Realizaranse cinco probas obligatorias que agrupan os diferentes temas do programa.
Esixese a superación da totalidad das probas independientemente (obter un 5,0 sobre 10,0 si non hay penalizaciones por repetición).
Permitense tres intentos en cada unha delas, con penalización de dous puntos acumulativos (primer intento penalización 0 puntos, segundo intento penalización 2 puntos, tercer intento penalización 4 puntos).
Estas probas realizaranse dentro da plataforma de tele-enseñanza Moodle da UDC. Por operatividad, calquer fallo do sistema, denunciarase, como moito, os quince días de detectalo.

25
 
Assessment comments

O desenrolo concreto de contidos mínimos, fechas de entrega,
entregas parciales de prácticas e resto de concreciones, realizarase na programación do curso, entregada a o comenzo do mismo.

Utilizarase o método de Evaluación Continua, o que supon que se
controlará a asistencia as clases e que a calificación se obtendrá da
actitud e do traballo do estudante a o largo do cuatrimestre, o
que en aras da obxetividad plasmase na realización de probas
teórico-prácticas (proba obxetiva e proba de resposta múltiple) e da práctica de obradoiro. Esto permitirá comprobar que o estudiante
asimilou os contidos conceptuales e os métodos de traballo propios da asignatura.

Os aprobados da primeira oportunidade gardaranse hasta a segunda oportunidade.

Na segunda oportunidad podránse recuperar aquelas partes non superadas, pero REALIZADAS durante o curso.

NON SE PODRÁN RECUPERAR OS EXAMENES E PRÁCTICAS NON ENTREGADAS OU NON REALIZADAS, o que supon un NON PRESENTADO como calificación da convocatoria.

O incumplimiento da asistencia, supondrá a calificación de "NON
PRESENTADO" na convocatoria (nas duas oportunidades).


Sources of information
Basic Fructuós Mañá Reixach (2007). A obra grosa. Santiago. COAG
AA. VV. (2009). Aplicaciones del CTE-SE-F. Monografías de los Colegios de Arquitectos.
David Dernie (2003). Arquitectura en Piedra. Barcelona Blume
Klaus Greilich, Theodor Hugues, Christine Peter (). Bloques cerámicos. . GG
(). CTE-DB-SE-F, DB-HE, DB-SE-C.
Ignacio Paricio (1983 revisad post). La construcción de la arquitectura. Barcelona ITC
Ignacio Aparicio (2000). La fachada de ladrillo. Barcelona. Bisagra
AA. VV (1998). Manual de Geotecnia i patología, diagnosi i intervenció en fonaments. CAAT de Barcelona
J. Fernández Madrid (1996). Manual del granito para arquitectos. Santiago. AGG
José Laffarga y Manuel Olivares (1995). Materiales de construcción. Sevilla. Editan
Richard Weston (2003). Materiales, forma y arquitectura. Barcelona. Blume
Theodor Hugues, Ludwig Steiger, Johann Weber (). Piedra natural. Tipos de piedra, detalles, ejemplos. GG
(). Tectónica 15 Cerámica (I).

ARQUITECTURA DE REFERENCIA

- Vivienda en Mallorca. Jørn Utzon

- Iglesia de la Atlántida. Eladio Dieste. Uruguay

- Iglesia Evangelista. Berlin. Rudolf Reiterman & Peter Snsseroth

-Vivienda unifamiliar en Ligornetto. Mario Botta

Complementary A. Desplazes (2005 2010 ver esp). Constructing architecture. Basel. Birkhäuser
AA.VV. (1996). Eladio Dieste 1943-1996. Sevilla-Montevideo. Junta de Andalucía
K. Frampton (1999). Estudios sobre cultura tectónica. Poéticas de la construcción en la arquitectura. Madrid. Akal Arquitectura
Juan B. Pérez Valcarcel (2004). Excavaciones Urbanas y estructuras de contención. Santiago. Ediciones CAT
L. F. Rodríguez Martín (1986). Fábrica de bloques. Madrid. Escuela de edificación
Alfonso Acocella (2004). L´Architectura di pietra . Perugia. Lucense Alinea
Gernot Minke (2001). Manual de construcción en Tierra. Montevideo. Nordan-Comunidad
F. Orus (1985). Materiales de Construcción. Madrid Edit. Dossat
A. Miravete (1994). Nuevos materiales en la construcción. Universidad de Zaragoza


Recommendations
Subjects that it is recommended to have taken before
Construction 1/630G01010

Subjects that are recommended to be taken simultaneously
Proxectos 4/630G01016

Subjects that continue the syllabus
Construción 3/630G01022

Other comments


(*)The teaching guide is the document in which the URV publishes the information about all its courses. It is a public document and cannot be modified. Only in exceptional cases can it be revised by the competent agent or duly revised so that it is in line with current legislation.