Datos Identificativos 2015/16
Asignatura (*) Historia da Arquitectura 2 Código 630G01040
Titulación
Grao en Arquitectura
Descriptores Ciclo Período Curso Tipo Créditos
Grao 2º cuadrimestre
Cuarto Obrigatoria 6
Idioma
Modalidade docente Presencial
Prerrequisitos
Departamento Composición
Coordinación
Alonso Pereira, Jose Ramon
Correo electrónico
jose.ramon.alonso.pereira@udc.es
Profesorado
Abelleira Doldan, Miguel A.
Alonso Pereira, Jose Ramon
Río Vázquez, Antonio Santiago
Correo electrónico
miguel.abelleira@udc.es
jose.ramon.alonso.pereira@udc.es
antonio.rio.vazquez@udc.es
Web
Descrición xeral Inmediatamente anterior ao final de carreira, Cuarto curso exponse como obxectivo xeral integrar o corpo disciplinar dos estudos, así como cubrir o campo da especialización. Dentro de este curso, Historia da Arquitectura 2 ten como finalidade completar a secuencia dos estudos da área de Composición Arquitectónica, recollendo nunha visión xeral e unitaria o devir da arquitectura moderna e contemporánea, explicando o porqué das permanencias e das mudanzas e fundamentando o coñecemento dos problemas históricos, edificatorios e urbanísticos en sí propios e no seu proceso proxectivo.

Competencias do título
Código Competencias do título
A1 PROXECTO BÁSICO ARQUITECTÓNICO E URBANO: aptitude ou capacidade para aplicar os principios básicos formais, funcionais e técnicos á concepción e deseño de edificios e de conxuntos urbanos, definindo as súas características xerais e as prestacións que se acadan.
A5 INTERVENCIÓN NO PATRIMONIO EDIFICADO: aptitude ou capacidade para intervir nos edificios de valor histórico, coordinar estudos históricos e arqueolóxicos sobre eles, elaborar os seus plans directores de conservación e redactar e executar os proxectos de restauración e rehabilitación.
A9 CRÍTICA ARQUITECTÓNICA: aptitude ou capacidade para analizar morfolóxica e tipoloxicamente a arquitectura e a cidade e para explicar os precedentes formais e programáticos das solucións proxectuais.
A10 REPRESENTACIÓN ESPACIAL: aptitude ou capacidade para aplicar, tanto manual como informaticamente, os sistemas de representación gráfica, dominando os procedementos de proxección e corte, os aspectos cuantitativos e selectivos da escala e a relación entre o plano e a profundidade.
A16 PROTECCIÓN DO PATRIMONIO EDIFICADO: aptitude ou capacidade para realizar tarefas de catalogación monumental, definir medidas de protección de edificios e conxuntos históricos e redactar plans de delimitación e conservación destes últimos.
A18 PLANEAMENTO URBANO: aptitude ou capacidade para redactar e xestionar plans de ordenacións territorial e metropolitana, plans estratéxicos, plans de viabilidade urbanística e plans urbanísticos de ámbito municipal, de actuacións en áreas urbanas e de carácter especial.
A34 FUNCIÓNS PRÁCTICAS E SIMBÓLICAS: comprensión ou coñecemento dos métodos de estudo dos procesos de simbolización da ergonomía e das relacións entre o comportamento humano, o entorno natural ou artificial e os obxectos, de acordo cos requirimentos e a escala humanos.
A36 SOCIOLOXÍA CULTURAL: comprensión ou coñecemento das implicacións que nas funcións e responsabilidades sociais do arquitecto ten as necesidades, valores, normas de conduta e de organización e patróns espaciais e simbólicos determinados pola pertenza a unha cultura.
A41 BASES ARTÍSTICAS: comprensión ou coñecemento da estética e a teoría das artes e da producción pasada e presente das belas artes e as artes aplicadas susceptibles de influír nas concepcións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas.
A42 TEORÍA XERAL DA ARQUITECTURA: comprensión ou coñecemento das teorías da arquitectura pasadas e presentes, especialmente as relativas á interdependencia de formas, usos e técnicas, á estrutura formal, ao estudo dos tipos e aos métodos de composición de edificios e espazos abertos.
A43 HISTORIA XERAL DA ARQUITECTURA: comprensión ou coñecemento da historia xeral da arquitectura, tanto en si mesma como na súa relación coas artes, as técnicas, as ciencias humanas, a historia do pensamento e os fenómenos urbanos.
A44 BASES DA ARQUITECTURA OCCIDENTAL: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas da cultura occidental e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A45 BASES DA ARQUITECTURA NATIVA: comprensión ou coñecemento das tradicións arquitectónicas, urbanísticas e paisaxísticas de carácter nacional, local e vernáculo e dos seus fundamentos técnicos, climáticos, económicos, sociais e ideolóxicos.
A48 SOCIOLOXÍA E HISTORIA URBANAS: comprensión ou coñecemento das relacións entre o medio físico e o medio social e as bases da teoría e a historia dos asentamentos humanos, da socioloxía, da economía urbana e da estadística como fundamentos dos estudos territoriais e urbanísticos.
B1 Aprender a aprender.
B3 Aplicar un pensamento crítico, lóxico e creativo.
B4 Traballar de forma autónoma con iniciativa.
B5 Traballar de forma colaborativa.
B6 Comportarse con ética e responsabilidade social como cidadán e como profesional.
B8 Visión espacial.
B9 Creatividade.
B10 Sensibilidade estética.
B11 Capacidade de análise e síntese.
B17 Cultura histórica.
B18 Razoamento crítico.
B23 Capacidade de xestión da información.
B24 Coñecementos de informática relativos ao ámbito de estudo.
B30 Comunicación oral e escrita na lingua nativa.
B31 Coñecemento doutras culturas e costumes.
C1 Expresarse correctamente, tanto de forma oral coma escrita, nas linguas oficiais da comunidade autónoma.
C4 Desenvolverse para o exercicio dunha cidadanía aberta, culta, crítica, comprometida, democrática e solidaria, capaz de analizar a realidade, diagnosticar problemas, formular e implantar solucións baseadas no coñecemento e orientadas ao ben común.
C5 Entender a importancia da cultura emprendedora e coñecer os medios ao alcance das persoas emprendedoras.
C6 Valorar criticamente o coñecemento, a tecnoloxía e a información dispoñible para resolver os problemas cos que deben enfrontarse.
C7 Asumir como profesional e cidadán a importancia da aprendizaxe ao longo da vida.
C8 Valorar a importancia que ten a investigación, a innovación e o desenvolvemento tecnolóxico no avance socioeconómico e cultural da sociedade.

Resultados de aprendizaxe
Resultados de aprendizaxe Competencias do título
Comprender, cunha visión xeral e unitaria, o devir da arquitectura moderna e contemporánea. A1
A5
A9
A10
A18
A34
A41
A42
A43
A44
A45
A48
B1
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B17
B18
B23
B24
B30
B31
C1
C4
C5
C6
C7
C8
Explicar o por qué das permanencias e das mudanzas da arquitectura e do urbanismo. A1
A5
A9
A16
A34
A36
A41
A42
A43
A44
A45
A48
B1
B3
B4
B6
B11
B17
B18
B23
B30
B31
C1
C4
C6
C7
C8
Fundamentar o coñecemento dos problemas históricos da arquitectura nas súas diversas escalas. A1
A5
A9
A16
A34
A36
A41
A42
A43
A44
A45
A48
B1
B3
B4
B6
B11
B17
B18
B23
B30
B31
C1
C4
C6
C7
C8
Comprender os problemas da historia da arquitectura moderna e contemporánea en sí mesma e no seu proceso proxectivo. A1
A5
A9
A34
A36
A41
A42
A43
A44
A45
B1
B3
B4
B5
B6
B8
B9
B10
B11
B17
B18
B24
B30
B31
C1
C4
C6
C7
C8
Comprender os problemas da historia do urbanismo moderno e contemporáneo, en sí mesmo e no seu proceso proxectivo. A1
A9
A18
A34
A36
A41
A42
A43
A44
A45
A48
B1
B3
B4
B5
B6
B8
B10
B11
B17
B18
B24
B30
B31
C1
C4
C6
C7
C8

Contidos
Temas Subtemas
1. Fundamentos 1. Historia da arquitectura como historia da cidade.
2. A cidade histórica e a súa arquitectura.
2. Arquitectura e cidade moderna. 3. Revolución científica e Revolución industrial.
4. La ciudad del XIX.
5. Proxectos teóricos e históricos do Movemento Moderno.
6. Proxectos metodolóxicos do Movemento Moderno.
7. A cidade do Movemento Moderno.
8. Proxecto e construcción da cidade.
9. Os Mestres no Movemento Moderno.
3. Arquitectura e cidade contemporánea. 10. Metrópoli contemporánea e función capitalidade.
11. Esplendor e trivialización do Movemento Moderno.
12. Revisión e crítica do Movemento Moderno.
13. Os novos mexisterios.
14. Crisis Disciplinar.
15. Recuperación Disciplinar.
16. Quiebra e destrucción dos modelos universais.
17. Arquitectura e cidade contemporánea.
18. O noso presente.

Planificación
Metodoloxías / probas Competencias Horas presenciais Horas non presenciais / traballo autónomo Horas totais
Sesión maxistral A1 A5 A9 A10 A16 A18 A34 A36 A41 A42 A43 A44 A45 A48 45 27 72
Saídas de campo A1 A5 A9 A10 A16 A18 A34 A36 A41 A42 A43 A44 A45 A48 2 2 4
Traballos tutelados A1 A5 A9 A10 A16 A18 A34 A36 A41 A42 A43 A44 A45 A48 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B17 B18 B23 B24 B30 B31 C1 C4 C5 C6 C7 C8 5 25 30
Proba obxectiva A1 A5 A9 A10 A16 A18 A34 A36 A41 A43 A44 A45 A48 B1 B3 B4 B6 B8 B9 B10 B11 B17 B18 B23 B24 B30 B31 C1 C4 C5 C6 C7 C8 6 36 42
 
Atención personalizada 2 0 2
 
*Os datos que aparecen na táboa de planificación son de carácter orientativo, considerando a heteroxeneidade do alumnado

Metodoloxías
Metodoloxías Descrición
Sesión maxistral Sesiones magistrales. Clases teóricas y exposiciones orales complementadas con el uso de medios audiovisuales, con la finalidad de transmitir al alumno las bases fundamentales de los conocimientos y facilitar su aprendizaje.
Saídas de campo Salidas guiadas por los profesores a obras de arquitectura relacionadas con el temario.
Traballos tutelados Como complemento de las clases expositivas y de las interactivas, y con objeto de promover el aprendizaje autónomo y grupal. Los estudiantes desarrollarán continuadamente trabajos prácticos de tipo analítico en diversos formatos bajo la tutela de los profesores.
Proba obxectiva Se plantearán cuestiones sobre el temario para ser respondidas en papel tanto de forma escrita como gráfica.

Atención personalizada
Metodoloxías
Traballos tutelados
Descrición
Como complemento de las clases expositivas y de las interactivas, y con objeto de promover el aprendizaje autónomo y grupal. Los estudiantes desarrollarán continuadamente trabajos prácticos de tipo analítico en diversos formatos bajo la tutela de los profesores.

Avaliación
Metodoloxías Competencias Descrición Cualificación
Traballos tutelados A1 A5 A9 A10 A16 A18 A34 A36 A41 A42 A43 A44 A45 A48 B1 B3 B4 B5 B6 B8 B9 B10 B11 B17 B18 B23 B24 B30 B31 C1 C4 C5 C6 C7 C8 Realización satisfactoria de los trabajos tutelados correspondiendo a una adecuada progresión a lo largo del curso. 40
Proba obxectiva A1 A5 A9 A10 A16 A18 A34 A36 A41 A43 A44 A45 A48 B1 B3 B4 B6 B8 B9 B10 B11 B17 B18 B23 B24 B30 B31 C1 C4 C5 C6 C7 C8 Configurada como:
1. Preguntas concretas sobre el conjunto de las materias del programa.
2. Temas de reflexión y análisis de la arquitectura y el urbanismo en los distintos aspectos abordados en el temario.
3. Análisis concretos individualizados o comparativos de textos, obras o fragmentos arquitectónicos y/o urbanos, valorando la capacidad analítica de la arquitectura en sus diversas escalas y grados de profundidad.
60
 
Observacións avaliación

La evaluación de la asignatura se configura como una suma ponderada de trabajos tutelados y pruebas objetivas. 

La asistencia y participación a las clases presenciales es necesaria para ser evaluado. El trabajo no presencial es valorado a través de dos trabajos tutelados con un peso del 20% cada uno en la calificación final. 

La prueba objetiva constará de tres partes con un peso del 20% cada una en la calificación final. Las dos primeras partes pueden liberarse durante el curso mediante la realización de dos pruebas objetivas parciales. 

Cada una de las partes que forman la calificación (trabajo tutelado y prueba objetiva) son valorados de 0 a 10 puntos.

La nota final será la media de las cinco calificaciones (dos de trabajos tutelados y tres de pruebas objetivas). Para poder aprobar la asignatura se deben cumplir las dos condiciones siguientes:

1. La nota mínima en cada una de las cinco partes será de 3 puntos.

2. Una de las tres partes de la prueba objetiva y uno de los dos trabajos tutelados tiene que obtener una calificación igual o superior a 5 puntos.

 

Para poder ser evaluado en la primera oportunidad (mayo) el alumno debe cumplir la totalidad de los siguientes requisitos:

1. Asistir al menos al 80% de las clases presenciales.

2. Entregar al menos el 80% de los trabajos tutelados en las fechas señaladas.

3. Realizar la prueba objetiva, no dejando sin contestar a ninguna de las preguntas planteadas.

En caso de no cumplir alguno de los dos primeros puntos el alumno obtendrá un “No presentado” en la convocatoria (oportunidades de mayo y julio).

Si el alumno no se presenta a la prueba objetiva en la primera oportunidad, habiendo cumplido el resto de los requisitos, obtendrá un “No presentado” en mayo.

 

 

En la segunda oportunidad (julio) se repetirá sólo la prueba objetiva, con las mismas condiciones que en la primera oportunidad, a la que sólo podrán presentarse aquellos alumnos que:

1. O bien hayan cumplido los tres requisitos citados anteriormente y no hayan alcanzado la puntuación suficiente para aprobar.

2. O bien hayan cumplido los dos primeros pero no se hayan presentado a la prueba objetiva en la primera oportunidad. 


Fontes de información
Bibliografía básica

Benevolo, L (1960). Historia de la arquitectura moderna. Barcelona. Biblioteca de arquitectura, Gustavo Gili.

Sica, P. (1980). Historia del urbanismo. El siglo XIX. Madrid: I.E.A.L.

Sica, P. (1980). Historia del urbanismo. El siglo XX. Madrid. I.E.A.L.

Alonso Pereira, J. R. (2012). Introducción a la historia de la arquitectura. Barcelona. Reverté.
Bibliografía complementaria

En paralelo a la realización de los trabajos tutelados, en cada curso académico se concretará la bibliografía específica para la realización de los mismos.


Recomendacións
Materias que se recomenda ter cursado previamente
Introdución á Arquitectura/630G01005
Historia da Arte/630G01015
Teoría da Arquitectura/630G01025
Historia da Arquitectura 1/630G01035

Materias que se recomenda cursar simultaneamente

Materias que continúan o temario

Observacións


(*)A Guía docente é o documento onde se visualiza a proposta académica da UDC. Este documento é público e non se pode modificar, salvo casos excepcionais baixo a revisión do órgano competente dacordo coa normativa vixente que establece o proceso de elaboración de guías